Зарубіжна література. Рівень стандарту. 11 клас. Ісаєва

ЗАРІЗАНА ГОЛУБКА Й ВОДОГРАЙ

О постаті убиті любі

О дорогі розквітлі губи

Міє Мареє

Єтто Лорі

Анні і ти Маріє

Де ви дівчата

Я вас питаю

Та біля водограю

Що плаче й кличе

Голубка маревіє

Душа моя в тремкій напрузі

Де ви солдати мої друзі

Де ви Бійї Даліз Реналь1

Печальні ваші імена

Як у церквах ходи луна

Б'ють відгомоном до небес

Ви в сонну воду глядитесь

І погляд ваш вмирає десь

Де Брак де Макс Жакоб Дерен

Що в нього очі як той Рейн

Де милий Кремніц волонтер

Вже може їх нема тепер

Душа ятриться з непокою

I водограй рида зі мною

А як вони іще живі

Десь б'ються на Північнім фронті

Тим олеандри2 всі в крові

I сонце ранене в траві

На багрянистім горизонті

1 Бійї, Даліз, Реналь — згадуються реальні особистості, літератори, зокрема Рене Даліз, якому присвячено збірку «Каліграми. Вірші Миру та Війни».

2 Олеандр — отруйне дерево з криваво-червоними квітами, яке асоціюється в романських народів з лавром, деревом війни. Існує переказ про загибель наполеонівських солдат, які смажили м'ясо на олеандрових шампурах.

ЧИТАЄМО, РОЗМІРКОВУЄМО, ОБГОВОРЮЄМО...

  • 1. Яке враження на вас справив вірш «Зарізана голубка й водограй»?
  • 2. Що, на ваш погляд, символізують образи голубки, водограю, олеандрів і сонця?
  • 3. Яким чином пов'язані між собою зміст вірша та його графічне оформлення?
  • 4. Чи можна стверджувати, що в основу твору покладено антитезу? Обґрунтуйте відповідь.
  • 5. Опишіть, яким ви уявляєте ліричного героя цієї поезії.

Мистецькі передзвони

Розмірковуючи над образами вірша «Зарізана голубка й водограй», читачі вбачають у водограї символ скорботи за полеглими на фронті. З одного боку, він асоціюється зі слізьми, із вічним плачем за загиблими, з іншого — з фонтаном крові, пролитої на війні. Образ зарізаної голубки, який пов’язують із жіночністю, болем і тугою, зі зруйнованим війною життям, надзвичайно вразив Пікассо. Художник обрав його прототипом для зображення славнозвісного голуба, що згодом став емблемою миру.

Пабло Пікассо. Голубка миру (1949)

ЗІ СКАРБНИЦІ ЛІТЕРАТУРНО-КРИТИЧНОЇ ДУМКИ

Поезія зобов'язана Аполлінеру народженням нового ліризму, якого не знав ніхто до нього, навіть Вітмен.

Вітезслав Незвал, чеський поет

Вже не одне покоління дослідників і шанувальників поезії цілком слушно вбачає у творчості Ґійома Аполлінера одне з найвидатніших і найоригінальніших поетичних явищ початку двадцятого сторіччя. Та разом із тим у його поезії, в її рухові і її структурах виразно проявляється і «спільний зміст», закономірності й тенденції, притаманні цілому етапові розвитку європейської поезії і ширше — всього європейського мистецтва. І розкривається по-справжньому творчість Аполлінера в єдності цих двох аспектів, органічно між собою взаємопов'язаних.

Дмитро Наливайко, український літературознавець

УКРАЇНСЬКІ СТЕЖИНИ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

У творчій спадщині Аполлінера є твори, що засвідчують його інтерес до української культури. Це поема «Пісня нелюбого», у якій згадуються запорозькі козаки, а головним чином її фрагмент «Відповідь запорожців турецькому султанові». Його джерелом став сам текст відомої пам’ятки давньої української літератури — «Листування запорожців із султаном», який у ХІХ столітті неодноразово видавався українською й російською мовами. Аполлінеру вдалося передати загальний дух, побудову, синтаксис і частково навіть ритмічну структуру цього документа.

Українською мовою вірші Аполлінера перекладали Павло Тичина, Микола Лукаш, Михайль Семенко, Дмитро Павличко та інші.

Читачеві ХХІ століття

Аполлінер прагнув у своїй творчості до синтезу музики, поезії та живопису. Розроблювана ним ідея взаємодії тексту й зображення стала однією з найпродуктивніших стратегій розвитку мистецтва в ХХ і ХХІ століттях. Зокрема нині популярною є відеопоезія — новий вид мистецтва, що органічно поєднує відео і поетичний текст, який або декламують, або представляють графічно.

Сучасні автори пишуть візуальні вірші, тобто такі, що синтезують літературний текст і елементи зорових видів мистецтва (графіки, живопису, декоративно-прикладного мистецтва, архітектури тощо) в одне естетичне ціле. Так, український поет Микола Мірошниченко створив вірш «Фонтан», у якому обіграно каліграму Ґ. Аполлінера «Зарізана голубка й водограй».

Підсумовуємо вивчене

  • 1. Продовжте речення: «Каліграми — це ...».
  • 2. Пригадайте сутність поняття «авангардизм».
  • 3. Проілюструйте авангардистські тенденції творчості Аполлінера прикладами з прочитаних поезій.
  • 4. Чим здивували вас вірші французького поета? Чи видаються вам його творчі пошуки актуальними і в наш час?
  • 5. Підготуйте виразне читання одного з віршів Аполлінера.
  • 6. Розв'яжіть кроссенс. Які образи з прочитаних віршів зашифровано в ньому? Що вони символізують? Про які особливості культури початку ХХ століття, а також творчості Аполлінера нагадала вам ця головоломка?