Хімія. 9 клас. Лашевська

Практична робота 5

Виявлення органічних сполук у харчових продуктах

Під час виконання роботи ви застосуєте набуті знання про властивості органічних сполук та якісні реакції, за допомогою яких їх визначають, вдосконалите вміння складати план експерименту й проводити його, робити висновки, розв’язувати експериментальні задачі.

Увага! Для ліпшого спостереження використовуйте чорно-білий екран. Якщо досліди виконуєте у пробірках, беріть по 5 крапель розчинів реагентів. Якщо дослід виконуєте в заглибинах пластини, то досить узяти по 2-3 краплі розчинів речовин, які реагують.

Будьте особливо обережні під час роботи з їдкими й отруйними речовинами та скляним хімічним посудом!

Пригадайте й неухильно виконуйте ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ З ОБЛАДНАННЯМ І РЕАКТИВАМИ

Вам видано штатив з пробірками або пластину для крапельного аналізу, скляні палички, піпетки, товкачик, паперові серветки, чорно-білий екран.

Реактиви, потрібні для роботи, доберіть самостійно з-поміж тих, які вам видасть учитель.

Завдання. Виконайте досліди за порадою вчителя або вчительки. Опишіть і поясніть спостереження, складіть (там, де це можливо) рівняння реакцій.

1. Доведіть експериментально, що:

  • а) у білому хлібі, картоплі, макаронних виробах, нестиглому яблуці тощо є крохмаль;
  • б) столовий оцет містить оцтову кислоту;
  • в) у соняшниковому насінні, ядрі волоського горіха, шоколаді є жири;
  • г) у виноградному соку та соку стиглого яблука є глюкоза.

2. Перевірте, чи є крохмаль у виданих вам зразках харчових продуктів - меді, йогурті, сметані, вареній ковбасі тощо.

3. Розрізніть хімічним шляхом: а) шматочки картоплі і топінамбура (він не містить крохмалю); б) розчини крохмального клейстеру й гліцеролу; в) порошки крохмалю та крейди.

* Чи можна розрізнити розчини крохмального клейстеру та гліцеролу без використання хімічних реактивів? Яке обладнання для цього знадобиться?