Зарубіжна література. Рівень стандарту. 11 клас. Ісаєва

До вивчення повісті «ДО ОСТАННЬОГО ПОДИХУ»2

ЧИТАЄМО, РОЗМІРКОВУЄМО, ОБГОВОРЮЄМО...

  • 1. Поділіться враженнями від прочитаної повісті.
  • 2. Прокоментуйте епіграф твору — слова Е. Гемінґвея. З якого твору цей вислів? Що об'єднує твори цих двох письменників? Аргументуйте свою відповідь.
  • 3. Що ми дізнаємося про головного героя повісті з перших її сторінок? Які емоції та почуття викликає у вас цей герой і чому?
  • 4. Поясніть, як ви розумієте такі рядки з твору: «іноді дорослим людям корисно зустрітись із своїм минулим. Людина не повинна забувати свого дитинства».
  • 5. Проаналізуйте, які образи виникають у головного героя, коли він згадує своє кохання до Еміне. Складіть власний асоціативний ланцюжок: «Кохання — це ...».
  • 6. Прочитайте, яким побачив своє рідне село Бекир після повернення з війни. Поділіться думками й емоціями, які викликає у вас цей фрагмент твору.
  • 7. Перекажіть, як і чому з «воїна-переможця» головний герой перетворився на «спецпереселенця».
  • 8. Знайдіть у тексті, які жахливі деталі трагедії виселення рідного села переповідає головному герою Абляким-ага.
  • 9. Простежте за текстом, як у творі розкривається тема зради. Висловте своє ставлення до образу приятеля Бекира.
  • 10. Розкажіть, які поневіряння довелося пережити Бекиру в Середній Азії та під час каторги.
  • 11. Схарактеризуйте роль коханої жінки Еміне в житті головного героя.
  • 12. Проаналізуйте за текстом, які враження наповнюють головного героя під час перебування у Криму із сином. Яке болюче питання не дає спокою Бекиру? Свою відповідь підтвердьте цитатами з твору.
  • 13. Прокоментуйте фінал повісті.
  • 14. Поясніть, як ви розумієте назву твору. Простежте, коли й за яких обставин з'являється ця фраза у творі.
  • 15. У класі проведіть дискусію на тему «Чому українському читачу треба (не треба) прочитати повість Т. Халілова “До останнього подиху”?».

2 Текст повісті ви зможете прочитати в електронній хрестоматії, що розміщена на сайті УОВЦ «Оріон».

ЗІ СКАРБНИЦІ ЛІТЕРАТУРНО-КРИТИЧНОЇ ДУМКИ

Історії українського і кримськотатарського народів тісно переплетені між собою. Відбулося кровозмішення цих двох великих народів, що належать до зовсім різних мовних груп. Хоч у них різні культури, державно-економічні уклади, але вони мають однакове світосприйняття — однаково чують, уловлюють звуки, однаково відображають і однаково передають їх. Такі явища в історії людства мають місце.

Юнус Кандим, кримськотатарський поет і перекладач

Кримськотатарська література багата і цікава, і хто її відкриває для себе уперше, той уже ніколи не залишиться осторонь неї. Множаться ряди її прихильників серед українського читача, ростуть ряди перекладачів з кримськотатарської.

Данило Кононенко, український перекладач

Підсумовуємо вивчене

  • 1. Сформулюйте тему та головну ідею повісті «До останнього подиху».
  • 2. За допомогою конкретних прикладів розкрийте національні ознаки прочитаного твору.
  • 3. Прокоментуйте висловлювання, представлені в рубриці «Зі скарбниці літературно-критичної думки».
  • 4. Подивіться фільм українського режисера Ахтема Сеїтаблаєва «Хайтарма» (2013). Що об'єднує цей фільм з прочитаним твором? Свою відповідь обґрунтуйте.

Постер фільму «Хайтарма»

  • 5. Які ще твори мистецтва на тему депортації кримських татар вам відомі? Розкажіть про них.
  • 6. Прокоментуйте висловлювання українського перекладача й видавця В. Даниленка: «Ознайомившись із сучасною прозою кримських татар, народу, який завжди поруч із нами, український читач одержить нагоду зазирнути глибше в душу свого народу, адже націю формують не лише ландшафт, релігія, традиційні заняття і кухня, а й найближчі сусіди. І якщо посередниками між Західною Європою й Україною завжди була Польща, то посередником між Україною і Сходом завжди було Кримське ханство з його багатими традиціями, в яких нашарувалися давні культурні запозичення середземноморських та східних культур».
  • 7. На основі інфографіки1 та матеріалів підручника підготуйте розгорнуту розповідь про трагедію депортації кримськотатарського народу.

1 Інфографіка складена за даними Кримськотатарського національного руху.