Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Комаровська - Нова програма

МУЗИЧНА МОЗАЇКА І МУЗИЧНИЙ ТЕАТР

Неосяжна скарбниця російської музики — це Михайло Глінка і Микола Римський-Корсаков, Петро Чайковський і Сергій Рахманінов, Олександр Скрябін і Дмитро Шостакович та ін. Зупинимося ще раз на деяких «знакових» постатях і творах.

Один із найвидатніших вальсів у світовій симфонічній класиці — «Вальс-фантазія» Михайла Глінки (1804-1857), фундатора російської класичної музики.

Визначне місце на світових обріях посіла й російська опера. Серед найбільш відомих творів — «Руслан і Людмила» М. Глінки.

Який літературний твір покладено в основу лібрето?

На прем'єрі в Москві партію Руслана виконував український співак і композитор, автор опери «Запорожець за Дунаєм» Семен Гулак-Артемовський.

Унікальним «живописцем» у музиці, неперевершеним майстром оркестрового колориту визнано Миколу Римського-Корсакова (1844-1908), автора опер «Казка про царя Салтана», «Снігуронька», «Золотий півник», «Садко», симфонічної сюїти «Шехеразада» та ін. Як ви знаєте, Римський-Корсаков входив до знаменитого гуртка «Могутня купка», члени якого пропагували фольклор, зверталися до історії і національних традицій.

Одним із найулюбленіших у світі композитором є Петро Чайковський (1840-1893). Творчість генія охоплює майже всі музичні жанри. Але наймасштабніші художні відкриття — це симфонії та балети. Чайковський — яскравий представник музичного романтизму.

Які знамениті опери та балети П. Чайковського вам відомі? Назвіть п'єси з «Дитячого альбому» П. Чайковського, які ви пам'ятаєте.

4. І. Рєпін. Портрет М. Глінки

5. В. Сєров. Портрет М. Римського-Корсакова

6. Сцена з опери «Руслан і Людмила»

7. Сцена з опери «Снігуронька»

1. П. Чайковський

2. Сцена з балету «Лебедине озеро»

3. Маріус Петіпа

4. К. Сомов. Портрет С. Рахманінова

5. Л. Бакст. Портрет Сергія Дягілєва з нянею

Балетний академізм — усталена система засобів виразності хореографії, що стала основою школи класичного танцю і полягає в систематизації рухів за елементами, чіткій розробці позицій ніг, рук, корпусу, голови. Тобто це канони виконання рухів класичного танцю.

З видатними відкриттями в балеті пов'язана творча дружба П. Чайковського і Маріуса Петіпа (1818-1910). Француз М. Петіпа, який понад півстоліття творив у Санкт-Петербурзі, увійшов до світового мистецтва як творець балетного академізму.

Ще одним символом Росії є музика Сергія Рахманінова (1873-1943). Вона віддзеркалює трагедійні мотиви життя майстра: чимало десятиліть він провів на чужині. Недарма відгомін дзвонів є лейтмотивом його творчості, що відчутно у знаменитому Концерті для фортепіано з оркестром № 2, фортепіанних прелюдіях, в етюдах-картинах.

Розгляньте портрет Сергія Рахманінова, створений видатним живописцем. Якими художніми засобами живопису митець розкрив творчу особистість музиканта?

Світову славу здобули «Російські сезони в Парижі». Меценат і знавець опери, балету, живопису, невтомний пропагандист російського мистецтва, колекціонер Сергій Дягілєв (1872-1929) від 1907 р. влаштовував щорічні гастролі своєї балетної трупи у Франції, а після більшовицького перевороту його балет залишився за кордоном.

6. О. Бенуа. Ескіз декорації до балету І. Стравінського «Петрушка»

7. М. Реріх. Ескіз декорації «Поцілунок Землі» до балету «Весна священна» І. Стравінського

8. П. Кончаловський. Портрет композитора Сергія Прокоф'єва

9. Сцена з балету С. Прокоф'єва «Ромео і Джульєтта»

У «Російських сезонах» виблискував талант композиторів І. Стравінського, К. Дебюссі, М. де Фальї, балетмейстерів М. Фокіна і Л. Мясіна, танцівниць і танцівників А. Павлової, Т. Красавіної, В. Ніжинського, С. Лифаря. Сценографами вистав були найвидатніші живописці кінця XIX — початку XX ст. — Леон Бакст, Олександр Головін, Пабло Пікассо, Микола Реріх, Олександр Бенуа.

З'ясуйте, які вистави увійшли до «Російських сезонів у Парижі» в різні роки? У яких із них виконував партії або які з них поставив киянин Серж Лифар?

Перлиною світової сцени є балет «Ромео і Джульєтта» Сергія Прокоф'єва (1891-1953). Першою виконавицею партії Джульєтти була Галина Уланова.

ЗАВДАННЯ:

• Перегляньте фільм-балет «Ромео і Джульєтта» (1954) з Галиною Улановою в головній партії. Поміркуйте над важливістю акторської майстерності у створенні сценічного образу на балетній сцені.

Знайдіть самостійно портрети С. Прокоф'єва, виконані видатними художниками (А. Матісс, З. Серебрякова). Яким з них постає митець?

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ:

Знайдіть у інтернет-мережі і прослухайте музичні твори та вистави, які вказано у тексті параграфа; оберіть їх на власний розсуд і поділіться враженнями у такий спосіб, щоб заінтригувати однокласників і заохотити їх до слухання та перегляду.

Підготуйте відеопрезентацію хореографічного шедевра Михайла Фокіна «Лебідь, що вмирає» на музику К. Сен-Санса. Зверніться до відеозаписів виконання Анни Павлової, Галини Уланової, Майї Плісецької. Виконання якої із балерин найбільше вразило вас?

НА ТЕАТРАЛЬНИХ ПІДМОСТКАХ: «НЕ ВІРЮ!»

«Не вірю!» — це легендарна фраза видатного реформатора світового театру Костянтина Станіславського (1863-1938), що стала режисерським прийомом митця, який розробив свою знамениту «систему» — теорію акторського мистецтва. Разом з однодумцем Володимиром Немировичем-Данченком він заснував Художній загальнодоступний театр, пізніше — Московський художній академічний театр (МХАТ).

К. Станіславський вимагав від актора психологічної достовірності виконання: актор має переживати справжні емоції від того, що відбувається з його персонажем; для цього необхідно зрозуміти обставини, в яких він існує, «виправдати» для себе кожну дію і слово; для актора важливо вміти взаємодіяти з партнерами по сцені, відчувати їх.

1. М. Андреєв. Портрет Костянтина Станіславського

2. А. Чехов читає п'єсу «Чайка» акторам театру МХАТ, 1998 р.

ЗАВДАННЯ:

Дізнайтесь більше про поширення системи Станіславського у світі. Підготуйте повідомлення і влаштуйте конкурс найцікавіших запитань.

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ:

Продумайте і відтворіть різні життєві ситуації, в яких вам могла б знадобитися система Станіславського.