Зарубіжна література. Рівень стандарту. 11 клас. Міляновська

ЗАРІЗАНА ГОЛУБКА Й ВОДОГРАЙ

О постаті убиті любі

О дорогі розквітлі губи

Міє Мареє

Єтто Лорі

Анні і ти Маріє

Де ви дівчата

Я вас питаю

Та біля водограю

Що плаче й кличе

Голубка маревіє

Душа моя в тремкій напрузі

Де ви солдати мої друзі

Де ви Бійї Даліз Реналь

Печальні ваші імена

Як у церквах ходи луна

Б'ють відгомоном до небес

Ви в сонну воду глядитесь

І погляд ваш вмирає десь

Де Брак де Макс Жакоб Дерен

Що в нього очі як той Рейн

Де милий Кремніц волонтер

Вже може їх нема тепер

Душа ятриться з непокою

І водограй рида зі мною

А як вони іще живі

Десь б'ються на Північнім фронті

Тим олеандри всі в крові

І сонце ранене в траві

На багрянистім горизонті

Переклад із французької Миколи Лукаша

Дослідники вважають, що антивоєнний пафос вірша Гійома Аполлінера втілився й у творчості його друга — Пабло Пікассо. Художник у 1947 році (вже після закінчення Другої світової війни) використав образ голубки на одному зі своїх полотен із назвою «Голуб миру». Відтоді це зображення стало символом миру та емблемою антивоєнного руху.

Мистецька галерея

Розмаїття мистецьких нереалістичних течій було притаманне не лише поезії, а й живопису XX століття. Наочним прикладом цього стала творчість видатного іспанського художника Пабло Пікассо (1881—1973), який прожив довге життя і реалізував свій мистецький потенціал в постімпресіонізмі, експресіонізмі, примітивізмі, кубізмі та сюрреалізмі. Деякі його картини написані в реалістичний манері.

Портрет дружини художника, виконаний в реалістичній манері, 1918 рік

Двоє акробатів (картина в стилі експресіонізму, 1901 рік)

Мушкетер (картина в стилі примітивізму, 1970 рік)

Дівчина в кріслі (картина в стилі сюрреалізму, 1952 рік)

Профіль юної дівчини (картина в стилі постімпресіонізму, 1901 рік)

Портрет (картина в стилі кубізму, 1910 рік)

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Предметні компетентності

  • 1. Розкажіть про головні події життя Гійома Аполлінера. Створіть у зошиті «Facebook-сторінку» Вільгельма Костровицького і заповніть «поля життєпису».
  • 2. Доведіть, що Аполлінер був авангардистом-експериментатором.
  • 3. Виразно прочитайте вірш «Міст Мірабо».
  • 4. У чому суб'єктивність цього вірша, особливості сприймання і змалювання зовнішнього світу поетом?
  • 5. Знайдіть у вірші «Міст Мірабо» символи і розкрийте їх зміст.
  • 6. Прокоментуйте паралелі між плином вод Сени і коханням у вірші «Міст Мірабо». Які ще паралелі можна провести?
  • 7. Розкажіть про особливості збірки Г. Аполлінера «Каліграми. Вірші миру і війни». Прокоментуйте назву збірки.
  • 8. Вірш «Зарізана голубка й водограй», написаний у 1914 році, називають реквіємом (заупокійним твором) за жертвами Першої світової війни. Сформулюйте ідею вірша.
  • 9. Визначте риси сюрреалізму у творах Гійома Аполлінера. Доведіть, що чим менше у вірші пов'язаних образів, тим ширше поле для тлумачення (інтерпретування).

Обізнаність та самовираження у сфері культури

Знайдіть в інтернеті і перегляньте навчальний фільм «Поет, що малював своїми словами» (The poet who painted with his words — Genevieve Emy). Не забудьте скористатися субтитрами українською мовою.

У чому суть створеної поетом-авангардистом ідеї «мосту» між словами і малюнком? Зробіть висновок про величезний внесок видатного французького поета Гійома Аполлінера в розвиток поетичного мистецтва.

Складіть конспект тексту з фільму «Поет, що малював своїми словами».

Зробіть презентацію «Вірші-каліграми» Гійома Аполлінера.

Інформаційно-цифрова компетентність

Сучасники залишили нам багато зображень Гійома Аполлінера. Знайдіть в інтернеті світлини поета і створіть «електронний альбом». Позначте, які періоди життя митця відображено на них.

Доберіть також для «альбому» портрети Гійома Аполлінера, написані його друзями-художниками. Спробуйте визначити, до якого виду мистецтва належать роботи: традиційного чи новаторського (антитрадиційного).

Якими критеріями ви керувалися? Відповідь обґрунтуйте.

Які з обраних портретів ви б використали для «Facebook-сторінки» поета?