Підручник з Мистецтва. 9 клас. Назаренко - Нова програма

Різновиди архітектурного модернізму

Архітектурний модернізм включає наступні архітектурні напрями, які послідовно історично змінювали один одного, стаючи ланками одного еволюційного ланцюга, що виникав вслід за науково-технічними відкриттями і технологічними проривами суспільства: європейський функціоналізм 1920—1930-х рр.; конструктивізм і раціоналізм в 1920-х рр.; архітектурний ар-деко-стиль; інтернаціональний стиль, бруталізм 1950—1970-х рр.; органічна архітектура тощо.

Розглянемо деякі з них. Новий етап у розвитку модернізму як стилю в архітектурі, який отримав назву «функціоналізм», почався після Другої світової війни. Зруйновані європейські міста мали потребу в економічному відновленні. Раціональна основа функціоналізму і його орієнтація на економічні індустріальні методи домобудівництва сприяли швидкому відновленню житлового фонду, з мінімальними витратами. Біля витоків виникнення функціоналізму стояла вища школа будівництва і художнього конструювання в Німеччині — «Баухауз». Одним із засновників раннього функціоналізму був архітектор Вальтер Гропіус, який вважав, що в нову епоху архітектура повинна бути суворо функціональною, економічною і орієнтованою на технології масового виробництва. Знаковою і авторитетною силою цього періоду став французький архітектор Ле Корбюзье, котрий зміг суттєво розширити практичні архітектурні прийоми і палітру функціоналізму і зумів виробити власну теоретичну платформу, яка отримала назву «П’ять відправних точок архітектури». Її потім узяли на озброєння всі архітектори світу, які прагнули створювати сучасну архітектуру:

1. Стовпи-опори. Будинок може бути піднятий над землею на залізобетонних стовпах-опорах, при цьому звільнене місце під житловими приміщеннями використовується для саду або стоянки автомобілів.

2. Плоскі дахи-тераси. Замість традиційного похилого даху з горищем під ним, пропонується влаштовувати плоский дах-терасу, на якому можна було б посадити невеликий сад або створити місце для відпочинку.

3. Вільне планування. Стіни більше не є несучими елементами в зв’язку із застосуванням залізобетонного каркаса, тому внутрішній простір від них звільняється. В результаті, внутрішнє планування будинку можна організувати вільно, з набагато більшою ефективністю.

4. Стрічкові вікна. Завдяки каркасній конструкції будівлі та відсутності зв’язку з несучими стінами, вікна можна робити будь-якого розміру і конфігурації, в тому числі вільно протягнути їх стрічкою від кута до кута вздовж всього фасаду.

5. Вільний фасад. Опори встановлюються поза площиною фасаду, всередині будинку. Зовнішні стіни можуть бути при цьому з будь-якого матеріалу — легкого, крихкого або прозорого і приймати будь-які форми.

«Житлова одиниця» — багатоквартирний дім у Марселі. Франція. Арх. Ле Корбюзье

Адміністративна будівля в Чандигархі, Індія. Арх. Ле Корбюзье

Арт-деко (французькою art deco, дослівно «декоративне мистецтво», від назви Міжнародної виставки сучасних декоративних і промислових мистецтв 1925 року у Парижі) — впливовий напрям в архітектурі, образотворчому і декоративному мистецтві у Франції, в першій половині XX ст. У 1930—1940-і рр. став популярним в міжнародному масштабі. Перестав бути актуальним у період після Другої світової війни. Архітектори активно застосовували зигзагоподібні і ступінчасті форми, широкі та енергійні криві лінії (на відміну від м’яких текучих кривих модерну). Арт-деко непомітно зник після підйому масового виробництва, коли до нього почали ставитися, як до кричущого, позбавленого смаку і підроблено-розкішного.

Хмарочос компанії «Крайслер». Арх. Вільям ван Ален. Нью-Йорк. США

Канзас-Сіті Пауер енд Лайт Білдінг — найвищий будинок штату Міссурі. США

Ратуша Буффало, Нью-Йорк. США

Бруталізм (від французького beton brut — «необроблений бетон») — напрям в архітектурі періоду 1950-х — 1970-х років, в архітектурі Великобританії. Засновниками напряму вважаються англійські архітектори Елісон і Пітер Смітсони. Бруталізм мав поширення практично у всіх країнах Європи і світу, в тому числі в США, Канаді, Японії, Бразилії, країнах Скандинавії та інших. Характерні риси: інтерес до локального кольору, пластичної помітної модерністської форми, гостро-виразних фактур; підкреслена масивність форм і конструкцій, сміливі великомасштабні композиційні рішення; поверхня будівельних матеріалів не декорується, експоновані в їх природному вигляді; переважний будівельний матеріал — залізобетон, армований бетон. Архітекторів-бруталістів приваблювали пластичність бетону, його «скульптурні» можливості. Наприклад, одна з популярних тем у бруталістів, яка часто використовувалася в проектах адміністративних і громадських будівель, — це сходинкова піраміда, перевернута підставою вгору і піднесена над землею на пілонах.

Національний королівський театр у Лондоні. Арх. Д. Ласдан

Бібліотека Гейзел Лайбрері Каліфорнійського університету в Сан-Дієго, США (1970 р.). Арх. Вільям Леонард Перейра

Уважно розгляньте ілюстрації у підручнику. Прочитайте таблицю. Знайдіть ознаки стилю в конструкції будинків на фотографіях.

Загальні ознаки модернізму в архітектурі, які були притаманні всім напрямам

Форми конструкції

Відмова від стилів минулого, оновлення як конструктивних і планувальних ідей, які закладаються до проекту, так і зовнішніх форм. Ґрунтування на новітніх досягненнях науково-технічного і промислового прогресу. З'явився образний вислів — «призми з бетону і скла». Раціональний підхід до вирішення конструкцій і внутрішніх просторів, відсутність тенденцій прикрашання, «інтернаціональний» характер при забудові споруд. Використання найсучасніших будівельних матеріалів і конструкцій. Відсутність тенденцій прикрашання, принципова відмова від історичних ремінісценцій у вигляді споруд

Фасади будинків

Ритм каркасів, криві оболонки, виступи і заглиблення окремих частин будівлі породили багатство світлотіні, яке не може бути створено на пласких навісних стінах. Вони довго слугували невід'ємною приналежністю нової архітектури

Характерні елементи інтер'єру

Раціональний підхід до вирішення внутрішніх просторів (функціональний підхід)

Уважно розгляньте ілюстрації у підручнику. Який із напрямів архітектури періоду модернізму вам сподобався найбільше? Чому?