Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Комаровська - Нова програма

МИСТЕЦЬКІ СКАРБИ ІСПАНІЇ

Іспанія — країна з особливою історією і культурою. В ній співіснують традиції різних культур і епох: карфагенської, еллінської, арабської.

«Золота доба» іспанського мистецтва припадає на XV-XVII ст.— період найвищого розквіту політичної могутності Іспанії. В цей час з'явилися видатні твори мистецтва, а іспанська мова була близька до того, аби стати міжнародною. Свого апогею досягає іспанський театр в особі драматургів Лопе де Вега і Педро Кальдерона. А наприкінці XIX — у XX ст. Іспанія подарувала світу двох ексцентричних геніїв — архітектора Антоніо Ґауді і художника Сальвадора Далі.

1. С. Далі. Прилади й руки

2. А. Ґауді. Собор Саграда Фамілія (Святого Сімейства). Барселона

АРХІТЕКТУРНІ І ЖИВОПИСНІ ПАМ'ЯТКИ

Щоб долучитися до різнобарвної культури Іспанії, відвідаємо Мадрид.

Увійдімо в іспанську столицю через унікальний витвір сучасної архітектури, який має символічну назву «Ворота в Європу» (1996). Пригадуєте знамениту «падаючу вежу» в італійському місті Піза? А в Мадриді їх аж дві. Це перші у світі нахилені хмарочоси (на відміну від Пізанської вежі, таким був задум їхніх творців). Архітектори Філіп Джонсон і Джон Бурдже прагнули здивувати світ, і їм це вдалося.

Мадрид — місто музеїв. Найбільш уславлений — Прадо. Побудований 1785 р. у стилі класицизм архітектором Хуаном де Вільянуева, Прадо містить найбільше зібрання творів європейського образотворчого мистецтва від XII до XIX ст. У ньому можна насолодитися шедеврами фламандського, італійського, іспанського живопису, а також мистецтвом інших країн.

Ознайомтеся з колекціями живопису музею Прадо в інтернет-джерелах або художніх альбомах.

Перед входом до Прадо відвідувачів зустрічає пам'ятник великому іспанському художнику Дієґо Веласкесу (1599-1660) (скульптор Анісето Маринас) — представнику мадридської школи «золотого століття» іспанського живопису.

Шедевр Веласкеса «Меніни» («Фрейліни») (1656) особливий для історії світового мистецтва, адже в ньому художник зробив те, що до нього не робив ніхто. Він побудував сцену таким чином, що глядач мимоволі відчуває себе її учасником. У центрі — інфанта (принцеса) Маргарита в оточенні фрейлін. Вони завітали до майстерні художника і показані так, немов позують. Але ж художник зобразив самого себе позаду них, перед великим полотном, над яким у цей момент працює. Його уважний погляд на когось спрямований. На кого? Підказка — у дзеркалі на стіні. Там нечіткі, але впізнавані обличчя короля і його дружини. Отже, саме їхні портрети пише художник у цей момент. Зауважте, яку мізерну роль він відвів найвищим особам — королівському подружжю. Хто ж тоді головний персонаж картини? За композиційною побудовою — це Маргарита, улюблениця Веласкеса, а в сенсі прихованого змісту — сам художник, його власне ставлення до героїв картини.

Подорожуючи півднем Іспанії (Севілья, Кордова, Гранада), бачимо зразки мавританської архітектури і декоративного мистецтва. Унікальна мавританська культура поширилася тут внаслідок мусульманських завоювань. Арабська у своїй основі, вона увібрала традиції Давніх Греції, Риму, Юдеї і частково збереглася до наших днів.

1. Хмарочоси «Ворота в Європу». Мадрид, Іспанія

2. Будівля музею Прадо. Мадид, Іспанія

3. Пам'ятник Дієґо Веласкесу біля входу в музей Прадо

4. Архітектурно-парковий ансамбль Альгамбра. Гранада, Іспанія

5. Чарівні куточки Альгамбри

6. Д. Веласкес. Меніни

7. Д. Веласкес. Портрет короля Філіпа IV

Сади Альгамбри стали зразками для невеликих садів в монастирях і замках середньовічної Європи, а потім — садів епохи Ренесансу та бароко в Італії, де вони були розвинені і збагачені ще більшою кількістю фонтанів, каскадів, мармуровими скульптурами і павільйонами.

Одне з найпрекрасніших творінь — Альгамбра, резиденція правителів Гранадського емірату. Зачаровують принади мусульманської архітектури: витончені арки, стрункі колони, вимощена різнокольоровим мармуром підлога, різнобарвні полив'яні кахлі на стінах. І повсюди — мереживо декоративного різьблення, від якого неможливо відвести погляд.

ЗАВДАННЯ:

• Пригадайте творчість двох інших великих художників Іспанії: Ель Греко і Франсіско Гойї. Підготуйте презентацію творів, які припали вам до вподоби. Поясніть, чим саме вони вас привабили.

Розгляньте уважно твори Веласкеса і поміркуйте, чому французькі художники-імпресіоністи саме Веласкеса називали своїм першим учителем.

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ:

• Пригадайте творчість видатного іспанського художника-сюрреаліста Сальвадора Далі. Придумайте ідею і розробіть ескіз власного сюрреалістичного твору.

Здійсніть пошук інформації про пам'ятки мусульманської архітектури в Україні. Порівняйте їх з палацом Альгамбри.

МУЗИЧНА МОЗАЇКА

Іспанська композиторська школа здобула світову популярність завдяки Енріке Гранадосу (1867-1916), Ісааку Альбенісу (1860-1909) і Мануелю де Фалья (1876-1946). Сучасна Іспанія подарувала світу і оперних знаменитостей — Пласидо Домінго, Хосе Каррераса, Монсеррат Кабальє.

Пригадайте: який музичний інструмент асоціюється з Іспанією? Звісно, гітара, хоча походження її до кінця не з'ясовано (чи не здаються вам суголосними назви античної кіфари і гітари?).

І, безсумнівно, символ Іспанії — фламенко. Фламенко — це єдність танцю, супроводу гітари і своєрідного співу. Фламенко — це обов'язково імпровізація. Кілька гітаристів можуть грати без репетицій найскладніші композиції. Мистецтво танцівника, гітариста, співака передавалося від учителя до учня. Один з найвидатніших гітаристів фламенко — Пако де Лусія (1947-2014).

Одним із найвідоміших творів класика іспанської музики Мануеля де Фальї став комедійний балет «Трикутний капелюх» (1919), хореографію якого створив видатний балетмейстер Леонід Мясін, а декорації та костюми — Пабло Пікассо. Музика сповнена інтонаціями гітарного звучання, ритмів болеро, фламенко, хоти, фанданго.

Самостійно визначте музичні особливості танцю болеро.

ЗАВДАННЯ:

• Послухайте «Танець вогню» Мануеля де Фальї в різних інтерпретаціях (наприклад, у виконанні оркестру, на фортепіано тощо). Яка з них, за вашими відчуттями, яскравіше втілює іспанський характер?

1. Пласидо Домінго

2. Хосе Каррерас

3. Фламенко

4. Сцена з балету «Трикутний капелюх». Національна опера України

5. П. Пікассо. Ескізи декорацій і костюмів до балету «Трикутний капелюх»

6. Монсеррат Кабальє

7. Пако де Лусія

Хота — народний іспанський тридольний танець у дуже швидкому темпі, насичений підстрибуваннями із супроводом гітари, кастаньєт, мандоліни.

Фанданго — народний іспанський парний тридольний танець, що має типовий ритмічний малюнок і виконується в супроводі гітари і кастаньєт, супроводжується співом.

Цікавтеся змістом балету «Трикутний капелюх». Розгляньте ескізи декорацій і костюмів П. Пікассо. Визначте стильові ознаки. Висловіть свою думку щодо образної відповідності сценографічного оформлення, музики і танцю.

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ:

Спробуйте відтворити рухи фламенко під музику танцю. Відчуйте його внутрішню «пружину».

Дізнайтеся більше про поезію Федеріко Гарсія Лорки «Гітара» у перекладі видатного українського поета-перекладача Миколи Лукаша та історію й особливості виконання танцю фламенко.