Українська література. 8 клас. Коваленко

Я — читач, або перевіряємо себе

Повернімося до завдань, визначених у навчальному маршруті розділу. Підбийте підсумки своєї роботи й визначте, як ви засвоїли матеріал розділу.

Усно дайте відповіді на запитання.

1. Чи задоволені ви результатом своєї навчальної діяльності? Що сприяло вашому успіху?

2. Чого саме із запланованого не вдалося досягнути? У чому ви вбачаєте причини своїх невдач і як плануєте надолужувати прогалини в навчанні?

3. Який вплив на вас справили художні твори, що ви прочитали в цьому розділі?

Виконайте завдання. За ключами, наданими вчителем, перевірте правильність відповідей. У разі помилки в завданні повторіть додатково цю тему розділу.

Усно дайте відповіді на запитання та виконайте завдання.

1. Розкажіть про види ліричних творів відповідно до тематики. Коротко схарактеризуйте кожен із них.

2. Поясніть, який вірш називають вільним.

3. Наведіть приклади поезій, написаних вільним віршем.

4. Назвіть прізвища українських поетів, які творять у ХХІ ст.

5. Розкажіть про життя Т. Шевченка періоду заслання.

6. Назвіть твір Лесі Українки, що належить до жанру поеми.

7. Кого з поетів називають представником «тихої лірики»?

8. Поясніть, які особливості творів представників «тихої лірики».

9. Назвіть поезії Т. Шевченка, що належать до циклу «В казематі».

10. Назвіть поезії, що належать до громадянської лірики.

11. Яка ідея твору «Давня казка» Лесі Українки?

12. Які особливості ліричних творів?

У завданнях 13-17 оберіть одну правильну відповідь і запишіть її в робочий зошит.

13. Мотив мови порушено в поезії

  • А «Любіть Україну!» В. Сосюри
  • Б «Теплі слова» В. Голобородька
  • В «Ой три шляхи широкії...» Т. Шевченка
  • Г «Хотіла б я піснею стати...» Лесі Українки

14. НЕ належить до пейзажної лірики твір

  • А «Осінь» («Облітають квіти, обриває вітер...») В. Сосюри
  • Б «...Бачиш: між трав зелених...» В. Підпалого
  • В «Жовтень жовті жолуді...» А. Мойсієнка
  • Г «Зимовий етюд» В. Підпалого

15. Творчість як єдина втіха у важкі періоди життя — основний мотив поезії

  • А «Давня весна» Лесі Українки
  • Б «Наша мова» В. Голобородька
  • В «З нічних молитов» І. Малковича
  • Г «Думи мої, думи мої...» Т. Шевченка

16. Образ аркану наявний у творі

  • А «Мені однаково, чи буду...» Т. Шевченка
  • Б «Чоловічий танець» В. Герасим'юка
  • В «Васильки» В. Сосюри
  • Г «Дівчинка» І. Павлюка

17. На контрасті настроїв ліричного героя побудовано поезію

  • А «Давня весна» Лесі Українки
  • Б «Любіть Україну!» В. Сосюри
  • В «Із янголом на плечі» І. Малковича
  • Г «З дитинства: дощ» В. Голобородька

18. У творі Лесі Українки «Давня казка» порушено тему

  • А захисту мови
  • Б любові до батьківщини
  • В ролі поета в суспільстві
  • Г збереження народних традицій

19. Установіть відповідність.

Твір

1 «Мені однаково, чи буду...» Т. Шевченка

2 «Хотіла б я піснею стати...» Лесі Українки

3 «Наша мова» В. Голобородька

4 «Чоловічий танець» В. Герасим'юка

Уривок

А Хоч раз

ти стань у це найтісніше коло,

обхопивши руками плечі двох побратимів,

мертво стиснувши долоні інших...

Б тож хай знають вороги

якими словами

на самоті мовчимо

В Хай кожен в цім світі спасеться,

хай світить з-за темних круч

довкола кожного серця

віри твоєї обруч.

Г Лунали б тоді мої мрії

І щастя моє таємне,

Ясніші, ніж зорі яснії,

Гучніші, ніж море гучне.

Д Малого сліду не покину

На нашій славній Україні,

На нашій — не своїй землі.

20. Запишіть риси характеру поета з твору Лесі Українки «Давня казка» та епізоди, у яких вони виявляються.