Підручник з Правознавства. 10 клас. Лук’янчиков - Нова програма

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

§ 94. Центральні та місцеві органи виконавчої влади

Організацію, повноваження та порядок діяльності центральних органів виконавчої влади України визначає Закон України «Про центральні органи виконавчої влади».

Систему центральних органів виконавчої влади складають міністерства України та інші центральні органи виконавчої влади.

Система центральних органів виконавчої влади є складовою системи органів виконавчої влади, вищим органом якої є Кабінет Міністрів України.

Міністерства забезпечують формування та реалізують державну політику в одній чи декількох сферах, інші центральні органи виконавчої влади виконують окремі функції з реалізації державної політики. Повноваження міністерств, інших центральних органів виконавчої влади поширюються на всю територію держави.

Принципи діяльності міністерств та інших центральних органів виконавчої влади:

• Діяльність міністерств та інших центральних органів виконавчої влади ґрунтується на принципах верховенства права, забезпечення дотримання прав і свобод людини й громадянина, безперервності, законності, забезпечення єдності державної політики, відкритості та прозорості, відповідальності.

• Міністерства діють за принципом єдиноначальності. Інші центральні органи виконавчої влади діють за принципом єдиноначальності, якщо інше не передбачено законом.

• Підприємства, установи та організації, що належать до сфери управління міністерств, інших центральних органів виконавчої влади, не можуть здійснювати владні повноваження, крім випадків, визначених законом.

Статус та атрибути міністерств, інших центральних органів виконавчої влади

Міністерства та інші центральні органи виконавчої влади є юридичними особами публічного права.

Міністерство, інший центральний орган виконавчої влади має печатку із зображенням Державного герба України та своїм найменуванням, власні бланки, рахунки в органах Державної казначейської служби України.

На будинках, де розміщуються міністерства та інші центральні органи виконавчої влади, вивішуються таблички (вивіски) із зображенням Державного герба України та найменуванням розташованих органів і піднімається Державний прапор України.

Зразки печаток, бланків і табличок (вивісок) міністерств, інших центральних органів виконавчої влади затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Міністерство

Міністерство є центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику в одній чи декількох визначених Кабінетом Міністрів України сферах, проведення якої покладено на Кабінет Міністрів України Конституцією та законами України.

Міністерство очолює міністр України, який є членом Кабінету Міністрів України.

Порядок призначення на посаду та звільнення з посади, припинення повноважень на посаді міністра, а також статус міністра як члена Кабінету Міністрів України, визначаються Конституцією України та Законом України «Про Кабінет Міністрів України».

Основними завданнями міністерства як органу, що забезпечує формування та реалізує державну політику в одній чи декількох сферах, є:

• забезпечення нормативно-правового регулювання;

• визначення пріоритетних напрямків розвитку;

• інформування та надання роз’яснень щодо здійснення державної політики;

• узагальнення практики застосування законодавства, розроблення пропозицій щодо його вдосконалення та внесення в установленому порядку проектів законодавчих актів, актів Президента України, Кабінету Міністрів України на розгляд Президенту України та Кабінету Міністрів України;

• забезпечення здійснення соціального діалогу на галузевому рівні;

• здійснення інших завдань, визначених законами України.

Міністр як член Кабінету Міністрів України здійснює повноваження, визначені Законом України «Про Кабінет Міністрів України», у тому числі щодо спрямування та координації діяльності центральних органів виконавчої влади.

Міністр як керівник міністерства:

• очолює міністерство, здійснює керівництво його діяльністю;

• визначає пріоритети роботи міністерства та шляхи виконання покладених на нього завдань, затверджує плани роботи міністерства, звіти про їх виконання;

• у межах компетенції організовує та контролює виконання міністерством Конституції України, законів України, актів Кабінету Міністрів України;

• забезпечує виконання зобов’язань, узятих за міжнародними договорами України;

• вносить Прем’єр-міністру пропозиції щодо призначення на посади першого заступника міністра, заступника міністра;

• затверджує положення про самостійні структурні підрозділи апарату міністерства;

• вносить Кабінету Міністрів України подання про утворення в межах граничної чисельності державних службовців і працівників апарату міністерства й коштів, передбачених на утримання міністерства, ліквідацію, реогранізацію територіальних органів міністерства та юридичних осіб публічного права, затверджує положення про них;

• затверджує структуру апарату міністерства та його територіальних органів;

• утворює, ліквідовує, реорганізовує за погодженням із Кабінетом Міністрів територіальні органи міністерства як структурні підрозділи апарату міністерства, що не мають статусу юридичної особи;

• утворює, ліквідовує, реорганізовує підприємства, установи, організації, що належать до сфери управління цього міністерства, затверджує їхні положення (статути), здійснює в межах своїх повноважень інші функції з управління об’єктами державної власності;

• скасовує повністю або в окремій частині акти територіальних органів міністерства;

• приймає рішення щодо розподілу бюджетних коштів, головним розпорядником яких є міністерство;

• здійснює інші повноваження відповідно до Конституції та законів України.

Інші центральні органи виконавчої влади

Центральні органи виконавчої влади утворюються для виконання окремих функцій із реалізації державної політики як служби, агентства, інспекції.

Діяльність центральних органів виконавчої влади спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через відповідних міністрів згідно із законодавством.

Основними завданнями центральних органів виконавчої влади є:

• надання адміністративних послуг;

• здійснення державного нагляду (контролю);

• управління об’єктами державної власності;

• внесення пропозицій щодо забезпечення формування державної політики на розгляд міністрів, які спрямовують та координують їх діяльність;

• здійснення інших завдань, визначених законами України.

У разі якщо більшість функцій центрального органу виконавчої влади складають функції з надання адміністративних послуг фізичним і юридичним особам, центральний орган виконавчої влади утворюється як служба.

У разі якщо більшість функцій центрального органу виконавчої влади складають функції з управління об’єктами державної власності, що належать до сфери його управління, центральний орган виконавчої влади утворюється як агентство.

У разі якщо більшість функцій центрального органу виконавчої влади складають контрольно-наглядові функції за дотриманням державними органами, органами місцевого самоврядування, їхніми посадовими особами, юридичними та фізичними особами актів законодавства, центральний орган виконавчої влади утворюється як інспекція.

Виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Особливості здійснення виконавчої влади в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.

Склад місцевих державних адміністрацій формують голови місцевих державних адміністрацій.

Голови місцевих державних адміністрацій призначаються на посаду й звільняються з посади Президентом України за поданням Кабінету Міністрів України.

Голови місцевих державних адміністрацій у здійсненні своїх повноважень відповідальні перед Президентом України і Кабінетом Міністрів України, підзвітні та підконтрольні органам виконавчої влади вищого рівня. Місцеві державні адміністрації підзвітні й підконтрольні радам у частині повноважень, делегованих їм відповідними районними чи обласними радами. Місцеві державні адміністрації підзвітні й підконтрольні органам виконавчої влади вищого рівня.

Рішення голів місцевих державних адміністрацій, що суперечать Конституції та законам України, іншим актам законодавства України, можуть бути відповідно до закону скасовані Президентом України або головою місцевої державної адміністрації вищого рівня.

Обласна чи районна рада може висловити недовіру голові відповідної місцевої державної адміністрації, на підставі чого Президент України приймає рішення та дає обґрунтовану відповідь.

Якщо недовіру голові районної чи обласної державної адміністрації висловили дві третини депутатів від складу відповідної ради, Президент України приймає рішення про відставку голови місцевої державної адміністрації.

Місцеві державні адміністрації на відповідній території забезпечують:

• виконання Конституції та законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, інших органів виконавчої влади;

• законність і правопорядок;

• дотримання прав і свобод громадян;

• виконання державних і регіональних програм соціально-економічного та культурного розвитку, програм охорони довкілля, а в місцях компактного проживання корінних народів і національних меншин — також програм їхнього національно-культурного розвитку;

• підготовку та виконання відповідних обласних і районних бюджетів;

• звіт про виконання відповідних бюджетів та програм;

• взаємодію з органами місцевого самоврядування;

• реалізацію інших наданих державою, а також делегованих відповідними радами повноважень.

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОПЕРЕВІРКИ

1. Назвіть складові системи центральних органів виконавчої влади. 2. Назвіть принципи діяльності центральних органів виконавчої влади. 3. Назвіть основні завдання міністерств як різновиду центральних органів виконавчої влади. 4. Якими є повноваження міністрів як керівників міністерства? 5. Що таке державні служби, агентства та інспекції? 6. Назвіть місцеві органи виконавчої влади. 7. У який спосіб відбувається призначення на посади голів місцевих державних адміністрацій? 8. У який спосіб здійснюється парламентський контроль за діяльністю місцевих державних адміністрацій? 9. Кому підзвітні й підконтрольні місцеві державні адміністрації? 10. Які функції виконують місцеві державні адміністрації?

Завдання для самоперевірки до теми 9 «Виконавча влада України»

1. Складіть схему «Органи виконавчої влади».

2. Спробуйте пояснити, чому керівники центральних органів виконавчої влади (за винятком міністрів) не входять до складу Кабінету Міністрів України.

3. Доведіть, що виконавча влада в містах Києві та Севастополі має регулюватися окремим законодавством.

4. Доведіть або спростуйте твердження про те, що Прем'єр-міністр, так само як і Президент України, є органом державної влади.

5. Спробуйте довести, що наділення обласних та районних рад правом висловлювати недовіру головам відповідних державних адміністрацій є однією з ознак, які характеризують нашу державу як демократичну.

6. Порівняйте: місцеві державні адміністрації та центральні органи виконавчої влади; міністерства та державні служби; державні агентства та державні інспекції; статус міністра як керівника міністерства й статус міністра як члена уряду.

7. Відповідно до Конституції України Прем'єр-міністра призначає Верховна Рада України. Кандидатуру на цю посаду вносить глава держави за пропозицією коаліції депутатських фракцій. Спираючись на норми Конституції України, спробуйте визначити, чи можливим є призначення особи на посаду глави уряду, якщо Президент України відмовиться внести до парламенту кандидатуру, запропоновану коаліцією депутатських фракцій.

8. Президент України має право достроково припинити повноваження Верховної Ради, якщо протягом 60 днів після відставки Кабінету Міністрів України не сформовано персональний склад Кабінету Міністрів України. Спираючись на норми Конституції України, визначте, чи може глава держави достроково припинити повноваження парламенту, якщо протягом 60 днів після складання повноважень уряду перед новообраною Верховною Радою не сформовано персональний склад Кабінету Міністрів України.

9. Як ви вважаєте, чи можуть зберегтися районні адміністрації в тих районах, у яких усі місцеві громади району об'єдналися в єдину (об'єднану) територіальну громаду?