Образотворче мистецтво. 6 клас. Железняк

Розділ 3. Натюрморт

Мікеланджело Мерізі да Караваджо. Кошик з фруктами. Цю картину вважають першим самостійним натюрмортом у європейському мистецтві. Вона має певний прихований зміст. Караваджо зображує розкішні стиглі фрукти. Але, якщо придивитися уважніше, виявиться, що всі вони трохи... зіпсовані.

§ 19. Натюрморт

Юнь Шоупін. Півонія

Натюрморт (від франц. nature morte - мертва природа) - твір із зображенням будь-яких предметів побуту, фруктів, забитої дичини, квітів тощо.

Речі, що оточують людину, привертали увагу художників з давніх-давен, тому ми бачимо їх у фресках Давнього Єгипту й Давнього Риму, у середньовічному живописі на релігійну тематику, у портретах. Спочатку речі на картині були лише деталями, як, скажімо, стіл з посудом на фресці «Тайна вечеря» Леонардо да Вінчі. До речі, в іконі, стінописі, портреті минулих часів кожен предмет мав особливе значення. Наприклад, біла троянда чи лілея символізували душевну чистоту, пальма - вічність, людський череп - смерть. Предмети ніби розповідали глядачеві про свого власника або доповнювали зміст оповіді. Однак зображення речей не було головною метою майстрів давнини та Середньовіччя.

Віллєм Кальф. Натюрморт з наутилусом.

Справжнє «тихе життя». Речі ніби ведуть мовчазну бесіду між собою.

Уперше натюрморт набув самостійного значення в VI ст. в Китаї як «живопис квітів». Китайці були в захваті від краси природи, але водночас віддавали належне майстерності художника. У картині ніби поєднувалися майстерність людини і краса природи. У Європі натюрморт виділився в окремий жанр наприкінці XVI ст. Історію європейського натюрморту розпочала станкова картина італійського художника Караваджо «Кошик з фруктами» (1590-ті роки).

В. Шишко. Фіалки

У XVII ст. натюрморт набув поширення в мистецтві країн Західної Європи. Справжній розквіт цього жанру спостерігався в Нідерландах та Фландрії (сучасна Бельгія) в XVII ст. Йому навіть придумали іншу назву - «Stilleven» - «тихе життя», натякаючи, що речі живуть особливим життям і можуть дещо розповісти про свого власника. Нідерландські натюрмортисти ставилися до своєї справи так серйозно, що працювали все життя над яким-небудь одним різновидом натюрморту. Були художники, які зображували лише квіти, інші - музичні інструменти або дичину.

Т. Хитрова. Літній натюрморт

К. Білокур. Сніданок

Один мандрівник писав, що в Нідерландах картини цінуються дорожче, ніж прикраси з дорогоцінного каміння і золота. Багато із цих картин були натюрмортами. Їх можна роздивлятися годинами і знаходити все нові й нові деталі. Реальнішими, ніж справжні, виглядають на картинах надзвичайно майстерно виконані стиглі, налиті соком фрукти. Як живі стоять квіти, навколо яких пурхають метелики, яких так і хочеться спіймати.

На зламі ХІХ-ХХ ст. натюрморт набуває нового значення: він відтворює емоційний стан автора, його погляди на сучасні події, на проблеми людського життя. Таким складним змістом наповнені натюрморти Ван Гога, Сезанна й багатьох інших митців XX ст.

  • 1. Пригадайте, натюрморти яких українських і зарубіжних майстрів ви бачили під час відвідування музею, галереї, виставки. Який з них справив на вас найбільше враження і чому?
  • 2. Яких відомих натюрмортистів минулого ви можете назвати?

Намалюйте натюрморт у теплому або холодному колориті.

Інструменти та матеріали: аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі, фломастери, гелеві ручки.

План роботи:

  • На аркуші паперу скомпонуйте (знайдіть відповідне місце) зображення.
  • Порівняйте пропорції різних частин зображення кожної окремо: довжину до висоти та ширини.
  • Виправте помилки в побудові.
  • Підготуйте малюнок до подальшої роботи: зітріть усі допоміжні лінії, які ви використовували для побудови, зайві лінії.
  • На палітрі поруч підберіть колір, який відповідає кольору, наприклад, тла. Почати роботу фарбами краще з тих кольорів, які вам зрозуміліші.
  • Порівняйте і спробуйте відтворити різницю відтінків різних частин натюрморту.
  • Виявте, яка поверхня освітлена найяскравіше і як виглядає тло поруч.
  • Як змінюється відтінок кольору в тіні і на освітленій поверхні?
  • Де найтемніша тінь і чи не змінилося сприйняття кольору тла поруч із тінню, які півтонові співвідношення на різних поверхнях?
  • Де створюється найбільший контраст?

К. Коровій. Троянди і фіалки

Коровін Костянтин Олексійович (1861-1939) - російський художник. Його мистецтво сповнене надзвичайного оптимізму, постійного захоплення перед красою життя. На енергійну живописну манеру Коровіна мали вплив французькі художники. Майстер працював майже у всіх жанрах - він писав побутові сцени, пейзажі, портрети, виконував театральні декорації. До натюрморту Коровін звернувся в 1900-х роках - і сповнив зображення «мертвої натури» енергійним життям («Риби, вино й фрукти», 1916). Один з найулюбленіших мотивів Коровіна-натюрмортиста - букети троянд на тлі моря, до якого він звертався багато разів.

ПРИГАДАЙМО!

Усі предмети, які ми зображуємо на натюрмортах, подібні до простих геометричних форм. Куб, циліндр, куля, конус, піраміда - ці фігури чи їх поєднання, якщо добре придивитися, можна розгледіти майже у всіх предметах, які нас оточують. Вони є ніби основою предметів. Так, придивившись уважно до лампи, помічаємо, що вона складається із циліндрів (верхня і нижня частини) та кулі (середня частина).

Видатний художник Відродження Леонардо да Вінчі визначав принцип малювання так: «Знати те, що малюєш, але малювати те, що бачиш».

Для того щоб нарисувати еліпс, достатньо побудувати квадрат, за допомогою його діагоналей визначити центр і вписати в нього коло через центри сторін і третини діагоналей.

А. Валаєр-Костер. Натюрморт з предметами мистецтва