Підручник з Правознавства. 10 клас. Лук’янчиков - Нова програма
Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.
Практичне заняття
Види систематизації правових актів
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ
Після цього уроку ви зможете:
• порівнювати кодифікацію та інкорпорацію, консолідацію та інкорпорацію
• визначати переваги і недоліки кожного виду систематизації правових актів
• здійснювати класифікацію кодексів за обсягом кодифікації
• удосконалити навички ведення дискусії в групі
• покращити свої навички критичного мислення
ЗАВДАННЯ 1. Робота у групах. За поданою нижче схемою порівняйте кодифікацію та інкорпорацію.
Кодифікація |
Інкорпорація |
Здійснюється шляхом внутрішньої обробки правових актів |
|
Може бути тільки офіційною |
|
Є своєрідною формою творення нового законодавства |
|
Здійснюється періодично, залежно від нагромадження нормативного матеріалу та об'єктивної необхідності його всебічної переробки й об’єднання в цілому чи за окремими галузями |
|
Має справу з правовими приписами та юридичними інститутами |
|
Завершується прийняттям нового як за формою, так і за змістом правового акта |
|
Спрямована на подолання суперечностей та інших неузгодженостей у законодавстві, усунення множинності нормативних актів, прогалин і колізій у регулюванні суспільних відносин |
|
Складається із трьох стадій |
|
Її результатом є кодекси, статути, положення |
ЗАВДАННЯ 2. Робота у групах. За поданою нижче схемою порівняйте консолідацію та інкорпорацію.
Консолідація |
Інкорпорація |
Не передбачає зміни змісту правових актів |
|
Може бути тільки офіційною |
|
Є уніфікацією правових актів |
|
Усуває численність правових актів |
|
Сприяє об'єднанню загальних положень поточної правотворчості в родинні групи |
|
Є проміжною ланкою між поточною правотворчістю і кодифікацією |
|
Її результатом є видання зводу законів |
ЗАВДАННЯ 3. Класифікуйте всі відомі вам кодекси за обсягом кодифікації. Висловіть свою думку з приводу того, які саме правові акти в Україні потребують кодифікації, а кодифікація яких недоцільна не тільки зараз, а й у майбутньому.
ЗАВДАННЯ 4. Спробуйте визначитися із відповіддю на запитання про те, які правові акти потребують консолідації, а які — інкорпорації.
ЗАВДАННЯ 5. Робота у групах. Станом на 01.01.2018 р. питання проведення виборів в Україні врегульоване трьома законодавчими актами (закони про вибори Президента України, народних депутатів України та промісцеві вибори). Розглядається питання про можливість прийняття Виборчого кодексу України. Спробуйте визначити переваги і недоліки кодифікації виборчого законодавства.
ЗАВДАННЯ 6. Ознайомтесь із побудовою виборчих законів. Спробуйте визначити, які питання мають бути врегульовані у загальних положеннях Виборчого кодексу.
ЗАВДАННЯ 7. Робота у групах. Проведіть дискусію про доцільність чи недоцільність консолідації виборчого законодавства замість його кодифікації.
ЗАВДАННЯ 8. Робота у групах. Проведіть дискусію про доцільність створення Кодексу судової влади, який би поглинув не тільки Закони України «Про судоустрій і статус суддів», «Про Конституційний Суд України», «Про Вищу раду правосуддя», а й Закон України «Про прокуратуру».
Завдання для самоперевірки до теми 5 «Правотворення. Систематизація законодавства»
1. У результаті конституційно-правової реформи в частині судочинства Конституційний Суд втратив право здійснювати офіційне тлумачення законів України. Спробуйте спрогнозувати, які наслідки в правозастосовній діяльності може спричинити таке рішення законодавця.
2. У результаті консолідації усуваються застарілі поняття, повтори, суперечності, однак зміст норм права не змінюється. Однак деякі юристи схиляються до думки, що консолідація наділена деякими ознаками своєрідної форми творення законодавства. Спробуйте спростувати або підтвердити таку думку.
3. Наведіть аргументи «за» і «проти» доцільності існування делегованої правотворчості.
4. Окремі юристи вважають, що консолідацію можна вважати прелюдією кодифікації. Спробуйте підтвердити або спростувати таке міркування.
5. Порівняйте: правотворчість вищих представницьких органів і підзаконну правотворчість; правозастосування та інші форми реалізації права; офіційне та неофіційне тлумачення; акти нормативного тлумачення та акти казуального тлумачення; консолідацію та інкорпорацію.
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України