Трудове навчання (технічні види праці). 9 клас. Лебедєв

Особливості розмічання заготовок із нетрадиційних матеріалів

§ 8. Використання розмічального інструменту під час розмічання заготовок з полімерних та композиційних матеріалів

Завдання 1

Візьміть розмічальні інструменти, які традиційно використовували для проведення ліній під час розмічання різних матеріалів: ДВП, фанери та деревини (олівець) або металів (рисувалка, кернер). Спробуйте використати їх для проведення контурів заготовки на інших матеріалах — поліетиленовій плівці, склотекстоліті чи органічному склі. Чи легко ви впоралися з цим завданням? Якщо ні, то що вам заважало?

Може здатися, що, використовуючи сучасні матеріали — полімери та композити, ви можете обійтися без операції розмічання. Це так, якщо йдеться про масове виробництво певної деталі відливанням або формуванням у спеціальних формах. Технологи подбають про те, щоб її поверхня та елементи кріплення відповідали остаточним розмірам на креслениках даної деталі. Проте завжди залишатиметься одиничне та дрібносерійне виробництво, де передбачено виконання розмічальних робіт.

Розмічанням називається операція нанесення на поверхню заготовки ліній (рисок), що, згідно з креслеником, визначають контури деталі або місця, які потрібно обробити.

Розмічальні лінії можуть бути контурними, контрольними або допоміжними. Контурними рисками позначають контур майбутньої деталі й показують межі обробки. Контрольні риски проводять паралельно до контурних «у тіло» деталі для перевірки правильності обробки. Допоміжними рисками намічають осі симетрії, центри радіусів закруглень тощо.

Розмічання заготовок створює умови для зняття з матеріалу припуску до заданих меж, одержання деталі певної форми, потрібних розмірів, а також для економії матеріалів.

Застосовують розмічання переважно в одиничному й дрібносерійному виробництві. У серійному й масовому виробництві немає в цьому потреби завдяки застосуванню спеціальних пристроїв — кондукторів, упорів, обмежувачів, шаблонів, верстатів з програмним керуванням тощо.

Розмічання поділяють на лінійне (одновимірне), площинне (двовимірне) і об'ємне (тривимірне).

Лінійне розмічання застосовують під час розкроювання сортового прокату, підготовки заготовок для виробів з дроту, прутка тощо, тобто тоді, коли межі, наприклад, розрізування чи згину позначають лише одним розміром — довжиною.

Площинне розмічання зазвичай застосовують під час розмічання деталей, які виготовляють із листового матеріалу (метали та їх сплави, ДВП, ДСП, пластмаса, плівки тощо).

Особливість об'ємного розмічання полягає в тому, що працівники виконують взаємне ув'язування розмічених поверхонь заготовки.

Під час розмічання пластмас та полімерів застосовують різноманітний контрольно-вимірювальний і розмічальний інструмент.

До традиційного розмічального інструменту належать: рисувалки, кутники, циркулі, розмічальні циркулі, рейсмуси.

Звичайний олівець застосовують тільки в разі, коли поверхня пластмаси або полімеру вкрита захисним шаром паперу, на якому цей олівець залишає слід.

До спеціальних розмічальних інструментів відносять маркери, спеціальні склографічні (мал. 53) або воскові олівці (мал. 54). Їх застосовують, коли поверхня пластмаси гладенька та блискуча, вкрита шаром захисної полімерної плівки.

Склографічний олівець призначений для виконання написів та малюнків на гладеньких поверхнях: склі, фарфорі, пластмасі, полірованому металі.

Його виготовляють із комбінації спеціально підібраних пігментів і воску. Лінії, проведені склографічним олівцем, стійкі до вологи, але їх можна видалити вологою ганчіркою.

Восковий олівець (мал. 54) складно загострити для проведення тонких ліній. Тому його використовують для встановлення на заготовках міток, які мають бути добре виділені: центри отворів, лінії згину, криволінійні контури тощо.

На малюнку 55 вказано можливі варіанти вибору розмічального інструменту для нанесення ліній на різних видах пластмас та полімерів залежно від виду їхньої поверхні.

Мал. 53. Склографічні олівці

Мал. 54. Воскові олівці

Мал. 55. Варіанти вибору інструментів для нанесення розмічальних ліній на різних матеріалах

Універсальним інструментом для проведення ліній розмічання є перманентний маркер — найпопулярніша версія звичайного фломастера. Такий маркер призначений для нанесення написів та позначок на будь-яку поверхню (метал, дерево, скло, картон, пластик; можливе використання його на інших поверхнях, наприклад, на вологому дереві, брудному, іржавому металі, плівках, кахлі й багатьох інших). Чорнило цих маркерів надзвичайно водостійке й висихає миттєво після нанесення. Таку властивість потрібно враховувати під час роботи з цими маркерами. Вони дуже стійкі, дають змогу нанести чіткі лінії, що не розтікаються. Перманентні маркери випускають на спиртовій та водяній основах (мал. 56).

Мал. 56. Універсальний перманентний маркер

Чи добре засвоїли?

  • 1. Назвіть види розмічання.
  • 2. Які види олівців використовують для розмічання поверхні пластмас?
  • 3. Чим відрізняються лінії, проведені перманентним маркером, від ліній, проведених склографічним та восковим олівцями?

Поясніть

  • 1. Чому графітовий олівець не залишає ліній на гладеньких, дзеркальних поверхнях?
  • 2. Використовуючи малюнок рубрики «Поглибте свої знання», поясніть, як працює пристрій для проведення прямих ліній по нерівних поверхнях.

Підбиваємо підсумки

Розмічальні операції на поверхні пластмас відрізняються від аналогічних на деревині та металі лише вибором інструмента, за допомогою якого проводять лінію на матеріалі. До традиційної рисувалки та графітового олівця додаються склографічні олівці, воскові олівці та перманентні маркери. Використовуючи маркер для розмічування пластмас, слід пам'ятати, що його сліди важко видалити з поверхні готової пластмасової деталі.

Поглибте свої знання

Мал. 57. Кристофер Еберт зі своїм винаходом

Чотирнадцятирічний школяр Кристофер Еберт з німецького міста Пасау отримав свій перший патент за розробку розмічального пристрою (мал. 57), який давав змогу проводити прямі лінії по нерівній поверхні. Представники фірми Mercedes Benz помітили роботу школяра на одній із шкільних виставок. Концерн зацікавився роботою хлопця, запатентував її та запустив у виробництво. Пристрій із задоволенням почали купувати жерстяники, теслі та просто охочі помайструвати.

До речі, у школі цей хлопець зовсім не відмінник. Тож творчий підхід до розв'язання технічних проблем може бути притаманний будь-кому з вас.