Зарубіжна література. Рівень стандарту. 11 клас. Ісаєва

До вивчення поеми «РЕКВІЄМ»1

У творчій майстерні письменниці

ПРО ІСТОРІЮ НАПИСАННЯ ТА КОМПОЗИЦІЮ ПОЕМИ «РЕКВІЄМ»

Найвизначнішим твором у пізній творчості Анни Ахматової вважається поема «Реквієм» — один з перших поетичних творів, присвячених сталінським репресіям. Це твір і про тих, хто опинився за ґратами, і про тих, хто мужньо переніс смерть рідних і близьких, хто не покорився лихій долі.

1 Текст поеми ви можете прочитати в електронній хрестоматії, що розміщена на сайті УОВЦ «Оріон».

«Реквієм» має біографічну основу. Так, у 1921 році за контрреволюційну змову розстріляли колишнього чоловіка Ахматової поета — Миколу Гумільова (на той час подружжя вже розлучилося). Тричі заарештовували сина Льва Гумільова (1935, 1938, 1949). Молодший Гумільов відбув більше 10 років концтаборів за «контрреволюційний терор», але насправді це була помста влади за батьків. Тричі репресований був і новий чоловік Ахматової, мистецтвознавець Микола Пунін, який загинув у таборі. Але «Реквієм» — це не тільки особиста трагедія, це трагедія всього народу; розповідаючи про своє горе, Ахматова говорить від імені мільйонів людей.

З ілюстрацій до поеми «Реквієм»

Композиція поеми має складну структуру. Твір складається з 10 розділів і широкого обрамлення (епіграфа, розділу «Замість передмови», посвяти, вступу й епілогу). Зберігати текст твору, що викривав злочини сталінської епохи, було небезпечно, й Ахматова довірила поему близьким друзям, які зберегли твір у своїй пам'яті. Завдяки цьому поема «пережила» часи, коли друкувати її було неможливо. У 60-х роках, коли всі вірші були скомпоновані й записані на папері, Ахматова з гордістю повідомила: «“Реквієм” знали напам’ять 11 осіб, і ніхто мене не видав». У 1963 році поема була опублікована за кордоном, і лише в 1987-ому вона вийшла в СРСР і стала широко відомою читачам.

Наталя Бичкунова. Пам'ятник (із серії графічних ілюстрацій до поеми «Реквієм»)

ЧИТАЄМО, РОЗМІРКОВУЄМО, ОБГОВОРЮЄМО...

  • 1. Які з віршів поеми вразили вас найбільше? Чому?
  • 2. Розкрийте біографічну основу поеми.
  • 3. Виразно прочитайте «Посвяту». Кому присвятила Ахматова свій твір?
  • 4. Схарактеризуйте особливості композиції поеми.
  • 5. Роздивіться інформаційний плакат1, присвячений «Реквієму» Анни Ахматової. Чи погоджуєтесь ви з тим, що поему Ахматової можна назвати «голосом пам’яті»? Як у ньому звучить особиста трагедія поетеси і трагедія всього народу? Простежте, як переживання ліричної героїні вплітаються в історичний, національний, християнський контексти. Наведіть приклади образів, що увиразнюють кожний із цих контекстів. Як ви думаєте, чому на плакаті зображено пам'ятник поетесі, який установлено біля в'язниці «Хрести» в Санкт-Петербурзі?

  • 6. Усно намалюйте портрет ліричної героїні. Яке значення має уподібнення героїні до Богоматері?
  • 7. За допомогою яких художніх засобів створюється ефект багатоголосся в поемі?
  • 8. Виразно прочитайте епілог «Реквієму». Як інтерпретується в ньому тема пам'ятника?
  • 9. Прокоментуйте епіграф до поеми. Як він перегукується зі змістом твору? Чи можна стверджувати, що епіграф виражає ідею «Реквієму»?
  • 10. Прослухайте, як читає свій твір Ахматова: https://bit.ly/2YqjEba. Яке враження справило на вас авторське виконання? Що нового воно додало до вашої інтерпретації поеми?
  • 11. Поясніть, як ви розумієте назву твору.

1 В інформаційному плакаті використано портрет Анни Ахматової роботи художника Юрія Аннєнкова, фотографію пам’ятника поетесі навпроти в'язниці «Хрести» в Санкт-Петербурзі (скульпторка Галина Додонова).

ЗІ СКАРБНИЦІ ЛІТЕРАТУРНО-КРИТИЧНОЇ ДУМКИ

...За ім'ям Анни Ахматової стояв увесь народ, чим пояснюється її популярність, що дало їй право говорити від імені всіх людей... Її поезія, яку читали, цькували, замуровували, належала людям. Вона дивилася на світ спочатку крізь призму серця, потім крізь призму живої історії.

Йосип Бродський, російський і американський поет, письменник, лауреат Нобелівської премії

Підсумовуємо вивчене

  • 1. Як ви думаєте, чому Марина Цвєтаєва назвала Ахматову «златоустою Анною»?
  • 2. За допомогою інформаційного плаката1 розкрийте основні особливості ранньої лірики Анни Ахматової. Прокоментуйте їх на прикладі прочитаних вами віршів.

  • 3. Знайдіть в Інтернеті й прослухайте фрагмент «Реквієму» В.-А. Моцарта (Lacrimosa). Порівняйте поетичний і музичний «Реквієми».
  • 4. Літературознавець Борис Зайцев назвав «Реквієм» Анни Ахматової «мовчазним вироком звірству». Чи поділяєте ви думку дослідника? Поясніть свою відповідь.
  • 5. За матеріалами сайтів, присвячених Ахматовій (зокрема рекомендованих у цьому розділі підручника), підготуйте віртуальну екскурсію «Українські стежини Анни Ахматової». Проведіть таку екскурсію в класі.
  • 6. Підготуйте мультимедійну презентацію «Анна Ахматова в образотворчому мистецтві». Простежте й прокоментуйте хронологію створення образів мисткині.

1 Інформаційний плакат створено на основі репродукції картини Натана Альтмана «Портрет Анни Ахматової» (1914).

  • 7. Розтлумачте підсумковий плакат1, присвячений творчості Анни Ахматової. Зверніть увагу на подвійний портрет поетеси. Як ви думаєте, яким був задум художника? Поясніть, у чому полягали особливості ранньої та пізньої творчості Ахматової. Назвіть твори кожного з періодів.

  • 8. Напишіть твір на одну з тем: «“Любов'ю ми живі одною...” (за ранньою поезією Анни Ахматової)»; «Я тоді була з своїм народом. Там, де мій народ, на лихо, був»; «Мої улюблені сторінки лірики Анни Ахматової».

1 У підсумковому плакаті використано автографи віршів Анни Ахматової, портрет поетеси роботи художника Володимира Янкілевського, фотографію пам'ятника поетесі у Києві (скульптор Олександр Стельмашенко).