Географія. 8 клас. Масляк

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

§ 22. Проблеми раціонального використання мінеральних ресурсів

  • 1. У який спосіб видобувають різноманітні види корисних копалин в Україні та світі?
  • 2. Поясніть, чому наявність родовищ різноманітних корисних копалин є такою важливою для розвитку господарства країни.

В умовах зростаючої чисельності населення у світі постійно загострюється проблема обмеженості мінеральних ресурсів. Крім того, мінеральні ресурси розподілені по території нашої планети дуже нерівномірно.

Пригадайте, на якому з материків нашої планети не видобувають корисних копалин. Поясніть, чому саме.

Україна належить до найзабезпеченіших мінеральними ресурсами країн світу. Однак існують проблеми з їх раціональним використанням. За часів входження до складу СРСР Україна забезпечувала потреби в мінерально-сировинних ресурсах не лише промислових підприємств, розташованих на власній території, а й на території всієї цієї величезної країни та інших країн (формально незалежних, але реально їй підлеглих, колишніх соціалістичних країн світу).

Знайдіть інформацію про цей факт у додаткових джерелах географічних знань.

За десятки років родовища корисних копалин були виснаженими. Залишилися лише екологічні проблеми, пов'язані з їх видобутком.

Головний виклик сьогодення полягає в тому, що у ХХІ ст. не є раціональним переважаючий сировинний напрям розвитку економіки. Сировина завжди є дешевшою від готової продукції. Тому країни, які обрали сировинний напрям розвитку, сильно залежать від мінливих цін на промислову сировину. Найяскравіший приклад — Росія, Венесуела. Таким чином, раціональне використання мінеральних ресурсів полягає у створенні оптимальної моделі розвитку держави і ефективної структури господарства, де переважають не видобувні галузі, а переробні.

Проблема раціонального використання мінеральних ресурсів найбільш яскраво ілюструє основне економічне протиріччя: попит людини є безмежним, а наявні у природі ресурси — обмеженими. Тож існує небезпека вичерпання відомих і доступних для використання ресурсів Землі: залізної руди, руд міді, нікелю, марганцю, хрому, алюмінію, не кажучи вже про нафту і газ. Це змушує освоювати бідніші родовища, які часто розташовані у важкодоступних районах, використовувати мінеральну сировину комплексно, впроваджувати ресурсозберігаючі технології, розширювати та поглиблювати використання вторинних ресурсів.

Наведіть відомі Вам приклади використання вторинних ресурсів. Як Ви утилізуєте папір, пластик, скло та інші використані речі?

Оскільки розвиток виробництва нерозривно пов'язаний з експлуатацією природних ресурсів, то обов'язково мають враховуватися й екологічні аспекти (мал. 60). Особливо гострою на цьому тлі є проблема раціонального розвитку енергетики.

Які ресурси використовує сучасна енергетика? Як вона впливає на довкілля?

Мал. 60. Відпрацьований вапняковий кар'єр

Проблеми та приклади раціонального використання мінеральних ресурсів у світі. Візьмемо для прикладу США. Ця країна законсервувала значні родовища мінеральної сировини на своїй території і купує дешеву сировину в інших держав. Натомість вона пропонує цим сировинним країнам виготовлену з їх мінеральних ресурсів набагато дорожчу готову продукцію. При цьому вона вбиває двох зайців — зберігає для майбутніх поколінь важливу промислову сировину і не загострює екологічних проблем на власній території.

Назвіть екологічні проблеми, пов'язані з видобутком корисних копалин.

Мал. 61. Професор В.Г. Бондарчук (1905-1993)

Внесок вітчизняних учених у вивчення надр України. Великий внесок у розвиток геології і географії України зробив професор Володимир Бондарчук, видатний геоморфолог і геолог, ректор Київського університету імені Тараса Шевченка, який довгий час працював у геологічних експедиціях, написав підручники з геології і геоморфології України, за якими навчалися декілька поколінь геологів і географів (мал. 61).

Проблема раціонального використання мінеральних ресурсів є актуальною через існування та постійне загострення небезпеки їх вичерпання.

Переважаючий сировинний напрям розвитку економіки не є раціональним, адже сировина завжди дешевша від готової продукції.

Розвиток виробництва нерозривно пов'язаний з експлуатацією мінеральних природних ресурсів і повинен враховувати екологічні аспекти, пов'язані з їх видобутком.

ЗАПИТАННЯ Й ЗАВДАННЯ

  • 1. Які основні види господарської діяльності людини у Вашому регіоні впливають на рельєф місцевості? Оцініть цей вплив.
  • 2. Наведіть приклади негативних наслідків видобування корисних копалин.
  • 3. Поясніть, чому необхідно охороняти надра України та планети в цілому.

ПИСЬМОВІ ЗАВДАННЯ

Практична робота 4.

Тема. Встановлення за картами (тектонічною, геологічною, фізичною) зв'язків між тектонічними структурами, рельєфом, геологічною будовою та корисними копалинами в межах України.

Завдання:

  • 1. Назвіть проблеми, пов'язані з раціональним використанням мінеральних ресурсів Вашої області, району чи міста? Чим ці проблеми зумовлені? Які шляхи їх розв'язання Ви могли б запропонувати?
  • 2. Заповніть таблицю:

Форма рельєфу

Тектонічна структура

Геологічний вік порід, які складають дану територію

Розвідані родовища корисних копалин

3. Зробіть відповідні висновки.

Дослідження

Використання продуктів переробки корисних копалин у побуті.

Запитання та завдання:

  • 1. Пригадайте, які продукти переробки корисних копалин використовує Ваша родина в побуті.
  • 2. Продукти переробки якої мінеральної сировини використовують при створенні автомобілів, автобусів, літаків тощо?
  • 3. Чи відомо Вам, який напрямок обрало сьогодні людство в забезпеченні транспортних засобів енергією?
  • 4. Яку мінеральну сировину Ви використовуєте під час приготування їжі?
  • 5. З якої сировини виготовляють корпуси ваших смартфонів, планшетів і ноутбуків?

Дослідження

Історія геологічних досліджень території України Г. Капустіним, В. Зуєвим, В. Вернадським, В. Бондарчуком (на вибір).

Запитання та завдання:

Підготуйте коротке повідомлення про одного з учасників геологічних досліджень надр України. Розкажіть про найбільш цікаві факти на підсумковому уроці з теми.