Зарубіжна література. Профільний рівень. 10 клас. Ніколенко

«Шепіт... Ніжний звук зітхання...»

* * *

Шепіт... Ніжний звук зітхання...

Солов'їний спів...

Срібна гра і колихання

Сонних ручаїв.

Ночі блиск... Тремтіння тіней...

Тіні без кінця...

Ненастанні, дивні зміни

Милого лиця...

У хмаринках — пурпур рози.

Відблиск янтаря...

І цілунків пал, і сльози,

І зоря, зоря!

(Переклад Максима Рильського)

КОМПЕТЕНТНОСТІ

КЛЮЧОВІ. Спілкування іноземними мовами. 1. Прочитайте мовою оригіналу вірш А. Фета «Шепіт... ніжний звук зітхання...». Порахуйте, скільки в ньому іменників, порівняйте, як вони перекладені українською мовою М. Рильським. Визначте емоції та враження ліричного героя, які втілені в кожному з називних речень. Компетентності в природничих науках і технологіях. 2. Висловте своє ставлення щодо думки Ф. Тютчева: «Не то, что мните вы, природа: / Не слепок, не бездушный лик/ — В ней есть душа, в ней есть свобода, / В ней есть любовь, в ней есть язык...» (рос.) Інформаційно-цифрова компетентність. 3. За допомогою Інтернету доберіть музику до віршів Ф. Тютчева й А. Фета. Підготуйте виразне читання ваших улюблених творів у супроводі музики. Можливі музичні композиції: «Пори року» П. Чайковського, «Вокаліз», «Елегія» С. Рахманінова або ін. (за вибором). Уміння навчатися. 4. Знайдіть у соціальних мережах сторінки, присвячені поезії. Які ліричні твори цікавлять сучасну молодь? Запропонуйте свої улюблені сторінки з поезії «чистого мистецтва». Підготуйте пост. Соціальна та громадянська компетентності. 5. За радянських часів твори «чистого мистецтва» уважали непотрібними й навіть шкідливими. Як ви вважаєте, чому так відбувалося? Складіть виступ на захист поетів «чистого мистецтва». Обізнаність і самовираження у сфері культури. 6. Дослідники вважають, що твори Ф. Тютчева суголосні картинам про природу І. Левітана, а вірші А. Фета — полотнам К. Моне та В. Сєрова. Доведіть або спростуйте цю думку, зіставивши твори образотворчого й словесного мистецтва.

ПРЕДМЕТНІ. Знання. 7. Які традиції романтизму розвивали поети «чистого мистецтва»? Що ви знаєте про історію формування цієї школи? Діяльність. 8. Підготуйте цілісний аналіз вашого улюбленого вірша Ф. Тютчева або А. Фета. 9. Інтерпретуйте цитату з вірша Ф. Тютчева: «Мовчи, заховуй од життя / І мрії, і свої чуття!» Цінності. 10. Що, на вашу думку, є цінним у поезії «чистого мистецтва»?

ВИСНОВКИ

• Ідеї краси в другій половині XIX ст. були популярними у Франції (група «Парнас») і Росії (поезія «чистого мистецтва»).

• Поезія «чистого мистецтва» у російській поезії розвивалася на противагу революційно-демократичному («некрасівському») напряму.

• Провідні теми поетів «чистого мистецтва» — краса природи, людські почуття, неповторність моментів буття.