Трудове навчання (технічні види праці). 8 клас. Лебедєв

Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.

§ 38. Ознайомлення з професіями сфери обслуговування

Ви дізнаєтесь

Про особливості та характеристики деяких професій сфери обслуговування: продавця одягу та взуття, працівника хімчистки, майстра із ремонту взуття.

Пригадайте

Із якими професіями металообробної промисловості ви ознайомилися і які їх особливості?

Професії сфери обслуговування є професіями типу «людина — людина», тобто праця фахівця значною мірою зводиться до взаємодії з людьми. Тому опанування такої професії потребує подвійної підготовки: уміння успішно спілкуватися з клієнтом, а також володіти спеціалізованою професією.

Продавець одягу та взуття. Будь-який продавець є посередником між підприємствами-виробниками і споживачами товарів. Продавець обслуговує покупців у спеціалізованих і універсальних магазинах, його робота проходить у спеціально обладнаних приміщеннях (торгові зали, павільйони, кіоски, ларьки, палатки), на виставках у приміщенні або на відкритому повітрі.

Технологічний процес праці продавця є комплексом операцій із готівкового або безготівкового обміну товарної продукції на гроші. Цей процес охоплює такі операції: прийом товарів і оформлення документації; підготовка товарів до продажу, обслуговування покупців, виявлення попиту, показ товарів і консультація про їх призначення і якості, продаж товарів, оформлення покупки, грошові розрахунки, відпуск товарів. Продавець розміщує товари на торгових площах, упаковує їх, надає покупцям допомогу у виборі товарів (мал. 254).

Мал. 254. Приклад роботи продавця з клієнтом

Продавець повинен добре знати асортимент товарів, їх призначення, властивості, умови зберігання і реалізації, методи визначення якості.

У роботі продавцеві завжди допомагають такі якості, як вправність, кмітливість і здатність швидко вирішувати виробничі завдання. Спостережливість дає можливість помічати незначні відмінності в якості товарів та особливості поведінки покупця. Продавець повинен мати гарну пам'ять, щоб запам'ятовувати всі характеристики товару (ціна, властивості, призначення тощо). Здатність розподіляти увагу є неодмінною професійною рисою продавця, бо йому доводиться одночасно тримати в зоні уваги покупців і товари.

Продавець завжди повинен мати привабливий, охайний вигляд, хороший смак, бути скромним і чесним. Постійно спілкуючись із різними клієнтами, він має володіти високою загальною і професійною культурою, вміти знайти до покупця індивідуальний підхід.

Працювати продавцем завадить наявність у людини захворювань опорно-рухового апарату, хронічних інфекційних захворювань, шкірної алергії.

Працівники хімчистки працюють на пунктах прийому виробів та безпосередньо на виробничих лініях їх хімічного очищення (мал. 255). Головне завдання працівників хімчистки — якісно чистити і фарбувати різноманітні вироби.

Мал. 255. Робота на виробничих лініях хімічного чищення виробів

Приймальник виробів у хімчистку оцінює міру забруднення одягу чи білизни та його походження, він має знати правила прийому виробів і оформлення документації.

Апаратники хімчистки, прасувальники, красильники працюють на виробничих лініях хімічного чищення виробів. Вони обробляють вироби органічними розчинниками і спеціальними препаратами на машинах і апаратах хімчищення, виводять плями з виробів (мал. 255), займаються приготуванням хімічних сумішей для мийних та фарбувальних розчинів. Прасувальники проводять волого-теплову обробку виробів на пресах і відпарювальних столах.

Залежно від типу і складності устаткування, обсягу замовлень, характеру керованих об'єктів працівник хімчистки працює індивідуально або в складі бригади.

Працівник цієї професії повинен мати гарно розвинену спостережливість, здатність до оперативного аналізу ситуацій і прогнозування розвитку регульованого процесу, бути уважним.

Професійна діяльність працівника хімчистки не рекомендована особам, що мають дефекти зору і страждають на алергію до запахів хімічних речовин.

Майстер з ремонту взуття працює у майстернях різних типів. Наприклад, спеціалізована майстерня з ремонту взуття є великим підприємством, оснащеним ремонтно-взуттєвим обладнанням. Приймальник взуття оцінює міру зношеності взуття і придатність його до ремонту, потрібні ремонтні операції та матеріали, визначає вартість ремонтних робіт і термін їх виконання; він має знати правила прийому взуття і оформлення документації. Технологічний процес у цеху такого підприємства може бути організований за принципом безперервного потоку, коли ремонт відбувається поопераційно. Найчастіше трапляються напівмеханізовані майстерні з відносно простим обладнанням: традиційний набір шевських лап, швейна машина, комбінована обробна машина, прес для приклеювання підошов тощо.

Майстер з ремонту взуття має бути обізнаним із конструкційними особливостями взуття різного призначення та фасону, а також із властивостями традиційних і новітніх матеріалів, що застосовуються у виробництві та ремонті взуття (мал. 256). Він повинен володіти не тільки спеціальними навичками, а й знаннями з основ хімії та фізики, оскільки має справу із заготовками для взуття різних видів і фасонів з натуральних та синтетичних матеріалів, численними видами лаків, фарб, клеїв, із синтетичними матеріалами, верстатами й обладнанням.

Мал. 256. Майстриня з ремонту взуття за роботою

Велику роль в роботі майстра з ремонту взуття відіграє окомір (визначення ширини зшивної кромки, висоти задника, ширини стібка) та гострота зору (він має справу з деталями середніх та малих розмірів). Майстер повинен розрізняти відтінки кольорів під час виконання операції підфарбовування взуття.

Серед інших якостей особливе значення має спроможність сприймати на дотик і розрізняти оброблювані матеріали (шорсткість, твердість, гнучкість, вологість) та їх властивості (пластичність шкіри, опір, пружність).

Аби набути описані професії, треба закінчити спеціалізоване професійно-технічне училище або спеціальний середній навчальний заклад.

Чи добре засвоїли?

  • 1. Які професії належать до сфери обслуговування?
  • 2. Виконання яких технологічних процесів є характерним для професії продавця товарів легкої промисловості?
  • 3. На якій виробничій базі може здійснюватися процес ремонту взуття?

Поясніть

  • 1. Чому продавець повинен мати гарну пам'ять та увагу?
  • 2. Чому для майстра з ремонту взуття велике значення має розвинений окомір?


Підтримати сайт і наші Збройні Сили можна за посиланням на Buy Me a Coffee.