Підручник з Музичного мистецтва. 7 клас. Хлєбникова - Нова програма

Симфонічні фрески

XX століття подарувало світу чимало музичних геніїв. Творчості Дмитра Шостаковича належить одна з найбільш правдивих і вражаючих сторінок у музичному літописі нашої епохи. Його мистецтво належить до явищ вищого рівня, воно приголомшує слухачів, розповідаючи про насущні проблеми людства. Невипадково для вираження своїх ідей композитор найчастіше звертався до симфонії — найбільш філософського жанру музики.

Головним змістом Сьомої симфонії Д. Шостаковича є протиставлення двох протилежних образів — добра і зла. У І частині твору втілений конкретний програмний задум: вона «...розповідає про те, як у наше прекрасне мирне життя увірвалася страхітлива грізна сила — війна... Експозиція І частини розповідає про щасливе життя людей, упевнених у собі й у своєму майбутньому»,— писав митець.

Дмитро Шостакович (1906-1975)

Сцена в балету «Ленінградська симфонія» на музику Сьомої симфонії Д. Шостаковича

Дві теми мирного життя доповнюють одна одну, створюючи єдиний образ: у першій — розмашистій і сильній, підкреслене вольове начало, а у другій — м’яка наспівність, що уособлює образи рідної природи. Раптом у цю «музику тиші» проникає ледь чутний, але чіткий барабанний дріб, а на його тлі — простенька, ніби іграшкова мелодія. Але поступово вона розростається до гігантських розмірів, одинадцять варіацій теми нашестя виявляють її жахливу сутність. Здасться, ніщо не може зупинити цю залізну лавину. Але шлях їй заступає тема опору (видозмінена перша тема мирного життя), яка звучить наче вигук, сповнений гніву й мужності. Друга тема мирного життя перетворюється на тужливий реквієм за загиблими.

Дмитро Шостакович. Сьома симфонія. І частина.

Якими музичними засобами в симфонії показано образ ворожого нашестя? Прослідкуйте за розвитком теми нашестя. Що в ній залишається незмінним, а що змінюється?

Жахливі події та наслідки Другої світової війни відтворені майже всіма видами мистецтва. Так, художник Б. Пророков створив серію картин під назвою «Це не повинно повторитися», у якій висвітлив тему війни, атомного бомбардування японських міст Хіросіми і Нагасакі та закликав до збереження миру на землі.

Б. Пророков. «Біля Бабиного Яру»

«Хіросіма»

За мотивами цих картин український композитор Леонід Грабовський створив у 1961 році монументальний твір «Симфонічні фрески». За формою цей твір є сюїтою, що складається із семи невеликих частин. Кожна (крім першої) має програмну назву, пов’язану з певним малюнком художника: «Авторська передмова», «Тривога», «Наліт», «У руїнах», «Мати», «Хіросіма» та «Прокльон катам». Образ кожної «фрески» розкривається оригінальними музичними засобами, притаманними типу мислення композитора-авангардиста. Своїм твором митець закликає: «Ні війні! Це не повинно повторитися!»

Леонід Грабовський

Леонід Грабовський. Симфонічні фрески «Це не повинно повторитися!»

Воєнна тематика поширена й у творчості українських композиторів-піснярів. Незгасний біль матерів, діти яких не повернулися з війни, виражений у трагічній «Баладі про мальви» Володимира Івасюка.

БАЛАДА ПРО МАЛЬВИ

Вірші Богдана Гури

Музика Володимира Івасюка

Заснули мальви біля хати,

Їх місяць вийшов колихати.

І тільки мати не засне,

Мати не засне,—

Жде вона мене.

Приспів:

О, мамо рідна, ти мене не жди.

Мені в наш дім ніколи не прийти.

З мойого серця мальва проросла

І кров'ю зацвіла.

Не плач, не плач, бо ти вже не одна,

Багато мальв насіяла війна.

Вони шепочуть для тебе восени:

«Засни, засни, засни, засни...»

У матерів є любі діти,

А у моєї — тільки квіти.

Самотні квіти під вікном,

Квіти під вікном Заснули вже давно.

Приспів.

Як сонце зійде — вийди на поріг,

І люди схиляться тобі до ніг.

Пройдися полем — мальви

буйних лук

Торкнуться твоїх рук.

Життя — як пісня, що не віддзвенить.

Я в мальві знов для тебе буду жить.

Якщо ж я ласку не встигла принести —

Прости, прости, прости, прости.

Ноти

Запитання та завдання

* Чим схожі твори Д. Шостаковича і Л. Грабовського?

* До чого закликають нас митці?

* Чому, на вашу думку, обидва твори можна назвати «симфонічними фресками»?

Музичний проект

Підготуйте у своїй школі захід під назвою «Це не повинно повторитися!» або «А музи не мовчали», запропонуйте музичне оформлення.

У вільний час

Дізнайтеся більше з інших джерел про творчість композиторів, чия музика вас зацікавила.