Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Комаровська - Нова програма

АМЕРИКАНСЬКИЙ КУЛЬТУРНИЙ РЕГІОН

Американський культурний регіон охоплює два материки, що простяглися від Арктики до Антарктики. Після відкриття Колумбом Нового Світу корінне індіанське населення було змушене поступатися територією проживання європейським колонізаторам: іспанцям і португальцям на півдні й у центральній частині, англійцям і французам — на півночі. З плином часу до них доєдналися африканці, китайці, японці, представники інших народів. Так протягом історії у вирі непростих, а подекуди і трагічних подій, сформувалася своєрідна і багатобарвна культура Америки.

Подорожуючи цією частиною світу, переконуємось у її розмаїтті, відображеному в різних видах мистецтва: музиці, танці, архітектурі, скульптурі, живописі...

Величні краєвиди півночі увічнені на полотнах Роквелла Кента, бурхливе життя Дикого Заходу — в численних кінофільмах жанру «вестерн», життєва філософія індіанських племен — у прадавніх символах їхнього декоративно-ужиткового мистецтва. А Південна Америка наповнює життя пристрастю музичних ритмів і мелодій, пробуджує жагу пізнання незліченних таємниць доколумбової епохи.

Обидва американські континенти подарували світові й видатних письменників Фенімора Купера, Едгара По, Джека Лондона, Скотта Фіцджеральда, Жоржі Амаду, Карлоса Кастанеду, Габріеля Гарсія Маркеса та інших, чия творчість увійшла до загальнолюдської культурної скарбниці.

Слід пам'ятати й про те, що серед тих, хто створював культуру американського регіону, були не тільки американці, а й люди, народжені в різні роки, в різних країнах, з несхожими долями: англієць Чарлі Чаплін, росіяни Михайло Чехов і Михайло Баришников, шведка Грета Гарбо, українці — Олександр Архипенко, Олександр Кошиць, Василь Авраменко.

МИСТЕЦЬКИЙ КАЛЕЙДОСКОП СПОЛУЧЕНИХ ШТАТІВ

Культура США — це простір для творчості, швидкість у реалізації задуму, неймовірна палітра мистецьких пошуків, трансформація елітарного в популярне й навпаки. Видатні митці США відкрили нову сторінку в історії світового мистецтва, збагатили його звучанням невідомих досі ритмів і образів.

Наприкінці XIX ст. США (найбільша країна Північної Америки) за розвитком зрівнялися з провідними державами Старого Світу. Швидке зростання міст на початку XX ст. та мільйони імігрантів зі Східної Європи, Скандинавії, Ірландії, Італії, багато з яких уславили США, зробили їх країною хмарочосів і гомінких вулиць, стрімкого ритму, де стало популярним гасло виклику самому собі «І did it!» і де реклама канонізує спосіб життя.

Увібравши та «переплавивши» творчі здобутки європейської, африканської та індіанської цивілізацій, США протягом XX ст. досягли надзвичайних успіхів практично в усіх видах мистецтва, а в деяких навіть стали лідером. Упевненість американських митців, їхня внутрішня свобода, прагнення перевершити досягнення минулих епох й усталених художніх традицій значною мірою збільшили різноманіття напрямів в образотворчому мистецтві, відкрили нові горизонти для музичного мистецтва та сприяли оновленню театрального мистецтва й розвитку кіно.

1. Нью-Йорк — символ сучасної американської культури

2. Джексон Поллок. Фреска

ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО США: ВИКЛИК ТРАДИЦІЯМ

Образотворче мистецтво XX ст. виявилося карколомним: кардинально змінювалися традиційні уявлення про творчі методи, виникали небачені раніше стилі і напрями. І якщо в першій половині століття в авангарді цього суцільного експерименту була Європа, то в другій половині центр новітнього мистецтва перемістився до США.

Першим мистецьким напрямом світового рівня, який виник у США, став абстрактний експресіонізм (англ. abstract expressionism). Його особливість полягала в хоатичному і дуже швидкому нанесенні фарб на полотно, а спосіб їх нанесення міг бути найнесподіванішим. Представники цього напряму вважали своє мистецтво наслідком «спонтанного» або «автоматичного» акту творення.

Ідеологом і лідером абстрактного експресіонізму був Джексон Поллок (1912-1956). Свої перші картини він створив 1947 р., просто виливаючи на полотно фарбу з дірявих бляшанок.

Інший всесвітньо відомий представник цього напряму Марк Ротко (1903-1970), уродженець Латвії. Він винайшов так званий «живопис кольорового поля», у якому великі площини заповнюються кольоровими плямами із невизначеними контурами.

Культовим художником XX ст. став українець за походженням Енді Воргол (1930-1987). Його визнано одним із творців поп-арту.

Митцям поп-арту для створення художніх образів особливо цікавими є предмети масового вжитку, а також постаті знаменитих осіб, які теж стали свого роду «продуктами масового вжитку». Послідовники цього художнього напряму вважали, що будь-які повсякденні речі можуть втілювати творчу ідею, і що митцем може стати кожен.

Джерелом образного світу поп-арту стали комікси, реклама та промислова продукція. Одномоментність сюжету в живописі поп-арту часом підкреслюється технікою, що нагадує ефект фотографії, а в скульптурі — ретельним відтворенням дрібних деталей.

На початку 1960-х рр. Воргол привернув загальну увагу до своїх мистецьких експериментів, виконаних способом трафаретного друку. Найбільш відомими його роботами стали стилізовані портрети Мерілін Монро, Жаклін Кеннеді, Елізабет Тейлор та інших знаменитостей, а також зображення продуктів харчування і предметів побуту.

Розгляньте портрети відомих особистостей XX ст., створені Ворголом. Які творчі засоби використовував митець для створення унікальних художніх образів?

Поп-арт (скорочення від англ. popular art — «популярне мистецтво») — напрям в образотворчому мистецтві, що виник як реакція на абстрактний експресіонізм під впливом масової культури.

1. Марк Ротко. Композиція №16

2. Енді Воргол. Мерілін Монро

3. Енді Воргол. Банка супу «Кемпбелл»

4. Ральф Гоїнгз. Американські улюбленці

5. Нам Джун Пайк. Супершосе

6. Річард Естес. Телефонні будки

З кінця 1960-х рр. великого поширення у США набув гіперреалізм (або надреалізм) — мистецький напрям, що полягав у створенні картин, які з фотографічною точністю наслідували реальне життя. Для досягнення гіперреалістичного ефекту художники використовували спеціальні пристрої, які проектували фотографічні зображення на полотно. А гіперреалістичні скульптури відливали, застосовуючи гіпсові форми, отримані з живих прототипів або з реальних предметів. Для цього напряму характерними є картини великого розміру та перебільшена увага до дрібних деталей. Найвідоміші представники гіперреалізму — Річард Естес (нар. 1932), Ральф Гоїнгз (нар. 1928), Чак Клоуз (нар. 1940) та ін.

По-справжньому «революційним» напрямом мистецтва 1960-1970-х рр. став відео-арт, у якому художній образ створюється засобами відеотехніки. Його засновником вважається американо-корейський митець Нам Джун Пайк (1932-2006). Його перша персональна виставка «Electronic Art», що відбулася 1965 р. в Нью-Йорку, стала і першим показом відео-арту. Художнім матеріалом митця були екрани увімкнених телевізорів, з яких він складав різноманітні конструкції. Відтоді відео-арт розвивається паралельно з технологічним прогресом, і в наш час його головний творчий засіб — комп'ютерні технології.

ЗАВДАННЯ

• Пофантазуйте на тему мистецтва майбутнього. Яким чином, на вашу думку, розвиток відео- та інформаційних технологій впливатиме на образотворче мистецтво?

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ

Створіть на папері власну композицію у стилі Джексона Поллока. Для цього використайте художню техніку «фунтик». Здебільшого під цією технікою розуміють розпис, що імітує вишивку гладдю. Але її виразні можливості набагато ширші. Тому на відміну від традиційного «фунтика» вам не потрібно зображувати реалістичні або стилізовані образи. Навпаки, спробуйте передати в кольорі емоції та почуття. Об'єднайтеся у три групи. Перша створюватиме композицію в теплих кольорах, друга — у холодних, а третя — у змішаних. Матеріали: великі аркуші ватману, гуаш, фунтики в кількості потрібних кольорів.

МУЗИЧНА МОЗАЇКА

Музика США — дивовижне переплетіння різних етнічних традицій і стилів. У ній чуємо мелодії корінних мешканців континенту — американських індіанців. Безумовним є вплив традицій, привезених сюди з інших континентів і країн.

Але, звісно, у центрі «музичної мозаїки» континенту — джаз. Як вам вже відомо, одним із передвісників джазу і найяскравішим жанром музичного фольклору є спірічуелс (англ. spiritual — духовний) — духовні пісні афроамериканських невільників. Щирі проникливі мелодії втілювали настрої туги, зневіри, глибину душевних страждань. Ритми-«погойдування», колективні імпровізації, мелодика «наче ковзання», характерна африканська поліритмія і плескання в долоні,— усе це поєднується зі стриманістю й емоційністю виконання. У текстах — звернення до Бога. Серед найпопулярніших спірічуелс — «When The Saints Go Marching In» («Коли святі крокують») — своєрідний гімн джазової музики.

Різновидом афроамериканської світської музики став сумний ліричний блюз (англ. blues — зневіра, хандра), що народився на бавовняних плантаціях у дельті Міссісіпі. Тексти блюзу розповідали про труднощі, що неминучі в житті кожної безправної людини в Америці. Визнаною «імператрицею блюзу» була неперевершена Бессі Сміт (1894-1937).

Ще одним передвісником джазу є регтайм (імовірно, назва походить від англ. ragged time — розірваний час). Регтайм виконувався на фортепіано способом, що імітує звучання банджо. Визначним автором регтаймів є Скотт Джоплін (1868-1917), а його найпопулярнішим регтаймом є «The Enter tainer» («Артист естради»).

Народившись на початку XX ст., джаз став музичним символом Америки та поширився всіма континентами. Колискою джазу називають Нью-Орлеан. Це місто — батьківщина Луї Армстронга (1901-1971), геніального трубача і співака, одного з найзнаменитіших джазових музикантів світу. Держдепартамент США присвоїв Армстронгу неофіційне звання «Посол джазу».

Джаз відкрив світу легендарні імена Френка Сінатри, Елли Фіцджеральд, Чарлі Паркера і багатьох інших талановитих американських музикантів XX ст. Серед найвидатніших джазових композиторів і виконавців — Дюк Еллінгтон (1899-1974). Його композиція «Caravan» («Караван») стала класикою.

1. Бессі Сміт

2. Луї Армстронг

3. Елла Фіцджеральд

Джаз виник майже в той час, коли в Америці стрімко розвивалося кіномистецтво. Улюбленими кінострічками стали музичні фільми. У легендарній стрічці «Серенада сонячної долини» грає оркестр Глена Міллера. Досі не сходить з екранів і неперевершена музична комедія 1950-х рр. «У джазі лише дівчата» з Мерилін Монро у головній ролі.

Рок-музика (англ. rock music) — узагальнена назва численних напрямів і стилів американської музики другої половини XX ст.: від рок-н-ролу — до «важкого металу» (heavy metal).

Найвидатніші виконавці рок-н-ролу (від англ. rock and roll — гойдатися й хитатися) — Елвіс Преслі, Чак Беррі. У різних стильових напрямах творив Джимі Хендрікс, який за версією журналу «Rolling Stone» був визнаний найкращим гітаристом світу. До золотого фонду американської музики увійшли й пісні Боба Ділана — композитора, поета і співака, володаря премій «Греммі» та «Оскар».

Зазвичай рок-музика протиставляється іншому музичному напряму сучасного музичного мистецтва — поп-музиці, головними рисами якої є простота й невибагливість інструментального супроводу, легкі для сприйняття мелодії, чіткі та зручні для танців ритми. Цікаво, що поп-музика породила такий феномен, як поп-зірка. Визнаним «королем» поп-музики є культовий американський співак Майкл Джексон.

Рок-музикант Боб Ділан — найтитулованіший митець в історії масової культури. Крім музичних премій він також удостоєний звання лауреата Нобелівської премії 2016 р. з літератури «За створення нових поетичних експресій американської пісенної традиції». До речі, Боб Ділан — талановитий художник, що видав шість книжок зі своїми малюнками, а створені ним картини експонуються в багатьох галереях.

Дізнайтеся про творчість Чарльза Айвза

4. Елвіс Преслі

5. Майкл Джексон

6. Боб Ділан

7. Виступ рок-гурту «Rolling Stone»

Рапсодія — одночастинний музичний твір довільної форми, в основі якого кілька мелодій, переважно народних.

Алеаторика — техніка композиції, заснована на випадковостях, що вважаються першоджерелом творчості.

Джордж Гершвін походив із родини емігрантів з Одеси. Образ композитора був створений в одній із серій телесеріалу «Хроніки молодого Індіани Джонса».

Одна з найважливіших сторінок американської музики — творчість Джорджа Гершвіна (1898-1937), який поєднав симфонічну музику і джазові елементи. Найкращими творами композитора вважаються «Raphsody in Blue» («Рапсодія у стилі блюз») для фортепіано з оркестром, що змінила ставлення світу до джазу, та опера «Поргі і Бесс».

Для знаменитої колискової «Summertime» з опери «Поргі і Бесс» Дж. Гершвін узяв за основу українську пісню «Ой, ходить сон коло вікон», яку почув у виконанні хору Олександра Кошиця в Нью-Йорку.

Геніальним «музичним винахідником», «філософом ритму», «майстром випадковостей», а також «дослідником тиші» і автором «музики мовчання» називають Джона Кейджа (1912-1992), яскравого представника музичного авангарду. Композитора цікавили звукові вібрації. Він казав: «на Землі вібрує усе, і тому немає жодної речі, яку не можна було б почути». Так, наприклад, Дж. Кейдж експериментував зі звучанням фортепіано, закріплюючи на струнах сторонні предмети, що дозволяло імітувати ударні інструменти. Квінтесенцією його творчості стала п'єса для фортепіано «4'33"», що викликала бурхливі дискусії. «4'33"» — це чотири хвилини і тридцять три секунди реальної тиші, паузи, упродовж яких глядач — за задумом композитора — сам обирає звуки з довкілля і створює образи у своїй уяві.

Одна з технік, яку використовував Дж. Кейдж, має назву алеаторика, що поширилася в музиці XX ст.

1. Джордж Гершвін

2. Обкладинка п'єси «4'33"»

ЗАВДАННЯ:

• Поміркуйте, що означає поняття «симфоджаз». Поясніть свою думку на прикладі «Рапсодії у стилі блюз» Дж. Гершвіна.

• Здійсніть пошук в інтернет-джерелах і у вільний час перегляньте найвідоміші кінофільми, в яких звучить джаз або відтворено сюжети, пов'язані з мистецтвом джазу. Обміняйтеся враженнями з однокласниками в обраний вами спосіб (ілюстрована розповідь, конкурс есеїв, слайд-шоу, фоторепортаж, відеомонтаж тощо).

Послухайте п'єсу Дж. Кейджа «4'33”». Як ви гадаєте, чому критики порівнювали її з відомим усім «Чорним квадратом» К. Малевича? Дізнайтесь більше про творчість Дж. Кейджа.

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ

Влаштуйте у класі вечірку у стилі рок-н-рол, під час якої звучатимуть найвідоміші хіти. Подискутуйте про сучасні музичні напрями. Для цього утворіть групи «прихильників» та «опонентів». Визначте правила та організуйте «словесні двобої» між ними, за якими будуть стежити глядачі, обираючи найбільш переконливого співрозмовника.

Організуйте конкурс-презентацію кросвордів, що містять назви найвідоміших і найяскравіших музичних напрямів американського музичного мистецтва XX ст. (спірічуелс, блюз, джаз, свінг, бін-бенд, регтайм, рок-н-рол, рок, поп, кантрі, бібоп, ритм-енд-блюз, фри-джаз, джаз-рок, фьюжн, фанк та інші, на ваш розсуд.)

НА СЦЕНІЧНИХ ПІДМОСТКАХ

Одним із найпрестижніших оперних театрів світу є Метрополітен-опера у Нью-Йорку. Знаменита оперна трупа, заснована ще 1880 р., з 1966 р. працює у спеціально побудованому театрі в Лінкольн-центрі. На сцені Метрополітен-опера виступали й знані українські співаки і співачки — Анатолій Солов'яненко, Людмила Монастирська, Володимир Гришко та ін.

У світовому музичному театрі важко переоцінити мистецькі відкриття Джорджа Баланчіна (1904-1983) — видатного балетмейстера, основоположника сучасного американського балету. Найбільше його цікавив так званий «чистий» і злитий з музикою танець, що не потребує «допомоги» літературного сюжету і декорацій. Таке бачення хореографа втілено в балеті «Коштовності».

Всесвітньо відому американську танцівницю Айседору Дункан (1877-1927) називають прекрасною «босоніжкою». Засновниця так званого «вільного танцю», Дункан у пошуках виразності орієнтувалася на пластику танцівниць античної Греції і саме від них запозичила сценічний образ. Заперечуючи канони класичної хореографії, Айседора не боялася «негарних» рухів, танцювала босоніж, у легких туніках. Її манера швидко стала модною у столицях Європи.

Окрилена успіхом, Айседора створювала свої хореографічні школи для дівчаток. Вона казала їм: «Я не навчаю вас танців. Я хочу навчити вас літати, як птахи, гнутися, як молоді дерева від вітру, радіти, як уранці метелики, дихати вільно, як хмаринки, стрибати легко, як сіра кішка».

Американські відкриття в танці модерн пов'язані з іменами Марти Грехем (1894-1991) і Хосе Лімона (1908-1972), які створили несхожі, навіть протилежні стилі та унікальні техніки, відкриваючи нові виразні можливості людського тіла.

Власну філософію танцю М. Грехем висловила так: «Рух визначає емоцію точніше, ніж слово. Рухи ніколи не обманюють». У постановках М. Грехем утілився її інтерес до американської історії і фольклору.

У творчості X. Лімона бачимо синтез танцю модерн, мексиканських та іспанських традицій. В основі його хореографічної техніки — невід'ємність протилежних, але одночасних напрямків руху: падіння і вставання, «гра з гравітацією». Всесвітню славу X. Лімону приніс одноактний балет «Павана Мавра» за мотивами трагедії В. Шекспіра «Отелло» на музику англійського композитора Генрі Перселла.

3. Сцена з балету Дж. Баланчіна «Коштовності»

4. Айседора Дункан

5. Марта Грехем

6. Хосе Лімон

1. «Вестсайдська історія»

2. Вистава «Оклахома!»

3. Вистава «Чикаго»

Перегляньте екранізацію мюзиклу «Вестсайдська історія». Пригадай - те, з яким безсмертним твором світової літератури пов'язаний сюжет мюзиклу. Чи вдалося автору мюзиклу і режисеру екранізації перенести події в американське життя XX ст.? Які фрагменти музики справили на вас найбільше враження?

У світовому сценічному просторі Сполучені Штати Америки презентують себе театральними трупами нью-йоркського Бродвею. Вистава «Оклахома!» композитора Річарда Роджерса ознаменувала народження жанру мюзиклу.

Класикою американського мюзиклу є знаменита «Вестсайдська історія» з музикою славетного композитора і диригента Леонарда Бернстайна.

На Бродвеї побачили світло рампи і знамениті твори англійського композитора Ендрю Ллойда Уеббера — рок-опера «Ісус Христос — суперзірка», мюзикли «Кішки», «Привид опери».

Пісня «Оклахома!» з мюзиклу була настільки популярною, що стала офіційним гімном однойменного штату. А сам мюзикл американські школярі найчастіше обирають для постановок у шкільному театрі.

ЗАВДАННЯ:

• Знайдіть в інтернет-мережі й перегляньте екранізацію мюзиклу за вибором («Звуки музики», «Вестсайдська історія», «Моя чарівна леді» або інший). Які найхарактерніші риси цього жанру ви можете відзначити?

Перегляньте балет Дж. Баланчіна «Коштовності». Уважно зіставте образність музики кожної частини («Смарагди», «Рубіни», «Діаманти») і танцювального образу. Чи виникають у вас асоціації хореографічної мови з певними мистецькими стилями і мистецтвом певних країн? Поясніть свої враження.

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ:

Створіть сценарій або сценарний план театралізованої подорожі «На березі Міссісіпі» за сюжетом повісті Марка Твена «Пригоди Тома Сойєра та Гекльберрі Фінна». Доберіть музичне оформлення з відомих творів; продумайте танцювальні номери.

ГОЛЛІВУД — ІМПЕРІЯ КІНОІНДУСТРІЇ

Найвизначнішим культурним здобутком США є мистецтво кінематографа. Його центром став славнозвісний Голлівуд, з історією і фільмами якого ви знайомі.

Попрацюйте самостійно, залучаючи власний досвід ознайомлення з кінематографом США.

Пригадайте з історії кінематографу: перші твори кіномистецтва були німими, тобто не мали синхронної фонограми. Замість неї звуковим супроводом слугувала музика у виконанні піаніста або невеличкого оркестру. Репліки героїв та пояснення ключових моментів сюжету глядачі читали з окремих кадрів, що були вклеєні у стрічку. Гра у такому кінофільмі потребувала від акторів особливої пластичної і мімічної виразності.

Символом епохи німого кіно став видатний кіноактор і режисер Чарльз Спенсер Чаплін (1889-1977), визнаний одним із найкращих коміків світу.

Перегляньте фільми Чарлі Чапліна, найвизначнішими з яких стали «Малюк», «Пілігрим», «Парижанка», «Золота лихоманка», «Нові часи», «Вогні великого міста». Схарактеризуйте особливості його акторської гри.

Блискучим зразком цього жанру стала однойменна екранізація роману «Віднесені вітром» (1939) американської письменниці Маргарет Мітчелл (режисер Віктор Флемінг). Це одна з найбільш касових стрічок в історії американського кіно. Окрім того, фільм отримав вісім премій «Оскар». У головних ролях — зірки кінематографа на всі часи Вівьєн Лі і Кларк Гейбл.

Поміркуйте, чому період Великої депресії 1930-х рр. у США позначився розквітом кінематографа. Так само висловіть свою думку, чому особливої популярності набув жанр мелодрами?

Картина розвитку кінематографа США 1930-х рр. буде неповною без імені Волта Діснея (1901-1966) — засновника американської анімації. Художній метод митця ґрунтувався на принципі олюднення тварин і надання їм рис характеру та звичок пересічного американця. Зокрема, цей метод застосований для створення образу славнозвісного мишенятка Міккі-Мауса, й інших персонажів, що стали улюбленцями глядачів по всьому світу.

Під час однієї з прогулянок зі своїми дітьми Болту спало на думку: чому б не створити таке ігрове містечко, де всі діти могли б весело і цікаво відпочивати? Так народилася ідея Діснейленду — знаменитого парку атракціонів. Нині це також символ США і символ щасливого дитинства.

4. Чарлі Чаплін в образі «маленького бродяги»

5. Кларк Гейбл і Вівьєн Лі. Кадр із фільму «Віднесені вітром»

1. Волт Дісней з фігуркою персонажа

2. Мерилін Монро. Кадр із фільму «У джазі тільки дівчата»

3. Кадр із фільму «Запаморочення»

4. Аль Пачіно. Кадр із фільму «Хрещений батько»

5. Кадр із фільму «Зоряні війні. Епізод І»

Назвіть фільми Волта Діснея. Які з персонажів вам запам'яталися і чим саме?

У другій половині XX ст. американський кінематограф продовжив бурхливий розвиток, який триває й донині. Розширилися його технологічні можливості, з'явилися нові жанри і засяяли нові «зірки».

Пригадайте видатних режисерів, акторок і акторів, створені ними фільми і зіграні ролі.

Зверніть увагу: у голлівудський конвеєр включені майже всі сучасні кіножанри. З'ясуйте, які саме. Наведіть приклади.

ЗАВДАННЯ:

• Які голлівудські кінофільми останніх років вам запам'яталися? Чим саме? Поділіться враженнями.

• Підготуйте ілюстровану розповідь про найвизначніше, на вашу думку, «відкриття» американського кінематографу. Обґрунтуйте свій вибір.

Переглядаючи анімаційний фільм «Білосніжка і семеро гномів», поміркуйте, що є спільного між шедевром В. Діснея і жанром мюзиклу. А переглядаючи його ж «Фантазію», зверніть увагу на музичні твори, які звучать у фільмі.

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ:

Влаштуйте костюмовану вечірку — інсценізацію церемонії вручення премії «Оскар», де ви самі зіграєте ролі ваших улюблених акторів і презентуєте «ваші» фільми.