Трудове навчання (обслуговуючі види праці). 9 клас. Ходзицька

Практична робота

З’єднання деталей виробу

Інструменти та матеріали: праска, гачок, ножиці, голки для шиття, сантиметрова стрічка, шпильки, нитки для в'язання та нитки для зшивання.

Правила безпечної праці: роботу виконувати з дотриманням правил безпечної праці в шкільних майстернях.

Послідовність виконання роботи:

  • 1. Уважно розглянути схеми та зображення способів з'єднання деталей виробів, прочитати пояснення до їх виконання.
  • 2. Проаналізувати способи з'єднання деталей виробів, обрати той, що підходить найбільше.
  • 3. Дібрати нитки та відповідний номер гачка для з'єднання деталей виробу або голку.
  • 4. Порадитися з учителем, виконати контрольний зразок.
  • 5. Якщо контрольний зразок виконано правильно, приступити до зшивання деталей виробу відповідно до схеми та опису. У процесі роботи час від часу звертатися до схеми та перевіряти правильність виконання.
  • 6. Після зшивання деталей переконатися у відсутності помилок.
  • 7. Закріпити всі кінці ниток за допомогою голки для шиття або гачка.
  • 8. Вирівняти виріб, злегка розтягуючи петлі руками. У разі потреби виріб пропрасувати.

Мал. 8.23. Вироби, в'язані спицями

Ключові слова: способи з'єднання деталей, шов «назад голкою», «ткацький» шов, шов «через край», потайний шов, декоративні шви, шов «ланцюжок», з'єднання гачком «ланцюжком», з'єднання гачком стовпчиком без накиду, ажурне з'єднання гачком, горизонтальний трикотажний шов «петля в петлю», вертикальний трикотажний шов «матрацний», трикотажний кетельний шов.

Контрольні запитання

  • 1. Назвіть способи з'єднання деталей в'язаних виробів.
  • 2. У яких випадках деталі можна зшивати на швейній машині? Які переваги та недоліки має цей спосіб з'єднання?
  • 3. Яких вимог потрібно дотримуватися, якщо для з'єднання обрано декоративні шви?
  • 4. Які вироби можна з'єднувати трикотажним швом «петля в петлю»?
  • 5. Які особливості виконання вертикального трикотажного шва «матрацний»?
  • 6. Як охайно сховати кінчики ниток після зшивання?
  • 7. Що, на вашу думку, є найважливішим під час підготовки до з'єднання деталей виробу?
  • 8. Чому необхідно розглянути кілька способів з'єднання й лише після цього обрати?

Працюємо в парах

  • 1. Доберіть до запропонованих на малюнку 8.23 виробів способи з'єднання деталей. Преший учень добирає спосіб зшивання голкою, а другий — інший вид з'єднання.
  • 2. Доберіть інструменти, вид і колір ниток для виконання роботи.
  • 3. Обґрунтуйте доцільність запропонованих варіантів з'єднання деталей.

Працюємо творчо й самостійно

  • 1. Знайдіть удома в'язані спицями вироби та роздивіться їх.
  • 2. Визначте, зі скількох деталей вони складаються.
  • 3. Якщо вироби складаються з кількох деталей, визначте спосіб їх з'єднання.
  • 4. Висновки запишіть у зошит.