Зарубіжна література. Профільний рівень. 10 клас. Ніколенко

Польща

Йоанна Яґелло

нар. 1974 р.

Кожен із нас хоче швидше вирости й стати дорослим. Але дорослішання визначається не роками, а кількістю прочитаних книжок і відповідальних вчинків...

М. Мілкович

Детектив, повість, класична й масова література, художність

  • 1. Що вам відомо про жанр «детектив»? Які ознаки цього жанру ви можете назвати?
  • 2. До якої літератури належить детектив: класичної чи масової?
  • 3. Які таємниці може розгадати детектив-підліток?

Йоанна Яґелло народилася 14 серпня 1974 р. в м. Варшаві (Польща). Майбутня письменниця здобула освіту у Варшавському університеті. Після закінчення навчання на відділенні англійської філології певний час викладала в цьому ж закладі мовознавство. Згодом працювала вчителькою англійської мови в державних і приватних гімназіях і ліцеях. Тривалий час Йоанна успішно співпрацювала з молодіжними польськими часописами «Перспективи» і «Когіто». Нині письменниця працює у видавництві підручників з англійської мови та займається творчою діяльністю.

На запитання журналістів, допомагає чи заважає робота в освітньому видавництві в написанні книжок, Й. Яґелло відповіла, що робота допомагає й заважає водночас. Допомагає тим, що, створюючи підручники для гімназій, вона орієнтується на ту вікову групу, для якої пише художні твори. У роботі над концепцією книжки письменниця разом із колегами відстежує, що відбувається на ринку літератури для підлітків, чого бракує. «Створюючи підручник, постійно думаю над його змістом, — зізнається Йоанна. — По-перше, що підліткам подобається, а що викличе нудьгу. І ще: як донести до них найважливіше. Текст у книжці може бути ні про що, а може описувати щось цікаве, якусь проблему. Художня література для молоді повинна прокинутися від сплячки, спонукати ставити певні запитання, як і підручник. Коли працювала в школі, одна учениця мені сказала: “Страшенно люблю англійську, бо це єдині уроки, де можна довідатися щось про навколишній світ і поговорити про життя”. Відтоді стараюся, щоб мені не забракло тем для розмов». Робота забирає багато часу, який письменниця хотіла б витратити на творчість.

Й. Яґелло з доньками

Йоанна має дві доньки — Юльку та Басю. Вони допомагають у творчості, адже читають її твори першими й завжди можуть підказати, що цікавить сучасну молодь. Письменниця згадує, коли вона почала писати «Каву з кардамоном», її старшій доньці було 15 років. Вона любила читати, особливо фентезі, книжки про Гаррі Поттера. Йоанна замислилася над тим, що книжок про життя підлітків мало, а тому вирішила написати книжку про перше кохання, про те, що переживає 13-15-річна дівчина, яка шукає кохання, і що трапляється на її шляху: «І спочатку моя героїня закохалася в старшого за себе чоловіка, потім з'явився інший хлопець... Але мені здалося, що цього замало, що потрібна якась сильніша інтрига. Та й хотілося охопити дещо ширшу й глибшу тематику — тематику непростої родини, у якій не все гаразд, у якій є свої "скелети в шафі". Згодом, коли вже книжка була написана, мені дорікали, чому я створила так багато проблем для однієї дівчини». Так поступово задум втілився в захоплюючу повість, що водночас стала дебютним великим прозовим твором. Шлях у літературу Й. Яґелло розпочала як поетеса в 1997 р., а згодом у 2007 та 2008 рр. її вірші та короткі оповідання були опубліковані в антологіях. Повість «Кава з кардамоном» вийшла друком у 2011 р. й одразу була номінована на декілька премій. Твір потрапив у «Список скарбів» Музею дитячої книжки. Згодом з'явилися продовження твору «Шоколад з чилі» (2013) і «Тирамісу з полуницями» (2016). У творчому доробку письменниці є також оповідання для дітей.

Обкладинка до книжки Й. Яґелло «Кава з кардамоном»

Обкладинка до книжки Й. Яґелло «Шоколад з чилі»

Обкладинка до книжки Й. Яґелло «Тирамісу з полуницями»

«КАВА З КАРДАМОНОМ» (2011). Особливості жанру. Повість синтезує ознаки відразу двох жанрів: підліткової повісті та детективу. У центрі оповіді — життя старшокласниці Халіни, яке, здається, складається із суцільних проблем. На її долю випадає чимало сімейних випробувань. Перше з них — дивне поводження та раптовий від'їзд матері, після якого Лінка залишається з вітчимом і маленьким братиком Каєм. Дівчина змушена перейматися проблемами, які зазвичай вирішувала мати: відводити Кая в дитячий садок, везти його в лікарню, а також давати собі раду. До того ж вона має поєднувати сімейні та хатні клопоти з непростим навчанням у випускному класі, після завершення якого потрібно скласти важливі іспити. Їхні результати є вирішальними для вступу в ліцей. Мрією дівчини є навчитися робити професійні фотографії, проте цього вчать у приватному платному ліцеї, а родину Лінки заможною не назвеш. Підліткове життя приносить ще декілька сюрпризів — перша закоханість залишає гіркий присмак, а стосунки з найкращою подругою Наталією ускладнюються через небажання ділитися таємницями. Герої повісті дорослішають, вони вчаться спілкуватися одне з одним, вибачатися й вибачати.

У вільну хвилину Лінка любить читати детективи, а коли знаходить дивне старе фото своєї матері, то вирішує сама стати детективом. Таємниця, яка бентежить героїню, стосується ще однієї маминої дитини: на фото її мама — вагітна з маленькою Лінкою на руках, але, крім Кая, який на багато років молодший від Лінки, дітей у родині немає. Дівчина проводить своє розслідування, у якому пошук інформації відбувається за допомогою як класичних, так і новаційних, а іноді ризикованих методів: розпитування родичів, пошук в Інтернеті й закритих базах даних медичних закладів. Звичайно, упоратися одній з такою роботою Лінці важко, але героїні допомагає її друг — Адріан. З цим хлопцем дівчину познайомила Наталія, і він поступово стає найкращим другом Халіни. Саме Адріан підказує героїні, де і як шукати сліди втраченого брата чи сестри. Проте, щоб розпізнати в їхніх стосунках щось більше, ніж дружбу, Халіні потрібен час.

Твір «Кава з кардамоном» поєднує ознаки підліткової повісті та детективу.

У повісті зображено рік із життя героїв, який збігається не з календарним, а з навчальним роком.

Містичним елементом у повісті є сни, які бачить героїня. Описи нічних одкровень подаються на початку кожного розділу невеликими прологами. У снах Халіна ніби занурюється у своє дитинство, бачить або пригадує те, що відбувалося з нею, з її матір'ю, утраченою дитиною. Ці сни-марення залишаються невиясненими: читачі мають вирішити самостійно, чи це сни, спогади, чи, можливо, підказки, які доля посилає Халіні на її шляху для розгадки сімейної таємниці.

Обкладинка до книжки Й. Яґелло «Кава з кардамоном»

Стосунки батьків і дітей. Підліткам нелегко вибудовувати стосунки з оточенням, насамперед з батьками, — так, напевно, міг би сказати кожен персонаж твору. Повість демонструє декілька варіантів розгортання стосунків між батьками та дітьми, жодний з них не є ані ідеальним, ані трагічним. Й. Яґелло наполегливо демонструє можливість конструктивного діалогу між батьками та дітьми.

Лінка любить матір, переживає за неї, намагається поговорити з нею, проте хворобливість останньої стоїть на заваді важливим розмовам. Дівчина почувається самотньою, її три бабусі та вітчим, незважаючи на готовність допомогти, неохоче діляться крихтами інформації щодо ще однієї дитини її матері. Іншу модель сімейних стосунків читач спостерігає в родині Адріана. Про своїх батьків він говорить неохоче, але читачам відомо, що батько хлопця працює в лікарні й це дасть йому можливість зазирнути в деякі архівні дані. Матір Адріана хворіє, а тому говорити про неї хлопцеві важко. Родина найкращої Лінчиної подруги Наталії описана загальними штрихами як досить заможна, адже все літо однокласниця героїні провела з матір'ю за кордоном — в Іспанії. Інший варіант родини — прийомні батьки Касі, які намагаються створити сімейний затишок для дівчини, яка росла в сиротинці, переймаються її потребами, купують, можливо, з надлишком, речі й книжки, яких дівчинка не мала в дитячому будинку.

Героїня твору — сучасна дівчина-підліток. Читачі знайомляться з головною героїнею твору з першого розділу. Упродовж року вони супроводжують дівчину в її навчанні, спілкуванні з друзями, пошуку правди та розгадки сімейної таємниці. Головна героїня змальована як реальна дівчина. Авторка не ідеалізує її: адже вона не є ані зразковою ученицею, ані бездоганною подругою. Єдине, у чому Лінка здається найдосконалішою, є її любов і прихильність до молодшого братика. Зрештою, Лінка — звичайна дівчина, мрійниця та реалістка водночас. У неї є хобі — фотографування, якому вона хоче присвятити подальше навчання. Вартість навчання в ліцеї є досить дорогою, але, як каже їй Адріан, можна виграти конкурс та отримати грошову премію на навчання. Для цього потрібно зробити серію фотографій. Лінка не дуже вірить у свої сили, навіть після тренування на зимових канікулах. Вона зволікає з фотографуванням ледь не до останнього дня навіть тоді, коли термін подавання робіт продовжено. Проте навряд чи можна говорити про її байдужість до майбутньої долі, радше про те, що дівчині важко вибудувати пріоритети в ситуації, коли особисті проблеми залишаються невирішеними. Так само важко їй розпізнати справжність власних почуттів до Адріана, хоча вся історія їхніх стосунків свідчить про ніжне та турботливе ставлення юнака до неї. Лінка може помилятися, тому її стосунки з Наталією в певний момент знаходяться на грані повного розриву. Й. Яґелло пере конує читачів, що помилки можна виправити, якщо бути щирим у своїх намірах чи каяттях. Лінка просить вибачення в подруги, мириться з нею, а згодом навіть фотографує її для серії, яку має надіслати на конкурс у ліцей. Наполеглива й допитлива, Лінка знаходить розгадку сімейної таємниці.

Стосунки батьків і дітей спроектовані в повісті на декілька родин, кожна з яких не є ідеальною, проте батьки докладають чимало зусиль, щоб зрозуміти своїх дітей та бути почутими.

«...Як написати історію, щоб вона звучала правдиво... Мені це якось вдалося. Ця історія одночасно й правдива, і неправдоподібна. Однак усі, хто її читав, уважають її правдоподібною. Може, це тому, що я так входжу в цей книжковий вигаданий світ, ніби сама там насправді була. Я не відчуваю ніякого фальшу, просто я є там, поміж тих героїв, вони живуть своїм життям і, мабуть, тому такі правдиві» (Й. Яґелло).

Підлітковий сленг і мова соціальних мереж. Найчастіше сленгом користується сама Халіна. Те, що їй не до вподоби, одразу називається «лажовим», як-от її власне ім'я — Халіна, тому вона просить називати її Ліною чи Лінкою. Буденні побутові речі, що її оточують, теж отримують свої нові імена: так пральна машина перетворюється на «пральку», а відпочинок на канікулах — «розслабуха». Й. Яґелло зображує дівчину-підлітка такою, що читачі легко вірять у її реальність. «Я це роблю інтуїтивно, намагаюся писати так, щоб то було дуже правдиво, — каже письменниця. — Відомо, що зараз підлітки спілкуються через Фейсбук або по мобільних телефонах... Той, хто має вдома підлітка, — у курсі цих деталей». Тексти повідомлень, які персонажі надсилають одне одному через соціальні мережі, виділено в тексті. Зазвичай, вони складаються з коротких емоційних повідомлень і передають відповідний стиль спілкування.

Образ старшокласниці Лінки виписано детально й переконливо, її мова є сучасною, живою, з певною часткою підліткового сленгу.

Йоанна Яґелло — гостя Дитячого фестивалю у Львові

Українські читачі розпочали своє ознайомлення з творчістю Й. Яґелло з повісті «Кава з кардамоном», яку переклала Божена Антоняк. Ця книжка швидко знайшла відгук у серцях українських читачів. Тому письменниця стала спеціальним гостем VII Дитячого фестивалю, що проходив у Львові у 2013 р. В інтерв'ю українським виданням Й. Яґелло розповіла про секрети письменницького ремесла. «В Україні відбулися мої перші зустрічі з читачами, які прочитали книжку “Кава з кардамоном”. Зустріч з читачами — найбільша радість, яку може отримати автор, чия книжка була надрукована в іншій країні. Це неймовірні відчуття — побачити свою книжку, перекладену іншою мовою, з іншим алфавітом!»

Й. Яґелло з читачами на львівському Форумі видавців. 2013 р.

КОМПЕТЕНТНОСТІ

КЛЮЧОВІ. Спілкування державною мовою. 1. Знайдіть у тексті повісті слова, які є підлітковим сленгом. Підберіть до них літературні відповідники. 2. В оповіді якого персонажа вони трапляються найчастіше? 3. Поміркуйте, чому авторка використовує підлітковий сленг. Як це впливає на читацьке сприйняття? Математична компетентність. 4. Намалюйте в зошиті схему «Еволюція стосунків Лінки та Наталії». 5. У який момент сюжетного розвитку їхні стосунки зайшли в глухий кут? Як ви вважаєте, чия провина в майже повному розриві спілкування між подругами була більшою? Компетентності в природничих науках і технологіях. 6. За допомогою Інтернету відшукайте фотографії Й. Яґелло й обкладинки її книжок. Інформаційно-цифрова компетентність. 7. Створіть буктрейлер до повісті «Кава з кардамоном». Уміння навчатися. 8. У колі читацьких інтересів Лінки значне місце посідають детективи. Чи скористалася дівчина уроками улюбленого жанру для розгадки сімейної таємниці? 9. Де та як вона шукала необхідну інформацію? Ініціативність і підприємливість. 10. Пригадайте, як герої повісті заробляли гроші на різдвяні подарунки. 11. Запропонуйте декілька варіантів, як старшокласники можуть поєднати навчання та роботу. Соціальна та громадянська компетентності. 12. У повісті «Кава з кардамоном» Й. Яґелло порушує проблеми перебування дітей у дитячих будинках та інтернатах. Чи трапляється можливість у перспективі подолати це соціальне явище? Що потрібно для цього зробити? Обізнаність і самовираження у сфері культури. 13. Уявіть, що ви навчаєтеся з Адріаном в одному ліцеї й у вас оголосили конкурс малюнка однієї вулиці. Оберіть, яку вулицю вашого міста чи села ви б хотіли намалювати. Опишіть, що та як було б зображено на вашому малюнку. Екологічна грамотність і здорове життя. 14. Лінка й Адріан мають власні погляди щодо доцільності продажу новорічних ялинок у горщиках. Порівняйте їхні варіанти екологічної альтернативи вирубуванню ялинок. Висловте власну точку зору. Напишіть у зошиті відповідь у таблиці.

Погляди Лінки

Погляди Адріана

Моя думка

ПРЕДМЕТНІ. Знання. 15. Виокремте ознаки підліткової повісті в «Каві з кардамоном». 16. Розкрийте роль персонажів-дорослих у творі, де головним героєм є підліток. Діяльність. 17. Пригадайте риси, якими має бути наділений герой — детектив-нишпорка. Чи можна назвати Лінку детективом-аматором? 18. Порівняйте Лінку на початку та в кінці повісті. Як змінилася героїня? Які події її життя сприяли цим змінам? Цінності. 19. Знайдіть у поданих уривках актуальні проблеми, які виникають у сучасних підлітків. Які шляхи подолання цих проблем пропонує Й. Яґелло? 20. Які загальнолюдські цінності є важливими для Халіни, Адріана, Наталії та Касі?

ВИСНОВКИ

• «Кава з кардамоном» Й. Яґелло — повість із захоплюючим сюжетом про життя дівчини-підлітка, яка намагається розгадати сімейну таємницю.

• Один рік із життя героїні демонструє, як Халіна долає сімейні клопоти, переживання щодо першого кохання, вибір майбутньої професії, випробування дружби з найкращою подругою та приходить до усвідомлення закоханості.

• Й. Яґелло зображує у творі декілька моделей конструктивного спілкування батьків і дітей.

• Головна героїня твору є переконливою в щирості почуттів, переживань та емоційних реакцій на виклики долі.

• Повість написана живою мовою, містить зразки підліткового сленгу та мови спілкування в соціальних мережах.