Підручник з Технології. 10 (11) клас. Ходзицька - Нова програма

ТВОРЧИЙ ПРОЕКТ «ВІДКРИТТЯ ВЛАСНОЇ СПРАВИ — ТВОРЧОЇ МАЙСТЕРНІ "УКРАЇНСЬКИЙ СУВЕНІР"»

I. Організаційно-підготовчий етап

1. Вибір та обґрунтування теми проекту

Багато молодих людей розмірковують про власну справу. І відразу ж виникають запитання: з чого почати, де взяти капітал, куди звертатися і що необхідно робити насамперед?

Почніть з ідеї. Варіантів ідей для підприємницької діяльності багато, детальніше з ними можна ознайомитися в Інтернеті. Відкриваючи свою справу, дуже важливо пам’ятати, що ідея має відповідати вашим прагненням, особистим ціннісним переконанням. Тож, перш за все, необхідно об’єктивно оцінити свої вміння. Наприклад, якщо ви відмінно, на професійному рівні знаєте англійську мову, тоді беріться за справу та організуйте репетиторство. Умієте робити вироби з деревини — продавайте дерев’яні вироби, виготовлені власноруч. Як би це банально не звучало, під час вибору бізнес-ідеї прислухайтеся до свого серця, ви маєте полюбити власну справу, інакше у вас нічого не вийде.

Потім необхідно обрати тип бізнесу, який не потребує великих капіталовкладень. Наприклад, це може бути агентство з надання приватних уроків або інтернет-магазин.

Останнім часом українські народні традиції та мистецтво стали одним із головних чинників відродження національної свідомості. Подарунок з українською душею — український сувенір, та й узагалі все національне, сьогодні набуло актуальності. Галузь сувенірного бізнесу є важливою для економіки будь-якої країни і стрімко розвивається в усьому світі. Цьому сприяє збільшення потоку туристів, що зростає рік у рік. У кожній країні вироби з національним колоритом та з використанням місцевих технік декоративно-ужиткового мистецтва дуже затребувані, тобто бізнес із виготовлення та продажу національної сувенірної продукції є перспективним.

Отже, здібності, навички й знання з технік декоративно-ужиткового мистецтва, а головне — бажання створювати вироби власноруч, дозволять втілити ідею відкриття творчої майстерні «Український сувенір».

2. Мета виконання проекту

Проект із відкриття творчої майстерні «Український сувенір» виконується для моделювання ситуації, яка може бути в реальному дорослому житті з метою створення власної справи та організації приватного підприємства на території свого місця проживання. Проект розрахований на замовлення ексклюзивних виробів приватними клієнтами різних вікових категорій та спеціалізованими магазинами.

3. Яким має бути бізнес-проект

Основними вимогами до відкриття цього типу бізнесу є:

• мінімальне капіталовкладення;

• оптимальний вид офіційного оформлення підприємницької діяльності;

• мінімальне приміщення для виготовлення та реалізації продукції;

• продукція лише ручної роботи;

• продукція, виготовлена лише з екологічно чистих матеріалів.

4. Банк ідей та аналіз бізнес-планів підприємств-аналогів

Перед початком роботи над проектом потрібно знайти й переглянути декілька бізнес-планів своїх знайомих підприємців або скористатися мережею Інтернет.

№ з/п

Бізнес-план

1

Квітковий магазин

2

Аксесуари та прикраси ручної роботи

3

Миловаріння: домашнє виготовлення мила ручної роботи

4

Хенд-мейд на експорт

5

Меблі ручної роботи

Ретельно проаналізувавши обрані бізнес-плани, можна зробити такі висновки: бізнес-плани 1 і 5 потребують великих капіталовкладень через дороге обладнання та аренду окремого приміщення. Бізнес-плани 2, 3, 4, 5 пропонують продукцію лише ручної роботи, проте бізнес-план 3 не є вигідним в оформленні бізнесу, оскільки на мило ручної роботи потрібно отримати реєстраційне посвідчення та сертифікати про відповідність. Приклади бізнес-планів 2 і 4 найкраще відповідають вимогам проекту, адже вони пропонують вироби лише ручної роботи, а для початку таких справ необхідні мінімальні вкладення, до того ж працювати можна вдома.

5. Орієнтовний час виконання проекту

За попередньою оцінкою, на створення бізнес-плану творчої майстерні потрібно близько 30 годин. Хоч це не є дуже складним, проте на ознайомлення з основами підприємницької діяльності, на детальне дослідження ринку та вивчення правової та юридичних сторін проекту необхідно багато часу.

II. Конструкторський етап

Аналіз стратегії бізнесу

На цьому етапі необхідно проаналізувати стратегію бізнесу. Стратегія має відповідати вашим особистим цінностям, щоб із часом не зник інтерес до справи.

Відкриваючи творчу майстерню за обмежених грошових коштів, на початковому етапі можна заощадити на приміщенні та виготовляти сувеніри у власній квартирі, переобладнавши одну з кімнат під виробниче приміщення.

Необхідно дослідити ринок та визначити, чи існує попит на сервіс або товар, який буде запропоновано. Це також стане в пригоді в майбутньому під час написання бізнес-плану. Важливо визначити нішу на ринку для свого бізнесу, в іншому випадку справа не буде розвиватися швидко. Для цього слід провести інтернет-дослідження — знайти та проаналізувати статистику продажу схожої продукції, подивитися, хто в місті (районі) продає аналогічну продукцію, чим саме вони займаються і як вони це роблять. Ще необхідно «посидіти» в Інтернеті та пройтися магазинами, поспілкуватися з потенційними клієнтами, тобто провести дослідження — подивитися, на що люди витрачають свої гроші і як оцінюють ті чи інші товари та послуги.

На цьому етапі також потрібно звернутися до Державної реєстраційної служби з метою набуття статусу фізичної особи-підприємця (ФОП), щоб мати право законно займатися підприємницькою діяльністю. У цьому питанні краще проконсультуватися з юристом і переконатися, що ви зробили все необхідне.

Далі необхідно визначитися зі способом фінансування. На початкових стадіях відкриття власної справи можна використовувати власні заощадження і самим інвестувати у свою справу або скористатися підтримкою родини чи друзів, оскільки отримати кредит у банку шансів небагато.

Наступним кроком має бути визначення моделей товарів унікальної національної сувенірної продукції та пошук постачальників необхідних матеріалів і інструментів для виготовлення цих виробів. Одним із найзручніших та найшвидших варіантів є спеціалізовані Інтернет-магазини, які до того ж часто пропонують безкоштовну доставку необхідних матеріалів, інструментів та обладнання.

Щодо вирішення питання оплати від клієнтів, то можна отримувати кошти на карту, на банківський рахунок, готівкою або післяплату кур’єрською службою.

Далі слід з’ясувати, чи необхідно наймати працівників із конкретними навичками, чи можна розпочати справу самотужки. З одного боку, наявність штату може значно збільшити затрати на організацію бізнесу, а з іншого — допоможе швидше досягнути поставлених цілей.

Перед тим як рекламувати свій бізнес чи відкрити сайт інтернет-магазину, потрібно подумати, як зробити вашу компанію брендом. Для початку необхідно розробити логотип свого підприємства та демонструвати його на бірках своїх виробів. Це допоможе виділитися серед конкурентів та стане ключовим елементом маркетингу. Якщо хочете продавати дорого, потрібно піклуватися не тільки про якість товарів, а й про їх «обгортку», яка додає презентабельності виробам. Важливо приділити увагу розробці брендованих коробок і пакетів (мал. 6).

Мал. 6. Фірмені упаковки для сувенірної продукції

Тепер можна зайнятися створенням сайту-магазину свого підприємства з метою реклами та збільшення попиту на товар.

Зробити ваш бізнес унікальним може створення власної «унікальної торгової пропозиції», наприклад: товари з екологічно чистих матеріалів і лише національного характеру, виготовлення на замовлення ексклюзивних товарів. Це сприятиме тому, щоб клієнт вибрав саме вас, а не конкурентів. Важливо донести до потенційних покупців, що всі ці бонуси можна отримати, тільки працюючи з вами.

Також потрібно підтримувати активні відносини з клієнтами:

• пропонувати знижки за лояльність (якщо ви, наприклад, працюєте разом уже рік), виявляючи повагу до постійних клієнтів, адже саме вони становитимуть істотну частину стабільного заробітку;

• запустити e-mail-розсилку за своєю базою клієнтів, де будете з ними спілкуватися та повідомляти про нові акційні події у вашому інтернет-магазині.

Також потрібно вибрати програмне забезпечення для ведення бухгалтерського обліку або додаток для онлайн-бухгалтерії. Основна перевага використання якісного програмного забезпечення для ведення бухгалтерії полягає в тому, що всі витрати стануть зрозумілими. Це дасть можливість приймати зважені фінансові рішення. Необхідно регулярно звітувати перед кредиторами та інвесторами, ці відомості підтвердять вашу надійність і допоможуть уникнути фінансових втрат.

III. Технологічний етап

Написання бізнес-плану для творчої майстерні «Український сувенір»

1. Резюме проекту

Мета проекту — відкриття майстерні «Український сувенір». Проект передбачає виробництво та реалізацію сувенірної продукції, що має національний характер.

На початковому етапі майстерня буде розташована в окремій власній кімнаті. Уся продукція буде вироблятися власними силами. Усі необхідні матеріали та інструменти будуть закуповуватися в оптовій або роздрібній мережі міста, а також через Інтернет.

Основними чинниками успіху проекту є:

• оригінальний асортимент товарів;

• використання тільки екологічно чистих матеріалів;

• виключно ручна робота;

• виготовлення ексклюзивних товарів на замовлення;

• активна реклама в соціальних мережах продукції з логотипом майстерні.

Основні показники ефективності проекту

Термін окупності

23 дні

Термін реалізації

Квартал

Загальна вартість проекту

38 220 грн

Реалізація проекту

Інвестиційні кошти (власні та близьких)

План прибутку

30 629,2 грн за квартал

2. Галузь, фірма та її продукція

Назва підприємства — «Творча майстерня ’’Український сувенір”».

Майстерню буде зареєстровано як приватне підприємство, що сплачуватиме єдиний податок та єдиний соціальний внесок у Пенсійний фонд.

Стадія розвитку майстерні — початкова.

Творча майстерня буде розташована за адресою: домашня адреса власника.

Керівник підприємства — прізвище, ім’я, по батькові власника та номер телефону.

Вид діяльності — виробництво товарів.

Кількість працівників — 1 особа.

Опис товарів та послуг

Суть ідеї полягає в організації виробництва та в реалізації сувенірної продукції через Інтернет (сайт, соціальні мережі) за допомогою служб доставок. У цьому бізнесі особливо важливо створити відповідну атмосферу: красиве й оригінальне оформлення сайту майстерні, якісні фото товарів, продуманий логотип, бірку, цінники, упаковку. Усе це не передбачає значних фінансових витрат.

Основна ідея реалізації продукції — переконати клієнтів, що їхня оселя, її інтер’єр мають бути унікальними, що можна зробити оригінальний подарунок до різних подій.

Асортимент буде представлений ручною вишивкою, текстильними іграшками, дерев’яними виробами та виробами на замовлення, які виготовлені з екологічно чистих матеріалів.

Продукція

У перший місяць планується виготовлення таких товарів ручної роботи:

№ з/п

Найменування виробу

Ціна, грн/шт.

1

Оберіг лялька-мотанка

285

2

Брелок (вишивка по дерев’яній заготівці)

45

3

Обкладинка на паспорт

90

Виготовлення сувенірів удома та продаж через Інтернет і за телефонними замовленнями дадуть змогу зменшити ціну через відсутність витрат на посередників.

Для створення кола клієнтів використовуватиметься реклама в соціальних мережах.

Коло клієнтів — люди різних вікових категорій, які хочуть мати унікальні речі. Майстерня виготовлятиме товари та прийматиме замовлення в будь-який час.

Згодом майстерня розширить асортимент товарів, а постійним клієнтам будуть надаватися знижки. Варто виявляти турботу про таких клієнтів, адже саме вони становлять істотну частину стабільного заробітку.

3. Дослідження ринку

З метою дослідження ринку було проаналізовано бізнес конкурентів — магазини сувенірних подарунків, що працюють у місті, та зроблено висновки, які наведені в таблиці «Аналіз можливостей майстерні в порівнянні з магазинами сувенірів».

4. Маркетинговий план

Характеристика цільового сегмента ринку творчої майстерні

Головним чинником, що регламентує роботу майстерні, є її спеціалізація. Позитивним є те, що акцент зроблений не тільки на реалізацію наявних сувенірів, а також на виготовлення сувенірів на замовлення, до того ж із екологічно чистих матеріалів.

Цільова аудиторія — чоловіки та жінки (переважно) у віці 20-60 років із рівнем доходу, вищим за мінімальну заробітну плату; жителі міста (60-65 %), жителі всіх населених пунктів України (30-35 %) та жителі різних країн світу (5-10 %).

Аналіз можливостей майстерні в порівнянні з магазинами сувенірів

Переваги

Недоліки

• Ручна робота з використанням різних технік декоративно-ужиткового мистецтва;

• висока якість продукції та екологічно чисті матеріали;

• цілодобове замовлення

• Відсутність приміщення для виготовлення продукції та магазину для її реалізації;

• відсутність співробітників

Можливості

Загрози

• Розширення асортименту;

• зростання попиту на ринку

• Поява нових конкурентів;

• тіньові виробники (незареєстровані)

Прогнозована ціна на вироби майстерні

Виріб

Матеріали

Ціна за одиницю матеріалу

Витрати матеріалу

Вартість витрат

Усього за матеріали

Орієнт. вартість роботи

Націнка (100 %)

Орієнт. ціна

Оберіг лялька-мотанка

• Тканина льон

• тканина бавовняна

• нитки муліне

• нитки «Ірис»

• атласні стрічки

110 грн/м2

64 грн/м2

6 грн/моток

14 грн/моток

3 грн/м

0,12 м2

0,09 м2

2 мотки

5 м

3 м

13,2 грн

5,76 грн

12 грн

3 грн

9 грн

42,96 грн

100 грн

142,96 грн

285 грн

Брелок (вишивка по дерев’яній заготовці)

• Фанера

• нитки

• ланцюжок

• кільце

280 грн/2 м2

6 грн/моток

10 грн/м

1 грн/шт

0,0025 м2

2 м

0,07 м

1 шт

0,35 грн

0,5 грн

0,7 грн

1 грн

2,55 грн

20 грн

22,55 грн

45 грн

Обкладинка на паспорт

• Тканина лляна

• нитки муліне

• нитки котушкові

110 грн/м2

6 грн/моток

6 грн/шт

0,03 м2

6 м

3 м

3,3 грн

3 грн

0,5 грн

6,8 грн

40 грн

46,8 грн

90 грн

Найбільший дохід прогнозується перед святами, оскільки сувеніри національного характеру є оригінальним та завжди актуальним подарунком. Для розвитку бренду та збільшення попиту в будні необхідно підсилення реклами продукції майстерні.

Реклама

Для просування продукції на ринку будуть використані різні засоби. Буде створений веб-сайт майстерні (на початковому етапі може бути й безкоштовним), на якому розміщено асортимент товарів із цінами, контакти, фотографії виробів та відео виробничого процесу, новини та спеціальні пропозиції. У соціальних мережах будуть створені рекламні сторінки, на яких розміщено анонси статей із веб-сайту, а також заплановано конкурси та розіграші для максимального залучення аудиторії. У соціальних мережах відбувається також збір зворотної інформації (відгуки, коментарі) від відвідувачів.

Ціноутворення

Перелік усіх необхідних матеріалів, їх ціну, потрібну кількість та орієнтовну вартість роботи наведено в таблиці «Прогнозована ціна на вироби майстерні».

Собівартість продукції планується знизити на 20-25 % від ринкової за рахунок економії на заробітній платі й відсутності плати за оренду приміщення. Зниження собівартості готового виробу дозволить творчій майстерні перейти в більш низьку цінову категорію, тим самим збільшуючи ринки збуту і кількість потенційних покупців.

5. Виробничий план

Творча майстерня буде розміщена в окремій власній кімнаті у квартирі.

Для того щоб почати виробництво продукції, необхідно мати професійні інструменти та якісне обладнання. Утім, на першому етапі роботи майстерні буде достатньо власного наявного обладнання та інструментів: ножиці, голки, булавки, гачки, швейна машина, праска, шуруповерт.

Усі необхідні матеріали будуть закуповуватися в постачальників через Інтернет із безкоштовною доставкою або в місцевих магазинах. Обов’язково здійснюватиметься контроль матеріалів на відповідність їх вимогам проекту (мають бути лише екологічно чисті) з метою забезпечення якості продукції.

Виробничі витрати становлять:

• орендна плата (у нашому випадку відсутня), плата за електроенергію, комунальні платежі та заробітна плата робітникам (у нашому випадку відсутня);

• витрати на сировину, матеріали для виробництва, придбання обладнання та інструменту, витратних матеріалів;

• транспортні витрати (у нашому випадку відсутні);

• витрати на рекламу (у нашому випадку відсутні).

6. Організаційний план

Творча майстерня створюється як приватне підприємство — фізична особа-підприємець на спрощеній системі оподаткування.

Перевагами такої форми організації бізнесу є:

• максимально повне використання власником права на участь в управлінні підприємством;

• високий рівень мобільності прав власності на приватне підприємство;

• можливість залучення власного капіталу;

• невеликі стягнення до бюджету.

Купівля професійного обладнання дозволить досить просто й швидко відкрити свою справу з виготовлення виробів ручної роботи.

Оскільки інструменти та матеріали, що використовуються в роботі, досить мобільні, то облаштування приміщення для роботи не займе багато часу.

Вироби творчої майстерні будуть продаватися й доставлятися клієнтам через служби доставки або самовивозом.

Буде створено сайт творчої майстерні та сторінки в соціальних інтернет-мережах, де всі охочі зможуть ознайомитися з асортиментом виробів та зробити замовлення виробу онлайн або телефоном.

Усі фінансові перерахування від клієнтів будуть фіксуватися, і з них будуть відраховуватися податки.

7. Оцінка ризиків

Цей проект на основі маркетингу має незначний рівень ризику. У місті є сувенірні магазини, утім вони не працюють на замовлення, їхня продукція є промисловим виробництвом, і не завжди вона екологічна. Отже, можна прогнозувати, що з цього виду бізнесу буде отримано певний прибуток.

До окремих ризиків цього проекту належать:

• ризик, пов’язаний із проблемою платоспроможності покупців;

• невчасне виконання замовлення, хоча відповідальність працівника виключить можливість такого ризику;

• вплив конкуренції — відкриття неподалік іншого сувенірного магазину, що реалізовуватиме аналогічні товари й послуги.

8. Фінансовий план

Фінансовий план складається з оцінки дохідних і витратних статей творчої майстерні.

Під час створення власного бізнес-проекту слід також ураховувати необхідність сплати податків і внесків, витратних матеріалів (упаковка, бірка).

Підприємці на спрощеній системі 1-ї групи сплачують податки і збори в такому розмірі:

Єдиний податок, 1-ша група — 170 грн на місяць;

Єдиний соціальний внесок (ЄСВ) — 409,53 грн на місяць;

усього — 579,53 грн щомісячно.

Прогнозований обсяг доходів майстерні

Кількість проданих виробів на день

3 шт.

Середня ціна за виріб

140 грн

Дохід на день

420 грн

Дохід на квартал

38 220 грн

Прогнозовані витрати майстерні

Вид витрат

За 1 день

За квартал

Матеріали

52,31 грн

4760,21 грн

Витратні матеріали

12 грн

1092 грн

Відрахування в бюджет

19,31 грн

1738,59 грн

Разом

83,62 грн

7590,8 грн

Отже, ґрунтуючись на цих показниках, можна розрахувати чистий прибуток майстерні:

Чистий прибуток = Дохід - Витрати = 38220 грн - 7590,8 грн = 30629,2 грн.

За цими даними можна зробити висновок, що за перший квартал існування підприємства прибуток становитиме 30 629 грн за умов реалізації сувенірів.

Для започаткування бізнесу планується інвестування з власного капіталу (грошові подарунки на свята) та капіталу ваших близьких.

Термін окупності проекту = сума витрат : прибуток на день = 7590,8 грн : 336,58 грн/день = 23 дні.

9. Додатки (фото товарів, логотип)

Фото виробів і логотип творчої майстерні представлено на малюнку 7.

Мал. 7. Фото виробів: а — оберіг лялька-мотанка; б — брелок (вишивка по дерев'яній заготовці); в — обкладинка на паспорт; г — логотип творчої майстерні «Український сувенір»

IV. Завершальний етап

1. Визначення досягнення мети проекту

Чи досягнуто мету проектування?

Усі необхідні дії щодо набуття статусу підприємця вивчені, готовий бізнес-план власної справи, отже, мету проекту досягнуто.

2. Визначення можливості вдосконалення виробу та складних моментів роботи

Що можна змінити в проекті, якщо доведеться виконати його ще раз?

За можливості найняти на роботу двох співробітників-однодумців із метою пришвидшення реалізації поставлених цілей.

Що виявилося найскладнішим у роботі над проектом?

Найскладнішим у роботі над проектом було написання розділу «Фінансовий план» бізнес-плану, а саме визначення доходів і витрат майбутнього підприємства.

3. Оцінювання перспектив реалізації проекту

Створивши бізнес-план, дійшли висновку, що виготовлення та продаж національної сувенірної продукції є досить прибутковою справою. І в цьому дуже допоможе реклама. Необхідно почати вести сторінки в соціальних мережах Facebook та Instagram. Адже, за даними статичних досліджень, переважна більшість українців купують товари та послуги, спираючись на рекомендації друзів і знайомих, зокрема в соціальних мережах. Багато хто не вірять рекламі, але при цьому довіряють відгукам знайомих чи користувачів у мережі Інтернет.

Після того як бізнес стане досить розвиненим і сувеніри почнуть користуватися популярністю, можна відкрити власний інтернет-магазин та магазин у великому торговому центрі.

4. Презентація проекту

Залишилося презентувати бізнес-план своїм рідним та друзям, продемонструвати деякі моделі сувенірних виробів, виготовлених власноруч, почути їхні відгуки про виконану роботу та в майбутньому реалізувати проект у життя.