Зарубіжна література. Профільний рівень. 11 клас. Ковбасенко
Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.
Проблема війни і миру в літературі ХХ ст.
Епічний театр Бертольта Брехта: теоретичні засади й художня практика
Якщо завдяки чомусь світ одужує, а людство випростовується, то тільки завдяки подвигам і стражданням тих, кого не можна було ані зігнути, ані купити, хто волів розлучитися радше з життям, але не зі своєю людяністю.
Герман Гессе
До історії світової літератури Бертольт Брехт увійшов не лише як найвидатніший німецький драматург XX ст., а і як новатор та теоретик драми. У 1920-х рр. його творчі пошуки втілилися в ідею «епічного театру», спроможного проникати в суть глибинних соціальних і політичних конфліктів доби. Теоретичні основи цієї концепції Брехт виклав у праці «Сучасний театр - театр епічний» (1931), де він полемізує з традиційним «аристотелівським» (або «драматичним») театром щодо форми та змісту драматичного твору. Як свого часу Генрік Ібсен і Бернард Шоу, котрі класичній драмі протиставили п'єсу-дискусію, так само і Б. Брехт традиційному «аристотелівському» театру протиставляв театр «епічний».
Насамперед Брехт прагнув підкреслити умовність сценічної дії: глядач має пам'ятати, що сцена - це не життя, а театр. Усе, що відбувається на підмостках, спрямоване на те, щоб примусити розмірковувати з приводу побаченого, апелювати передусім до розуму, а не до серця. Згадаймо, в Аристотеля катарсис (очищення) через страх і співчуття найчастіше супроводжувався саме сльозами присутніх. Глядач також не повинен перейматися долею героя, адже має оцінювати його вчинки, неначе відсторонений незворушний суддя. В «епічному театрі» немає і бути не може позитивних і негативних персонажів: ставлення до кожного з них визначає людина, яка дивиться виставу. Головне для Брехта, аби відвідувач театру почав думати над тим, що відбувається на сцені. У такому театрі першорядною є роль автора, для якого вся дія - лише привід для початку інтелектуального діалогу з глядачем.
Отже, основні положення теорії «епічного театру» Бертольта Брехта такі:
• головним є звернення не до почуттів, а до розуму глядача. Емоції породжують катарсис (очищення душі), однак висновки глядач має робити з дійсності;
• слід зацікавити глядача не перебігом подій та очікуванням розв'язки, а ідеями твору та розвитком авторської/режисерської думки. Саме тому сюжети п'єс Брехта зазвичай пов'язані з історичними подіями або загальновідомими ситуаціями - Тридцятилітньою війною («Матінка Кураж та її діти»), зреченням Галілея свого вчення («Життя Галілея») або ж запозичені, як-от «Тригрошова опера» (Б. Брехт скористався сюжетом «Опери жебрака» англійського драматурга XVIII ст. Дж. Ґея);
• головним художнім прийомом є «очуження» - зображення чогось загальновідомого й буденного в несподіваному ракурсі. «Ефекту очуження» режисер досягав завдяки умовності костюмів і декорацій, використанню табличок із написами перед початком нового епізоду, уведенню пісень-зонгів, які є не частиною сюжету, поясненню/оцінці подій у зверненні акторів безпосередньо до глядача;
• підкреслена театральна умовність зображуваного, дистанціювання від присутніх у залі. Актор не перевтілюється в героя, а залишається собою, оцінюючи персонажа;
• сутність драматичного конфлікту полягає у зіткненні та протиборстві ідей, розв'язка переноситься зі сцени до зали - дійти певного висновку повинен сам глядач, який має бути спостерігачем-аналітиком;
• театр Брехта має філософський і дидактичний характер. Його завдання - учити думати, виховувати активну особистість, спонукати змінювати світ на краще.
Очуження (Verfremdungseffekt (нім.), або V-ефект) - це система оригінальних драматургічних і театральних прийомів та засобів, покликаних змінити ракурс звичного для глядацького сприйняття сюжету, картини чи образу таким чином, щоб, відтіснивши його переживання на другий план, представити знайоме і зрозуміле «чужим», несподіваним, спонукати тим самим до розмірковування та інтелектуальних роздумів. «Що таке очуження? - писав Брехт. - Провести очуження певної події чи характеру - це означає позбавити подію чи характер усього, що й так зрозуміло, знайомо, очевидно, і, навпаки, - викликати щодо знайомих речей здивування і цікавість».
Відмінності між «драматичною» та «епічною» формами театру можна побачити в порівняльній таблиці (за Т. Денисовою, Г. Сиваченко):
Драматична («аристотелівська») форма театру |
Епічна («антиаристотелівська») форма театру |
Дія |
Розповідь про дію |
Залучає глядача до дії |
Глядач має статус спостерігача |
Виснажує активність глядача |
Пробуджує активність глядача |
Пробуджує емоції глядача |
Змушує глядача приймати рішення |
Передає глядачеві хвилювання |
Дає глядачеві знання |
Глядач є учасником подій |
Глядач «очужується» від подій |
Навіювання |
Аргументація |
Сприймання консервується |
Сприймання переходить у пізнання |
Глядач перебуває у центрі, співпереживає подіям |
Глядач безпосередньо стикається з подіями та аналізує їх |
Людина є «відомим» |
Людина є «невідомим», тобто предметом дослідження |
Людина є незмінною |
Людина змінює дійсність і змінюється сама |
Зацікавлення розв'язкою дії |
Зацікавлення перебігом дії |
Попередня сцена обумовлює наступну |
Кожна сцена незалежна, самодостатня |
Розвиток |
Монтаж |
Події розвиваються лінійно |
Події розвиваються зигзагоподібно |
Еволюційна обумовленість |
Стрибки |
Людина як щось незмінне |
Людина як процес |
Буття визначається мисленням |
Мислення визначається буттям |
Почуття |
Розум |
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України