Підручник з Мистецтва. 10 (11) клас. Комаровська - Нова програма

АРАБО-МУСУЛЬМАНСЬКИЙ КУЛЬТУРНИЙ РЕГІОН

Під час подорожі регіоном при знайомстві з пам'ятками арабо-мусульманського мистецтва слід пам'ятати, що в його основу покладено іслам (наймолодшу з трьох основних світових релігій, яка посідає одне з найважливіших місць в історії світової цивілізації).

До арабо-мусульманського культурного регіону прийнято відносити Іран, Туреччину, Азербайджан, країни Середньої Азії та інші країни.

Велику роль у перемогах ісламу відіграла особистість його засновника Мухаммеда — посланця і пророка Аллаха. Мухаммед жив на заселеному арабськими племенами Аравійському півострові, і саме араби поширили нову релігію на інші землі. Багато неарабських народів Азії прийняли іслам разом з його культурними та мистецькими настановами.

Мистецтво, що перебувало під впливом ідеології ісламу, подарувало світові багато оригінальних шедеврів. Його твори розкидані на величезній території — від Індії до західного узбережжя Північної Африки і Південної Європи.

ТРАДИЦІЇ І СУЧАСНІСТЬ МУСУЛЬМАНСЬКОГО ХУДОЖНЬОГО СВІТУ

Усім, хто хоче отримати незабутні враження, слід вирушити в Об'єднані Арабські Емірати. Ця маленька країна протягом кількох останніх десятиліть дивує світ неймовірними, надсучасними архітектурими витворами, що ніби стали втіленням мрій письменника-фантаста. Разом із тим, у цій країні шанують традиції, релігію і вміють поєднувати споконвічні культурні надбання з передовими технологіями і дизайном.

Тож відвідаємо міста Дубай і Абу-Дабі, щоб побачити деякі «дива» мистецтва архітектури.

Готель «Бурдж-Аль-Араб» («Арабська башта») в Дубаї, відкрився для відвідувачів 1999 р. Він став справжньою «візитівкою» країни не тільки тому, що тривалий час вважався найвищим отелем у світі (його висота 321 м), а, головним чином, завдяки своїй оригінальній формі, яка має вигляд вітрила традиційного арабського човна доу. Автор цього дивовижного проекту — британський архітектор Том Райт.

Головний офіс будівельної компанії Aldar Properties в Абу-Дабі має вигляд гігантського скляного диска. Це перший у світі хмарочос сферичної форми, в 2008 р. визнаний найбільш оригінальною спорудою на Землі. При його будівництві введено багато технічних інновацій. Зокрема, опукла з двох сторін форма хмарочоса-диска створена завдяки скляним геометричним елементам у вигляді трикутників.

1. Готель «Бурдж-Аль-Араб. Дубаї, ОАЕ

2. Дубаї. Об’єднані Арабські Емірати

3. Головний офіс будівельної компанії Aldar Properties. Абу-Дабі

1. Хмарочос Бурдж-Халіф. Дубаї

2. Велика мечеть шейха Зайда. Абу-Дабі

3. Сокольничий. Фрагмент мініатюри «Мисливський привал»

Найбільшим у світі є і перський килим ручної роботи в головному залі для молитов (витканий в Ірані; над його виготовленням працювали 1200 майстрів протягом 2 років) і внутрішній двір мечеті, весь простір якого вкрито інкрустованим мармуровим візерунком.

Пофантазуйте на тему архітектури майбутнього. Можливо, у вас з'явиться цікава ідея?

Святиня країни — Велика мечеть шейха Зайда в Абу-Дабі, урочисто відкрита 2007 р., захоплює красою і величчю. Вона входить до десятки найбільших мечетей світу і є найбільшою в Арабських Еміратах.

В архітектурі мечеті помітні впливи перської, мавританської та індійської архітектури доби Великих моголів. У будівництві і декорі використані мармур, різнокольорові кристали, кераміка, напівкоштовне каміння і золото.

Мечеть налічує 82 різні за розміром куполи, вкриті мозаїкою з білого мармуру. Білий колір — основний в архітектурі мечеті, і це невипадково, адже в естетиці ісламу він є символом чистоти.

Унікальна система освітлення Великої мечеті влаштована з урахуванням ісламського календаря місячного циклу, завдяки чому місячне сяйво стає об'єднувальним елементом архітектурного дизайну всієї споруди.

Поміркуйте над тим, яке значення має збереження традицій для розвитку сучасної культури будь-якого народу і країни.

Серед численних мусульманських країн багатою і самобутньою культурною спадщиною вирізняється Іран (стара назва — Персія). Це передусім поезія, каліграфія і мініатюра.

Ви знаєте, що в ісламі заборонено зображення живих істот, особливо людини, щоб художник не уподібнював себе творцеві — Аллаху. Тому в образотворчому мистецтві переважно використовуються рослинні мотиви. Але ще до прийняття ісламу в Персії існували зображення світських і батальних сцен. І ці давні традиції «проросли» у мистецтві мініатюри — як ілюстрації, так і самостійного твору.

У XIII ст. цей вид живопису став одним з найбільш популярних в країні. Його розквіт, як не дивно, пов'язаний із завоюванням Персії монголами, які привезли з собою китайських художників. Тому не дивуйтеся, коли на перських мініатюрах побачите персонажів з характерними для далекосхідних народів типажами облич.

Поцікавтеся, в яких ще країнах арабо-мусульманського культурного регіону набуло поширення мистецтво мініатюри.

Цікаво, що мистецтво мініатюри розвивалося одночасно як на Середньому Сході, так і в Західній Європі. Та якщо в середньовічній Європі основним об'єктом ілюстрування була релігійна література, то на мусульманському Сході увага художників зосередилася на літературі світській. Головним завданням мініатюриста було зображення популярних героїв, сюжетів та епізодів.

Перським мініатюрам властиві вишукана декоративність, поетичність, гармонія і витонченість кольору, віртуозний малюнок, висока майстерність композиції. Особливість мініатюр, створених до XIX ст., полягала ще й у тому, що їхні персонажі ніколи не «дивляться» глядачеві прямо в очі (це для того, щоб не бентежити глядача, не впливати на його емоційний стан).

Одним з найталановитіших перських художників-мініатюристів був Реза Абассі (1565-1635) — віртуозний майстер жанрових сценок. Дізнайтеся більше про його творчість.

4. Р. Абассі. Бенкет на узбіччі

5-6. Зразки старовинної турецької кераміки. Ізнік

Для усіх мусульманських країн властиве розвинене декоративно-прикладне мистецтво. Завдяки своєрідному стилю здобуло славу і мистецтво турецької кераміки. Її батьківщиною вважають місто Ізнік. Упродовж XV—XVIII ст. попит на ізнікські кахлі був величезний. Кахельні плитки різнилися як за формою (прямокутні, шестикутні, зірчасті тощо), так і за оздобленням.

Ізнікська кераміка, яка, крім кахлів, дала світові яскраві взірці предметів побуту — тарелі, глеки, вази та ін., продемонструвала, як може «звучати» колір, відображаючи природу.

Саме ізнікська кераміка справила вплив на майоліку Падуї та вироби дельфтського фаянсу (XVIII ст.).

ЗАВДАННЯ:

• Самостійно дізнайтесь про особливості найвідоміших споруд мусульманської архітектури у Стамбулі, Самарканді, Каїрі, Дамаску та інших містах. Підготуйте розповідь — анонс екскурсії «Шедеври мусульманської архітектури» і презентуйте її у класі.

Порівняйте твори східної мініатюри з європейською, наприклад циклом «Пори року» зі знаменитого часослова герцога Беррійського, виконаним братами Лімбургами. Які спільні і відмінні риси ви у них вбачаєте?

ТВОРЧА МАЙСТЕРНЯ:

• Розробіть ескізи кахлів, у яких присутні як турецькі, так і українські мотиви. Де б вам хотілося їх використати?

• Створіть орнамент «в арабському стилі», який ви б хотіли бачити на сучасному килимі або будь-якому іншому виробі для прикрашання інтер'єру, в ювелірній прикрасі, на тканині, з якої можна змоделювати одяг тощо.

Інсценізуйте на вибір арабську казку, створіть засобами комп’ютерної графіки «килим», на тлі якого ви зможете показати інсценізацію.