Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Масол - Нова програма

§ 7.2. Скульптура

Мистецтво скульптури на теренах України виникло дуже давно. Як і в інших регіонах світу, археологи до цього часу знаходять тут невеличкі за розмірами фігурки жінок — «палеолітичних Венер» із кістки, каменю, глини.

Серед артефактів трипільської культури чимало жіночих фігурок, пов’язаних із культом Богині-матері — покровительки роду та землеробства. Ці глиняні статуетки використовували в магічних ритуалах.

До скарбниці нашої стародавньої культури належать зразки пластичного мистецтва скіфів та античних міст Північного Причорномор’я — древнього коріння нашого народу.

Іоанн Пінзель. Скульптурна група «Юрій Змієборець» на соборі Святого Юра у Львові

Актуалізуйте свої знання: назвіть види і засоби виразності скульптури.

Статуї, які прикрашали міста, на жаль, не збереглися, але віднайдені витвори декоративного мистецтва є показовими щодо становлення мистецтва рельєфного зображення в наших пращурів.

Керамічна скульптура Трипілля

Пам’ятна монета Національного банку України, присвячена трипільській культурі

У чому полягає незвичність форм ритуальної скульптури трипільців?

Світоглядні уявлення східних слов’ян були анімістичними, вони вірили в духів — мавок, русалок, лісовиків, чортів тощо. На капищах вони ставили статуї богів — «ідолів» у вигляді стовпів із дерева або каменю. У річці Збруч на Тернопільщині знайдено триметрову статую Святовида (ІХ ст.), яка відображає язичницькі вірування слов’ян. На трьох рівнях стовпа викарбувані зображення, що символізують три світи: вищий — небесний з образами богів, середній — земний із фігурками людей і нижній — підземний, де бог тримає Землю. Об’єднує зображення чотирьох сторін стовпа спільна шапка.

Збручанський ідол Святовид в Археологічному музеї, Краків, Польща

Рельєфне зображення на ольвійській монеті

Пам’ятна монета Національного банку України, присвячена Ольвії

Чому, на вашу думку, на монеті з Ольвії розмістили рельєфне зображення птаха?

Пластика Ренесансу тісно пов’язана з архітектурою. На каплиці Кампіанів у Львові розміщено рельєфи на тему страстей Христових: «Зняття з хреста», «Воскресіння», «Христос-городник» (автор А. Бемер).

Рельєфи каплиці Кампіанів у Львові

У фондах музею Олеського замку зберігаються пофарбовані сакральні скульптури з дерева, а також мармурове погруддя польської королеви Барбари Радзивілл. Усі ці стародавні твори мистецтва пластики належать до Ренесансу.

Невідомі майстри ХV—ХVІІ ст. Скульптура Св. Анни. Барбара Радзивілл. Ангел з лютнею.

Дух і експресію бароко блискуче втілив у своїй творчості найзагадковіший скульптор Іоанн Георгій (Йоганн Георг) Пінзель (1707?—1761?), якого називають українським Мікеланджело. Відомостей про його біографію мало. Він жив і працював у Галичині в першій половині ХVIII ст. Створив низку творів, які вражають несподіваними ракурсами й динамікою руху, небаченою вигадливістю пластичної форми, емоційністю образів. Зокрема, його статуї прикрашають споруди собору Святого Юра у Львові й ратуші в Бучачі.

І. Пінзель. Богоматір (фрагмент)

І. Пінзель. Жертвоприношення Авраама

І. Пінзель. Самсон, що роздирає пащу лева

Порівняйте скульптури І. Пінзеля із творами Л. Берніні. Як митці передають динаміку, рух у статичних композиціях?

Самобутнє явище українського мистецтва — монументальні іконостаси, які розвивали національні традиції дерев’яного різьблення з химерною рослинною орнаментикою. У добу бароко іконостаси споруджували у вигляді багатоярусної стінки, що перегороджувала церкву. Вони дивують складністю композицій, розмаїттям декору. Дух українського бароко репрезентують іконостаси Андріївської церкви в Києві та Преображенської церкви у с. Великі Сорочинці на Полтавщині. Колорит із домінуванням золотавого кольору створює ефект сяйва.

Іконостас Андріївської церкви в Києві

Іконостас Преображенської церкви у с. Великі Сорочинці, Полтавська обл.

Класицизм відродив античний ідеал зображення людини, що спричинило інтерес митців до мистецтва скульптури. Зразком класичної пластики вважається пам’ятник дюку Арману де Рішельє на славнозвісних Потьомкінських сходах в Одесі. Автор твору — видатний скульптор, уродженець Чернігівщини Іван Мартос (1754—1835), якого сучасники називали Фідієм ХІХ століття. П’єдестал пам’ятника прикрашений барельєфами, які розкривають зміст діяльності одеського градоначальника.

Пам’ятник дюку Арману де Рішельє (зліва), фрагмент п’єдесталу (справа), Одеса

Інший приклад класицизму — пам’ятник князю Володимиру Великому в Києві (заввишки 20,4 м). Автори — скульптори Василь Демут-Малиновський (1778—1864) і Петро Клодт (1805—1867), архітектор Олександр Тон (1790—1858). Бронзова статуя Володимира розміщена на високому постаменті, який має обриси восьмигранної каплиці.

Пам’ятник князю Володимиру Великому в Києві

Визначте риси класицизму у скульптурах. Зверніть увагу на позу, одяг одеського градоначальника. Як фігури барельєфів на п’єдесталі доповнюють образ правителя, свідчать про його діяльність? Поцікавтеся, що зображено на барельєфах пам’ятника Володимиру.

Неперевершеним майстром меморіальної скульптури доби класицизму є митець австрійського походження Гартман Вітвер (1774—1825). На будинках Львова збереглися численні рельєфи митця, що зображують античних богів і героїв, путті*-ремісників. Також він створив чотири фонтани на площі Ринок у Львові з персонажами давньогрецьких міфів Нептуна, Діани, Амфітрити й Адоніса.

* Путті (з італ. putti — букв. немовля) — зображення маленьких хлопчиків (іноді крилатих); декоративний мотив.

Гартман Вітвер. Діана. Нептун. Меморіальна скульптура (алегорія скорботи)

Що можна розповісти про античних персонажів за скульптурними образами? Зверніть увагу на їхні пози, майстерне драпірування одягу.

Для української скульптури кінця ХІХ ст. характерні еклектичні тенденції. Пластика класицизму відходила в минуле, на зміну йшов реалізм, що прагнув віддзеркалювати явища життя без помпезності та урочистості. Монументальна скульптура відгукувалася на демократичні запити суспільства. На громадські кошти в містах України були встановлені пам’ятники І. Котляревському, М. Гоголю, А. Міцкевичу, О. Пушкіну. Погрудні портрети Т. Шевченка, М. Кропивницького, І. Котляревського, М. Лисенка та ін. створив Федір Балавенський (1865—1943). Символом столиці став кінний пам’ятник Б. Хмельницькому на Софійській площі, автор якого Михайло Микешин (1835—1896).

Михайло Микешин. Пам’ятник Б. Хмельницькому в Києві

Леонід Позен. Запорожець у розвідці

Леонід Позен. Пам’ятник І. Котляревському в Полтаві

У станковій скульптурі митці звернулися до побутового та історичного жанрів. Основоположник української жанрової скульптури Леонід Позен (1849—1921) у своїх творах втілював образи людей із народу. До кращих творів митця в історичному жанрі належать «Скіф» і «Запорожець у розвідці». Л. Позен також автор пам’ятників І. Котляревському та М. Гоголю в Полтаві.

Меморіальний комплекс родини меценатів Харитоненків із двох мармурових статуй «Ангел з дитиною» та «Розп’яття» створив французький скульптор Арістід Круазі (1840—1899), автор багатьох статуй у Парижі. Скульптурам притаманне реалістичне зображення людських почуттів. Свого часу їх вважали найкращим надгробком у світі (копії містяться в Луврі).

Арістід Круазі. Меморіальний комплекс родини Харитоненків у Сумах

Архітектурі України притаманна монументальна декоративна пластика, скульптурні оздоблення фасадів та інтер’єрів. Наприклад, три скульптурні групи прикрашають фасад будинку Львівської національної опери. На вершині розташована «Слава» — крилата жінка з пальмовою гілкою, поряд — «Комедія і драма» та «Музика». Їх автор — скульптор Петро Війтович (1862—1936). Рельєф фронтону і скульптури в інтер’єрі — «Любов цілує Амура», «Заздрість, зневажена Любов’ю», «Материнство» виконав за ескізами П. Війтовича Антон Попель (1865—1910).

Петро Війтович. Скульптури на фасаді Львівської національної опери

Фрагмент інтер'єру Львівської національної опери

Скульптурні групи на фронтоні Одеського оперного театру та в інтер’єрі

Поясніть, як ви розумієте алегоричний зміст скульптур. Дослідіть самостійно, що означає напис і міфологічні сюжети зображень.

Традиція зводити пам’ятники відомим діячам культури продовжувалась у монументальній скульптурі ХХ ст.

Оригінальний пам’ятник Адаму Міцкевичу А. Попеля і М. Паращука прикрашає одну з центральних площ Львова.

Пам’ятник Адаму Міцкевичу у Львові

Пам’ятник княгині Ользі в Києві створив у класицистичному стилі Іван Кавалерідзе (1887—1978), він був зруйнований і відновлений у 1996 році. Композиція складається з фігури Ольги, просвітителів слов’янських народів Кирила та Мефодія (праворуч) і апостола Андрія Первозванного (ліворуч).

Пам’ятник княгині Ользі в Києві

І. Кавалерідзе також створив пам’ятники Т. Шевченку в Полтаві та в Ромнах, Г. Сковороді у Лохвиці, де філософа реалістично зображено босоніж із торбиною та свиткою. Скульптор сміливо експериментував, захоплювався кубізмом.

Іван Кавалерідзе. Пам’ятники Т. Шевченку в Полтаві (вгорі) та в Ромнах (внизу)

Іван Кавалерідзе. Памятник Григорію Сковороді в Лохвиці

Матвій Манізер (1891—1966) створив власну Шевченкіану з трьох монументальних скульптур: пам’ятники Кобзареві в Києві, у Харкові та на Чернечій горі в Каневі.

Матвій Манізер. Пам’ятник Т. Шевченку в Каневі

Порівняйте пам’ятники Кобзареві одного автора. Чим відрізняються манери зображення цих двох образів? Який вам більше подобається? Чому?

Сучасних скульпторів надихає образ молодого, сповненого надій поета. Такі поетичні образи втілили автори пам’ятників Шевченку в Дрогобичі та у Празі.

Українська скульптура ХХ ст. представлена іменами Леонори Блох (учениці великого О. Родена), Григорія Пивоварова, Василя Бородая, Михайла Лисенка, Валентина Борисенка, Анатолія Куща, Дмитра Крвавича, Еммануїла Миська та інших. Завдяки цій талановитій плеяді митців ми маємо сьогодні скульптурні портрети багатьох історичних діячів і представників творчої інтелігенції. Портретний жанр став провідним у станковій скульптурі.

Володимир Одрехівський. Пам’ятник Т. Шевченку в Дрогобичі

Валентин та Микола Зноби. Пам’ятник Т. Шевченку в Празі

Які ще твори з української скульптурної Шевченкіани вам відомі?

Цілу галерею скульптурних портретів діячів української культури створила Галина Кальченко (1926—1975). Особливо зворушують її пластичні жіночі образи, в яких ніжність поєднується із силою духу. Серед монументальних творів вирізняється красою та виразністю силуету пам’ятник Лесі Українці в Києві. Його вважають одним із кращих творів української монументальної пластики. Скульптури Г. Кальченко є в багатьох містах України, а також у Франції, Канаді.

Галина Кальченко. Пам’ятник Лесі Українці, Київ

Василь Бородай. Пам’ятник засновникам Києва

Самостійно дослідіть, у яких жанрах працювали і продовжують творити сучасні українські скульптори, яка тематика їх приваблює.

Світового визнання зазнала творчість основоположника кубізму в скульптурі Олександра Архипенка (1887—1964). Найвідоміший представник української діаспори створив понад тисячу творів, більшість з яких пронизані новаторським духом. Він винайшов рухомі конструкції, запровадив у скульптуру поліхромію — давню й призабуту традицію вітчизняної пластики. Відкриттям майстра є використання увігнутих поверхонь і наскрізних отворів як засобів художньої виразності скульптури. Одним із перших він використав експресивні можливості «нульової» форми — пустоти. Вишуканим і лаконічним силуетам О. Архипенка властиві риси кубізму, конструктивізму, абстракції. Досягнення митця мали величезний вплив на розвиток модернізму в Європі та Америці. Бронзова скульптура О. Архипенка «Жінка, що укладає волосся», створена в 1915 р., була продана на аукціоні Christie’s у Нью-Йорку за 2 млн доларів.

Леонора Блох. Голова жінки

Олександр Архипенко. Карусель (зліва). Королева Шеба (справа)

Порівняйте особливості скульптури в стилі кубізму й абстракціонізму з традиційною фігуративною манерою зображення. Чому, на вашу думку, на пам’ятній монеті О. Архипенку розміщено саме цю абстрактну скульптуру?

Ювілейна монета НБУ, присвячена О. Архипенку

Українськими митцями зарубіжжя створено низку пам’ятників Т. Шевченку, Лесі Українці, І. Франку, В. Стефанику та іншим видатним українцям.

З історії шедевра

До видатних митців ХХ ст. в образотворчому мистецтві належить скульптор і живописець українського походження (з Рівненщини) академік Королівської Канадської Академії мистецтв Леонід Молодожанин (1915—2009), його псевдонім Лео Мол. Продовжуючи справу свого вчителя М. Манізера, скульптор створив пам’ятники Т. Шевченку у Вашингтоні, Буенос-Айресі та Санкт-Петербурзі. Серед його скульптурних шедеврів — бюсти видатних історичних діячів Європи, Канади, США, Ватикану.

Внесок Л. Молодожанина до скарбниці світової культури надзвичайно цінний, змістовний, самобутній. У своїх скульптурних образах митець став провідником української ідеї, ліричним і водночас експресивним співаком українського духу. Його роботи сповнені динаміки, натхнення й новаторства.

У Вінніпегу є цілий парк «Сад скульптур Лео Мола» (понад 300 творів), де відвідувачів вітає гуцул із трембітою. Серед експонатів цієї скульптурної галереї — відомі митці, образи русалок, тварин тощо.

У наш час теми й пластичні можливості української скульптури продовжують розвиватися. З’явилися меморіали, пам’ятники, присвячені козацтву і гетьманству, голодомору, чорнобильцям тощо.

Богдан Мазур. Гетьмани. Молитва за Україну

Природний оптимізм і гумор українців можна побачити у простих і веселих скульптурах, які виникають час від часу на вулицях міст і в парках: пам’ятник фотографу у Харкові, водопровіднику в Мукачеві, сантехніку в Тернополі, сажотрусу у Львові.

Жанна Кадирова. Сантехнік Толя (скульптура з кахлів)

В Одесі надзвичайно популярний пам’ятник Ільфу і Петрову «12-й стілець», а Одеський художній музей присвятив пам’ятник своїм глядачам, розмістивши у дворі біля входу фігуру, що символізує прагнення до духовних цінностей.

Михайло Рева. Пам’ятник Ільфу і Петрову «12-й стілець»

Мистецька скарбничка

Артефакт (лат. artefactum — штучно зроблений) — будь-які штучні утворення матеріальної чи нематеріальної форми; всі предмети, створені людиною, на противагу натуральним речам, створеним природою.

Поліхромія (від грец. поліс — численний і хрома — колір, фарба) — в широкому сенсі — принцип багатобарв’я при розмальовуванні; використання багатоколірного матеріалу в архітектурі, скульптурі, декоративно-ужитковому мистецтві.

1. Коли на теренах України зародилося мистецтво скульптури?

2. Спробуйте дати власну інтерпретацію змісту пам’ятки Збручанського ідола.

3. Схарактеризуйте творчість І. Пінзеля, акцентуйте риси стилю скульптора на конкретних прикладах.

4. У чому полягає новаторство О. Архипенка в галузі скульптури?

5. Мистецький проект (тема на вибір): «Скульптурні портрети українських митців» або «Скульптурна Шевченкіана в Україні та поза її межами».

6. Практикум. Варіант 1. Виконайте замальовки пам’ятників рідного краю. Варіант 2. Запропонуйте ескізи монет із зображенням видатних пам’яток української скульптури.