Зарубіжна література. Рівень стандарту. 11 клас. Кадоб’янська

Зарубіжна література. Рівень стандарту. 11 клас. Кадоб’янська

Підручник зорієнтований на учнів, які вивчають зарубіжну літературу за програмою рівня стандарту, вирізняється оригінальною структурою.

У підручнику подано адаптовані теоретичні матеріали у формі коротких статей, таблиці і схеми, запитання і завдання для аналізу художніх творів та для самоконтролю, що дає змогу зміцнити отримані знання. Уривки з програмових творів представляють художній текст у його ключових епізодах, розкривають основний зміст навчальної програми з предмета, ілюструють традиції і новаторство у творчості митців, мають на меті привернути увагу до особливостей літератури як мистецтва слова.

Підручник містить літературознавчий словник, посилання на медіаресурси.

Вступ. Література. Мораль. Людяність

Розділ 1. Золоті сторінки далеких епох

1.1. Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток Європи

1.2. Йоганн Вольфганг Гете (1749—1832)

1.2.1. Уславлений письменник Німеччини

1.2.2. Історія створення трагедії «Фауст»

1.2.3. Особливості композиції трагедії. Жанрова своєрідність твору

1.2.4. Проблематика трагедії. Пошуки сенсу буття і призначення людини

1.2.5. «Фауст», частина перша

1.2.6. Образи трагедії

1.2.7. «Фауст», частина друга

1.2.8. Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Останній монолог Фауста

Ваші підсумки. Золоті сторінки далеких епох

Розділ 2. Модернізм

2.1. Модерністська проза початку XX ст.

2.2. Німецькомовна проза. Франц Кафка (1883—1924)

2.2.1. Життя і творчість Франца Кафки

2.2.2. Новела «Перевтілення». Особливості композиції, функції фантастики

2.2.3. Образ Ґреґора Замзи

2.2.4. Характерні риси стилю Франца Кафки

2.3. Російськомовна проза. Михайло Булгаков (1891—1940)

2.3.1. Життя і творчість Михайла Булгакова

2.3.2. Булгаков і Україна

2.3.3. Роман «Майстер і Маргарита». Культурні та літературні джерела твору

2.3.4. Взаємодія трьох світів у романі: світу радянської дійсності, біблійної давнини та фантастичної «дияволіади». Особливості композиції твору

2.3.5. Морально-філософський зміст «єршалаїмських» розділів твору

2.3.6. Філософська проблематика твору. Тема кохання і творчості

2.3.7. Засоби комічного й трагічного в романі

Ваші підсумки. Модернізм

Розділ 3. Шедеври європейської лірики першої половини XX ст.

3.1. Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці

3.2. Франція. Ґійом Аполлінер (1880—1918)

3.2.1. Життя і творчість Ґійома Аполлінера

3.2.2. Ґійом Аполлінер — поет-авангардист. Верлібр у творчості Аполлінера

3.2.3. «Зарізана голубка й водограй». Специфіка віршованої форми каліграм

3.2.4. «Міст Мірабо». Тема кохання й часу у вірші

3.3. Австрія. Райнер Марія Рільке (1875—1926)

3.3.1. Життя і творчість Райнера Марії Рільке

3.3.2. Збірка «Сонети до Орфея». Переосмислення античних міфів у віршах митця

3.3.3. Своєрідність поглядів і поетики Райнера Марія Рільке

3.3.4. «Згаси мій зір...»

3.3.5. «Орфей, Еврідіка, Гермес»

3.4. Федеріко Ґарсіа Лорка (1898—1936)

3.4.1. Життя і творчість Федеріко Ґарсіа Лорки

3.4.2. Своєрідність художнього світу Федеріко Ґарсіа Лорки

3.4.3. «Про царівну Місяцівну»

3.4.4. «Гітара»

3.5. «Срібна доба» російської поезії: течії, здобутки, долі митців

3.6. Олександр Блок (1880—1921)

3.6.1. Життя і творчість Олександра Блока

3.6.2. Олександр Блок і символізм

3.6.3. Поезія «Незнайома»

3.7. Анна Ахматова (1889—1966)

3.7.1. Життя і творчість Анни Ахматової

3.7.2. Ахматова та акмеїзм. Етапи творчості мисткині

3.7.3. Провідні теми й мотиви ранньої лірики Ахматової. Образ ліричної героїні

3.7.4. Поезії «Довкола жовтий вечір ліг...», «Сіроокий король»

3.7.5. Поема «Реквієм» як відображення особистої й суспільної трагедії

3.8. Володимир Маяковський (1893—1930)

3.8.1. Життя і творчість Володимира Маяковського

3.8.2. Особливості віршової системи Маяковського

3.8.3. Вірші «А ви змогли б?..», «Послухайте!»

3.8.4. Поезія «Борг Україні»

3.9. Борис Пастернак (1890—1960)

3.9.1. Життя і творчість Бориса Пастернака

3.9.2. Філософська спрямованість творчості митця. Засоби художньої виразності

3.9.3. Поезія «Гамлет»

3.9.4. Вірш «У всьому хочу я дійти самої суті...»

3.9.5. Поезія «Зимова ніч»

Ваші підсумки. Шедеври європейської лірики першої половини XX ст.

Розділ 4. Антиутопія у світовій літературі

4.1. Розвиток жанру антиутопії у XX ст.: ознаки та представники

4.2. Джордж Орвелл (1903—1950)

4.2.1. Життя і творчість Джорджа Орвелла

4.2.2. Зв’язок творчості Джорджа Орвелла із соціально-історичною ситуацією доби

4.2.3. «Скотоферма»

4.2.4. Роман «1984»

Ваші підсумки. Антиутопія у світовій літературі

Розділ 5. Проблема війни та миру в літературі XX ст.

5.1. Німеччина. Бертольт Брехт (1898—1956)

5.1.1. Життя і творчість Бертольта Брехта

5.1.2. Епічний театр Б. Брехта: теоретичні засади й художня практика

5.1.3. Протест проти війни у драмі-пересторозі Брехта «Матінка Кураж та її діти»

5.2. Генріх Белль (1917—1985)

5.2.1. Життя і творчість Генріха Белля

5.2.2. «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа...» Засудження антигуманної сутності Другої світової війни в оповіданні

5.3. Німецькомовна поезія. Пауль Целан (1920—1970)

5.3.1. Життя і творчість Пауля Целана

5.3.2. «Фуга смерті» — один із найвідоміших творів про Голокост

Ваші підсумки. Проблема війни та миру в літературі XX ст.

Розділ 6. Людина та пошуки сеансу існування у прозі другої половини XX ст.

6.1. Загальна характеристика провідних тенденцій прози другої половини XX ст.

6.2. США. Ернест Гемінґвей (1899—1961)

6.2.1. Життя і творчість Ернеста Гемінґвея

6.2.2. «Кодекс честі» героїв Ернеста Гемінґвея

6.2.3. Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море»

6.3. Колумбія. Ґабріель Ґарсія Маркес (1927—2014)

6.3.1. Життя і творчість Ґабріеля Ґарсія Маркеса

6.3.2. Специфіка магічного реалізму Ґабріеля Ґарсії Маркеса

6.3.3. Синтез реального і фантастичного в оповіданні «Стариган із крилами»

6.4. Японія. Ясунарі Кавабата (1899—1972)

6.4.1. Життя і творчість Ясунарі Кавабати

6.4.2. Особливості стилю письменника

6.4.3. Відображення самобутності японської культури в повісті «Тисяча журавлів»

Ваші підсумки. Людина та пошуки сеансу існування у прозі другої половини XX ст.

Розділ 7. Література другої половини XX — початку XXI ст.

7.1. Формування «Театру абсурду» як явища театрального авангарду

7.1.1. Огляд здобутків митців

7.2. Література постмодернізму

7.2.1. Постмодернізм — одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть XX — початку XXI ст.

7.2.2. Постмодерністське мистецтво: елітарна та масова культура

7.3. Сербія. Милорад Павич (1929—2009)

7.3.1. Життя і творчість Милорада Павича

7.3.2. «Скляний равлик» Милорада Павича як постмодерністський твір

7.4. Аргентина. Хуліо Кортасар (1914—1984)

7.4.1. Життя і творчість Хуліо Кортасара

7.4.2. Специфіка індивідуального стилю митця

7.4.3. Фантасмагорична картина безумства натовпу в оповіданні «Менади»

Ваші підсумки. Література другої половини XX — початку XXI ст.

Розділ 8. Сучасна література в юнацькому читанні

8.1. Україна. Крим. Таїр Халілов (нар. 1940 р.). «До останнього подиху»

8.2. США. Джон Майкл Ґрін (нар. 1977 р.). «Провина зірок»

8.3. Австралія. Маркус Френк Зузак (нар. 1975 р.). «Крадійка книжок»

Ваші підсумки. Сучасна література в юнацькому читанні

Словник літературознавчих термінів