Зарубіжна література. Рівень стандарту. 11 клас. Міляновська

TODESFUGE

Schwarze Milch der Frühe wir trinken sie abends

wir trinken sie mittags und morgens wir trinken sie nachts

wir trinken und trinken

wir schaufeln ein Grab in den Lüften da liegt man nicht eng

Ein Mann wohnt im Haus der spielt mit den Schlangen der schreibt

der schreibt wenn es dunkelt nach Deutschland

dein goldenes Haar Margarete

er schreibt es und tritt vor das Haus und es blitzen die Sterne

er pfeift seine Rüden herbei

er pfeift seine Juden hervor läßt schaufeln ein Grab in der Erde

er befiehlt uns spielt auf nun zum Tanz

Schwarze Milch der Frühe wir trinken dich nachts

wir trinken dich morgens und mittags wir trinken dich abends

wir trinken und trinken

Ein Mann wohnt im Haus der spielt mit den Schlangen der schreibt

der schreibt wenn es dunkelt nach Deutschland

dein goldenes Haar Margarete

Dein aschenes Haar Sulamith

wir schaufeln ein Grab in den Lüften da liegt man nicht eng

Er ruft stecht tiefer ins Erdreich ihr einen ihr andern singet und spielt

er greift nach dem Eisen im Gurt er schwingts seine Augen sind blau

stecht tiefer die Spaten ihr einen ihr anderen spielt weiter zum Tanz auf

Schwarze Milch der Frühe wir trinken dich nachts

wir trinken dich mittags und morgens wir trinken dich abends

wir trinken und trinken

ein Mann wohnt im Haus dein goldenes Haar Margarete

dein aschenes Haar Sulamith er spielt mit den Schlangen

Er ruft spielt süßer den Tod der Tod ist ein Meister aus Deutschland

er ruft streicht dunkler die Geigen dann steigt ihr als Rauch in die Luft

dann habt ihr ein Grab in den Wolken da liegt man nicht eng

Schwarze Milch der Frühe wir trinken dich nachts

wir trinken dich mittags der Tod ist ein Meister aus Deutschland

wir trinken dich abends und morgens wir trinken und trinken

der Tod ist ein Meister aus Deutschland sein Auge ist blau

er trifft dich mit bleierner Kugel er trifft dich genau

ein Mann wohnt im Haus dein goldenes Haar Margarete

er hetzt seine Rüden auf uns er schenkt uns ein Grab in der Luft

er spielt mit den Schlangen und träumet der Tod ist ein Meister aus

Deutschland

dein goldenes Haar Margarete

dein aschenes Haar Sulamith

ФУГА СМЕРТІ

Чорне молоко світання ми п'ємо його надвечір

ми п'ємо його опівдні і зранку ми п'ємо його вночі ми п'ємо і п'ємо

ми копаєм могилу в повітрі де лежати не буде тісно

Один чоловік живе в хаті він зі зміями грає він пише

він пише коли темніє в Німеччині твоя золотиста

коса Маргарито

він пише це й з хати виходить і зорі блищать

і свистить він на псів

свистить на євреїв своїх і велить копати могилу в землі

і грати до танцю наказує нам

Чорне молоко світання тебе ми п'ємо вночі

ми п'ємо тебе зранку й опівдні ми п'ємо тебе надвечір

ми п'ємо і п'ємо

Один чоловік живе в хаті він зі зміями грає він пише

він пише коли темніє в Німеччині твоя золотиста

коса Маргарито

твоя попеляста коса Суламіф

ми копаєм могилу в повітрі де буде лежати не тісно

Він гукає глибше рийте землю ви перші ви другі

співайте і грайте

він хапається заліза в кобурі він хитається

очі в нього блакитні

глибше лопатами рийте ви перші ви другі

грайте далі до танцю

Чорне молоко світання ми п'ємо тебе вночі

ми п'ємо тебе опівдні і зранку ми п'ємо тебе надвечір

ми п'ємо і п'ємо

Один чоловік живе в хаті твоя золотиста коса Маргарито

твоя попеляста коса Суламіф він зі зміями грає

Він гукає солодше грайте смерті бо смерть

це з Німеччини майстер

Він гукає темніше торкайтеся скрипок ви злинете

димом в повітря

для вас є могила у хмарах де буде лежати не тісно

Чорне молоко світання ми п'ємо тебе вночі

ми п'ємо тебе опівдні смерть це з Німеччини майстер

ми п'ємо тебе зранку й надвечір ми п'ємо і п'ємо

Смерть це з Німеччини майстер очі в нього блакитні

він влучить у тебе свинцевою кулею він влучить точно

Один чоловік живе в хаті твоя золотиста коса Маргарито

Він нацьковує своїх псів на нас він дарує нам могилу в повітрі

він зі зміями грає і марить смерть це з Німеччини майстер

твоя золотиста коса Маргарито

твоя попеляста коса Суламіф

Переклад із німецької Миколи Бажана

Обізнаність та самовираження у сфері культури

Знайдіть в інтернеті й прослухайте запис декламації вірша «Фуга смерті» у виконанні Пауля Целана (Paul Celan — Todesfuge. Bilder). Поет їздив за кордон, зокрема до Німеччини, з публічним читанням власних творів. Як ви вважаєте, з якою метою він виступав у цій країні? Якою він бачив місію своїх виступів?

Для тих, хто хоче знати більше

В Україні, яка під час Другої світової була окупована гітлерівськими військами, населення потерпало від жахливих репресій. Особливо сильних гонінь зазнали євреї. Відома історія єврейської дівчини Естер Беярано, яка народилася у Львові 15 грудня 1924 року.

Вона була донькою єврейського кантора. Батько мріяв, щоб дівчинка навчалася музики, і Естер грала на фортепіано. Із початком Другої світової війни 15-річна єврейка намагалася виїхати до Ізраїлю, але втеча не вдалася. Юна Естер на два жахливі роки потрапила на каторгу поблизу німецького міста Фюрстенвальде.

20 квітня 1943 року її доправили до Польщі в концентраційний табір Аушвіц (поблизу містечка Освенцім). Спочатку Естер тягала каміння, а пізніше стала грати на акордеоні в оркестрі в'язнів, зустрічаючи біля воріт табору новоприбулих з усієї Європи. Жінок, дітей, немічних і літніх людей привозили у вагонах для худоби, дорогою не давали ні їжі, ні пиття.

Естер Беярано і Папа Римський під час зустрічі понтифіка з жертвами нацизму, 2015 рік

В'язні (поляки, євреї, роми, українці та інші) сподівалися, що тут їм випаде шанс вижити. Та на пероні їх одразу розділяли на дві групи: тих, що ставили ліворуч, відправляли в бараки, а тих, що праворуч (здебільшого євреїв) — у газові камери. В Освенцімі, який називали табором смерті, було замордовано понад мільйон людей!

Естер Беярано пережила Голокост. Зараз вона живе в Німеччині, де, незважаючи на похилий вік, проводить численні зустрічі зі школярами, бере участь у ток-шоу і розповідає про звірячі злочини нацистів, щоб ця трагедія більше не повторилася.

Чимало українців у роки Голокосту переховували євреїв у своїх сім'ях. Серед тих, хто допомагав євреям вижити, був і предстоятель Української греко-католицької церкви (у 1900—1944-х роках) митрополит Галицький і архієпископ Львівський Андрей Шептицький, який дав прихисток у монастирях та митрополичій резиденції понад 300 єврейським дітям. У своїх зверненнях до вірян він закликав до милосердя, також митрополит особисто в листах звертався до вищого німецького керівництва з протестами проти вбивств євреїв. Єврейська громада України за порятунок сотень євреїв посмертно визнала Андрея Шептицького Праведником народів світу. Також його «відвагу і героїзм» було визнано в Канаді та США.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Предметні компетентності

  • 1. Розкажіть, як події Другої світової війни позначилися на долі єврейського народу і Пауля Целана зокрема.
  • 2. Чому, на вашу думку, поет, який володів кількома мовами, не відмовився використовувати у своїй творчості німецьку?
  • 3. Визначте ідею вірша «Фуга смерті».
  • 4. Як тема Голокосту розкривається у вірші «Фуга смерті»?
  • 5. У чому, на вашу думку, абсурдність реальності, у якій опинилися бранці нацистів?
  • 6. Поясність особливості фуги як музичного твору. Як у вірші «Фуга смерті» використано музичні прийоми?
  • 7. Зробіть висновок, як у творчості Пауля Целана і Гійома Аполлінера поєднані різні види мистецтва.
  • 8. Які символи використано у вірші «Фуга смерті»? Прокоментуйте їх.
  • 9. Випишіть у зошит епітети і метафори.
  • 10. Згадайте, що таке сугестія. Поезію яких відомих вам поетів можна назвати сугестивною? Якими засобами сугестія досягається в поезії Пауля Целана?
  • 11. У чому антифашистський пафос поезії Пауля Целана?
  • 12. Назвіть основні особливості експресіонізму. Доведіть, що вірш Пауля Целана належить до експресіоністської літератури.

Соціальна та громадянська компетентності

  • 1. Перегляньте в інтернеті інформаційний сюжет про соціальний проект Eva.Stories, який розповідає про Голокост і реальну історію загибелі 13-річної єврейської дівчинки Єви Гейман під час Другої світової війни. Знайдіть в інтернеті сторінку Eva.Stories. На основі її коротких сторіз розкажіть про останні місяці життя дівчинки.
  • 2. Зйомки для ізраїльського медіа-проекту проводила у Львові українська компанія «Color Film». Підготуйте повідомлення про проект і його мету.
  • 3. Підготуйте повідомлення про Праведників народів світу. Розкажіть, кому присуджується це звання і за які заслуги.
  • 4. Розробіть проекти заходів для вашої школи, які, на вашу думку, могли б стати вагомим виховним чинником для молодого покоління, щоб ніколи більше не допустити геноциду будь-якого народу (наприклад, у школі № 1 міста Літин Вінницької області силами учнів, учителів та науковців зібрано архівні матеріали і створено музей Голокосту).
  • 5. Обговоріть у класі запропоновані проекти заходів, запропонуйте проекти дирекції вашого навчального закладу.

Медаль праведника народів світу