Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Комаровська - Нова програма

НА КАВУ ДО ВІДНЯ: МИСТЕЦТВО АВСТРІЇ

Знайомитися з мистецтвом Австрії починаємо з віденської кав'ярні. Відень — одне з «найкавовіших» міст Європи, як і наш Львів. Між ними багато спільного, і не лише кава, а й архітектура і мистецтво, адже Галичина свого часу входила до складу Австро-Угорської імперії.

Першу віденську кав'ярню, яка називалася «Під синьою пляшкою», відкрив українець, козак Юрій Кульчицький, герой оборони Відня 1683 р. На його честь у столиці Австрії названо вулицю і встановлено пам'ятник. Пам'ятник цій легендарній людині є і у Львові.

За життя Юрія Кульчицького Відень вже був великим культурним і науковим осередком. Віденський університет, один з найстаріших у Європі, заснований ще 1365 р. А у 1692 р. там з'явилася перша в Центральній Європі Академія мистецтв, в якій навчалися відомі вам українці Михайло Бойчук, Богдан Лепкий, Микола Івасюк та ін.

ВІДЕНСЬКІ ХУДОЖНІ ВАРІАЦІЇ

Серед найславетніших художників епохи Ренесансу — Лукас Кранах Старший (1472-1553), один із засновників «Дунайської школи» живопису. Саме у Відні формувалася індивідуальна творча манера художника. Увагу привертає портрет ректора Віденського університету Йогана Куспініана, якому на той час було всього 27 років, а Лукасу Кранаху — 28. Лукас Кранах Старший створював не лише живописні полотна, а й був видатним майстром гравюри.

Здійсніть самостійно пошук інформації про «Дунайську школу». У чому її особливості? Які художники її представляли?

У знаменитій віденській галереї Альбертіна зберігається одна з найбільших у світі колекцій друкованої графіки, малюнків і акварелей. На нас чекають твори як німецьких художників (Альбрехт Дюрер), так і Леонардо да Вінчі, Мікеланджело, Рафаеля, Рубенса і багатьох інших.

Поміркуйте над роллю друкованої графіки у популяризації творів мистецтва.

1. Скульптура Юрія Кульчицького на одному з будинків Віденя

2. Галерея Альбертіна. Відень

3. Л. Кранах Старший. Портрет Йогана Куспініана

4. Собор Святого Стефана. Відень

На мальовничих вулицях і площах Відня — архітектурні споруди різних стилів. Один із найкращих готичних соборів Європи — Собор Святого Стефана (XIII-XIV ст.) є символом Відня і національним символом Австрії. Собор захоплює красою вітражів і скульптур, стрілчастих арок і склепінь. Його величний шпиль височіє над містом, а покрівля даху унікальна: це викладений з черепиці кольоровий орнаментальний килим.

Віденська ратуша побудована у другій половині XIX ст. в неоготичному стилі. Ратуша і її площа — «душа» старовинного європейського міста (такою є і ратуша на площі Ринок у Львові). У парку перед ратушею лунає музика, а в парадному залі влаштовують виставки, бали та концерти.

Відень — місто, в якому особливо відчувається зв'язок архітектури і музики. Чи не найяскравіший приклад — Віденська опера. Її будівля зведена в 1861-1869 рр. за проектом Августа Зікарда фон Зікардсбурга та Едуарда ван дер Нюлля, а будівництвом керував Йозеф Главка — архітектор унікального комплексу Митрополичої резиденції в Чернівцях (нині Чернівецький державний університет).

Яка зі споруд — собор, ратуша чи театр — мала, на вашу думку, найважливіше значення у житті міста?

В архітектурі Відня різні мистецькі стилі поєдналися в гармонійному «звучанні». Шедевр бароко палац-музей Бельведер — місце зберігання найбільшої у світі колекції творів видатних митців Густава Клімта (1862-1918) і Оскара Кокошки (1886-1980).

Саме там бачимо картину Клімта «Поцілунок», на якій художник зобразив себе разом із коханою Емілією Фльоґе.

Згадаймо, що Ґ. Клімт — один із найяскравіших представників стилю модерн, а Австрія — країна, звідки модерн поширювався на інші землі, зокрема — Західну Україну. Австрійський модерн дістав назву «сецесія», або «сецесіон» (від лат. secession — відхід убік, відділення). Так представники нового мистецтва задекларували відхід від панівних догм.

Перегляньте репродукції творів Клімта і пригадайте особливості його індивідуальної художньої манери.

Назва «Сецесіон» закріпилася за виставковим павільйоном віденського модерну, побудованим в 1897-1898 рр. видатним австрійським архітектором Йозефом Марія Ольбріхом. Комбінація з простих геометричних форм, вишуканий декор у вигляді рослинного орнаменту і особливо незвичайний позолочений купол полюбилися віденцям і змінили уявлення про те, якою може бути архітектура. А розташований під куполом і виконаний золотом девіз сецесіону «Часу — його мистецтво, мистецтву — його свободу» можна вважати девізом нової епохи в історії світового мистецтва.

1. Міська ратуша. Відень

2. Музей Бельведер. Відень

3. Ґ. Клімт. Поцілунок

4. О. Кокошка. Наречена вітру

5. Сецесіон. Відень

ЗАВДАННЯ:

• Складіть план віртуальної екскурсії віденським музеєм «Альбертіна» на тему «Мистецтво гравюри у творчості видатних європейських художників».

• Дізнайтеся більше про живопис Лукаса Кранаха Старшого. Чим приваблюють його твори?

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ:

Поміркуйте над тим, у чому полягає своєрідна краса мистецтва стилю модерн. Напишіть есе на тему ваших роздумів.

ВІДЕНСЬКІ МУЗИЧНІ ЗУСТРІЧІ

Пригадаймо: кого з композиторів називають віденськими класиками і чому? Поняття «віденська класична школа» об'єднало творчість трьох митців з неповторною індивідуальністю: Йозефа Гайдна (1732-1809), Вольфганга Амадея Моцарта (1756-1791), Людвіга ван Бетховена (1770-1827). Що ж їх об'єднувало? Передусім Відень, який завдяки цим геніям перетворився на музичну столицю Європи.

Найголовнішим відкриттям віденських класиків є симфонізм, що ознаменував новий тип інструментальної музики і розквіт інструментальних жанрів — симфонії, сонати, концерту. У творчості віденських класиків у цілому сформувався симфонічний оркестр.

Які характерні особливості класичної симфонії?

Йозефа Гайдна називають «батьком симфонії», він є автором 104 творів цього жанру.

Ауру його музики визначають життєрадісність і відкритість життю. Саме Гайдн утвердив принципи симфонічного циклу: частини симфонії самостійні за тематизмом, контрастні між собою, але об'єднані художнім задумом: перша частина і фінал — динамічні, у швидких темпах, друга частина — повільна, третя частина — зазвичай променистий менует. Вершина симфонізму Гайдна — 12 «Лондонських» симфоній.

Вольфганг Амадей Моцарт — універсальний геній, який втілив нюанси ліричних переживань людини в шедеврах різних жанрів — симфоніях, операх, концертах, хоровій музиці, піснях. Його називають «символом музики». У музиці В.А. Моцарта поєднуються стрункість мислення і багатство мелодики, що випромінює гаму почуттів, простота висловлювання й винахідливість. Вершинними з симфоній Моцарта є останні — № 40 та № 41 («Юпітер»). В операх В.А. Моцарта показано живі характери персонажів, їхні почуття і взаємини, а музика вперше у цьому жанрі «злилася» зі сценічною дією. Найвідомішими є «Весілля Фігаро», «Дон Жуан», «Чарівна флейта».

6. Т. Харді. Потрет Йозефа Гайдна

7. Невідомий художник. Йозеф Гайдн та його камерний оркестр

8. Б. Крафт. Портрет Вольфганга Амадея Моцарта

Людвіг ван Бетховен народився в Бонні (Німеччина). Але віденський період визнавав вінцем своєї творчості. Бетховену були близькі образи героїчні, яких найбільше в його творах — симфоніях, сонатах, інструментальних квартетах та концертах. Симфонія № 3 має назву «Героїчна».

Л. Бетховен став передвісником нового стильового напряму, під знаком якого буде розвиватися музичне мистецтво XIX ст. Поміркуйте, якого саме?

Симфонізм означає не лише звернення до симфонічної музики або жанру симфонії, а принцип художнього мислення: задум розкривається у протиставленні музичних образів і якісному перетворенні музичних тем та елементів упродовж розгортання твору.

Одним із найчастіше виконуваних нині творів в усьому світі є знаменита «Ода радості» — фінал Симфонії № 9. Пригадайте: це музична основа Гімну Європи.

У 1792-1807 рр. у Відні мешкав дипломат Андрій Розумовський. Нащадок українських козаків, Розумовський підтримував віденських класиків. Квартет Розумовського, найкращий інструментальний колектив свого часу, виконував усі нові твори Бетховена. Композитор присвятив дипломату Симфонію № 5; три струнні квартети мають назву «Квартети Розумовського». Українець заспівав Бетховену пісню козака харківського полку Семена Климовського «їхав козак за Дунай». Саме після того, як вражений композитор зробив обробку пісні, вона стала чи не найпопулярнішою українською мелодією по всій Європі XIX ст.

«Казки Віденського лісу», «Весняні голоси», «Життя артиста». Автором цих та інших вальсів, численних полек, галопів, мазурок, кадрилей є Йоганн Штрауссин (1825-1899), визнаний «король вальсу». Вальс «На прекрасному блакитному Дунаї» є неофіційним гімном Австрії. Стихія танцю панує в оперетах Й. Штрауса-сина. Найвідомішою є «Летюча миша».

1. Й К. Штилер. Портрет Людвіга ван Бетховена

2. Й. Б. Лампі Старший. Андрій Розумовський

3. В. Гаус. Бал у Віденській опері

Додекафонія — метод творення музики на основі дванадцяти тонів, які не повторюються, і послідовності звуків, що можуть комбінуватися. Такий метод нагадує конструювання. Напрям додекафонії — серійна музика.

Розкрийте особливості жанру оперети. Чому оперети Й. Штрауса називають «вальсовими оперетами»?

Не міг не знайти відгуку в музиці переламний і неспокійний початок XX ст. Найяскравіша відповідь часу — творчість одного з найвпливовіших майстрів цієї доби Арнольда Шенберга (1874-1951) та його найвідоміших учнів Альбана Берга та Антона Веберна. їх називають представниками Нововіденської школи. А. Шенберг — найвизначніший представник експресіонізму в музиці. Він є творцем додекафонії. Один із найвідоміших творів А. Шенберга — мелодрама «Місячний П'єро» (на вірші Альбера Жиро) для голосу і ансамблю.

Спрогнозуйте, як може звучати музика експресіонізму. Перевірте свої припущення, слухаючи твори А. Шенберга та інших представників Нововіденської школи.

4. Віденський ліс

5. Пам'ятник Й. Штраусу у Штадтпарку. Відень

Дізнайтеся більше про музичну династію Штраусів.

ЗАВДАННЯ:

• Опишіть свої враження від музики А. Шенберга. Яку виразність має винайдений А. Шенбергом прийом вокального виконавства шпрехгезаг (від нім. Sprechgesang — мова-голос) — середнє між співом і вільним мовленнєвим інтонуванням?

Прослухайте твори віденських класиків (за вибором): Й. Гайдн: симфонії «Прощальна», «Дитяча», «Лондонська» № 103 («З тремоло літавр»); Л. Бетховен: Симфонія № 3 «Героїчна»; В. А. Моцарт Симфонія № 40. Поміркуйте, чому симфонічний цикл порівнюють з етапами життя людини?

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ:

Складіть графічний план розташування груп інструментів під час симфонічного концерту.