Підручник з Географії (рівень стандарту). 10 клас. Масляк - Нова програма

§ 22. Вторинний сектор економіки. Основні промислові осередки й регіони. Третинний сектор економіки. Найважливіші міжнародні транспортні коридори та вузли

1. Пригадайте структуру вторинного та третинного секторів економіки.

2. Розвиток яких сфер людської діяльності свідчить про перехід країн до групи постіндустріальних?

1. Вторинний сектор економіки. Основні промислові осередки й регіони. Вторинний сектор економіки представлений у регіоні такими галузями промисловості, як обробка або переробка сировини, отриманої первинним сектором. Найважливіші галузі промисловості Азії: машинобудування, хімічна, електроенергетика, чорна та кольорова металургія, нафтопереробна, виробництво будівельних матеріалів, деревообробна, текстильна, взуттєва, харчова, які разом забезпечують понад 75 % промислового виробництва регіону: Китай — перша, Японія — третя, Індія — п’ята і Південна Корея — шоста за обсягами промислового виробництва держави світу, а Індонезія, Саудівська Аравія, Туреччина та Тайвань належать до двадцятки світових лідерів.

Чи користуєтеся ви в повсякденному житті товарами, які вироблені вторинним сектором економіки країн Азії? Якими саме?

В Азії знаходяться 4 з 10 країн-найбільших виробників електроенергії, а Китай та Індія посідають, відповідно, 1 й 3 місця у світі. З 10 найбільших у світі країн-виробників транспортних засобів 4 знаходяться в Азії (Китай, Японія, Південна Корея, Індія). Країни Азії (субрегіони Східна та Південно-Східна Азія) майже повністю монополізували виробництво побутової електротехніки. Лідером у світовому виробництві роботів і робототехніки є Японія.

Три перші місця у світі за виробництвом сталі посідають Китай, Японія та Індія. Китай посідає 2 місце у світі за виробництвом міді. Основними виробниками добрив в Азії є Китай та Японія. Китай також є основним світовим продуцентом сірчаної кислоти. До найбільших світових виробників пластмас належить Японія. Серед 7 основних виробників медикаментів — Японія та Індія.

Японія, Південна Корея, Індія посідають провідні місця у світі за випуском тканин із хімічних волокон. Бавовняні тканини виробляють у Туреччині та Китаї. Три перші місця у світі за виробництвом шовкових тканин належать Китаю, Індії та Японії. Нині країни Азії мають понад 60 % світового виробництва взуття. Харчова промисловість теж розвивається найшвидшими темпами в найнаселеніших країнах світу — Китаї та Індії.

В Азії існують потужні промислові осередки й регіони. Найбільше їх у Китаї, Японії та Індії, де вони просторово відповідають найбільшим міським агломераціям і мегаполісам. Найпотужнішими промисловими районами Азії є східні узбережжя Японії та Китаю, особливо Токіо, Пекін і Шанхай, прибережні частини Індії в містах Мумбаї, Колката та Делі, Карачі в Пакистані та Стамбул у Туреччині. Швидкими темпами формується потужний промисловий район навколо Джакарти в Індонезії.

Знайдіть на карті країни, де вторинний сектор економіки отримав найвищий рівень розвитку. Назвіть їхні столищ.

Поясніть, чому Китай є найбільшим виробником мінеральних добрив.

2. Третинний сектор економіки нині найшвидшими темпами розвивається в багатьох країнах Азії, особливо це стосується сфери послуг. Однак наявний рівень її розвитку в різних країнах дуже відрізняється. Найвищого рівня досягли найрозвинутіші й найбагатші країни регіону — Японія, Сингапур, Південна Корея, Ізраїль, багаті нафтоекспортні країни Перської затоки. Водночас у бідних країнах, таких як Афганістан, Непал, М’янма, КНДР, Бангладеш, Бутан, Камбоджа, Непал, Ємен, третинний сектор економіки фактично перебуває в зародковому стані.

Мал. 43. Промислова продукція країн Азії: а) автостоянка, побудована за південнокорейською технологією; б) «Suzuki PIXY» — японський автомобіль для однієї особи; в) пожежна машина китайського виробництва

Мал. 44. а) крісло для проведення автоматичної медичної діагностики (Японія); б) кабінет протонної медицини (лікування ракових захворювань (Тайвань)

У найрозвинутіших країнах Азії третинний сектор економіки досяг такого рівня розвитку, що його послугами користуються не лише жителі цих країн. Щоб отримати освітні, медичні чи інші послуги, сюди приїжджають люди з усього світу. Це стосується Ізраїлю, Японії, Сингапуру, Малайзії, Тайваню (мал. 44).

Якісні туристичні послуги надають ОАЕ, Кіпр, Мальдівські острови, Шрі-Ланка, Сингапур, Таїланд, Китай, Японія (табл. 13).

Таблиця 13

Країни-лідери регіону за кількістю їхнього відвідування туристами (за даними ВТО) (2016)

Місце в регіональному рейтингу

Країна

Кількість туристів, млн осіб

1

Китай

59,3

2

Таїланд

32,6

3

Туреччина

31,3

4

Малайзія

26,8

5

Гонконг

26,6

6

Росія

24,6

7

Японія

24,0

8

Південна Корея

17,2

9

Саудівська Аравія

18,0

10

Макао

15,7

Використовуючи додаткові джерела інформації, складіть туристичний маршрут однією з країн Азії з відвідуванням об’єктів, занесених до переліку Світової спадщини ЮНЕСКО. Назвіть країни регіону, які мають найбільше таких об’єктів на своїй території.

Рівень освіти й освітніх послуг у різних країнах регіону неоднаковий. Найнижчий він в Афганістані, Пакистані, Бангладеш, Бутані, Ємені, Непалі. Треба зазначити, що майже 27 % населення Індії — неписьменне. До найбільших у світі центрів фінансових послуг нині належать Сингапур, Гонконг, Токіо, Шанхай та Пекін.

3. Найважливіші міжнародні транспортні коридори та вузли. За протяжністю залізниць Китай та Індія поступаються у світі лише США та Росії. Тут проходять одні з найдовших залізничних магістралей, які з’єднують Китай з Європою. У Південній Кореї та Японії курсують потяги, середня швидкість яких становить більше 300 км/год, а в Китаї, що має найбільшу протяжність швидкісних магістралей, — понад 430 км/год. Історія швидкісних залізниць розпочалася в 1964 р. в Японії. Нині 7 компаній країни конкурують між собою щодо якості, швидкості і прибутків від перевезення пасажирів швидкісними поїздами. Китай, Індія та Японія — серед світових лідерів за пасажирськими перевезеннями залізничним транспортом (мал. 45, а).

У цілому для Азії характерні значні контрасти в розвитку транспорту. Якщо в Китаї, Японії, Південній Кореї нині намагаються планомірно формувати транспортні коридори, які поєднували б кілька видів транспорту, наприклад відновлювали знаменитий «шовковий шлях» до Європи, то в багатьох країнах і субрегіонах донині поширені традиційні види транспорту — в’ючний, гужовий, велосипедний (мал. 45, б, в).

Окремі субрегіони віддають перевагу певним видам транспорту. Наприклад, на Близькому Сході добре розвинений трубопровідний транспорт, а в Індокитаї — морський. 6 із 10 найбільших за вантажообігом морських портів функціонують у Китаї. З двадцяти найбільших аеропортів світу половина знаходяться в Азії (Пекін, Дубай, Токіо, Гонконг, Шанхай, Стамбул, Гуанчжоу, Сингапур, Сеул і Бангкок) (мал. 45, г).

Поясніть причини розвитку трубопровідного транспорту на Близькому Сході. Знайдіть на карті розташування найбільших транспортних вузлів Азії.

За допомогою додаткових інтернет-джерел знайдіть інформацію про розвиток транспорту в інших країнах Азії.

Мал. 45. Види транспорту: а) монорельсова дорога в Токіо; б) гужовий транспорт в Афганістані; в) пасажирські перевезення в Індії; г) аеропорт Сингапуру

Вторинний сектор економіки регіону — це переробні підприємства: енергетичні, нафтопереробні, металургійні, хімічні, машинобудівні, харчові тощо. За багатьма видами промислової продукції світовими й регіональними лідерами є Китай, Японія, Індія та Південна Корея. Найпотужніші промислові райони Азії сформувалися на східному узбережжі Японії та Китаю, у прибережних частинах Індії, районі Карачі в Пакистані, у Стамбулі в Туреччині, навколо Джакарти в Індонезії.

У багатьох країнах Азії швидкими темпами розвивається третинний сектор економіки: туристичні, медичні, фінансові, освітні послуги тощо. Водночас у бідних країнах Азії він фактично знаходиться в зародковому стані.

Для Азії характерні значні контрасти в розвитку транспорту. Тут розвинені всі його види: від традиційних (в’ючний, гужовий) до надсучасних (швидкісні та монорельсові залізниці). Відновлюється знаменитий «шовковий шлях» з Китаю до Європи, на Близькому Сході добре розвинений трубопровідний транспорт, а в Індокитаї — морський. Половина з 20 найбільших аеропортів світу функціонують в Азії.

1. Покажіть на карті найбільші промислові райони Азії, укажіть країни, де вони утворилися.

2. Назвіть країни, де сформувалися найбільші туристичні райони. Покажіть їх на карті.

3. Обґрунтуйте розміщення основних районів обробної промисловості в Азії. Поясніть, чому переважна більшість їх розташована на морських узбережжях.

4. Зробіть висновки про причини нерівномірності економічного розвитку субрегіонів Азії.

5. За допомогою додаткових інтернет-джерел підготуйте інформацію про рівень розвитку ринку інформаційних послугу країнах Азії (аутсорсинг).