Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Комаровська - Нова програма

МИСТЕЦЬКА ПОДОРОЖ КРАЇНАМИ ЄВРОПИ

Чи знаєте ви, хто є авторами Гімну Європи? Яку він має назву? Радою Європи та Євросоюзом таким гімном визнана ода «До радості». Її текст — фрагмент вірша Фрідріха Шіллера, а музика — фінал Симфонії № 9 Людвіга ван Бетховена.

Прочитайте текст оди «До радості», який з німецької переклав видатний український поет Микола Лукаш (1919-1988):

Радість, гарна іскро Божа!

Несказанно любо нам

Увійти, царице гожа,

В твій пресвітлий дивний храм.

Все, що строго ділить мода,

В'яжеш ти одним вузлом,

Розцвітає братня згода

Під благим твоїм крилом.

...............................................

Радість — всесвіту пружина,

Радість — творчості душа,

Дивна космосу машина

Нею живиться й руша.

Радість квіти розвиває

І розгін дає сонцям,

Їх в простори пориває

Невідомі мудрецям.

Заспіваймо разом Гімн Європи!

ГРЕЦІЯ — КОЛИСКА ЄВРОПЕЙСЬКОЇ КУЛЬТУРИ: ВІД АНТИЧНОСТІ ДО СЬОГОДЕННЯ

Звідки походить назва «Європа»? Що вона означає?

Ви здогадуєтесь, що відповідь на ці запитання слід шукати в міфах країни, яка вважається колискою європейської культури. Саме так, йдеться про Грецію, де почав прокладати своє річище потік духовного життя Європи. І це буде перша країна, з якої розпочнеться наша мистецька подорож Європою.

1. Портик каріатид, Акополь. Афіни, Греція

2. Акрополь. Афіни, Греція

АРХІТЕКТУРНІ ПАМ'ЯТКИ

Як вам відомо, до складу Грецької Республіки входять численні острови, найбільший з яких — Крит. Міф розповідає: коли Зевс закохався в дочку фінікійського царя прекрасну Європу, він, обернувшись на бика, викрав її і приплив на Крит. Там у них народилося троє синів, одного з яких звали Мінос. І тут міф перетинається з історією: наприкінці XIX ст. знайдене місце проживання започаткованої Міносом династії — знаменитий Кносський палац, збудований у II тис. до н.е., одна з найдавніших у світі архітектурних споруд. Планування палацу було складним і заплутаним. Тому його ще називають «лабіринтом Міноса».

Стіни палацу прикрашають дивовижні кольорові фрески. Їхній стиль не має аналогів у світовому мистецтві. Він зачаровує витонченістю форм, їх ритмічністю, що створює ілюзію плавного руху і особливою вишуканістю, «співучістю» ліній.

Розглядаючи репродукції фресок Кносського палацу, пофантазуйте на тему життя його мешканців. Про що розповідають сюжети фресок?

Палац у Кноссі належав до Крито-Мікенської (Егейської) цивілізації — попередниці давньогрецької культури, вершина розвитку якої припала на середину І тис. до н.е. Найуславленішою пам'яткою цього періоду став добре відомий вам храм Парфенон на Афінському Акрополі.

Поновіть у пам'яті ваші знання про Афінський Акрополь, його визначні споруди і скульптури.

1. Руїни Кносського палацу. Крит, Греція

2. Парфенон. Афіни, Греція

3-4. Фрески Кносського палацу

5. Олімпія (реконструкція)

6. Ритуал запалення олімпійського вогню біля храму Гери в наш час

7. Руїни храму Гери в Олімпії

8. Храм Зевса в Олімпії (реконструкція)

Історія Олімпії також пов’язана з міфами: саме на цьому місці Зевс здобув перемогу над своїм батьком, страшним і жорстоким Кроносом. На честь цієї події славетний герой Геракл, син Зевса, і започаткував Олімпійські ігри.

Але у Греції є й інші, не менш цікаві історико-культурні об'єкти.

Серед них — Олімпія, батьківщина Олімпійських ігор, які в давні часи об'єднували Грецію, а нині об'єднують весь світ.

Пориньте у захопливий світ давньогрецької міфології. Згадайте міфи, в яких розповідається про заснування Олімпії, життя і подвиги Геракла та ін.

Найдавнішою архітектурною пам'яткою Олімпії вважається збудований у VII-VI ст. до н.е. храм богині Гери, дружини Зевса. Саме тут, з часу відновлення Олімпійських ігор у 1896 р., раз на чотири роки відбувається ритуал запалення олімпійського вогню.

Головна споруда Олімпії — храм Зевса, збудований архітектором Лібоном у V ст. до н.е. Це прямокутна у плані будівля, обрамлена з чотирьох сторін колонадою, проста і, разом з тим, гармонійна й велична.

Світової слави храм Зевса набув завдяки одному із семи чудес світу — грандіозній статуї Зевса, встановленій всередині храму, роботи великого скульптора і архітектора Фідія.

ЗАВДАННЯ:

• Поміркуйте: чому мистецтво скульптури посідало таке важливе місце в культурі Давньої Греції? Імена і твори яких уславлених скульпторів вам відомі?

Відшукайте в різних джерелах детальний опис статуї Зевса, її елементів, техніки виконання; підготуйте її презентацію від імені Фідія.

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ:

• Знайдіть реконструкцію Давньої Олімпії, ознайомтеся з її спорудами, їхнім призначенням і укладіть маршрут уявної екскурсії.

• Напишіть коротке есе, в якому висловіть ваше враження від фресок Кносського палацу.

НА ПІДМОСТКАХ СЦЕНИ: НАРОДЖЕННЯ СВІТОВОГО ТЕАТРУ

В Елладі (ще й таку милозвучну назву має Греція) зародився і театр. Свій родовід він веде від народних гулянь на честь бога виноробства Діоніса, під час яких йому співали дифірамби (хвалебні пісні). З урочистої частини дійств виникла трагедія, з жартівливої — комедія.

Пригадайте з уроків літератури значення слів трагедія («трагос» — козел, «оде» — пісня) і комедія («пісня комоса», хода ряджених — сатирів, козлоногих істот, які були супутниками Діоніса). Який смисл вкладається в сучасне тлумачення крилатого виразу «співати дифірамби»?

Під час святкувань влаштовувалися змагання драматургів. Зазвичай брати участь у них могли лише три драматурги. Спеціально готували хор, керівник якого називався хорег.

Яку назву має професія сучасного керівника хорового колективу?

Поступово хор розпався на дві групи, що по черзі оповідали про події, а поет Феспід додав до них актора, який вів з хором діалог. Пізніше Есхіл увів другого актора, а Софокл — третього, перетворивши дійство у незалежне від хору.

Вистави відбувалися просто неба на круглому майданчику, що мав назву орхестра (грец. orchestra, від orcheomai — танцюю) і облаштовувався біля підніжжя пагорбів. Лави для глядачів вирубувалися на кам'янистих схилах. Частина такої споруди з місцями для глядачів навколо орхестри у вигляді півкола називалася театроном (місце для видовищ).

1. Театр Діоніса на Афінському Акрополі (реконструкція)

2. Театр Діоніса на Афінському Акрополі (сучасний вигляд)

Слова грецького походження:

Діалог (грец. dialogos) — розмова, бесіда.

Еллада (грец. hellas) — Греція.

Театр (грец. theatron) — місце для видовищ, видовище.

3. Актори з театральними масками. Рельєф. Місто Помпеї

4-5. Театральні маски

Дізнайтеся про видатного українського перекладача античної драматургії Бериса Тена.

У величезному театрі неможливо було роздивитися міміку акторів, деталі костюмів. Тому актори грали в масках, які позначали тип персонажа (цар, жрець, жінка) або душевний стан чи характер (радість, горе, відчай). Актори збільшували й свою фігуру, застосовуючи котурни — взуття на високих дерев'яних підошвах. У грецькому театрі не було декорацій, він орієнтувався на слухове акустичне сприйняття.

Поміркуйте, як можна розтлумачити зміст крилатого виразу «підняти на котурни», «ставати на котурни» чи «зійти з котурнів». Знайдіть підтвердження своїй думці у словниках.

Жіночі ролі виконували чоловіки. Використання масок зумовлювало особливості акторської гри. Актори майстерно володіли голосом значної сили і гучності, бездоганною дикцією, мистецтвом декламації і співу, танцю і руху в широкому розумінні.

В античній Греції актор користувався великою повагою, ним могла бути лише вільнонароджена людина.

ЗАВДАННЯ:

• Пригадайте ще, крім згаданих у тексті, слова давньогрецького походження, пов'язані з мистецтвом.

• Опишіть, у чому, на вашу думку, полягала майстерність античного актора.

• Поміркуйте, якими могли бути вимоги до пластичної виразності актора і чому.

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ:

Прочитайте за ролями уривки з комедії Арістофана «Жаби», в якій у комічний спосіб драматург вирішує важливе питання всіх епох — про призначення митця в суспільстві.

У ПОЛОНІ ТЕРПСИХОРИ: МИСТЕЦТВО ТАНЦЮ

На зображеннях давньогрецького вазопису, у скульптурі, на рельєфах, якими оздоблені архітектурні шедеври, бачимо танцювальні сюжети. У Греції з давніх-давен танець вважався дарунком богів, утіленням єдності тілесної і душевної краси.

Терміном «танець» греки називали різноманітні рухи тіла, рук і ніг, ходу, акробатичні трюки, зміну виразу обличчя і міміку. Ви вже знаєте, що хор в античній трагедії декламував, теж виконуючи виразні рухи (саме в цьому і полягає пояснення слова «орхестра» — від «орхеомай», тобто «танцюю»). Частиною театрального видовища були і сценічні танці, дібрані відповідно до кожного жанру. Виконавці відбивали такт ногами, надягаючи особливі металеві або дерев'яні сандалії, або за допомогою вустричних мушлів у руках. Були у греків танці ритуальні, гімнастичні, камерні салонні, тобто розважальні.

Зазвичай у Давній Греції дорослі чоловіки і жінки разом не танцювали. А от юнаки й дівчата могли брати участь у так званих ланцюгових танцях.

Давньогрецький оратор і письменник Лукіан присвятив танцю цілий трактат «Діалоги про танець». Чимало описів танців знайдемо в «Іліаді» та «Одіссеї» Гомера, що є безцінним свідоцтвом для істориків мистецтва.

Унікальним сучасним феноменом є танець сіртаки, що у перекладі означає «торкання». Сіртаки — символ непереможної радості. Цей популярний в усьому світі танець не є народним, але він споріднений із грецькими народними танцями хасаліко, підіхтос. Танцюристи вишикуються в лінію або коло, на плечі партнерів кладуть руки. Найхарактерніші особливості сіртаки — повільний початок і поступове та неуклінне прискорення темпу.

1. Скопас. Менада, що танцює

2. Танець воїнів. Грецький барельєф у музеї Ватикану

3. «Ланцюговий» танець Geranos (фрагмент розпису вази)

4. Народный греческий танец каламатианос

5. Калліопа, Талія, Ерато, Евтерпа, Полігімнія, Кліо, Терпсихора, Уранія, Мельпомена. Саркофаг муз

Вважається, що один із танців — каренос — вигадав Тесей на честь вдалого повернення з Критського лабіринту. Танцювальну ходу очолював музикант, який грав на лірі, символізуючи собою Тесея.

ЗАВДАННЯ:

• Поновіть у пам'яті з попередніх років навчання: які музичні інструменти були поширені в античній Греції? У яких міфах розповідається про силу музики?

Порівняйте дві сценічні інтерпретації міфу про Ікара: балет на музику А. Онеггера (хореографія Сержа Лифаря) та балет на музику С. Слонімського (хореографія Володимира Васильєва).

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ:

• Спробуйте станцювати сіртаки!

Розгляньте уважно зображення давньогрецьких муз. Уточніть, хто з них за яке мистецтво «відповідає». Доберіть реквізит, зімітуйте костюми і «оживіть» муз. Напишіть короткі діалоги між ними. Кого називають «служителями Мельпомени» або «служителями Терпсихори»?