Підручник з Географії (рівень стандарту). 10 клас. Масляк - Нова програма

§ 14. Італія

1. Охарактеризуйте фізико-географічне положення Італії, користуючись картами атласу. Пригадайте, як воно впливає на природу й агрокліматичні ресурси країни.

2. Назвіть країни, з якими межує держава.

1. Місце країни у світі та регіоні. Основні чинники, що визначають місце країни в міжнародному поділі праці. Офіційна назва — Італійська Республіка. Столиця — м. Рим (2,87 млн осіб). Площа — 301,3 тис. км2. Населення — 60,5 млн осіб (2012). Італія — парламентська республіка, що посідає 8 місце в економіці світу та 3 — у ЄС (після британського «Brexit»), одна із засновників ЄС, член «G7» і «С20», НАТО, ООН та інших впливових міжнародних організацій. Має найбільшу культурну світову спадщину та належить до п’ятірки найпопулярніших країн, які найбільше відвідують туристи, володіє третім за величиною у світі золотим запасом, відома своїм впливовим та інноваційним бізнес-сектором економіки, дизайном одягу, конкурентоспроможним сільським господарством, є найбільшим у світі виробником вина, високоякісних автомобілів, приладів.

Які види господарської діяльності розвиваються завдяки туризму?

Третину території Італії становлять гори. Складна геологічна будова та сучасний вулканізм час від часу завдають Італії людських втрат і матеріальних збитків. Субтропічний клімат і давні агрономічні традиції сприяють розвитку сільського господарства.

Країна характеризується високим рівнем життя при значному рівні безробіття (до 8,5 %), але при цьому рівень життя на півночі та півдні країни дуже відрізняється. Італія має менше транснаціональних корпорацій (переважна більшість яких — це сімейні клани), ніж країни такого ж рівня розвитку, але більшу кількість малих і середніх підприємств. Вона витрачає значні кошти на наукові дослідження та розробки, які значно менші порівняно з країнами-лідерами, про що йшлося раніше.

Мал. 29. Усесвітньо відомі італійські товари: а) оливкова олія; б) меблі

Ресурси італійських надр дуже скромні, є незначні родовища залізних руд, сірки, ртуті, вугілля, бокситів, свинцю, цинку, нафти та природного газу, але частина з них уже не експлуатується. Промисловість зорієнтована на імпорт сировини й енергоносіїв та експорт готової продукції (мал. 29).

2. Система розселення. За кількістю населення Італія — четверта країна в Європі після Німеччини, Франції та Великої Британії. Середня густота населення перевищує 200 осіб/км2. Переважна більшість його мешкає в прибережних зонах, збільшуючи тут щільність заселення території. У гірських районах і на острові Сардинія густота населення коливається від 40 до 70 осіб/км2, а в промислових районах Ломбардії та навколо Неаполя перевищує 1000 осіб/км2. Густозаселена також долина річки По та район Палермо.

Як і в більшості країн Європи, населення Італії повільно старіє, країна — третя в розвиненому світі після Японії та Німеччини за часткою населення, яке старше 45 років. Наприкінці XX ст. цьому сприяли нульовий природний приріст населення й масова міграція молоді до Америки, Австралії та на північ Європи. Існує внутрішня міграція з південних сільськогосподарських районів до північних, більш заможних і розвинених промислово. Збільшується кількість іммігрантів.

Знайдіть на карті країни, населення яких емігрує до Італії. Визначте причини цих потоків емігрантів.

У країні 2 міста-мільйонери — Рим (2,87 млн осіб) і Мілан (1,36 млн осіб). Великі міста — Неаполь, Турин, Палермо, Генуя — є давніми центрами не лише історії та культури, а й промисловості та торгівлі.

Незважаючи на те, що саме в Італії було створено перші європейські університети, нині це країна, де найбільша частка молоді, яка не навчається й ніде не працює (майже 21 % у віці від 15 до 29 років).

За допомогою додаткових джерел інформації дізнайтеся більше про вищу освіту в Італії: https://www.polimi.it/ — Міланський політехнічний університет, unibo.it/en/homepage — Болонський університет, sns.it/ — Вища нормальна школа в Пізі.

3. Особливості сучасного постіндустріального розвитку країни. Домінуючі складові третинного сектора економіки. Сектор послуг країни дає майже 3/4 ВВП.

Модернізована транспортна мережа Італії забезпечує не тільки внутрішні перевезення, а й пов’язує країну із зовнішнім світом. Для цього побудовані численні тунелі із залізничним та автомобільним сполученням із Монако, Францією, Швейцарією та Австрією. Як і раніше, важливим залишається морський транспорт (Генуя, Трієст, Августа, Таранто, Венеція), на який припадає 15 % зовнішньоторговельних перевезень (мал. 30, с. 64).

Розвинений авіаційний транспорт: практично в кожному великому місті є аеропорт, у Мілані — 3, а в Римі — 5. Узагалі 87 % працездатного населення столиці задіяне у сфері послуг, а туризм становить 12 % ВВП міста. Тут працює 4 морські порти, з яких 2 — туристичні.

Мал. 30. а) морський порт у Неаполі; б) автомобільний тунель в Альпах

Туристична галузь започаткована з часу поїздок до країни світової аристократії (до 1950-х років). У Турині ще в 1753 р. було надруковано перший туристичний путівник для іноземців. Нині - це культурний, релігійний, гірськолижний, науковий центр.

За додатковими інтернет-джерелами складіть проект туристичного маршруту країною. Проведіть його захист на одному з уроків географії.

Освіта в країні має давню історію та традиції. Тільки в Туринському університеті, заснованому в XV ст., навчається майже 70 тис. студентів. А відома нині Болонська система освіти поширена практично в усіх країнах Європи.

Найбільший фінансовий та промисловий центр країни, у якому перетинаються всі види транспорту, окрім водного, — Мілан. Тут працюють найбільша фондова біржа країни й п’ята в Європі, 17 іноземних торгових палат, що дає місту найбільший прибуток на душу населення в країні (понад 35 тис. євро). У місті зареєстровано понад 2 тис. іноземних транснаціональних корпорацій.

У країні добре розвинений комерційний апарат, проводиться багато промислових і технологічних виставок і торгів.

4. Промислові виробництва, що визначають міжнародну спеціалізацію країни. Диверсифікована італійська промисловість особливо розвинена в галузі морського суднобудування, побутової техніки, хімічної, фармацевтичної, металургійної, агропродовольчої та оборонної сфер.

Італія більше, ніж інші країни в ЄС, залежить від імпорту енергоносіїв, тому тут упроваджуються системи енергозбереження та енергоефективності, 75 % енергії імпортується, підвищується відсоток використання відновлюваних джерел (уже понад 15 %).

У країні сформувався так званий «північний промисловий трикутник» Мілан-Турин Генуя. У Мілані розвивається сектор біотехнологій, особливо виробництво антибіотиків та онкологічних препаратів, що становить майже 50 % біотехнологічних підприємств Італії. Турин — центр автомобільної та аерокосмічної промисловості, великий комерційний центр Європи з найбільшим відкритим ринком. Генуя — важливий промисловий центр, у якому базуються найбільші транснаціональні корпорації: «Leonardo, Ansaldo Energia» — енергетична компанія, «Piaggio Aerospace» — авіаційна, «Costa Cruises» — найбільша в Європі навігаційна компанія, а також важливий центр суднобудування.

Окрім того, харчова промисловість, машинобудування та виробництво електротехніки розвинені в Неаполі, суднобудування — у Палермо — найбільшому місті Сицилії, яке має потужний риболовецький флот, у Римі базуються компанії «Vitrociset» (інформаційно-комунікаційні технології), «Selex» (харчові продукти).

Знайдіть на карті найбільші промислові центри країни.

Промисловість Італії відома автомобілями «Fiat», «Ducati», «Iveco», шинами «Pirelli», продуктами хімічної та нафтохімічної промисловості «Епі», електротехнікою компанії «Edison SpA», побутовою технікою «Candy» та «Indesit», вогнепальною зброєю «Beretta» і чисельними модними брендами: «Dolce & Gabbana», «Roberto Cavalli», «Benetton», «Prada», «Luxottica», «Armani», «Valentino», «Versace». Продукція харчової промисловості (марки «Ferrero», «Barilla Group», «Martini & Rossi», «Campari») користується попитом далеко за межами країни.

Крім того, Італія випускає дорогі спортивні та розкішні автомобілі «Lamborghini», «Pagani», «Ferrari», «Maserati», яхти «Azimut», «Ferrett.i». Відома у світі також продукція італійських меблярів, виробників взуття та музичних інструментів. За обсягами вина країна — світовий лідер і постійно конкурує з французьким виноробством і з виробництвом сирів.

Проаналізуйте дані мал. 31 і зробіть висновки.

Дізнайтеся більше про марки автомобілів італійського виробництва: marque-voiture.com/marques-des-voitures-italiennes/.

Мал. 31. Найбільші виробники авто в Європі: а) 2014 р.: 1) Німеччина — 38 %, 2) Іспанія — 13 %, 3) Франція — 11 %, 4) Велика Британія — 10 %, 5) Чехія — 6 %, 6) Словаччина — 5%, 7) Польща — 4 %, 8) Бельгія — 3 %, 9) Румунія — 3 %, 10) Угорщина — 2 %, 11) Італія — 2%, 12) решта країн Європи — 3 %; б) 1990 р.: 1) Німеччина — 31 %, 2) Франція — 19 %, 3) Італія — 14 %, 4) Іспанія — 12 %, 5) Велика Британія — 9 %, 6) Бельгія — 5%, 7) Швеція — 3 %, 8) Польща — 2 %, 9) решта країн Європи — 5 %

5. Спеціалізація аграрного сектора. Характерні ознаки просторової організації господарства. У традиційному для країни аграрному виробництві задіяні майже 3,5 % населення. Значна частина іноземних працівників працює на сезонних зборах винограду та фруктів. У сільському господарстві, на відміну від інших розвинених країн Європи, переважає рослинництво (до 58 %). Італія — перша країна у світі за вирощуванням маслин, шоста — цитрусових, входить у десятку лідерів за валовими зборами пшениці, кукурудзи й овочів.

Поясніть, чому рослинництво розвинене в Італії більше, ніж у Франції або Німеччині.

Основними сільськогосподарськими культурами є: кукурудза, томати, пшениця м’яких і твердих сортів (для виробництва макаронів і спагеті), виноград (винні та столові сорти), оливки (олійні й ефіроолійні), бобові, рис, цукрові буряки, ріпак. У провінціях Емілія, Кампанія та Венето, Сицилія та Калабрія багато яблуневих, грушевих і персикових садів. Лігурія спеціалізується на квітникарстві й олійних культурах. У тваринництві переважає пасовищне скотарство (корови та буйволи — на півночі країни), свинарство, вівчарство та птахівництво (на півдні).

Треба зазначити, що країна не забезпечує повністю власних потреб у продукції сільського господарства, особливо скотарства, через недостатню власну кормову базу, тому імпортує їх із сусідніх Франції, Іспанії, Балканських та інших країн.

Сільськогосподарський сектор розвинений переважно в південній частині Італії, де середньомісячний ВВП на душу населення становить лише 58 % від ВВП північної та центральної частин країни. Рівень безробіття тут також приблизно вдвічі вищий, майже 15 %.

Приблизно 20 % території Італії вкрито переважно вторинними лісами, висаджують тополю та хвойні дерева. Національні парки займають 200 тис. га.

Як ви вважаєте, чому переважна більшість лісів в Італії — штучні?

6. Зовнішні економічні зв’язки. Міжнародні зв’язки України з Італією. Країна належить до десятки світових експортерів та імпортерів. Основними товарами експорту Італії є спортивні й розкішні автомобілі, шини, продукти хімічної та нафтохімічної промисловості, електро- та побутова техніка, продукція аерокосмічної та оборонної промисловості, вогнепальна зброя, одяг і взуття, харчові продукти та напої. Найближчими торговими партнерами Італії є Німеччина, Франція, Іспанія та інші країни ЄС (майже 60 % загального обсягу торгівлі).

Які товари італійського виробництва маєте ви чи ваші близькі?

Дізнайтеся про сучасний стан відносин між Україною та Італією за допомогою інформації, що розміщена на сайтах посольства Італії в Україні (ambkiev.esteri.it/ambasciata_kiev/it/) і посольства України в Італії (italy.mfa.gov.ua/ua).

Італія — четверта країна в Європі за чисельністю населення, восьма — в економіці світу та третя — у ЄСз явним переважанням невиробничого сектора. Країна належить до п’ятірки країн світу, які найбільше відвідують туристи, відома конкурентоспроможним сільським господарством, потужним машинобудуванням, впливовим та інноваційним бізнес-сектором економіки.

В Італії сформувався потужний «північний промисловий трикутник» Мілан-Турин-Генуя. Серед особливостей ведення бізнесу в країні виокремлюється переважання сімейних кланів над транснаціональними корпораціями. У країні багато малих і середніх підприємств.

Населення країни повільно «старіє». Останнім часом збільшується кількість іммігрантів, як трудових, так і біженців.

З природних ресурсів виокремлюють агрокліматичні. Надра країни небагаті на запаси мінеральної сировини, а промисловість зорієнтована на імпорт та експорт готової продукції. Країна входить до десятки світових експортерів та імпортерів. Італія більше, ніж інші країни ЄС, залежить від імпорту енергоносіїв.

Країна характеризується високим рівнем життя, який на півночі та півдні дуже відрізняється за рівнем доходів і кількістю безробітних.

1. Поясніть переваги та недоліки географічного положення Італії.

2. Як несприятливі природні процеси та явища впливають на господарство країни?

3. За допомогою карт атласу назвіть найбільші промислові та сільськогосподарські райони країни.

4. За допомогою статистичних даних підручника та географічного атласу назвіть основні показники, які визначають місце країни в регіоні та світі.

5. Знайдіть на карті найбільші міста країни, промислові райони, найбільші морські порти, фінансові, наукові, освітні центри й осередки туризму.

6. Складіть та обґрунтуйте картосхему просторової організації економіки Італії.