Мистецтво. 7 клас. Масол

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

Тема 12-13. Світ дитинства в музиці минулого і сьогодення

Пригадайте, скільки цікавих музичних творів для дітей та юнацтва було прослухано в попередні роки. Співали пісні з українських дитячих опер, насолоджувалися балетною музикою за сюжетами літературних творів, пізнавали в інструментальних п’єсах «музичні характери» казкових персонажів — фантастичних гномів та ельфів, легкокрилих метеликів і пташок, кумедних клоунів.

Назвіть музичні твори, присвячені світу дитинства, їх авторів.

Німецький композитор Йоганн Себастьян Бах започаткував традицію створення циклів педагогічного призначення. Мабуть, не існує юних піаністів, які б не виконували його поліфонічні п’єси. Збірка «Нотний зошит Анни-Магдалени Бах» — це родинний альбом німецького композитора. У ньому є твори інструментальні (менуети, полонези, марші) та вокальні (арії, хорали, речитативи). У деяких нотах пропущено середні голоси. Чому? Гадаєте, композитор забув їх дописати? Звісно, що ні. Учень мав їх заповнити самостійно — у рукописі трапляються сторінки, написані дитячим почерком (припускають, що ці рядки писали сини композитора).

Йоганн Себастьян Бах. «Нотний зошит Анни-Магдалени Бах». Арія № 20 (два варіанти), п’єса.

Порівняйте варіанти арії. В оригіналі «Нотного зошита...» назва п’єси відсутня. Як її можна назвати? Поясніть.

Тобі Розенталь. Бах у сімейному колі

Хочу знати більше

Бах був не лише неперевершеним композитором і виконавцем, а й вправним педагогом. Деякі його учні стали відомими органістами й композиторами. Проте з-поміж усіх учнів Баха найобдарованішими виявилися його діти. Вони з раннього дитинства грали на кількох інструментах, а дружина Анна-Магдалена і старша донька мали чудові голоси й гарно співали. Для сімейного ансамблю Бах спеціально створював музику. Ще за життя батька визнання в музичній царині здобули його сини — Вільгельм Фрідеман, Філіпп Емануель, Йоганн Христофор Фрідріх, Йоганн Крістіан.

У спадщині Йозефа Гайдна, Вольфганга Амадея Моцарта, Людвіга ван Бетховена — творців класичної сонати і симфонії — є сонатини, тобто маленькі сонати, які могли виконувати діти. Композитори писали невеличкі й нескладні твори, доступні музикантам-початківцям. Популярними були танці, насамперед досконалі та елегантні менуети. Батько В.-А. Моцарта, скрипаль Леопольд Моцарт, як і Бах, навчав музики своїх дітей — доньку та сина-вундеркінда. З педагогічною метою він написав для маленького Вольфганга менует, який згодом увійшов у педагогічний репертуар.

Леопольд Моцарт. Менует.

Йоганн Непомук делла Кроче. Родина Моцартів

Чи не найбільше творів для дітей і про дітей — у спадщині композиторів-романтиків. Завдяки їм розквітла програмна музика, яка значно розширила й збагатила «дитячу» тематику.

Німецький композитор Роберт Шуман написав «Дитячі сцени» та «Альбом для юнацтва». Слово «альбом» застосовано невипадково: п’єси циклу демонструють яскраву звукову панораму картин із життя дитини: ігри, свята, походи, інші події, сповнені різноманітних вражень та настроїв. Але найбільше в цьому альбомі пісень: мисливська, військова, матроська, весняна, північна.

Пригадайте твори Петра Чайковського, які найбільше запам’яталися. Які балети композитора присвячено казковій тематиці?

Багато захопливих хвилин спілкування з високою музикою подарував дітям Петро Ілліч Чайковський. Скільки допитливих очей вдивлялися в нотні рядки його «Дитячого альбому», скільки маленьких рук грали «Марш дерев’яних солдатиків» або сумували, відтворюючи «Хворобу ляльки». У циклі — 24 п’єси. Здійснити музичні подорожі в різні країни дітям допомагають пісні без слів: безтурботна німецька та сумовита французька.

Роберт Шуман. «Альбом для юнацтва»; Петро Чайковський. «Дитячий альбом» (п’єси-пісні на вибір).

Порівняйте «пісні» для фортепіано Р. Шумана і П. Чайковського, охарактеризуйте мелодії.

Перегляньте мультфільм за музикою «Дитячого альбому» П. Чайковського. Як змінився характер п’єс в оркестровому виконанні?

Кадри з мультфільму «Дитячий альбом»

Українським композиторам належить першість у започаткуванні жанру дитячої опери. Микола Лисенко створив три опери-казки на лібрето української письменниці Дніпрової Чайки, які розраховані на виконання дітьми різного віку: «Коза-Дереза», «Пан Коцький» та «Зима і весна». Композитор використовує мелодії або інтонації українських народних пісень, танців, хороводів.

Продовжуючи традиції Миколи Лисенка, Кирило Стеценко звернувся до сюжетів українських казок і створив дві опери — «Івасик-Телесик» та «Лисичка, Котик і Півник». Цікаво, що композитор у творі для дітей застосовує прийоми оперної драматургії. Для характеристики маленького мандрівника Івасика використовується мелодія пісні «Пливе човен», супровід якої кожного разу змінюється. Такий прийом у музиці отримав назву лейтмотив — тема, що повторюється кілька разів у музичному творі.

Кирило Стеценко. Опера «Івасик-Телесик» (фрагменти з І дії).

Слухаючи музику, піднімайте руку, тільки-но почуєте звучання лейтмотиву.

Упродовж часу музична мова постійно оновлювалася, набуваючи нових тембрів звучання. Немов із сонячного пленеру, потрапили до музики дзвінкі кольорові та ніжні прозоро-повітряні співзвуччя музики французьких композиторів Клода Дебюссі та Моріса Равеля.

У сюїті для фортепіано в чотири руки «Моя Матінка Гуска», що складається з п’яти п’єс, Моріс Равель мав намір відтворити образи дитинства. Фрагменти французьких казок використано як епіграфи до частин сюїти — своєрідних музичних портретів Сплячої красуні, Хлопчика-Мізинчика та інших. Згодом композитор оркестрував ці п’єси, створив на їх основі музику до балету.

Афіша вистави «Коза-Дереза» у Львівській філармонії

Моріс Равель. «Розмова Красуні і Чудовиська» із сюїти «Моя Матінка Гуска» (для фортепіано та в оркестровому виконанні).

Як композитор будує музичний діалог казкових героїв? Який танцювальний жанр є характерним для образу Красуні? Порівняйте два варіанти виконання. Якому інструменту композитор доручив тему Чудовиська в оркестровій версії твору?

Упродовж XX ст. і донині тема дитинства приваблює композиторів різних народів. Яскраві образи втілювали в музиці Сергій Прокоф’єв і Дмитро Шостакович. Масштабний цикл п’єс для фортепіано «Мікрокосмос» створив угорський композитор Бела Барток.

Збірки та альбоми п’єс для юних піаністів належать українським композиторам Роману Савицькому, Нестору Нижанківському, Валентину Сильвестрову, Жанні Колодуб та іншим. У популярному фортепіанному циклі Віктора Косенка є п’єси-пейзажі («Дощик», «Пасторальна»), музичні картинки («Не хочуть купити ведмедика», «Купили ведмедика»). Сучасні джазові ритми проникли в музику для дітей Геннадія Саська.

Віктор Косенко. «24 п’єси для дітей»; Геннадій Сасько. «Граємо джаз» (на вибір).

Пригадайте, які твори В. Косенка ви слухали в попередні роки навчання. Самостійно проаналізуйте тематику циклу Віктора Косенка, порівняйте її із циклом Геннадія Саська.

МОЄ ДИТИНСТВО ЗОЛОТЕ

Музика і слова Наталії Май

2. А десь далеко зорі і небо неозоре,

Веселка птахою зліта!

Та наймиліша в світі одна стежина в житі,

Яка додому поверта.

Зігріє і розрадить матусина порада,

Слова і мудрі, і прості:

У щасті і недолі не забувай ніколи

Ту землю, де вродився ти!

Приспів. (Двічі)

Моє дитинство золоте

Мене у спогадах колише,

І руки мами найніжніші,

Я Богу дякую за те!

ПІДСУМКОВИЙ МИСТЕЦЬКИЙ ПРОЄКТ-КОНКУРС

«Митці — дітям»

Перший тур. «Ерудити»

Завдання 1. Об’єднайтесь у команди. Підготуйте розповідь про дитячі образи у творчості композиторів і художників у різні часи.

Завдання 2. Опишіть внутрішній світ дитини за будь-якою картиною (настрої, думки, мрії).

Завдання 3. Розкрийте тематику й образний зміст одного із циклів для дітей П. Чайковського, Р. Шумана, К. Дебюссі, В. Косенка.

Другий тур. «Фантазери»

Завдання 1. Запропонуйте ідею (образ, логотип) дитячого пісенного конкурсу-фестивалю «Крок до зірок».

Завдання 2. Створіть композицію для оформлення обкладинки нот «Дитячого альбому» (варіанти: фотоколаж, паперопластика тощо).

Завдання 3. Пригадайте, хто з композиторів писав музику за живописними образами — картинами, фресками тощо. Уявіть себе композитором/композиторкою, що пише музичний цикл для дітей за картинами художників. Пофантазуйте і створіть його мініпрезентацію, відповідаючи на запитання: За мотивами яких картин створено цикл? Як назва музичного циклу відображає сюжети, настрої живописних полотен? Скільки в циклі частин? Що їх об’єднує? Які музичні форми застосовано в окремих п’єсах (куплетна, варіаційна, рондо тощо)? Хто буде виконувати цю музику (ансамбль, хор, оркестр)? За допомогою яких музичних засобів буде втілено живописний образ (ритм, динаміка, фактура, тембр)?

Третій тур. «Артисти»

Завдання 1. Заспівайте в ансамблі одну з дитячих пісень (варіант: з інсценізацією).

Завдання 2. «Оживіть картину»: уявіть себе моделями, з яких художник малював картину, і передайте в пантомімі пози, жести, погляди персонажів. Доберіть музику.

Генрі Вудс. Іспанський танець

Завдання 3. «Озвучте картину»: уявіть себе в ролі зображених художником персонажів, створіть короткий діалог від їхнього імені.

Віктор Нізовцев. Казкова історія

ПАНОРАМА МИСТЕЦТВ: ПЕРЕВІРЯЄМО СВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст