Підручник з Мистецтва. 9 клас. Назаренко - Нова програма

Скульптура модернізму і постмодернізму

Безперечно, живопис модернізму був різноманітнішим, ніж скульптура. Проте, цей вид мистецтва теж розвивався інтенсивно і мав як загальні характерні риси з живописом модернізму, так і власні. Об’єднувало художників і скульпторів модернізму прагнення до змін, пошук нових зображальних засобів, створення абсолютно нового мистецтва, здатного взяти активну участь у перетворенні суспільства. Як і в живописі, в скульптурі стали переважати епічні риси. Дійсно, масштабність стала визначальною ознакою руху, яка розширила діапазон, а по суті, і саме поняття скульптури, в абсолютно новому напряму.

До найбільш важливих напрямів модернізму, що вплинули на хід і розвиток сучасного мистецтва скульптури, як іі живопису, належать: імпресіонізм, конструктивізм, абстракціонізм, футуризм, кубізм, сюрреалізм тощо.

Загальна тенденція в скульптурі XX ст. — її активна взаємодія з простором навколо — тобто повернення до «природних» ліній, плинність і динамізм форм, внутрішня енергія. Скульптура модернізму декоративна, вона покликана прикрашати простір, підпорядковувати його єдиному ритму, гармоніювати з індустріальним суспільством, одночасно з цим, змушувати людину занурюватися в роздуми, будити фантазію. «Первинна структура» — ось найточніша з назв, що пропонувалися для скульптурних творів цього стилю, тобто вона відображала дві її головні особливості: надзвичайну спрощеність форм і спорідненість з навколишнім світом.

Сюрреалізм у скульптурах Сальвадора Далі

«Далініанська танцівниця»

«Космічний носоріг»

«Бачення ангела»

Сальвадор Далі не перестає вражати уяву глядачів парадоксальністю образного світосприйняття, своєю неперевершеністю. Йому тісно в площині полотна. Сюрреалістичне світосприйняття митця пірнає у світ трьох вимірів. При створенні витончених і оригінальних скульптур художник використовував ті ж образи, що фігурують на його мальовничих полотнах.

У своїх творіннях майстер втілює невичерпну фантазію, екстравагантність натури, що здається абсурдністю. Протягом декількох років, з 1969 по 1972 рр., С. Далі створив цілу галерею сюрреалістичних образів, втілених у воску. Деякі зі скульптур були згодом відлиті в збільшеному розмірі.

Про появу нових напрямів у мистецтві С. Далі писав, що «...таке мистецтво примножиться всім, що є цінним, і всіма, навіть найбожевільнішими, дослідами цієї грандіозної трагедії, названою Сучасним мистецтвом».

«Профіль часу». Андорра-ла-Велья. Андорра

«Персей, який переміг Медузу Горгону». Парк Аламеда. Марбелья. Іспанія

Розглянемо творчість ще декількох скульпторів-постмодерністів.

Олександр Архипенко (1887—1964 рр.) — видатний український та американський скульптор і художник, один із основоположників кубізму в скульптурі писав: «Традиційно вважають, що скульптура починається тоді, коли матеріал стикається з простором, тобто простір сприймається як щось на кшталт рами навколо маси. Я вважаю, що скульптура починається тоді, коли простір оточується матеріалом».

О. Архіпенко. «Гондольєр». Метрополітен-музей. Нью-Йорк. США

«Жінка, яка зачісує волосся». Музей Ізраїлю. Єрусалим. Ізраїль

«Цар Соломон». Корпус університету Пенсільванії. Філадельфія. США

На думку британського художника і скульптора Генрі Спенсера Мура (1898—1986 рр.), «...блок каменю може мати наскрізний отвір і нічого не втрачати при цьому, якщо розмір, форма і напрям отвору продумані ... отвір пов’язує одну сторону з іншою, відразу ж роблячи форму більш тривимірною».

Для допитливих

Твори Г. Мура найчастіше порівнюють зі скелями, відполірованими морськими хвилями і вітром. Один із найзагадковіших і незбагненних скульпторів XX ст. намагався передати в своїх символічних, а іноді й абстрактних композиціях не тільки ритміку, а й динаміку життя. Саме тому митця називають одним з основоположників «віталізму» (від латинського vitalis — «життєвий»).

Індивідуальний стиль Г. Мура заснований на матеріальних природних «органічних формах». Митець прагнув, щоб його скульптури здавалися творіннями самої природи, природними вічними, немов вони стояли тут століттями, змінюючись і шліфуючись під силою стихій. Г. Мур одним із перших у мистецтві XX ст. змусив подивитися на скульптуру не як на анатомічну подібність людини, а побачити її частиною природного ландшафту.

Його роботи зберігаються в найбільших музеях світу, а монументальні скульптури прикрашають площі перед головними суспільними спорудами Європи — будівлями Парламенту в Лондоні і ЮНЕСКО в Парижі.

Г. Мур. Королівські ботанічні сади Кью — комплекс садів і оранжерей. Лондон. Англія

Г. Мур. Скульптура «Вівці»

Г. Мур. «Арка»

Сюрреалізм породив на початку 1930-х років важливу течію — так звану «мобільну скульптуру» американського скульптора Олександра Колдера (1898—1976 рр.). Його твори представляють собою витончено врівноважені конструкції з дроту, шарнірно скріплені одна з одною і підвішені таким чином, що вони починають ворушитися від найменшого руху повітря.

О. Колдера. «Осика»

О. Колдера. «Фламінго» або «Тюльпан, що в'яне». Чикаго. США

Американський художник, скульптор і архітектор, теоретик мистецтва, один із лідерів світового художнього авангарду Наум Габо (1890—1977 рр.) належав до конструктивізму. Він став одним із піонерів кінетичного мистецтва.

Кінетичне мистецтво, кінетизм (грецькою kinetikos — «дія, що приводить до руху») — напрям у сучасному мистецтві, що обіграє ефекти реального руху всього твору або окремих його складових. Кінетизм ґрунтується на уявленні про те, що за допомогою світла і руху можна створити твір мистецтва. Об'єкти представляють собою рухомі установки, що виробляють при переміщенні цікаві поєднання світла і тіні, іноді звучать. Ці ретельно сконструйовані пристрої з металу, скла або інших матеріалів, з'єднані з миготливими світловими пристроями, отримали назву «мобілів».

Своїми скульптурами майстер прагнув створити зовсім нову реальність. Він стверджував, що будує образ скульптури з нічого, що образ народжується зсередини і простір є також важливою його частиною. Н. Габо вважав, що твір могла б створити природа, але не створила. Природа робить це через скульптора.

Н. Габо. «Голова»

Н. Габо. Лінійна конструкція в просторі № 4.

Н. Габо. «Фонтан Торсіон, що обертається» Сент-томас. Англія

За свою творчість Наум Габо був удостоєний почесного звання лицаря її Величності королеви Великобританії, члена Королівської академії мистецтв Швеції і Американської академії мистецтва і літератури.

Галерея скульптур постмодернізму

А. Капур. «Хмарні ворота». Чикаго. США

К. Олденбург. Композиція «Ложка-міст і вишня». Міннеаполіс. США

Музей сучасного мистецтва Соломона Гуггенхайма. Більбао. Іспанія. Проект американсько-канадського архітектора Френка Гері, архітектор Френк Ллойд Райт

Дізнатися про незвичайне явище в мистецтві XX ст., такому як модернізм і постмодернізм, через таку коротку інформацію, яка викладена в підручнику, неможливо. Різноманітність напрямів у цих стилях величезна. Вона була і на початку XX ст., і продовжує поповнюватися сьогодні. Людина — особистість і індивідуальність, творець. І поки вона буде мислити, різноманітність в мистецтві буде жити.

Дж. Кунс. Скульптура «Щеня» (13 м, прикрашено квітами) перед входом до музею. Змінює своє забарвлення залежно від часу цвітіння певних сортів

Скульптура «Молекула»

Р. Уайт. Скульптура із серії «феї» з дроту

П. Бредлі. «Розширення»

Робота у групах

Вам сподобалися твори скульпторів-модерністів і постмодерністів? Чому?

Більше дізнатися про їхню творчість вам допоможе Інтернет. Підготуйте невеликі повідомлення про художників цих стилів, які вам сподобалися. Ваші виступи повинні обов'язково супроводжуватися ілюстративним матеріалом.

Кожен твір мистецтва можна охарактеризувати за допомогою наступного плану.

1. Назвіть автора та назву твору.

2. В якому стилі та напрямі він створений?

3. Охарактеризуйте особливості його художньо-образної мови.

4. Яке ваше особисте враження від даного твору?

5. Які ще твори цього митця вам відомі? Наведіть приклади. Проаналізуйте їх.