Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Масол - Нова програма

§ 6.3. Різнокольоровий світ європейського живопису

Розповідь про витоки європейського живопису почнемо з цікавої події, що трапилася у Франції у вересні 1940 року. Четверо старшокласників вирушили в експедицію, щоб знайти підземний хід до середньовічного замку. Та опинилися вони в печері доісторичної людини. Зі стін на них дивилися величезні звірі, викликаючи подив і захоплення.

Рафаель Санті. Сікстинська Мадонна

Учитель, якому повідомили про знахідку, був вражений, коли побачив цю первісну «галерею», яка нагадувала сучасне мистецтво графіті. Юні дослідники відкрили печеру Ласко.

Первісні наскельні малюнки з печер Ласко (Франція) та Альтаміра (Іспанія)

Коли зародився і як розвивався живопис у Європі? Які стилі й жанри панували в певні епохи? Як не заблукати в лабіринті видатних імен художників?

Які ви знаєте жанри монументального живопису?

Так само випадково було відкрито знамениту печеру Альтаміра в Іспанії археологом-любителем і його 9-річною донькою в 1879 році. Обидві печери із зображеннями диких і свійських тварин внесені до списку об’єктів Світової спадщини ЮНЕСКО.

Епоха Середньовіччя занурює європейців у світ сакрального живопису — символічні образи і містицизм. Картина світобудови відображена на сторінках книжок (мініатюри) та на стінах християнських соборів (монументальний живопис).

Стрітення. Книжкова мініатюра, Візантія

Мозаїки, фрески, іконопис, книжкова мініатюра представляють мистецтво Візантії. Сторінки рукописів прикрашали ініціалами, віньєтками. Середньовічні книжкові мініатюри стали передвісниками станкового живопису. Яскраві кольори мозаїки зі смальти, яку виготовляли візантійські майстри, сяяли на золотавому тлі, утворюючи ефект мерехтіння.

Візантійська мозаїка з церкви Сан-Вітале в Равенні, Італія

Схарактеризуйте колорит мозаїки. Зверніть увагу на контурні лінії, що надають зображенню чіткості. Поміркуйте про застосування мозаїки в сучасних інтер’єрах та екстер’єрах.

Для фрескового живопису романської доби — першого загальноєвропейського стилю — характерні умовність і площинність зображення (композиції були позбавлені глибини простору), схематичність образів і різномасштабність фігур (Христа завжди малювали вищим за інших).

Фреска в церкві Сан-Клементе в Таулі, Каталонія, Іспанія

Засновник італійської малярської школи Джотто ді Бондоне (1267—1337) вийшов за межі середньовічного канону. Звичні аскетичні вирази облич митець зумів оживити емоційними поглядами. Він також по-новому почав відтворювати простір, розміщуючи персонажів фресок так, що виникала ілюзія просторовості.

Джотто ді Бондоне. Втеча в Єгипет. Фреска капели Скровеньї, Падуя, Італія

У чому полягає умовність романського стилю каталонської фрески? Якими засобами відображено простір на розписі Джотто?

«Біблією для неписьменних» часто називають вітражі готичних соборів, адже вони давали змогу ознайомитися з основними сценами зі Святого писання. Особливе місце в розвитку вітражного живопису належить Франції, де зародилася готична архітектура, яку сусідні країни вважали зразком.

Єдиною спорудою, чиї вітражі збереглися з ХІІІ ст. без реконструкцій, є собор у Шартрі. Кольори 170 вітражів з домінуванням блакитних і синіх відтінків створюють містичну атмосферу. Їх виготовляли всі ремісничі корпорації міста.

Вітражі Шартрського собору, Франція (фрагменти)

Дослідіть сюжети і символіку готичних вітражів, технологію їх виготовлення.

Подивіться документальний фільм «Вітражі Шартрського собору» https://www.youtube.com/watch?v=j8-jfdMOvOo

Епоха Відродження кардинально змінює художню картину світу, активізує інтерес до особистості, завдяки чому розквітає жанр портрета. Наслідуючи ідеали античності, живописці звертаються до міфічних сюжетів поряд із християнськими. Перехід до олійних фарб дає змогу досягти нових вершин у техніці станкового живопису. Ренесанс відкриває перспективу і світлотінь у малярстві.

Епоха «титанів» подарувала світові загальновизнаних геніїв: Леонардо да Вінчі, Рафаеля Санті і Мікеланджело Буонарроті, з архітектурними й скульптурними шедеврами якого ви ознайомилися у попередніх параграфах.

Леонардо да Вінчі (1452—1519) — найзагадковіша постать в історії світової культури, який втілив ідеал універсальної людини: митця, вченого, винахідника. Відкриття майстра в царині живопису — правила повітряної перспективи. В одухотворених мадоннах він відтворив величний образ Матері Божої. Портрет Мони Лізи (Джоконди) з ледь помітним усміхом ніби огорнутий легким серпанком (леонардівське «сфумато»).

Леонардо да Вінчі. Автопортрет. Мадонна Літта. Джоконда (фрагмент)

Яких художників Ренесансу ви знаєте? Назвіть їхні твори.

Інший «титан» епохи Відродження — Рафаель Санті (1483—1520) досяг неперевершеної майстерності у відтворенні як внутрішньої гармонії особистості в портретах, так і сенсу життя у складних філософських композиціях («Афінська школа»). Художник, шукаючи гармонію краси та жіночності, створив велику кількість мадонн (не менше 15 творів). Саме вони принесли йому всесвітню славу разом із фресками у Ватиканському палаці. Від юнацької ліричної «Мадонни Конестабіле» через неперевершені за ніжністю образи мадонн ішов митець до своєї творчої вершини — «Сікстинської Мадонни».

Рафаель Санті. Мадонна в кріслі

Цей шедевр Рафаель створив на замовлення церкви Святого Сікста в місті П’яченца. Вона написана без ескізу, такою, якою наснилася художнику.

З історії шедевра

Найвище досягнення Леонардо да Вінчі — фреска «Тайна вечеря» (1495—1497) у трапезній міланського монастиря Санта Марія делле Граціє. Вона відтворює момент реакції кожного з дванадцяти апостолів на слова Христа про те, що хтось із присутніх його зрадить.

Композиція фрески гармонійна, переконлива. Більшість попередніх творів на цю тему виключали Іуду, розміщуючи його одного за частиною столу, протилежну тій, за якою сиділи Ісус з іншими апостолами, або зображували з німбом усіх, крім Іуди. Фігуру Христа у стані повного спокою художник розмістив у центрі, просторово виділивши її серед інших (просвітом відкритих дверей, за якими видно пейзаж). Дванадцять апостолів розбиті на групи по троє в кожній. Іуда — серед них, у різкому повороті із затемненим профілем. Він з острахом дивиться на вчителя і судорожно стискає в руці мішечок зі срібляками.

Через реакцію апостолів на повідомлення Христа про зраду Леонардо розкриває характер і темперамент кожного з них. Вони по-різному проявляють себе в момент душевного потрясіння. Глибоко психологічні образи узагальнюють вічні проблеми, з якими стикається людство: відданість і шляхетність, підступність і користолюбство... Це робить твір Леонардо сучасним, змушує замислитися. Розпис став віхою не лише в історії італійського Ренесансу. Він змінив напрям розвитку європейського живопису загалом завдяки відкриттю законів прямої перспективи, відтворення глибини простору.

Доля шедевра Леонардо трагічна: виявилося, що фреска псується і потребує реставрації.

Леонардо да Вінчі. Тайна вечеря

Розподіліть ролі й «оживіть» композицію уявними діалогами персонажів.

Мікеланджело Буонарроті був не лише художником, а й архітектором, поетом, мислителем. Кожен шедевр митця — ідеальний за формою та глибокий за змістом — ніби синтезує всі його таланти. Тондо «Мадонна Доні» вражає цілісністю композиції і рельєфною виразністю фігур, коли картина сприймається, як скульптура з мармуру.

Даніеле да Вольтерра. Портрет Мікеланджело Буонарроті (фрагмент)

Мікеланджело Буонарроті. Мадонна Доні

Яка з мадонн, створених різними художниками епохи Відродження, справила найбільше враження? Чому?

Хендрік Аверкамп. Пейзаж зимової річки з фігурами на льоду

Пітер Брейгель (старший). Селянське весілля (фрагмент)

Коли мова заходить про живопис так званого Північного Відродження, про мистецтво Нідерландів XVII ст., згадують «малих» і «великих» голландців. До «малих» зараховували художників, які писали картини невеликого розміру, переважно пейзажного та побутового жанрів, тобто звертались до поезії повсякденності на противагу мистецтву «великого» стилю з домінуванням «високих» історичних і міфологічних сюжетів. До найвідоміших «малих» голландців належали Ян ван Ейк, Ієронім Босх, Пітер Брейгель (старший), Ян Вермер, Франс Халс, Пітер Клас та інші, до «великих» — Пітер Пауль Рубенс і Рембрандт ван Рейн.

Ієронім Босх. Витяг каменя дурості

Ян ван Ейк. Портрет дружини Маргарет

Ян Давідс де Хем. Фрукти і квіти

Розгляньте картини «малих» голландців. До яких тем і жанрів вони звертались?

Через історичні події Нідерланди було поділено на Голландію та Фландрію, а мистецтво — на дві школи — голландську і фламандську. Представники першої зображали переважно повсякдення, тому тут набули популярності прості за композицією натюрморти і скромні камерні портрети.

Фламандці зверталися насамперед до релігійного та міфологічного жанрів, парадного портрета, а натюрморт прагнули перетворити на гімн багатству.

Центральною фігурою фламандського мистецтва став Пітер Пауль Рубенс (1577—1640). Універсальність таланту підносить його творчість на один щабель із найвидатнішими майстрами Відродження. Проте стиль митця, насичений театральним пафосом, контрастами світла і тіні, бурхливим рухом, пізніше визначили як бароко. Він захоплювався баталіями, сценами полювання на тварин, писав численні портрети. Рубенсівські образи ніби втілюють ідею «здорового духу в здоровому тілі». Мистецтво майстра несе заряд життєвої енергії.

Пітер Пауль Рубенс. Автопортрет з Ізабеллою Брант. Полювання на тигрів і левів

Якими художніми засобами передано динаміку сцени полювання?

Вершиною досягнень голландської школи є творчість Рембрандта Харменса ван Рейна (1606—1669), просякнута реалістичним світосприйманням і психологічною глибиною образів. Рембрандт — неперевершений майстер композиції та світлотіньового моделювання. На його картинах фарби ніби світяться зсередини, хоча загалом колорит приглушений.

Рембрандт. Автопортрет із Саскією на колінах. Саскія в образі Флори (фрагмент)

Які настрої передають портрети? Зверніть увагу на виразність поглядів, поз, жестів, рухів персонажів.

Після одруження Рембрандт потрапляє до кола амстердамської аристократії, стає знаменитим. У цей найщасливіший період свого життя він малює багато автопортретів і портретів дружини. Художник зображує її в різних міфічних образах, у фантастичних костюмах. Ефектні композиції, овіяні романтикою юності, відмінні від пізніших творів, коли митця спіткало банкрутство, бідність і лихоліття.

Портрети Рембрандта — це біографії, які не лише правдиво передають зовнішні риси людини, а й дають змогу проникнути в її душевний стан, внутрішні переживання, думки. Митець створював і багатофігурні композиції.

Рембрандт. Нічна варта

Пам’ятник Рембрандту та героям його картини «Нічна варта», Амстердам, Нідерланди

Проаналізуйте майстерність композиції та світлотіні на картині. Роздивіться, як художник висвітлює обличчя головних героїв і затемнює інших.

«Золота доба» іспанського живопису XVII ст. представлена творчістю Дієго Веласкеса (1599—1660) — придворного живописця короля Філіппа ІV. Протягом чотирьох десятиліть він писав портрети монарха, зображував його дітей, наближених до двору грандів. Знамениті картини митця «Меніни», «Прялі», «Кузня Вулкана», «Здача Бреди» та інші зберігаються в музеї Прадо.

Дієго Веласкес. Автопортрет (фрагмент картини «Меніни»)

Дієго Веласкес. Портрет інфанти Маргарити. Принц Бальтазар Карлос на коні

Що ви бачите за пишнотою вбрання юного вершника та інфанти?

Художник на парадних портретах мав зображувати все точно: від величних поз до розкішних костюмів, а також церемоніальну обстановку. У портретах королівських блазнів і слуг Веласкес підкреслював людську гідність знедолених, у портретах дітей — безпосередність. У груповому портреті «Меніни» художник зобразив самого себе перед мольбертом. Портрет інфанти Маргарити є окрасою колекції київського Музею Ханенків.

До великих іспанців належить Франсіско Гойя (1746—1828) — автор портретної галереї видатних людей свого часу, знаменитих офортів із серії «Капрічос», що гостро викривали порочність світу. Художня мова Гойї, який мав дар колориста, — виразна, рисунок — експресивний, композиції — динамічні.

Франсіско Гойя. Парасолька

Висловіть власне ставлення до картини Гойї. Чи погоджуєтесь ви із твердженням дослідників, що творчість Гойї — передвісниця експресіонізму?

Картина «Парасолька» є прикладом втілення безхмарного щастя. Яскрава колірна гама, пейзаж із блакитним небом і соковитою зеленню передають радість молодості.

В Англії національна школа живопису виникла у XVIII ст. Найвідомішими її представниками були Вільям Хогарт, Томас Гейнсборо, Джон Констебль, Джозеф Тернер, Джошуа Рейнольдс.

Джозеф Тернер. Останній рейс корабля «Сміливий»

Томас Гейнсборо. Софія Шарлотта Шеффілд

Що оригінального ви помітили в композиціях англійських живописців? Які можливості відображення природи надає техніка акварелі в картині майстра світла і повітря Дж. Тернера?

Художник-сатирик і карикатурист В. Хогарт у своїх творах засуджував суспільні пороки (серії картин «Модний шлюб», «Кар’єра марнотратника»), започаткувавши реалістичний напрям живопису. «Батько» англійського пейзажу Т. Гейнсборо писав ліричні краєвиди, навіяні фантазією. Створював портрети на тлі природи, підкреслюючи гармонію людини і природи. На той час англійські митці досягли досконалості в акварельному живописі. Дж. Тернер у романтичних пейзажах передавав світло, зображуючи схід і захід сонця, тумани, які потім розвинули імпресіоністи. Дж. Рейнольдс створив галерею портретів своїх сучасників, переважно представників знаті, поєднуючи риси аристократичної парадності та монументальності зі влучністю психологічних характеристик.

Вільям Хогарт. Автопортрет

У Франції під впливом різних світоглядних і художніх ідей виникли різні напрями живопису. Вони поступово сформувалися у школи, які існували протягом ХІХ ст. іноді майже паралельно: класична, романтична і реалістична.

Назвіть основні риси цих загальноєвропейських стилів.

Яскравим представником класичної школи був Жак-Луї Давід (1748—1825), а його знаковим твором стала картина «Присяга Гораціїв». Художники цієї школи звертаються до історичної тематики, образів античності та Ренесансу.

Жак-Луї Давід. Автопортрет. Присяга Гораціїв. Портрет мадам де Вернінак

Романтична школа представлена творчістю її засновника і лідера Ежена Делакруа (1798—1863). Його картина «Свобода на барикадах» є своєрідним символом свободи. У романтичних пейзажах (улюблений — марина) митці відступають від точності академічного малюнка, дають волю фантазії.

Ежен Делакруа. Автопортрет. Свобода на барикадах (фрагмент). Христос у Галілейському морі

Порівняйте картини — класичні й романтичні. Віднайдіть ознаки стилів.

Третя реалістична школа відома під назвою «натуралістична». Її представники намагалися не ідеалізувати дійсність, а передавати її такою, як вона є. Їх цікавить не минуле, а сучасність, насамперед буденне життя простих людей, часто знедолених. Засновником школи критичного реалізму у західноєвропейському мистецтві став Густав Курбе (1819—1877).

Г. Курбе. Віолончеліст (автопортрет). Молоді жінки з села (фрагмент). Дівчина з чайками

Актуалізуйте свої знання: що вам відомо про імпресіонізм у мистецтві? Де він виник і які мав інновації? Хто з митців належав до цього стилю? Наведіть приклади.

У Франції в останній третині XIX — на початку XX ст. виникло нове мистецьке явище, яке назвали імпресіонізмом. Зазвичай під цим терміном мається на увазі напрям або стиль у живописі, хоча його ідеї та методи знайшли своє втілення в літературі та музиці.

Історію виникнення об’єднання молодих художників, їхніх паризьких виставок, які спричинили ажіотаж і скандали, ви знаєте з попередніх класів, як і роль у цьому картини Клода Моне (1840—1926) «Враження. Схід сонця» (1872) для виникнення терміна, який випадково став назвою стилю.

Клод Моне. Водяні лілії

Першопрохідцями імпресіонізму стали Едуард Мане, Огюст Ренуар, Каміль Піссарро, Едгар Дега, Альфред Сіслей, Берта Морізо.

Едуард Мане. Аржантей

Едгар Дега. Три танцівниці

Огюст Ренуар. Дівчата за фортепіано

Берта Морізо. Вправи на скрипці

Каміль Піссарро. Оперний проїзд. Париж під дощем

Використовуючи репродукції, поясніть, як художники-імпресіоністи передавали враження від мінливості світу.

Суттєвою ознакою імпресіонізму стала орієнтація на почуття, а не на розум. Об’єктом зображення обирають не предмети, події та явища, а враження від них. Живописці прагнули відобразити світ у його мінливості. Звідси — пошук виразності, інтерес до технічних деталей малярства.

Імпресіоністи писали просто неба — на пленері. Це спричинило появу «ескізної» манери живопису, техніки дрібного мазка. Захоплюючись передачею повітряної перспективи, вони створювали ілюзію світла, повітря.

Методи імпресіоністів знайшли продовження у творчості французьких постімпресіоністів та неоімпресіоністів. Це спричинило відкриття нових живописних технік: дивізіонізм (розділення) і пуантилізм (письмо крапками). Поль Сезанн (1839—1906) створив натюрмортний метод зображення дійсності, на відміну від пейзажного методу своїх колег-імпресіоністів. Жорж Сера (1859—1891) і Поль Сіньяк (1863—1935) писали картини в нових техніках та намагалися обґрунтувати наукову теорію кольору, використовуючи відкриття в галузі оптики. Поль Гоген (1848—1903) збагатив досягнення попередників підкреслено екзотичною декоративністю, символізмом образів.

Поль Гоген. Пейзаж із павичем

Поль Сезанн. Натюрморт із драпіруванням

Поль Сіньяк. Гавань у Марселі

Із кожним десятиліттям стилістичне розмаїття європейського живопису ставало дедалі складнішим, виникали нові напрями, стилі, течії, що об’єднують спільним терміном модернізм. Знаковими для мистецтва стали свобода творчого самовираження митця, кардинальне оновлення художньої мови, пріоритет форми над змістом, полістилістика.

Анрі Матісс. Червона кімната

Мікалоюс Чюрльоніс. Створення світу

Едвард Мунк. Крик

Піт Мондріан. Композиція з Червоним, Жовтим, Синім і Чорним

Сальвадор Далі. Сталість пам’яті

З якими стилями і напрямами модернізму ви вже ознайомилися раніше? Дайте їх лаконічну характеристику, орієнтуючись на представлені нижче твори лідерів європейського модернізму.

Із кінця 50-х років ХХ ст. на світовій арені та в мистецтві Європи настала епоха постмодернізму. Проте і вона була так само далека від єдності, як і попередня. На зміну художньому образу прийшли колаж, інсталяція, сучасні арт-практики. Реалізм перетворюється на гіперреалізм, коли живописні твори успішно конкурують із фотографією, ностальгія за символізмом породжує фентезі, захоплення віртуальною реальністю приводить до нет-арту.

Карл Брендерс. Примара (гіперреалізм)

Жозефіна Волл. Козеріг (фентезі)

Таким чином, радикальний перегляд традицій і виражальних засобів європейського живопису і візуального мистецтва загалом триває.

Мистецька скарбничка

Віньєтка (від фр. vigne — виноград) — прикраса в книзі або рукописі: невелика орнаментальна або сюжетна композиція на початку або в кінці тексту.

Гіперреалізм — течія в сучасному мистецтві, що базується на фотографічно точному відтворенні реальності.

Нет-арт — вид цифрового мистецтва, що поширюється в інтернеті, часто передбачає втягування глядачів у взаємодію з веб-твором.

Сфумато (з італ. — зникаючий, як дим) — живописний прийом, коли фарби наносять шар за шаром, що створює повітряну перспективу в картині.

Тондо (італ. rotondo — круглий) — картина або інше зображення круглої форми.

1. Назвіть представників національних шкіл європейського живопису: італійського Ренесансу, «великих» і «малих» голландців, «золотого віку» Іспанії.

2. Чим відрізняється творчість французьких художників, що належала до класицизму, романтизму, реалізму, імпресіонізму?

3. Порівняйте живописні інтерпретації одного з найпоширеніших релігійних сюжетів «Тайна вечеря» (Андреа Кастаньо, Джотто ді Бондоне, Доменіко Гірландайо, Козімо Росселлі, Сальвадор Далі та ін.).

4. Проведіть диспут на тему «Сторінками інтелектуального трилера Дена Брауна «Код да Вінчі» (попередньо прочитайте літературний твір і подивіться кінофільм).

5. Мистецький проект «Національні особливості кіношкіл європейських країн».

6. Практикум. Варіант 1 Наслідуючи техніку постімпресіоністів, спробуйте різнокольоровими крапками виразити в абстрактних образах свої почуття: радість, сум, розпач, тривогу, гнів тощо (фломастери). Варіант 2. (Колективна робота). Розділіться на групи (за стилями або країнами), створіть вебгалерею європейського живопису. Проведіть презентацію та розмістіть її на сайті школи.