Підручник з Зарубіжної літератури (профільний рівень). 10 клас. Міляновська - Нова програма

П’ЄСА-ФЕЄРІЯ МЕТЕРЛІНКА «СИНІЙ ПТАХ»

У 1908 році Моріс Метерлінк написав філософську п’єсу-казку «Синій птах», яка вважається вершиною його творчості. У цьому символістському творі поєднано риси фольклорної і романтичної казки. Тут через прості думки виражено глибокі філософські ідеї, оживають сили природи і душі речей, герої потрапляють у різні царства, намагаючись знайти Синього птаха — символ щастя й істини. У п’єсі «Синій птах» немає місця моторошним передчуттям і безнадії, характерним для символістських драм раннього періоду творчості Метерлінка.

Автор «Синього птаха» уже з висоти свого життєвого досвіду підводить нас до думки, що щастя — поруч, треба лише вміти бачити його. Однак мотив людської сліпоти, такий поширений у песимістичному ранньому періоді творчості Метерлінка, у казці «Синій птах» також присутній. Але драматург вчить читачів і глядачів всього лише «побачити» щастя. У п’єсі фея Берилюна каже: «Треба бути сміливим, треба розрізняти і те, чого не видно!.. Люди осліпли, проте вони навіть не помічають цього...».

У творі «Синій птах» герої мужні й діяльні, вони відкриті до світу, над ними не тяжіє невідворотність жахливої дійсності. Головними героями казки є звичайні хлопчик Тільтіль і дівчинка Мітіль — діти простого дроворуба. Несподівано вони отримують дар бачити справжню суть предметів і явищ. Фея посилає дітей на пошуки Синього птаха для хворої дівчинки, яка «хоче бути щасливою». Братика і сестричку веде у казковий світ, сповнений таємниць, Душа Світла, а супроводжують їх душі тварин, предметів і стихій, які оточують дітей щодня (Пес, Киця, Хліб, Цукор, Вода, Вогонь та інші).

Душа Світла, Тільтіль, Мітіль (кадр із фільму «Синій птах», режисер Джордж К’юкор, 1976 рік)

Водночас автор вводить свій улюблений мотив виконання людиною чужої волі. Щоправда, у казці він має не моторошне, а радше іронічне забарвлення: діти слухняно виконують волю феї, яка пояснює, що не може сама вирушити за птахом для своєї внучки, оскільки в неї може википіти суп.

Образи дітей у творі символізують людство, яке у пошуках щастя часто не помічає простих радостей і блаженств, що дарує нам життя: Блаженство Блакитного Неба, Блаженство Весни, Блаженство Бігати По Росі Босоніж, Радість Бути Справедливим, Радість Завершеної Праці, Радість Любити тощо. Але діти зустрічаються не тільки з приємними переживаннями, вони на шляху до мети бачать Хвороби, Війни та інші Примари і Жахи. Через образи фатальних нещасть у п’єсу-притчу прориваються і важкі передчуття жахливих трагедій ХХ століття.

Тільтіль і Мітіль, як і належить казковим героям, проходять випробування і навіть важать життям, пізнаючи себе та осягаючи багатогранність навколишнього світу. Герої твору перебувають у постійному очікуванні дива і нових таємниць, таких характерних для всієї творчості Метерлінка.

Сюжет твору, в якому головні герої, переходячи від одного містичного царства до іншого, розмовляючи з душами тварин і рослин, природних стихій, зустрічаючись із душами людей (померлих і ще не народжених), нагадує нам «Божественну комедію» Данте Аліг’єрі. Яскраві картини, що постають перед нами у казці-феєрії Моріса Метерлінка, також як і картини Пекла і Раю, змушують нас замислитися над сенсом життя, над тим, що для людини є благом, а що — злом.

Символи п’єси «Синій птах», на відміну від ранньої драматургії, яскраві, прозорі й оптимістичні. Синій колір є кольором неба, мрії, істини, духовності, і якщо докладніше вивчати вірші і п’єси Метерлінка, то можна побачити, що цей колір письменник згадував чи не найчастіше.

Твір «Синій птах» — це дитячо-наївний погляд на повсякденне життя, це радісна реальність, поезію і красу якої ми й справді часто не вміємо цінувати. Шедевр Моріса Метерлінка — це у жодному разі не спрощений виклад складних ідей, це інший, свіжий і несподіваний погляд на світ і на людину. І хоча автор вважав, що виконувати ролі цієї казки мають діти, призначена вона всім поколінням глядачів.

Обізнаність та самовираження у сфері культури

Розгляньте на сторінці 233 афішу до вистави Моріса Метерлінка «Синій птах». У чому полягає її символічний зміст? Поміркуйте, як художникові вдалося за допомогою дуже обмежених засобів створити арт-об’єкт з глибинним філософським змістом.

ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ

Предметні компетентності

1. Згадайте особливості «нової драми» кінця ХІХ - початку ХХ століття.

2. На прикладі вивчених у 9 класі п’єс Генріка Ібсена і Бернарда Шоу доведіть, що їхні твори належать до нової реалістичної драми.

3. Укажіть основні віхи життя і творчості Моріса Метерлінка.

4. Доведіть, що творчий метод М. Метерлінка формувався під впливом французьких поетів-символістів.

5. У чому полягає новаторство бельгійського драматурга?

6. Доведіть, що казка-п’єса «Синій птах» належить до символістської літератури.

7. Прокоментуйте образи-символи у творі «Синій птах».

8. На прикладі творчості М. Метерлінка поясніть значення терміна «нереалістична література». Порівняйте нереалістичну літературу з реалістичною.

9. Поясніть, чому бельгійського поета і драматурга Моріса Метерлінка називають творцем французького символістського театру.

10. Зробіть висновок про особливості «нової драми» як соціальної реалістичної, так і символістської.

Ініціативність та підприємливість

Виберіть у п’єсі епізод, який вам сподобався найбільше, інсценізуйте його. Поміркуйте над ролями, інтонаціями героїв, їхніми костюмами.

Створіть міні-фанфік (твір за мотивами відомого літературного тексту) за п’єсою Моріса Метерлінка «Синій птах». Придумайте продовження пригод головних (або другорядних героїв). Чи буде ваш фанфік мати символічний зміст? Якими рисами ви наділите його персонажів?