Підручник з Мистецтва. 9 клас. Назаренко - Нова програма

Різновиди архітектурного модерну

Ар-нуво відноситься до стилю модерн, точніше є його частиною. Однак модерн і арт-нуво зовсім не одне і теж. Ар-нуво означає декоративно-орнаментальний стиль. Цей стиль передбачає цілісність і органічність усього житлового простору, його неможливо нічим обмежити, можна тільки дозовано поєднувати. Це завжди величезний простір для творчого самовираження, адже його девіз: «Жоден будинок не повинен бути схожий на інший!». Для стилю характерні хвилеподібні, асиметричні закруглені лінії, також він визначається використанням натуральних форм і зведенням у твори мистецтва прикладного декоративного оздоблення; геометричних, абстрактних або лінійних форм.

Житловий будинок. 1901 р. Арх. Ж. Лавіротт. Париж. Франція

Сецесіон — «стиль практичної користі», стиль у мистецтві Австрії (кінець XIX — початок XX ст.). Назва виникла через те, що в той період мистецтво Відня, як і інший центр мистецтва — Мюнхен, втілювало в найкращій формі найпередовіші художні ідеї Південно-Східної Європи. Стиль був розроблений Отто Вагнером і його учнями і сполучив прості геометричні форми з мінімумом декору.

Історична довідка

Будівництво споруди за проектом Й. Ольбріха було завершено в 1898 р. Спочатку вона задумувалася як павільйон модерну для Будівельної Виставки в Відні. Але потім стала однією з найважливіших будівель для австрійського модерну — Сецесіона. Кошти на будівництво храму Сецесіона збирали самі художники. Однак на тій умові, що оренда їм буде надана безкоштовно. Історія оповідає, що про це домовилися під час особистого спілкування Йозеф Енгельгарт — австрійський художник і скульптор і мер Відня — Карл Люгер. Будівля, що виросла, насправді виявилася якоюсь культовою спорудою — біла, велична, з золотим куполом, який вдало римувався з золотим куполом сусідньої церкви Святого Карла. Будівлю Сецесіона можна розглядати як унікальний приклад архітектурного маніфесту модерністів.

Виставковий павільйон Віденського сецесіона — Будинок сецесіона, арх. Й. Ольбріх. Відень. Австрія

«Гуцульська сецесія» — архітектурний стиль, характерний для деяких споруд, побудованих у Львові в кінці XIX — початку XX ст. «Гуцульська сецесія» — спроба пошуку польського і українського стилів в архітектурі, що проходила в рамках національно-романтичного осмислення Віденського сецесіона. Головним джерелом, що надихнув на створення нового національного стилю, стало непрофесійне мистецтво горян Карпат.

У найбільш яскравій формі ідеї «Гуцульської сецесії» відзначилися в роботах архітектурної фірми Івана Левинського, Олександра Лушпинського, Льва Левинського та інших. Для стилю характерні експресивні обсяги, виразна пластична конфігурація дверних прорізів, вікон, навісів, складні обриси дахів з великими схилами, які іноді прикрашалися вежею, схожою на дзвіницю гуцульської церкви. В обрамленні будинків металом і керамікою простежується колористична гама народного мистецтва.

Будівля Львівського національного лісотехнічного університету. Арх. І. Левинський

Ліберті — одна з назв стилю модерн у Західній Європі кінця XIX — початку XX ст.

Історична довідка

Англійський комерсант Артур Ліберті, представник торгових фірм на Сході, в 1875 р. відкрив в Лондоні магазин, який торгував предметами мистецтва Китаю та Японії. Твори східного мистецтва — фарфор, лаки, тканини, японські гравюри — привертали увагу естетів. Пізніше в магазині «Ліберті» продавалися вироби молодих англійських художників, близькі східному мистецтву. Фірма «Ліберті»мала настільки значний вплив, що в Англії деякий час твори мистецтва модерну іменували «стилем Ліберті».

Особливо поширеною ця назва була в Італїї, через активну діяльність міланського відділення торгового дому «Ліберті». Після міжнародної виставки в Турині в 1902 р., основні споруди якої були зведені в новому стилі за проектом архітектора Раймонд Д'Аронко, стиль Ліберті отримав загальне визнання.

Житловий будинок у стилі ліберті. Італія

Югендстиль — прийняте в німецькому мистецтвознавстві та художній критиці і застосовується зазвичай до німецького і австрійського мистецтва — одне з найменувань стилю модерн. Походить від назви мюнхенського журналу Juged, заснованого в 1896 р. Як і всі прихильники модернізму, німецькі архітектори, художники та декоратори на чільне місце ставили красу і гармонію елементів інтер’єру. Наповнити простір навколо людини витонченими предметами, зробити досконалість доступною для багатьох людей означало для них зробити світ набагато краще.

Рига — столиця югендстиля. Латвія

Історична довідка

Столицею югендстиля вважається Рига, визнана ЮНЕСКО перлиною європейського югендстиля. Найбільше унікальних будівель, створених у цьому стилі, розташовані в так званому районі посольств і вулиць Альберта, Стрелніеку, Елізабетес. Однак і в центрі латвійської столиці можна зустріти справжні шедеври цього стилю. На вулиці Альберта розташований музей Югендстиль, а Ризька Дума створила спеціальний центр Югендстиль, який займається збереженням і популяризацією цієї унікальної спадщини. Одна з причин, по якій ризький модерн вилився в те, що нині називається югендстилем, є заборона на типову забудову в кінці XIX — початку XX ст. З 1897 до 1913 рр. населення міста виросло на 88%, що стимулювало житлове будівництво. Мером міста на той час був англієць Г. Армістід, який ввів заборону на типову забудову. Все це в цілому дозволило архітекторам реалізувати свої найсміливіші фантазії і плани.

Для допитливих

Король заліза, король архітектури, король модерну — бельгійський архітектор Антоніо Гауді створив архітектурний вигляд одного з найкрасивіших міст світу — Барселону. До числа шедеврів сучасної архітектури зараховують будинок Бальо — плід химерної фантазії, що має суто літературне походження. У ньому розроблений сюжет — Св. Георгій убиває дракона. Перші два поверхи нагадують кістки та скелет дракона, фактура стін — його шкіру, а покрівля складного малюнка — його хребет. На даху встановлені башточка і кілька груп димових труб різноманітних складних форм, які обліцьовані керамікою.

Будинок Бальо. Фасад. Вікна

Не менш популярною є споруда митця — будинок Міла, одна з найвідоміших споруд модерну, що отримала назву «Ла Педрера» (каменоломня), через дивину цієї споруди. Це розташований на кутовій ділянці шестиповерховий прибутковий будинок, із двома внутрішніми дворами і шістьма світловими колодязями. Будівля, як і квартири, має складний криволінійний план, що контрастує з хвилястою поверхнею фасаду. У будинку застосовані нові конструктивні рішення: відсутні внутрішні несучі стіни, все міжповерхове перекриття підтримуюється колонами і зовнішніми стінами, в яких балкони відіграють конструктивну роль. Будинок Міла був оголошений ЮНЕСКО Всесвітньою спадщиною і сьогодні на останньому поверсі розміщується музей, присвячений самому Антоніо Гауді.

Митець створив і парк Гуель, в якому спробував втілити ідеї, які є в природі, але ніколи не реалізовувалися в архітектурі. Будівлі, здається, виросли з-під землі, всі разом складають єдине ціле, дуже органічне, незважаючи на різноманіття форм і розмірів.

Будинок Міла. Фасад. Внутрішній двір

Собор Саграда Фамілія (Храм Святого Сімейства) — це загальновизнаний таємничий символ Барселони. Його величні вежі чинять, справді, незабутнє враження, сама будівля повна таємниць і зачарованих послань А. Гауді.

Будівля собору розрахована на хор із 1500 співаків, дитячий хор із 700 чоловік і 5 органів. Храм повинен був перетворитися на центр католицької релігії. За планом А. Гауді, храм Святого сімейства повинен був стати будинком-символом, грандіозною алегорією Різдва Христового, представленого трьома фасадами. Східний — присвячений Різдву; західний — Страстям Христовим, південний — найзначніший, повинен стати фасадом Воскресіння. Різдвяний фасад має 3 портали: центральний — Портал Любові, зліва — Портал Надії, а правий — Портал Віри. Будівництво храму триває і сьогодні. Остаточно його планують закінчити до 2030 року.

Своїм унікальним, і в той же час суперечливим і до цього дня, творінням — храмом Святого сімейства — Антоніо Гауді приєднався до плеяди своїх видатних земляків — Пабло Пікассо, Сальвадора Далі та Хуану Міро, які своїми ідеями перевернули сучасне мистецтво.

Собор Саграда Фамілія. Фасад. Фрагмент декору

Уважно розгляньте ілюстрації у підручнику. Який з напрямів архітектури періоду модерна вам сподобався найбільше? Чому?

Архітектурний модернізм (французькою modernisme, від французького moderne — «новітній», «сучасний») — напрям у європейській архітектурі XX ст. (період з початку 1900-х рр. і по 70-80-ті рр. XX ст.), вживається іноді як синонім поняття «сучасна архітектура».