Хімія. 9 клас. Лашевська

Завдання-оповідання до теми «Початкові поняття про органічні сполуки»

Уважно прочитайте й проаналізуйте уривки навчальних і науково-популярних текстів. Визначте, про які органічні речовини та реакції за їхньою участю йдеться. Запишіть рівняння цих реакцій. Класифікуйте реакції за різними ознаками. Запишіть результати класифікування та відповіді на запитання до таблиці за зразком:

№ уривка

Рівняння реакцій, відповіді на запитання

Типи реакцій

1. «Гори все синім полум’ям. Та хай все пропадом» - так кажуть, коли втратили останню надію влаштувати якусь справу й вирішили повністю відмовитися від неї. У всіх областях України поширені перекази про блукаючі болотяні вогники - душі мертвонароджених або померлих дітей, які просять у зустрічних похрещення. Насправді ж синім полум’ям горить газ, який утворюється внаслідок гниття органічних решток без доступу кисню. Зазвичай це явище спостерігали на болотах (недарма цей газ називають болотяним). Удень розгледіти його полум’я майже неможливо, а от уночі вогонь синюватого відтінку добре помітний.

  • Яка хімічна назва і формула цього газу? Яка його відносна густина за воднем? Киснем?
  • Які продукти повного окиснення цього газу? Відповідь підтвердьте хімічним рівнянням.
  • Які речовини подібні до нього за хімічним складом?
  • Які природні джерела цього газу, окрім зазначених в уривку?
  • Де застосовують цей газ?

2. На двоє сотворено богом вино: Розумним на радість, на згубу дурному... Іван Франко.

  • Яка речовина у складі алкогольних напоїв зумовлює описану в поетичних рядках дію цих трунків? Яка її хімічна формула? Відносна молекулярна маса? Фізичні властивості?
  • Які продукти повного окиснення цієї речовини? Відповідь підтвердьте хімічним рівнянням.
  • Які медичні та соціальні проблеми пов’язані зі зловживанням алкогольними напоями?
  • Унаслідок спиртового бродіння якого складника виноградного соку утворюється етанол? Яка хімічна формула цього складника, які його фізичні й хімічні властивості, фізіологічна дія?

3. Із цього сала, обробивши його содою чи вапном, треба було виділити одну з його складових частин - гліцерин. І в першому, і в другому випадках колоністи дістали б мило й необхідний Сайресові Сміту вже згаданий гліцерин. Як нам відомо, вапна їм не бракувало, але обробка жиру вапном могла б дати лише нерозчинне, а отже, непотрібне колоністам мило, у той час як обробка содою дала б розчинне мило, що знадобилося б у побуті. Як людина практична, Сайрес Сміт мав спочатку знайти спосіб, як добути соду. Чи складно це? Ні, бо на морському узбережжі було вдосталь необхідних водоростей: плакун-трави, фукоїдів, морського моху тощо. Колоністи назбирали купи отих водоростей, висушили їх і спалили у відкритих ямах. Згоряння тривало кілька днів і підтримувалося за такої високої температури, що зола розплавилася, унаслідок чого утворилася суцільна сірувата маса, яку віддавна називають природною содою. Одержавши її, інженер піддав сало обробці содою і дістав, по-перше, розчинне мило, а по-друге, - таку нейтральну речовину, як гліцерин. Жуль Верн. «Таємничий острів».

Опишіть хімічний склад та фізичні властивості речовин, назви яких зазначено в уривку.

4. Фокусник і фокусниця готувалися до вистави. З одного аркуша паперу вони вирізали літери, які помістили на великий аркуш фільтрувального паперу так, щоб утворився напис «Чудеса? Ні - хімія!». Потім з пульверизатора обприскали фільтрувальний папір і вирізані літери на ньому рідким крохмальним клейстером. Прибрали паперові букви і дали крохмальному клейстеру висохти. Напису на аркуші не було видно. Під час вистави вони з пульверизатора розпорошили змішану з водою аптечну йодну настойку на підготовлений аркуш фільтрувального паперу.

  • Докладно опишіть, що побачили здивовані глядачі, і поясніть секрет фокуса.
  • Опишіть приготування крохмального клейстеру.
  • Рідкий крохмальний клейстер - це істинний чи колоїдний розчин? Поясніть, як це можна перевірити.

5. Пам’ятні банкноти на честь 160-річчя Івана Франка введено до обігу з 1 вересня 2016 р. Папір для них вироблено з добавлянням українського льону, що дало змогу зменшити витрати на виготовлення банкноти та добавити їй міцності.

  • Яка речовина в складі лляного волокна надає йому міцності?
  • Яка її хімічна формула і властивості?
  • Чим вона відрізняється від крохмалю за складом і властивостями?
  • Як ваша родина використовує цю речовину?