Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Масол - Нова програма

ДЕРЖАВНИЙ ГІМН УКРАЇНИ

Музика Михайла Вербицького

Слова Павла Чубинського

Шановні друзі!

Світ мистецтва, з яким ви ознайомлювалися впродовж усіх років навчання в школі, надзвичайно багатий і різноманітний. Як осягнути цю грандіозну панораму художніх досягнень? Які принципи обрати за основу — історико-хронологічний чи жанрово-стильовий? Зазначені орієнтири — види, стилі й жанри мистецтва — безперечно, знайдуть своє висвітлення в цій книзі. Але для розподілу тексту на розділи обрано регіональний підхід. Це дасть змогу виявити самобутність усіх культурних регіонів світу, визначених ЮНЕСКО: африканського, американського, далекосхідного, індійського, арабо-мусульманського та європейського. Структура підручника складається із семи тем, остання присвячена художній спадщині України.

У кожному розділі ви будете поглиблювати свої знання про мову того чи того виду мистецтва, що належить до просторових (архітектура, скульптура, живопис), часових (музика) або синтетичних (хореографія, театр, кіно). Порівняння особливостей мистецтва різних країн і континентів допоможе побачити не лише національні чи релігійні відмінності, що роз’єднують народи світу, а й ті, що об’єднують.

Пізнаючи нові мистецькі імена та явища, ви збагатите свій духовний світ, естетичну культуру. Адже, відображаючи красу світу в художніх образах, мистецтво створює такі естетично виразні форми, які втілюють широкий спектр почуттів, емоцій, думок, мрій і фантазій людини. Це дає змогу краще розуміти себе й інших, бути толерантним до різних традицій і поглядів у процесі комунікації і взаємодії.

Аналізуючи художні твори, переважна більшість із яких — шедеври (зокрема, у рубриці «З історії шедевра»), ви зможете навчитися самостійно інтерпретувати їх зміст, критично мислити й адекватно оцінювати суперечливі культурні процеси сучасності, орієнтуючись на високі естетичні ідеали людства. Адже, незважаючи на поширення в наш час прагматичних поглядів, загальнолюдські цінності, які зберігає світова культурна спадщина, не втрачають актуальності, тому що вони вічні.

Виконуючи варіанти практичних завдань, індивідуальні й колективні мистецькі проекти, ви зможете виразити себе відповідно до інтересів та здібностей. Набуваючи ключових і предметних компетентностей, зможете брати посильну участь у художньому житті школи, у соціокультурній практиці, в естетизації довкілля. Самореалізація через мистецтво допоможе вам гармонізувати свій емоційний стан, що важливо для збереження психічного здоров’я і розвитку емоційного інтелекту.

Наприкінці кожного семестру є візуальні тести для перевірки й оцінки освітніх досягнень. Додатки до підручника містять творчі завдання («Професійні випробування») для різних профілів навчання: художнього, музичного, хореографічного, театрального тощо. Також у додатках є алфавітний покажчик термінів, таблиці, список літературних джерел для самоосвіти.

Варто пам’ятати, що мистецька освіта не завершується в старших класах. Це — початок самоосвіти протягом життя. І нехай цей підручник стане дороговказом на захопливому шляху пізнання Краси та Гармонії. Адже, як говорив Бертольд Брехт: «Усі види мистецтва служать найбільшому з мистецтв — мистецтву жити на землі».

З повагою авторка

РОЗДІЛ І

ТЕМА 1. Мистецтво африканського культурного регіону

Вступ

З давніх-давен людей цікавлять питання «Звідки ми походимо?», «Де почалася історія людства?». Багато вчених небезпідставно висувають гіпотезу, що батьківщиною людства була Африка. Доказом є численні археологічні знахідки первісного мистецтва.

Умовно культуру континенту поділяють на Північну і Тропічну Африку.

Петрогліфи в пустелі Сахара (зображення кам’яного віку зроблені на скелях)

На півночі виникла й розквітла унікальна стародавня цивілізація єгиптян, що стояла біля витоків усієї європейської культури й донині не перестає вражати своїми високими художніми досягненнями. У царстві фараонів мистецтво служило насамперед релігії. До творів сакрального мистецтва належали гігантські піраміди, храмові комплекси, могутні ритуальні статуї, настінний живопис, що вражають грандіозністю.

Маска Тутанхамона

Статуї у храмі Рамзеса ІІ в Абу-Сімбелі, Єгипет

Пригадайте досягнення Стародавнього Єгипту в архітектурі, скульптурі, живописі, музиці, з якими ви ознайомилися на уроках історії та мистецтва.

Заснований на півночі континенту Карфаген (IX ст. до н. е.) став столицею могутньої середземноморської держави, населення якої підтримувало контакти з греко-римським світом.

Коли північні території Африки захопили араби, панівною релігією став іслам. Вплив мусульманської культури позначився на мистецтві: унаслідок заборони зображати людей деякі жанри скульптури й живопису, зокрема портрет, не розвивалися.

Єгипетська фреска «Музиканти»

Решта безмежних просторів материка впродовж тисячоліть залишалася практично невідомою для світу. У центральних районах етнічна культура племен розвивалася ізольовано й залишалася архаїчною. На традиційне мистецтво Африки впливали такі релігійні вірування, як анімізм, тотемізм, фетишизм, а також культ вождів та їхніх предків.

§ 1.1. Скульптура, маски

Традиційне мистецтво Африки — об’єднана назва художньо-творчої діяльності різних етносів. Воно охоплює регіональні школи, які характеризуються певною цілісністю стильових ознак, що мало змінилися протягом століть.

Які спільні риси мають пам’ятки Тропічної Африки? У центрі уваги перебуває людська фігура, з чого випливає головний вид художньої творчості — скульптура. Вона охоплює маски і статуетки, які не були самостійними художніми творами, а використовувалися зазвичай у ритуалах.

Маска зі слонової кістки, Бенін

Поміркуйте, чому популярним сувеніром, який сучасні туристи привозять з Африки, стали маски. Для чого люди придумали маски? До якого виду мистецтва належить цей вид творчості?

Африканські маски оточені своєрідним ореолом таїни та містики. За повір’ям, через них передається енергія зображеного персонажа. Для більшості африканців маски є ніби книгами, що розповідають цікаві й зрозумілі історії. Вони вірять, що маски-обереги зберігають сили і здоров’я. Кожна з них уособлює конкретний дух. Виникло величезне різноманіття масок.

Маска — «ключ» до душі, вона має мало спільного зі справжніми обличчями, хоча нагадує форму голови людини або морду звіра. Вона має безліч тлумачень, адже абстракція домінує над реалістичністю. Образи масок різноманітні — від украй натуралістичних до фантастичних зооантропоморфних.

Загалом африканські маски можна розділити на дві основні групи:

1 маски зі спокійними обличчями, очі в яких здебільшого заплющені, адже вони зображували померлих (для похоронних обрядів);

2 страхітливі маски, де людські риси найчастіше поєднувалися з рисами звіра (їх одягали під час полювання, традиційних свят, релігійних ритуалів).

Африканські маски

Розгляньте форми й деталі масок. Вони реалістичні чи фантастичні? Які елементи перебільшено?

У скульптурі міста-держави Іфе — осередку цивілізації Західної Африки (XII—XIV ст.) — рідко трапляються зображення людини на повний зріст, здебільшого — голови з теракоти або бронзи. Чоловічі й жіночі портрети, виконані майже в натуральну величину, вважають реалістичними. Якість бронзового лиття була настільки високою, що тривалий час фахівці відмовлялися визнавати місцеве походження цих зразків і приписували їх іншим культурам.

На території сучасної Нігерії виявлено стародавню культуру Нок, відому своїми теракотовими статуетками (найдавнішим із них понад 3000 років). Для них характерне поєднання стилізованого трактування величезної голови у вигляді геометризованих форм (циліндра, конуса, кулі) з натуралізмом окремих деталей.

Теракотові статуетки культури Нок

Зверніть увагу на пропорції фігур зображених людей. Що незвичного ви побачили?

Мистецтво скульптури доколоніальної африканської держави Бенін (XV — перша половина XVII ст.) успадкувало характерну для попередників реалістичність. У «придворній» школі сформувався канонічний тип скульптурного портрета, схожого з оригіналом. Наприклад, майстерно вилиті голови правителя (оба) і принцеси у сітчастих головних уборах, із численними низками намиста на шиї.

Скульптура Іфе з теракоти та бронзи

Роздивіться риси обличчя у скульптур. Зверніть увагу на бронзову голову зі спеціальними отворами довкола рота для прикріплення бороди й вусів.

Із занепадом держави Бенін рельєфи, що уславлюють військові подвиги, стають монументальнішими, ніби компенсуючи втрату справжньої могутності. Індивідуальні особливості поступаються місцем канонічній умовності й застиглості, декоративності. Водночас розширився жанровий діапазон скульптури: створюють фігури мисливців, воїнів, музикантів, тварин, птахів.

Скульптура з дерева. Португалець

Майже в усіх районах Тропічної Африки процвітало мистецтво дерев’яної скульптури, різьблення по дереву, вкорінене в повсякденному житті (декор табуретів, посуду, гребенів, списів). На домашніх вівтарях установлювали дерев’яні фігурки тотемних предків — духовні символи роду.

Бронзова скульптура з Беніну (Нігерія). Голови оба і принцеси. Португалець. Голова леопарда

З історії шедевра

Розквіт західноафриканської держави Бенін стимулював інтенсивний розвиток мистецтва, насамперед скульптури. Розкішний царський палац Беніну прикрашали бронзові фігури правителів, пов’язані з культом предків, жертовні тварини (леопарди, слони) — символи влади. Колони й підлогу царського палацу майже суцільно покривали бронзовими рельєфними плитами (товщиною 2—3 мм), на яких зображали придворні церемонії, сцени полювання, «чужинців» (португальців) у шоломах і зі зброєю. Деякі персонажі часто повторюються, виділяються розмірами. Для фігур характерні такі пропорції: голова становить 1/4 загального зросту людини (замість правильної 1/7), ноги короткі й масивні. Мистецтво лиття з бронзи тримали в секреті.

Що зображено на рельєфі? Роздивіться обличчя і пози людей, їхній одяг, обладунки. Як вони розташовані в композиції? Які розміри і пропорції фігур? Як ви думаєте, хто ці люди? Які події втілив майстер?

На початку XX ст. в Європі виник інтерес до мистецтва народів Африки, яке привернуло увагу незвичністю, виразністю, гротеском. Митці авангарду часто зверталися до африканських образів. Відлуння традицій африканців можна знайти у творчості художників-фовістів Анрі Матісса і Андре Дерена. На африканське мистецтво «захворів», як він сам згадував, Пабло Пікассо, що вплинуло на становлення кубізму.

Мистецька скарбничка

Анімізм (від лат. anima) — вірування первісних людей у те, що предмети, природні явища, тварини і люди наділені душею; віра в існування духів, їхню могутність.

Тотемізм (від ot-totem) — віра в існування родинного зв’язку між групами людей і твариною або рослиною (тотемом), яку стародавні люди вважали предком роду, від якого залежить їхнє благополуччя.

Фетишизм (від порт. fetico — амулет, зачарована річ) — віра у природні явища чи створені речі, які в розумінні первісної людини наділені таємничою надлюдською силою.

1. Схарактеризуйте особливості африканських масок.

2. Яка роль скульптури в житті африканців? У чому полягає її регіональна етнічна специфіка? Наведіть приклади.

3. Чому Африку вважають колискою людства? Аргументуйте і доведіть власну думку.

4. Мистецький проект (тема на вибір): «Мистецтво Стародавнього Єгипту», «Мавританське мистецтво», «Сучасний живопис Африки».

5. Практикум. Варіант 1. Підготуйте і проведіть у школі квест «Загадки мистецтва Африки». Варіант 2. Самостійно доберіть в інтернеті зразки африканських масок і виготовте їх для шкільного театралізованого шоу.

Попередня
Сторінка
Наступна
Сторінка

Зміст