Образотворче мистецтво. 6 клас. Железняк

§ 16. Як робити начерки

Найкращим учителем у малюванні постаті людини була, є і буде натура. Малюючи з натури, не варто захоплюватися складними постановками, тому що важко розібратися у складному ракурсі без глибоких спеціальних знань. Роботу над зображенням постаті людини слід розпочати з начерку.

Начерками називають швидкі, лаконічні, невеликі за розміром замальовки. У них передається найсуттєвіше загальне враження від натури без проробки деталей: характерні пропорції, рухи, індивідуальні особливості. Обминаючи дрібниці, які відволікають увагу, тобі необхідно «впіймати» основний рух, відчути рівновагу постаті, простежити, щоб вона не «падала» і не нагадувала «дерев’яну» ляльку. Потрібно перевірити основні пропорції. Складки одягу майже ніколи не бувають випадковими: вони підкреслюють статуру та рух людини.

В. Серов. Портрет балерини Карсавіної. Зверніть увагу, як за допомогою кількох ліній відтворено різні фактури волосся, одягу і шкіри балерини.

Схематичне зображення рухів людини. Розташування центру ваги

У начерку потрібно виявити найхарактерніші риси людей, головні тональні співвідношення. Ти їх добре побачиш, якщо подивишся на натуру трохи примруженим оком, - усе «другорядне» ніби затуманюється.

Малюючи фігуру, яка стоїть, особливу увагу слід звертати на рухи плечей, тулуба, а не тільки рук чи ніг. Фігуру людини, що сидить, потрібно компонувати разом зі стільцем, кріслом, щоб вона не виглядала підвішеною у повітрі.

Приклади начерків

  • 1. На перервах між уроками зробіть начерки постатей своїх однокласників.
  • 2. Поспостерігайте, як складки на одязі підкреслюють рухи, позу людини.

Зробіть кілька начерків постаті людини з натури. Порівняйте пропорції різних людей. Які в них особливості, чим вони відрізняються?

Інструменти та матеріали: аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі, фломастери, гелеві ручки.

План роботи:

  • На аркуші паперу скомпонуйте (знайдіть відповідне місце) зображення постаті людини.
  • Порівняйте її пропорції в цілому.
  • Порівняйте пропорції різних частин тіла людини кожної окремо: довжину до висоти та ширини. Порівняйте їх між собою (щоб, скажімо, руки не вийшли довшими за ноги).
  • Зверніть увагу на те, де розташований центр тяжіння вашого малюнка, чи не «падає» ваша модель.
  • Виправте помилки в побудові.
  • Роблячи наступний начерк, зверніть особливу увагу на відмінності між різними людьми.

Учнівська робота

М. Врубель. Янгол з кадилом і свічкою

Врубель Михайло Олександрович (1856-1910) - видатний російський художник. У 1884 р. брав участь у реставрації давніх фресок Кирилівської церкви у Києві і виконав тут кілька самостійних композицій («Богоматір з немовлям», «Зішестя Святого Духа на апостолів»). У 1887 р. створив акварельні ескізи («Воскресіння», «Надгробний плач») для розписів київського Володимирського собору, які залишилися нездійсненими. Брав участь у реставрації купольного розпису Софійського собору. Автор відомих картин «Дівчинка на тлі персидського килима», «Демон, який сидить», «Пан», «Царівна-Лебідь», портретів, панно «Микула Селянинович» і «Принцеса Мрія», скульптурних (керамічних) творів.