Зарубіжна література. Рівень стандарту. 11 клас. Ісаєва
Цей підручник можна завантажити у PDF форматі на сайті тут.
Йоганн Вольфганг Ґете
(1749—1832)
• Що вам запам'яталось про життя і творчість Ґете з вивченого в 9 класі?
• Яке враження справили на вас прочитані ліричні твори цього автора?
Найвище досягнення розуму в тому, щоб пробуджувати інший розум.
Йоганн Вольфганг Ґете
ТОЙ, ХТО КРІЗЬ ПІТЬМУ СТОЛІТЬ НЕСЕ СВІТЛО РОЗУМУ
Як ви вже знаєте з вивченого раніше, Йоганн Вольфганг Ґете — найвеличніший представник культури Просвітництва. У його особистості поєднались письменник, філософ і дослідник, кожна із цих граней надзвичайно яскраво відображає особливості століття Розуму. Водночас науковці наголошують на тому, що «феномен Ґете далеко виходить за ці рамки, захоплюючи такі сфери духу й творчості, до яких просвітники не підносилися або ж ігнорували їх»1.
1 Наливайко Д. Поет національний і всесвітній. — К., 2004.
Пригадаймо найяскравіші сторінки життєпису великого митця. Народився майбутній письменник 28 серпня 1749 року у Франкфурті-на-Майні в багатій бюргерській1 родині. Батьки Ґете створили всі умови для гармонійного розвитку дитини: у будинку була велика бібліотека (2000 томів) і картинна галерея, дорослі часто влаштовували лялькові вистави. Навчання хлопчика почалось із трьох років. Він оволодів основами верхової їзди й малювання, гри на фортепіано та скрипці, а також юриспруденції, античної філософії та літератури. Особлива увага приділялась вивченню мов: англійської, французької, італійської та двох «мертвих» — давньогрецької й латини.
1 Бюргер — у Німеччині та деяких інших країнах міський мешканець.
У 1765 році з волі батька Ґете вступив на юридичний факультет Лейпцизького університету. Однак правознавство не настільки захоплювало юнака, щоб заволодіти світом його думок. Він захоплюється природничими науками, залюбки малює пейзажі. З особливою силою його притягує література, яка в той час розвивалась у річищі рококо. Саме в цьому стилі Ґете пише свої перші студентські вірші (літературною творчістю він захопився ще в дитинстві). Навчанню в Лейпцизькому університеті завадила несподівана хвороба, через що він змушений був повернутися додому. Подальше оволодіння наукою юнак продовжує в університеті Страсбурга. Ґете одержав диплом юриста, однак юридичної кар'єри не прагнув. Його захопленням стало письменництво.
У творчості Ґете виділяють два періоди.
ПЕРІОДИЗАЦІЯ ТВОРЧОСТІ ҐЕТЕ
Назва періоду, хронологічні межі |
|
ШТЮРМЕРСЬКИЙ (початок 70-х рр. XVIII ст. - 1775 р.) |
ВЕЙМАРСЬКИЙ (1775 - 1832 рр.) |
Походження назви |
|
Від назви руху «Буря й натиск» (нім. «Sturm und Drang»), який розгорнувся в Німеччині в 60-80-х рр. XVIII століття. Учасники руху — молоді люди, іменовані «бурними геніями» (німецькою штюрмерами). Ґете став лідером «Бурі й натиску» |
Пов'язана з назвою міста Веймар, куди Ґете прибув восени 1775 року на запрошення вісімнадцятирічного герцога Карла Августа. Тут пройшло все його подальше життя |
Твори, які репрезентують період |
|
Лірика («Майська пісня», «Дика трояндочка», «Прометей» та інші); історична драма «Гец фон Берліхінген», роман «Страждання юного Вертера» |
Трагедії «Егмонт», «Іфігенія в Тавриді», балади («Вільшаний король», «Учень чаклуна» та багато інших), два романи про Вільгельма Мейстера, елегії, поеми, епіграми, послання, публіцистичні статті, вірші |
Трагедія «Фауст» як підсумковий твір Ґете Задум виник у штюрмерський період (1773), завершено твір у веймарський період (1831) |
Отже, другий період, веймарський, як видно з наведеної вище таблиці, виявився доволі довгим. Пригадаймо, що ж сприяло рішенню залишитися у Веймарі? Насамперед Ґете приваблювала особистість Карла-Августа — правителя Веймарського герцогства, у якому він вбачав яскраву особистість, що прагнула перетворити свою маленьку державу на справжній культурний центр Німеччини. Ґете з усією відповідальністю занурився в державну діяльність: спочатку був радником герцога, потім керував військовими і фінансовими справами, займав пост прем'єр-міністра, міністра культури, працював директором театру. До цього його спонукало щире прагнення покращити життя в герцогстві. Він займається будівництвом доріг, розвитком лісового господарства, поновлює гірську справу. Але невдовзі розчаровується в державній службі, адже переконується в неможливості здійснення багатьох планів, які могли б радикально змінити життя суспільства. Така інтенсивна діяльність закінчується душевною кризою. Ґете вирушає до Італії, сподіваючись знайти духовну опору. На батьківщині Данте він перебував два роки (1786-1788). Саме там, серед розкішної італійської природи й неповторних пам'яток античної культури, Ґете чітко усвідомлює, що його головне покликання — поезія.
Повернувшись до Німеччини, він присвячує себе мистецтву слова. У його творчості відображаються нові філософсько-естетичні пошуки, названі дослідниками «веймарською класикою». Для неї було характерним повернення до принципів античного мистецтва, але не з метою реставрації минулого. Ґете сприймав античність як джерело натхнення для створення нової літератури, яка служитиме ідеї виховання гармонійної особистості.
Загалом же веймарський період творчості письменника подарував світові багатогранну й багатобарвну спадщину (див. таблицю на с. 13). Усього перу Ґете належить понад 1600 віршів. Головним його творінням справедливо вважають трагедію «Фауст». Заявивши про себе в студентські роки стилем рококо, у своїй подальшій творчості письменник звертався до різних художніх методів, характерних для неокласицизму, сентименталізму, реалізму. Його балади пройняті романтичними тенденціями.
Крім письменницького покликання, Ґете вдалося реалізувати також дар ученого. З 56 томів Веймарського видання його творів 12 (!) репрезентують наукові праці. Ось назви лише деяких з них: «Природа», «Про оптику», «Вступ до порівняльної анатомії», «До вчення про колір».
Ґете прожив довге, сповнене яскравих подій життя. Саме в розвитку дарованих природою нахилів, у спрямуванні їх на благо суспільства він вбачав сенс людського життя. Символічно, що його останніми словами були такі: «Більше світла!».
- 1. Як ви думаєте, чим біографія Ґете може привабити сучасну людину? А чи привабило в життєписі великого митця щось саме вас?
- 2. На основі наведеної в статті таблиці пригадайте основні особливості двох періодів творчості Ґете.
- 3. Поміркуйте, чи можна Ґете назвати універсальною особистістю. Аргументуйте свою відповідь.
- 4. Що, на ваш погляд, можуть символізувати останні слова Ґете?
- 5. Скориставшись матеріалами статті й рубрики «У творчій майстерні письменника», а також пригадавши вивчене раніше про Ґете та його добу, розв'яжіть кроссенс.
Читачеві ХХІ століття
Ґете та його персонажі «присутні» в найрізноманітніших сферах нашого життя. У багатьох садах квітнуть троянди «Йоганн Вольфганг Ґете», популярними є манґи й комікси за трагедією «Фауст». Цікаву інформацію ви зможете знайти на сайті «Goethe, Schiller & Co», розробленому спеціально для молоді, а також на інтернет-ресурсі Goethezeitportal. Зокрема про грандіозний фестиваль Фауста, присвячений найзнаменитішому твору Ґете і проведений у Мюнхені впродовж лютого-липня 2018 року. Можливо і ви, поміркувавши над невмирущим твором, запропонуєте ідеї до проєкту «“Фауст’” у нашому житті».
Постер з ресурсу «Goethe, Schiller & Co» та обкладинка коміксу-біографії Ґете
Цей контент створено завдяки Міністерству освіти і науки України