Підручник з Музичного мистецтва. 7 клас. Хлєбникова - Нова програма

«Легке» і «серйозне» в музиці

Існування «легких» і «серйозних» жанрів у мистецтві є так само природним, як і різноманітне життя людини: в одному випадку вона відчуває потребу відвідати бібліотеку, в іншому — відпочити в колі друзів. Не менш природне й бажання послухати оперну арію або проспівати модний шлягер.

Які музичні жанри ви вважаєте «легкими», а які — «серйозними»?

До жанру розважальної (легкої) музики належить розважально-танцювальна, поп-музика, оперета. Безумовно, свої мистецькі шедеври є і в цій галузі. Серед них прекрасні твори Й. Штрауса, Дж. Гершвіна, The Beatles та ін. Видатні майстри розважального жанру своєю яскравою музикою дарують світу відчуття краси, пробуджують у людях високі ідеали, а це під силу тільки справжньому мистецтву.

«Легке» й «серйозне» в мистецтві, як і в житті, не завжди існують окремо, вони взаємодіють, взаємопроникають одне в одне. Останнім часом стало звичним чути у виконанні естрадних співаків романси, арії з опер і мюзиклів, а оперні співаки, навпаки, виконують естрадні пісні, рок-композиції.

Іноді навіть важко визначити, до якого жанру — легкого чи серйозного — належить той чи інший твір. Тому поняття «легка музика» можна теж розглядати у двох значеннях: музика, легка за змістом, і музика, легка за сприйняттям. Серед найвідоміших «оперних хітів» — знамениті «Серце красуні» з опери Джузеппе Верді «Ріголетто», «Куплети Мефістофеля» з опери Шарля Гуно «Фауст» та багато інших популярних номерів оперної класики.

Сцена з опери Дж. Верді «Ріголетто»

Сцена з опери Ш. Гуно «Фауст»

Як ви розумієте поняття «серйозна» і «легка» музика? Яка між ними різниця? Поміркуйте.

Чи можуть слухачі завдяки музиці, «легкій за сприйняттям», наблизитися до розуміння серйозної музики?

Чому, на вашу думку, і до серйозної академічної музики застосовуються поняття «хіт», «оперні хіти», «хіти симфонічної музики»?

Опера «Ріголетто» видатного італійського композитора Джузеппе Верді написана за сюжетом драми Віктора Гюго «Король розважається». Основна її ідея — зіткнення чистоти, благородства і безкорисливої любові зі світом егоїзму та несправедливості. Знаменита пісенька Герцога «Серце красуні» характеризує його як безтурботну й легковажну людину, яка звикла брати від життя все, що забажає, і не здатна на сильні почуття.

Дж. Верді. «Серце красуні» з опери «Ріголетто».

Як ви вважаєте, ця арія належить до легкої чи серйозної музики? Чому?

Джузеппе Верді (1813-1901)

Фінальна сцена опери «Ріголетто»

Опера «Фауст» принесла світове визнання французькому композиторові Шарлю Гуно. У ній митець звернувся до поеми німецького письменника Йоганна Гете. В основі сюжету — старовинна легенда про доктора Фауста, який продав душу дияволу (Мефістофелю) заради досягнення омріяних цілей.

Шарль Гуно (1818-1893)

Т. Штонда у ролі Мефістофеля

В українському оперному мистецтві образ Мефістофеля найяскравіше втілили вітчизняні співаки Тарас Штонда, Анатолій Кочерга, Сергій Магера, Сергій Ковнір.

Найвідоміша арія Мефістофеля — куплети «На землі весь рід людський...» створюють образ стихійної, злої, жорстокої сили, яка панує над людьми. Особливістю цього відомого фрагмента є поєднання стильових рис застільної пісні й стрімкої тарантели. Мефістофель сміється з людей, які гинуть за «ганебний метал» — гроші.

Шарль Гуно. Куплети Мефістофеля з опери «Фауст».

Яке враження справив на вас цей фрагмент опери?

Запитання та завдання

* Як ви поясните поняття «музика, легка за сприйняттям»? Чи завжди така музика є розважальною?

* Схарактеризуйте образи і звучання фрагментів з опер «Ріголетто» та «Фауст».

* Чим зацікавили вас ці відомі оперні фрагменти?

У вільний час

Перегляньте фрагмент фільму-опери «Фауст» і послухайте куплети Мефістофеля у виконанні українського співака А. Кочерги.

http://www.youtube.com/watch?v=6KmavUN20yc

За допомогою яких засобів виразності митцеві вдалося втілити художній образ Злого духа?