Підручник з Мистецтва. 9 клас. Назаренко - Нова програма

Українські художники-імпресіоністи

Кого з українських художників можна назвати художником-імпресіоністом? Чому?

І. Труш

Не пройшли повз імпресіонізм і українські художники, що жваво сприйняли його відкриття, як залучення до європейських тенденцій, до оновлення і збагачення художньої мови. До таких митців належать Іван Труш та Архип Куїнджі.

Іван Іванович Труш (1869—1941 рр.) народився у селі Висоцько Бродівського повіту (Україна). Вчився у Бродівській гімназії, Краківській школі образотворчих мистецтв, у Відні і Мюнхені.

І. Труш цікавився не лише живописом, але й театром, літературою, музикою. Будучи прихильником відродження національної культури, І. Труш уже у 1898 р. разом з архітектором В. Нагорним і художником Ю. Понкевичем виступив ініціатором створення «Суспільства українських художників для розквіту російського мистецтва». Це «Суспільство» не лише пропагувало українське мистецтво, але і займалося питаннями забезпечення художників роботою, надавало їм матеріальну допомогу.

У 1899 р. у Львові відбулася перша персональна виставка художника. Представлені на ній майже сорок портретів і пейзажів були практично всі розпродані.

І. Труш. «Автопортрет»

І. Труш. «Портрет Катерини Грушевської»

І. Труш. «Гуцулки біля церкви»

І. Труш підкреслював: «Імпресіонізм — це перший термін, що прийшов до нас із заходу і був немов синонімом малювання яскравими фарбами, коли суть його лежить не в яскравості, а більше в технічному розв’язанні і переведенні вибраного сюжету».

Одним із шедеврів художника є картина «Захід сонця у лісі», що виконана в зеленому гаю. Пізніше художник неодноразово намагався повторити це яскраво-жовте сонце, яке його притягувало наче магніт. Сучасники називали І. Труша — «поетом сонця».

Усе своє життя він присвятив боротьбі за розвиток українського національного мистецтва. Художник підкреслював: «Нам треба стояти... ногами на нашій землі, головою бути в Європі, а руками обхоплювати якнайширше справи української нації». Творчість Івана Труша ще за життя художника було представлено на безлічі виставок українських і польських художників у Києві, Львові, Полтаві, Кракові, Познані, Варшаві, Лондоні, Відні та Софії. Творча спадщина художника налічує більше 6000 картин і малюнків.

І. Труш. «Захід сонця у лісі»

А. Куїнджі

Архип Куїнджі (1841—1910 рр.) народився в Маріуполі (Україна) в сім’ї бідного шевця-грека. Коли Архипу було чотири роки, несподівано помер батько, за ним пішла й мати. З дитинства А. Куїнджі захоплювався живописом, малював на будь-якому матеріалі — на стінах, заборах і обривках паперу. Він працював ретушером у фотографів у Маріуполі й Одесі. Потім отримав високопрофільну мистецьку освіту. Нарешті, у 27 років за один із кримських пейзажів він отримує звання вільного художника.

Романтичний світ пейзажів А. Куїнджі був дуже близький до імпресіонізму. Вже на рубежі 1870-80-хрр. він відчув необхідність пошуку нових виразних засобів, прийшов до використання світлових і просторових ефектів у пейзажній картині.

А. Куїнджі. «Осінь»

Пейзажі продемонстрували глибоке вивчення художником імпресіонізму. І хоча А. Куїнджі не застосовував у своїй творчості класичних імпресіоністичних прийомів, захоплення передачею світло-повітряного середовища різними способами (поділом кольорових динамічних і переривчастих мазків, переривчастістю і легкістю в зображенні неба і тонким поєднанням різних кольорів) в його творчості було присутнє.

Володіючи особливою чутливістю зору, знанням гармонії кольорів, колориту, тону, А. Куїнджі звертався до сприйняття на полотні вічного руху світу. Його захоплює тема грози, лютих поривів небесних сил, що веде до взаємопроникнення романтичних і реалістичних починань.

А. Куїнджі. «Українська ніч»

Слава пришла до художника в 1876 р. після демонстрації новаторського полотна «Українська ніч». У 1878 р. картини А. Куїнджі мали теплий прийом на Всесвітній виставці в Парижі. Одна з найвідоміших його картин — картина «Місячна ніч на Дніпрі».

А. Куїнджі. «Місячна ніч на Дніпрі»

Отже, як бачимо, імпресіонізм — це художній стиль у мистецтві останньої третини XIX — початку XX ст., що вплинув на все наступне мистецтво. Характерними ознаками стилю є те, що його представники прагнули передати безпосереднє враження від навколишнього світу, мінливі стани природи. В історії світового мистецтва імпресіонізм став одним із найвизначніших явищ, що завершило глибоку реалістичну традицію та відкрило нову — Велику Епоху Модернізму.

Хто назвав новий стиль «імпресіонізмом»? Хто був його родоначальником?

Визначте художника за роботою: О. Ренуар, Е. Мане, К. Піссарро, Е. Дега, П. Сезанн, К. Моне. Свою відповідь обґрунтуйте та наведіть приклади (вам можуть допомогти підручник і мережа Інтернет).

«Квітучий сад у Сент-Адрессі»

«Музика в саду Тюльірі»

«Портрет актриси Жанни Самарі»

«Танцювальний клас»

«Церква в Ераньї»

«Будинки у Провансі»