Історія: Україна і світ. 10 клас. Гісем - Нова програма

§ 7. Тил у роки Першої світової війни. Пропаганда

МЕТА

• показати роль тилу в Першій світовій війні

• охарактеризувати зміни, які відбулися в житті мирного населення

• розкрити роль і місце пропаганди під час війни

Контрибуція — плата, яку накладають на переможену державу на користь держави-переможниці, а також примусовий збір матеріальних цінностей із населення окупованої місцевості, що здійснюється переможцями.

Біженці — люди, що залишають місце свого проживання під час війни або стихійного лиха.

Перша світова війна, на відміну від попередніх, була тотальною (всеохоплюючою) через те, що її результат залежав не лише від подій на фронті, а й від мобілізації ресурсів тилу. Фронт поглинав ресурси в такій кількості, якої жоден уряд навіть не міг передбачити. Усе накопичене напередодні війни було спожите за перші місяці. Німеччина, Англія, Франція, а згодом і США стали фабриками зброї. Щоб організувати виробництво й постачання всього необхідного, відбулися величезні зміни в державному управлінні. Сформувалася державна система регулювання економіки. У Франції, де річний бюджет мирного часу становив близько 5 млрд золотих франків, витрати на війну зросли до 140 млрд, а в Німеччині — до 186 млрд. Щоб покрити такі витрати, стрімко збільшилися податки, зросли внутрішні та зовнішні запозичення, на повну потужність було запущено друк паперових грошей. Це призвело до стрімкої інфляції та зубожіння населення. Німеччині та Австро-Угорщині загрожував голод. Щоб його уникнути, запроваджувалася жорстка карткова система розподілу ресурсів, створювалися замінники продуктів — ерзаци.

Крім продовольчих труднощів, мирне населення потерпало і через інші проблеми, які докорінно змінили звичне життя.

Масова мобілізація забрала на фронт мільйони працездатних чоловіків. їх заступили жінки, підлітки, літні люди. Заміна чоловіків жінками стала найбільш помітною рисою життя в тилу. Крім хатніх справ і виховання дітей, жінки працювали скрізь, де раніше працювали лише чоловіки. У військовій промисловості Франції до кінця війни було задіяно 1,7 млн жінок (у 1914 р. — 430 тис.). У Німеччині частка жінок на виробництві зросла з 20 до 30 %. В Англії кількість жінок-робітниць до кінця війни зросла із 20 до 50 %. У 1917 р. був створений допоміжний жіночий армійський корпус, у якому в 1918 р. служили 40 тис. жінок (із них понад 8 тис. жінок мали іноземне громадянство).

Труднощі війни — тривалий робочий день, погане харчування, тяжка повсякденна праця, голод і холод — призвели до високої смертності серед цивільного населення. Разом із бойовими втратами це спричинило значне скорочення кількості населення Австро-Угорщини, Німеччини та Франції.

У прифронтовій смузі постійними небезпечними супутниками життя населення стали артилерійські обстріли з далекобійних гармат. Почалося використання авіації для бомбардування цивільних об’єктів у тилу. Під час бойових дій цивільне населення потрапляло під окупацію армій противника. Реквізиції, контрибуції стали звичним явищем. Надзвичайно жорстоким був окупаційний режим німецьких військ. Особливо світову громадськість обурило вивезення на підприємства Німеччини 60 тис. бельгійських робітників. Це був ще один прецедент, породжений Першою світовою війною. Під час Другої світової війни це стало звичайним явищем.

Мирне населення прагнуло уникнути окупації, з’явилися мільйони біженців.

Усі ці проблеми більшість населення сприймала як необхідні страждання задля інтересів своєї держави. Однак терпіння народів було не безмежним.

• Ерзац-хліб

Ерзац-хліб не мав постійної рецептури. У його складі спочатку було 55 % житнього борошна, 25 % — пшеничного, а решту доповнювали картопляним порошком, бобовими або іншими продуктами, що залишилися від помелу. У складі також були цукор і жири.

Виробництво промисловим способом ерзац-продуктів налагодили саме в Німеччині. Так замість масла з'явився маргарин. Завдяки успіхам у галузі хімії в період Першої світової війни також з'явилися синтетичний каучук і бензол як замінник мазуту.

• Англійські плакати, які закликають жінок стати до верстатів замість чоловіків, що пішли на фронт

1. Чому змінилася роль жінки в роки війни? 2. У яких сферах життя жінки замінили чоловіків у роки війни? 3. Як ви вважаєте, як зміна ролі жінки в суспільстві позначалася на стосунках між чоловіками і жінками? 4. Пригадайте, хто такі суфражистки. Чи можна стверджувати, що війна прискорила втілення в життя їхніх ідей?

• Бельгійські біженці. 1914 р.

Щоб мобілізувати населення й підтримувати його патріотичний дух, розгорталися пропагандистські кампанії. Журналісти, письменники, художники, вчені, музиканти стали солдатами «пропагандистської війни». Вони створювали плакати, брошури, листівки, що прославляли доблесть їхніх військ, «викривали» злочини ворога та пробуджували ненависть до нього. Кожна зі сторін при цьому намагалася створити образ ворога і довести, що саме вона є найцивілізованішою.

Спочатку це викликало тихе невдоволення, яке згодом переросло у відкритий протест. У воюючих країнах прокотилася хвиля страйків, демонстрацій, виступів і повстань. Справжньою сенсацією стала першотравнева демонстрація в Німеччині під гаслами «Кінець війні», «Геть уряд!». В Австро-Угорщині на знак протесту проти війни соціал-демократ Фрідріх Адлер 21 жовтня 1916 р. застрелив голову Ради міністрів графа К. фон Штюргка. Найслабшою ланкою виявилася Російська імперія, де невдоволення наслідками війни стало причиною революції і повалення монархії.

• Німецький пропагандистський плакат 1915 р. Німеччина б'є Росію, побита Сербія тікає, Франція та Англія перелякані

Доказом того, що патріотичні гасла втратили свій вплив, було Великоднє повстання 1916 р. в Ірландії. У 1914 р. вона мала отримати статус домініону, але цьому завадила війна. Це підштовхнуло радикальну частину діячів національно-визвольного руху до повстання. У ніч на 24 квітня 1916 р. 1,2 тис. повсталих захопили ключові пункти Дубліна та проголосили незалежність Ірландії. Протягом тижня 20-тисячна англійська армія придушила повстання. П'ятьох його керівників було страчено.

• Барикади в Дубліні. 1916 р.

• Арешт ірландського націоналіста

ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ

1. Що означає вислів «тотальна війна»? Чому Перша світова війна стала такою? 2. Як воюючі країни забезпечували військову промисловість робочою силою? 3. Які зміни відбулися в житті мирного населення під час війни? Підготуйте презентацію про повсякденне життя в роки війни. 4. Використовуючи ресурси Інтернету, зробіть добірку плакатів часів Першої світової війни і поясніть їхній зміст.