Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Масол - Нова програма

Додатки

Додаток 1

ОРІЄНТОВНІ ТЕМИ МИСТЕЦЬКИХ ПРОЕКТІВ

до тем розділу I

1. Мистецтво Північної Африки: полікультурний контекст.

2. Архітектура країн Магрібу: минуле і сучасне.

3. Африканська музика реггі та її найвідоміші виконавці: Альфа Блонді з країни Кот-д’Івуар та інші.

4. Особливості відродження декоративного мистецтва корінних народів американського культурного регіону.

5. Витоки джазу: американський театр менестрелей.

6. Сучасна популярна музика американського культурного регіону.

7. Голлівуд — грандіозна імперія кіноіндустрії.

8. Американське мистецтво коміксів.

9. Віртуальні подорожі музеями Північної та Латинської Америки.

10. Портрети улюблених американських кінозірок.

до теми 6 «Мистецтво європейського культурного регіону»

1. Скарби музеїв і картинних галерей Європи: Лувр, Прадо, Уффіці тощо.

2. Віртуальні екскурсії старовинними замками і палацами Європи.

3. Магія масок Венеціанського карнавалу.

4. Злата Прага та її архітектурні шедеври.

5. Краків — місто-музей.

6. Іспанське фламенко: історія і сучасність.

7. Синтез музики та живопису у творчості М. Чюрльоніса.

8. Спадщина композиторів Скандинавії: Е. Гріг, Я. Сібеліус.

9. Від «АББА» до сучасних шведських зірок «Євробачення».

10. Італія — країна високої європейської моди.

11. Діаманти Антверпена — центру світового ювелірного мистецтва.

до теми 7 «Художня спадщина України»

1. Форми й орнаменти трипільської кераміки.

2. Звіриний стиль скіфів.

3. Київська Русь і Візантія: духовний діалог у мистецькому просторі.

4. Світло українського бароко і західноєвропейський контекст.

5. Графічна спадщина Г. Нарбута.

6. «Київські фрески» у творчості українських композиторів ХХ ст.

7. Зірки української популярної музики.

8. Відродження вертепу (з інсценізацією).

9. «Березіль» Леся Курбаса.

10. Творчість О. Довженка: тріумф і трагедія.

11. Повернення в Україну: митці діаспори.

12. Новітні арт-практики у просторі української культури.

Поради до виконання проекту

Мистецький проект — різновид пошукової творчої діяльності, що передбачає самостійне вирішення мистецьких завдань. Проект можна виконувати індивідуально, а також у парах, малих і великих групах на засадах добровільного співробітництва.

Етапи виконання проекту

І. Постановка проблеми, визначення типу проекту

Вибір теми, висування гіпотез, обговорення пропозицій у формі круглого столу тощо й типу проекту (ігровий, практично-творчий, дослідницький) та способів оформлення (презентація, захист, творчий звіт).

ІІ. Планування та організація роботи

Розподіл ролей та обов’язків, визначення участі кожного під час виконання колективного проекту, постановка індивідуальних практичних завдань.

ІІІ. Пошук та опрацювання джерел, підготовка обладнання

Ознайомлення з літературою, пошук інформації в інтернеті. Обговорення літературних і художніх матеріалів, узагальнення інформації.

IV. Здійснення проекту

Виконання практичних завдань, обговорення їх, вибір варіантів виконання та оформлення результатів. Створення портфоліо — папки творчих робіт.

V. Презентація/захист або творчий звіт

VI. Загальна оцінка проекту

Оцінювання колективної роботи та індивідуального внеску кожного. Поєднання самооцінки, взаємного оцінювання.

VII. Підсумки

Формування нових завдань і планів на майбутнє.

Для оцінювання проекту варто орієнтуватися на такі критерії:

• глибина розкриття теми (оглядове, всебічне, поглиблене);

• якість композиційного вирішення (гармонійність, довершеність);

• доцільність використання художніх технік і матеріалів (вдало, виразно);

• рівень естетичного оформлення (дохідливо, цікаво);

• самостійність та оригінальність вирішення завдання;

• залучення різних джерел (фото, репродукції, слайди);

• рівень співпраці («командний»);

• форма презентації (застосування різних видів мистецтва).

Додаток 2

ПРОФІЛЬНІ ЗАВДАННЯ ТА ПРОФЕСІЙНІ ВИПРОБУВАННЯ

Тема 1. МИСТЕЦТВО АФРИКАНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ

1. Для художнього профілю

Народи Африки оздоблювали костюми прикрасами з бісеру: підвісками, численними низками намиста на шиї, браслетами на руках, колінах і щиколотках. Розробіть ескізи прикрас із бісеру в «африканському стилі» (з використанням мотивів традиційної орнаментики). У вільний час виконайте їх. Порівняйте африканські прикраси із традиційними для українського костюма ґерданами.

2. Для музичного профілю

Складіть таблицю традиційних африканських музичних інструментів, класифікуючи їх за групами: ударні, струнні, духові.

3. Для музичного і художнього профілів

Використовуючи джерела інтернету, доберіть традиційну музику, якою доцільно супроводжувати виставку африканського живопису тінга-тінга (назва за прізвищем творця цього стилю художника Едварда Саїді Тінгатінга) — «візитної картки» Танзанії.

4. Для хореографічного профілю

Виконайте хореографічні етюди: під ритми барабана імпровізуйте танці в африканському стилі.

5. Для різних профілів

Створіть логотип для африканського музично-танцювального фестивалю, за бажанням скористайтеся поданою нижче підказкою.

6. Для різних профілів

Уявіть себе продюсером, сценаристом, режисером. Створіть сценарій відеокліпу про мистецтво народів Африки. Запропонуйте власний варіант економного бюджету фільму.

7. Для музичного та інших профілів

Уявіть себе іміджмейкером. Запропонуйте рекламний образ виконавця — віртуоза на джембе, щоб привернути увагу до його виступу на концерті.

Тема 2. МИСТЕЦТВО АМЕРИКАНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ

1. Для художнього профілю

Зробіть рельєфне панно «Календар індіанців» (техніка і матеріали — на вибір).

2. Для художнього профілю

Колективний проект. Розробіть ескіз композиції графіті, яка стане візитівкою школи. Домовтеся з адміністрацією про дозвіл прикрасити паркан шкільного подвір’я мистецтвом графіті. Виконайте композицію на реальній площині.

3. Для художнього та анімаційного профілів

Групова робота. Створіть майстерні з підготовки мальованого мультфільму про індіанців. Дослідіть особливості їхнього костюма. За бажанням орієнтуйтеся на подані нижче зразки.

Джордж Кетлін. Вождь

4. Для архітектурного профілю

Якщо в Україні, як свого часу в Мексиці, створювали б нову столицю, який генеральний план її забудови ви запропонували б? Опишіть свої ідеї, намалюйте варіанти ескізів такого проекту.

5. Для музичного і художнього профілів

Підготуйте комп’ютерну презентацію «Храми Латинської Америки» та доберіть музичний супровід до візуального ряду.

6. Для театрального і музичного профілів

Виконайте мистецький проект «Сучасні театри латиноамериканського культурного регіону». Зокрема, внесіть до нього інформацію про репертуар музичних театрів.

7. Для хореографічного профілю

Вивчіть і виконайте характерні елементи рок-н-ролу або степу (на вибір).

8. Для хореографічного профілю

Групова робота. Розділіться на пари, вивчіть танці, які входять до латиноамериканської програми міжнародних змагань зі спортивних бальних танців (самба, румба, ча-ча-ча, пасодобль, джайв), і продемонструйте їх однокласникам.

9. Для різних профілів

Створіть кольорову арт-терапевтичну композицію у стилі абстрактного експресіонізму для підтримання позитивного настрою у разі життєвих негараздів. Доберіть до неї відповідну музику. За бажанням під час релаксації імпровізуйте відповідні пантомімічні етюди.

Тема 3. МИСТЕЦТВО ДАЛЕКОСХІДНОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ

1. Для художнього профілю

Створіть розпис віяла (індивідуально) або ширми (колективно) у стилі жанрів китайського пейзажного живопису «птахи — квіти» або «гори — води».

2. Для театрального і кінематографічного профілів

Підготуйте мистецький проект із фрагментів бойовиків, у яких знімалися легендарні китайські актори Брюс Лі та Джекі Чан. Продумайте супровід-імітацію пластичних елементів гри акторів і прийомів далекосхідних бойових мистецтв.

Кадри з кінофільмів із Брюсом Лі («Вихід дракона», реж. Р. Клауз, 1973) та Джекі Чаном («Карате кід», реж. Г Зварт, 2010) у головних ролях

3. Для музичного і театрального профілів

Уявіть себе театральним критиком і напишіть рецензію на одну із вистав Пекінської опери.

4. Для художнього і театрального профілів

Групова робота. Намалюйте ескізи масок японського театру Но. Розробіть рухи і жести акторів відповідно до їхніх амплуа, продумайте їх умовне та символічне значення.

5. Для музейного профілю

Створіть річну програму віртуальних екскурсій «Екзотика мистецтва Далекого Сходу» за сайтами музеїв країн цього культурного регіону.

6. Для різних профілів

Дослідіть традиційні образи нецке. Спробуйте виготовити фігурку мавпочки або іншої тварини.

7. Для різних профілів

Колективна робота. У ролі менеджерів організуйте ретро-шоу «Мистецтво країни квітучої сакури» із презентацією творчих робіт (пейзажі, сувої, оригамі), елементами чайної церемонії, міні-конкурсом ікебани, демонстрацією костюмів (кімоно) та сценок традиційної боротьби (сумо) тощо.

Тема 4. МИСТЕЦТВО ІНДІЙСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ

1. Для художнього профілю

Колективна робота. Влаштуйте у школі показ мод «Вічно юне сарі». Вивчіть особливості цього традиційного жіночого одягу індійок (кольорова гама, крій тощо). Підготуйте презентацію колекцій з індивідуальних зразків або ескізів.

2. Для художнього профілю

Прикраси — важлива частина індійського костюма. Індійські майстри-ювеліри виготовляють речі з різнокольорового коштовного каміння, металів. Ознайомтеся з техніками цього ремесла (інкрустація, гравіювання тощо), поцікавтеся символікою кольорів. Експериментуйте в ролі ювелірів і створіть ескіз індійської прикраси. Пам’ятайте: індійці вірять, що прикраси захищають, приносять удачу, зберігають любов.

3. Для музичного і хореографічного профілів

Уявіть себе в ролі діджея. Щоб ознайомити сучасну молодь та підлітків з індійською музикою і танцями, до яких нині зростає інтерес, зробіть колаж з індійських саундтреків і придумайте цікавий коментар до нього.

4. Для хореографічного профілю

Організуйте гру «Відгадай загадки мудра». Вивчіть рухи пальців і символіку жестів традиційних індійських танців (лотос, лебідь, півень, змія, бджола, павук, прапор, ножиці, віяло тощо).

5. Для музейного профілю

Ви — агент туристичного бюро. Розробіть програму тижневої подорожі «Мистецькими шляхами Індії», щоб зацікавити потенційних туристів-замовників. Підготуйте рекламний буклет, використовуючи фотографії та репродукції шедеврів архітектури, скульптури, декоративно-ужиткового мистецтва цього культурного регіону.

6. Для кінематографічного профілю

Створіть відеоролик «З Індією в серці» із фрагментів популярних кінофільмів виробництва Боллівуду.

7. Для різних профілів

Дослідіть і опануйте вправи, які застосовують індійські йоги для поліпшення свого фізичного здоров’я і морально-психологічного стану.

Репетиція до Міжнародного дня йоги в Індії

Тема 5. МИСТЕЦТВО АРАБО-МУСУЛЬМАНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ

1. Для художнього профілю

Зробіть замальовки візерунків перських килимів.

2. Для дизайнерів і художнього профілю

Групова робота. Дослідіть різноманітні зразки арабесок. Створіть ескізи шпалер із використанням елементів арабески.

3. Для музичного профілю

Створіть аранжування кількох популярних мелодій народів і країн Близького Сходу (синтезатор).

4. Для музейного профілю

Ви — музейний працівник, екскурсовод. Запропонуйте нові оригінальні форми роботи з відвідувачами для популяризації мистецтва арабо-мусульманського культурного регіону. Врахуйте широкий діапазон інтересів людей різного віку.

5. Для різних профілів

Поекспериментуйте в царині антистресової медитації, релаксації під музику «Арабесок» Р. Шумана, К. Дебюссі.

Тема 6. МИСТЕЦТВО ЄВРОПЕЙСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО РЕГІОНУ

1. Для архітектурного профілю

Уявіть, що ви працюєте художником-дизайнером у фірмі «Класик» з архітектурного проектування житлових споруд: котеджів, заміських садиб тощо. Запропонуйте потенційним клієнтам, чиї смаки тяжіють до класичних традицій, проект, що своєю оригінальністю привернув би їхню увагу (намалюйте план-схему). Подбайте про інфраструктуру: парк, сквер, алею, міні-стадіон, басейн, фонтан, альтанку, автостоянку тощо.

2. Для дизайну і художнього профілю

На Заході одяг з абстрактним декором «орфізм» розробляла Соня Терк-Делоне, українка за походженням, яка жила в Парижі. Разом з чоловіком, французьким художником Робером Делоне, вона створювала декорації та театральні костюми для вистав (балету «Клеопатра», опери «Аїда»), використовуючи безпредметний декор. Це спричинило застосування геометричного орнаменту в сучасному одязі: С. Делоне вигадувала моделі суконь і шовкових шарфів з абстрактними малюнками. Уявіть себе художником-модельєром і розробіть ескізи суконь або шарфів у стилі «орфізм».

Соня Терк-Делоне. Композиція у стилі«орфізм»

3. Для дизайну і художнього профілю

Проведіть конкурс перукарів «Романтизм повертається». Проаналізуйте зачіски жінок на картинах європейських художників. Ознайомтеся зі спеціальною літературою, за необхідності проконсультуйтеся зі знайомими фахівцями-перукарями. Підготуйте власні зразки зачісок різного призначення: для відпочинку на природі, для концертного виступу тощо.

4. Для дизайнерів і художнього профілю

Групова робота. Ви — художники — проектувальники меблів. Проаналізуйте інтер’єри різних епох. Придумайте зразки меблів, стилізовані під готику, рококо, модерн, хай-тек тощо.

5. Для дизайнерів і художнього профілю

Компанія Mattel випустила міні-серію колекційних ляльок Барбі, на створення яких дизайнера Лінду Кіа надихнули найвідоміші картини Леонардо да Вінчі, Ван Гога, Г. Клімта. Створіть міні-серію ляльок за картинами українського художника В. Зарецького.

Ляльки з колекції Лінди Кіа

6. Для музичного профілю

Колективна робота. Ви — фахівці з реклами. Що, на вашу думку, потрібно зробити для успішної рекламної акції «Класична музика — це круто!»? Організуйте відповідний флешмоб.

7. Для хореографічного і музичного профілів

Зімпровізуйте хореографічні етюди під шлягери французьких шансоньє. Підготуйте відповідний музичний колаж.

8. Для різних профілів

Колективний проект. У Греції, в європейських містах, на теренах Північного Причорномор’я відроджується традиція античних агонів. Складіть програму такого заходу на тему «Ольвійські ігри» і розробіть його фірмовий стиль (створіть логотип, емблему з лірою, музичні позивні, одяг ведучих з оздобленням грецьким орнаментом — меандром тощо).

Тема 7. ХУДОЖНЯ СПАДЩИНА УКРАЇНИ

1. Для музичного і хореографічного профілів

Організуйте фольклорний фестиваль «Слов’янське коло» і складіть його програму. Зробіть аранжування зразків народної творчості, використовуючи сучасну техніку (синтезатор, комп’ютер).

2. Для музичного профілю

Спробуйте себе в ролі музичного працівника в дитячому садку. Створіть партитуру для виконання дитячим шумовим оркестром, позначте в ній музичні інструменти, споріднені стародавнім інструментам наших пращурів (металеві дзвіночки, бубонці, брязкальця, різні за формами й розмірами). Проведіть музичне заняття з першокласниками.

3. Для дизайну і художнього профілю

Колективна робота. Пофантазуйте і створіть міні-колекцію замальовок сучасного транспорту — автомобілів, мопедів, яхт із дизайном у стилі українських модерністів.

4. Для художнього профілю

Ви — дизайнер на виробництві сувенірної продукції. Ознайомтеся з технологією виготовлення мозаїки (поцікавтеся спеціальною літературою). Спробуйте створити мозаїчні візерунки, використовуючи невеликі шматочки «смальти», кольорової фольги, блискіток, ґудзиків або інших матеріалів.

5. Для театрального профілю

Колективна робота. З різних джерел з’ясуйте особливості мистецтва скоморохів. На цій основі створіть міні-театр «Усмішки скоморохів», де спробуйте себе в ролі акторів-коміків, виконуючи етюди-імпровізації на різні теми сучасного життя, зокрема шкільного.

Степан Чуприна. Скоморохи в Степані

6. Для художнього профілю

Ознайомтеся з технологією виготовлення гравюри на дереві, її етапами (виконання рисунка, його переведення з паперу на поверхню дошки за допомогою різця, гравірування, друкування). Спробуйте виготовити книжкову гравюру екслібрис — знак для домашньої бібліотеки із зображенням ініціалів власника та символами його літературних уподобань.

7. Для музичного та інших профілів

Уявіть себе майстром-реставратором народних інструментів. Поцікавтеся особливостями цієї рідкісної професії. Дізнайтеся, чи є у вашому краї такі майстри, ознайомтеся із секретами їхньої творчості. Спробуйте самостійно (або з допомогою фахівця) виготовити найпростіший дитячий інструмент (ударний, шумовий тощо).

8. Для театрального та інших профілів

Придумайте цікаву й захопливу комп’ютерну гру для дітей молодшого шкільного віку «За мотивами вертепу» в жанрі різдвяно-новорічної казки. Врахуйте, що комп’ютерній грі притаманні візуальність, розважальність, інтерактивність.

9. Для музичного, художнього і театрального профілів

Придумайте дизайн обкладинки DVD-диска із записами музики М. Лисенка, враховуючи її жанрове розмаїття. В оформленні застосуйте ескізи театральних костюмів українських художників.

10. Для різних профілів

Проаналізуйте роботи сучасних фотохудожників. Підготуйте фоторепортажі на мистецькі теми, наприклад «Фестивалі, конкурси, концерти», «Ах, вернісаж, вернісаж...».

Додаток 3

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА

(серія «Життя видатних дітей», вид-во «Грані—Т», Київ)

Автор

Про українського митця

Про зарубіжного митця

Рік

Сашко Дерманський

Олександр Довженко

Волт Дісней

2007

Олесь Ільченко

Леонардо да Вінчі

2007

Олексій Надемлінський

Сальвадор Далі

2007

Ірен Роздобудько

Катерина Білокур

Вольфганг Моцарт, Чарлі Чаплін

2007

Іван Андрусяк

Тарас Шевченко

2008

Валерій Воскобойніков

Джон Леннон

2008

Лариса Денисенко

Ігор Стравінський, Ісідора Дункан, Джонні Депп

2008

Яна Дубинянська

Ованес Айвазовський

2008

Наталія Загорська

Марія Каллас

2008

Катерина Лебедєва

Владислав Городецький

2008

Ірина Хомин

Соломія Крушельницька

Нікколо Паганіні, Камілла Клодель, Ван Гог

2008

Олександр і Наталя Шевченки

Фредді Мерк’юрі, Пол Маккартні, Стівен Спілберг

2008

Єлєна Анфімова

Міхаїл Глінка, Модест Мусоргський

2009

Богдан Жолдак

Карп Соленик, Йосип Тимченко

2009

Анастасія Крачковська

Енді Воргол

2009

Анатолій Птіцин

Фріц Крейслер

2009

Анна Багряна

Марія Заньковецька, Марія Приймаченко

2010

Леся Воронина

Іван Миколайчук

Брюс Лі, Фредерік Шопен

2010

Олександр Гаврош

Адальберт Ерделі

2011

Додаток 4

ТАБЛИЦЯ МИСТЕЦЬКИХ СТИЛІВ І НАПРЯМІВ

Епоха

Тип культури

Образ світу (домінантний світогляд)

Художні напрями і стилі

Давній час

Культура первісного суспільства (збирачів і мисливців)

Міфологічний

Античний

Середньовіччя

Культура землеробського суспільства (аграрна)

Теоцентричний (релігійний)

Візантійський, романський, готичний

Відродження

Перехід від землеробської до промислової культури індустріального суспільства

Антропоцентричний (перехід від релігійного до світського світогляду)

Ренесанс

Новий час

Культура індустріального суспільства (промислова)

Наукоцентричний (співіснування об’єктивного і суб’єктивного, раціоналізму та індивідуалізму)

Бароко, класицизм, романтизм, реалізм, імпресіонізм, символізм

Новітній час

Культура постіндустріального суспільства (інформаційна)

Суб’єктоцентричний (ірраціоналізм, персоналізм, глобалізм)

Модернізм (модерн, кубізм, футуризм, абстракціонізм, експресіонізм, сюрреалізм) та постмодернізм (оп-арт, поп-арт, кінетизм, мінімалізм, хай-тек, еко-тек тощо)

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст