Вступ до історії. 5 клас. Мороз - Нова програма

§ 9. ІСТОРИЧНИМИ СТЕЖКАМИ РІДНОГО КРАЮ

1. Місце рідного краю в житті людини

Працюємо у парі

Обговоріть вислови відомих людей про рідний край. Які слова використано у висловах для опису ролі рідного краю в житті людини?

«Забудеш рідний край — твоє всохне коріння»

— Павло Тичина

«Пізнай свій край... себе, свій рід, свій народ, свою землю — і ти побачиш шлях у життя. Шлях, на якому найповніше розкриються твої здібності. Ти даси йому продовження, вторувавши стежину, із тієї стежини вже рушили у життя твої нащадки»

— Григорій Сковорода

«Рідний край». Кожна людина по-своєму розуміє, що для неї означають ці слова. Для однієї людини — це місцевість, населений пункт (село, місто), де вона народилася, де минули її дитинство, навчання в школі, юність, молоді роки. Іноді люди з різних причин переїжджають в іншу місцину на постійне місце проживання. Тому для декого рідний край — це село, місто, район, де вони нині проживають, працюють, знайшли своє кохання, створили сім’ю.

Для багатьох людей рідний край — це батьківський край, тобто земля, звідки пішов їхній рід, земля батьків, дідів і прадідів. Тому рідний край називають ще малою батьківщиною. З ним пов’язана родовідна пам’ять — пам’ять про свій рід, своїх предків. Саме тут історія живе у спогадах, серцях людей, котрі народилися і виросли в цьому краї.

Але в будь-якому разі рідний край — це та земля, де людина почуває себе вдома, затишно й привітно. Недаремно ж люди говорять, що в рідному домі й стіни допомагають. А тих, хто нехтував історичною пам’яттю про свій край та свій рід, часто зневажливо називали: «Людина без роду-племені». Саме родина та рідний край були і є тими самобутніми точками опори конкретної людини в історичному часі та просторі людського буття.

Обговоріть у класі

А що означає рідний край для вас?

Вшанування традицій предків. Свято Купала в с. Чубинське Київської області (6 липня 2016 р.)

Кожен край, кожен населений пункт має свою історію, своїх видатних особистостей. На території кожного краю розгорталося чимало історичних подій, які є невід’ємною частиною історії українського народу.

Багато дослідників вивчали історію рідного краю не за книжками, а мандрували шляхами від села до села, шукали старожилів, записували їх розповіді про конкретні події в історії населеного пункту, про звичаї та обряди, про умови життя та побут. Це і є жива пам’ять про минуле нашої країни.

2. Міні-проект «Історичними стежками рідного краю»

Історію рідного краю, особливості господарювання, життя і побуту населення варто вивчати в єдності трьох часових вимірів: минуле, сьогодення, майбутнє. Зокрема, досліджуючи історію населеного пункту, важливо з’ясувати, як події минулого, діяльність його жителів вплинули на його сучасний стан, а також варто бачити перспективи розвитку населеного пункту.

Спробуємо подивитися на історію свого краю очима дослідника і розпочнемо міні-проект «Історичними стежками рідного краю».

Історичними стежками рідного краю

Виконувати завдання будемо поступово (покроково) під час вивчення цієї та наступних тем. Під час розв’язання дослідницьких завдань варто використовувати інформацію з різних джерел: книги, публікації в періодичних виданнях, спогади учасників та очевидців історичних подій, експонати музеїв тощо. Заплануйте разом з учителем екскурсію в краєзнавчий музей, що допоможе отримати додаткову інформацію.

Про те, як добирати потрібну інформацію про минуле з різних джерел ви довідаєтеся під час вивчення теми «Джерела до вивчення історії». Пам’ятки рідного краю будемо досліджувати вивчаючи тему «Історія України в пам’ятках», а господарство, заняття та умови життя населення в українських містах і селах у минулому і тепер — під час вивчення теми «Усе має минуле».

Дуже важливим моментом є оформлення та представлення результатів дослідження. Це може бути слайд-презентація, фотовиставка, шкільна стіннівка, стаття у Вікіпедії про історію населеного пункту, невелика стаття до місцевої газети чи навіть фільм про історію рідного краю. Результати праці можуть бути презентовані як у класі, так і на загальношкільному заході, у мережі Інтернет (група чи сторінка в соціальній мережі).

3. Практична робота «Мій край в історичному просторі та часі»

Об’єднайтеся у групи

Організуйте дослідження за такими напрямами:

Група 1. «Мій край в історичному просторі»

Знайдіть своє рідне місто або село на карті України. Позначте на контурній карті свій населений пункт, адміністративний район та область. З’ясуйте, якими були межі та державна належність вашого краю і населеного пункту в різні історичні часи.

Група 2. «мій край в історичному часі»

Дізнайтеся про час заснування вашого населеного пункту. З’ясуйте, які історичні події пов’язані з вашим рідним краєм та населеним пунктом — містом/селищем/селом. Складіть хронологічну таблицю «Найважливіші події на території рідного краю».

Дата

Історична подія

Група 3. «Історія мого краю в особах»

З’ясуйте, які відомі люди є вашими земляками. Який вони зробили внесок в історію, науку чи культуру міста/села, краю, держави? Якщо таких діячів багато, доцільно це завдання розділити між двома групами. Складіть таблицю «Історія мого краю в особах».

Визначна особа (роки життя)

Результати діяльності

Група 4. «Історія мого краю в назвах»

З’ясуйте походження назв вашого краю та населеного пункту. Назви яких географічних об’єктів (озер, річок, урочищ, гір тощо) на території краю та населеного пункту пов’язані з минулими подіями? Дізнайтеся про походження назв вулиць, провулків, майданів, що відображають історичне минуле вашого населеного пункту.

Якщо у вашій школі навчаються учні з різних населених пунктів, то розподіл завдань у групах може бути іншим. Коли школа розташована у великому місті, дослідити можна також особливості історії мікрорайону чи історичної місцевості міста, наприклад, у місті Києві це Святошине, Деміївка, Дарниця, Видубичі, Борщагівка, Троєщина тощо.

Обговоріть у класі

Яка роль рідного краю в житті людини? Чому важливо вивчати історію рідного краю? Свою відповідь аргументуйте.

Продовжіть речення:

«Після цього уроку я знаю...; вмію..., розумію...»

«Мені було цікаво (не цікаво) на уроці, тому що...»

«Я хотів/хотіла би більше дізнатися з історії рідного краю про...»