Основи здоров’я. 9 клас. Гущина

§ 3. Сфери життя людини. Планування життя

Дев’ятий клас — це час вибору життєвого шляху, професії, складання планів на майбутнє. Перед вами відкриваються цікаві перспективи й можливості. Щоб не втратити їх, навчіться визначати пріоритети, планувати свій час, своє життя.

Дев’ятикласник Максим поділився історією зі свого життя: «Якось я прийшов додому раніше з бажанням зайнятися корисною справою — оформити результати дослідження для проекту, який наша група завершила минулого тижня.

Лише на хвильку вирішив зайти в Інтернет, переглянути стрічку друзів. Один друг порадив подивитися цікавий серіал. Скористався порадою, серіал дійсно захопив. Схаменувся лише близько опівночі, коли зайшов батько і запитав, чому я й досі не сплю. Наступного дня, а потім і весь тиждень я дивився серіал. Так відбувалося й надалі: з комп’ютерними іграми, новими фільмами, іграми онлайн. Я завжди витрачав на них більше часу, ніж планував, і постійно відкладав свою роботу. Коли я підрахував витрати часу на такі "втечі від реальності", вийшло більше 300 годин за 2 місяці — немало, правда?

Найгіршим було те, що важливі справи відкладалися на невизначений термін. Я ненавидів себе, бо ніяк не міг узятися за роботу, виконати доручені мені завдання та підводив однокласників».

Серфінг (англ. Surfing) — ковзання на прибійній хвилі.

Серфінг по Інтернету — це блукання по сторінках Інтернету без конкретної мети.

  • 1. Чи є в житті хлопця «крадії часу»? Які саме?
  • 2. Яким справам Максим мав би віддати пріоритет? Чому?
  • 3. Наскільки корисними для здоров'я є перегляд фільмів, серфінг по Інтернету? Чому?
  • 4. Поміркуйте, що можна порадити хлопцю. Як перестати відкладати справи на потім?

Колесо балансу життєвих сфер

Зазвичай кожна людина залежно від особистих якостей, особливостей виховання, схильностей виділяє для себе кілька значущих сфер життя і заповнює ними весь свій час, а інші взагалі ігнорує або вважає другорядними.

Існують різні думки щодо того, які сфери життя важливі. Для визначення важливих для вас ми пропонуємо використати колесо балансу життєвих сфер (мал. 2).

Поставте на кожній шкалі колеса уявну позначку від 0 до 10 залежно від ступеня важливості для вас кожної сфери.

Мал. 2. Колесо балансу життєвих сфер

Хоча у нас є пріоритетні сфери життя, потрібно розвивати кожну сферу. Адже лише повноцінний розвиток усіх восьми сфер приводить людину до гармонії і цілісності. Навіть значні успіхи і досягнення в одній або кількох сферах не компенсують недостатній розвиток або відсутність у житті інших. Хто нехтує гармонійним розвитком усіх сфер, може опинитися на межі виживання. Наприклад, людина спрямовує всі сили лише на надбання матеріальних статків. Заробляння грошей забирає весь її час і здоров’я. Згодом, утративши здоров’я, вона не може насолодитися своїми здобутками, витрачаючи зароблені гроші на лікування.

Прочитайте статтю з одного інтернет-видання (с. 20). Які цілі ставить перед собою герой статті? Згрупуйте їх за сферами життя. Які довгострокові та короткострокові плани описані у статті?

«Щороку я ставлю перед собою нові цілі, аби вивчати нові речі і рости поза моєю роботою у Facebook. Раніше такими цілями було — читати дві книжки щомісяця, вивчити північнокитайську мову і знайомитися щодня з новою людиною», — написав засновник Facebook на своїй сторінці у соціальній мережі.

2016 року Марк Цукерберг вирішив узятися за створення штучного інтелекту для допомоги в домі й офісі.

«Я збираюсь розпочати з вивчення того, які технологи вже існують у цій царині», — зауважив Марк.

Наступний етап — навчити цей штучний інтелект розрізняти голос і контролювати все, що є вдома — музику, світло, температуру тощо.

«Я навчу його впізнавати друзів, коли вони дзвонять у двері, і впускати їх у дім. Я навчу його повідомляти мене, чи все добре в кімнаті Макс (Макс — маленька донька Марка), коли я не поряд із нею», — написав Марк.

Ключові ідеї параграфа

  • 1. Проаналізуйте результати оцінювання важливості життєвих сфер (за мал. 2). Чи є у вас непріоритетні сфери? Поміркуйте чому.
  • 2. Як слід ставитися до всіх сфер життя, щоб воно було гармонійним?
  • 3. Чому необхідно планувати своє життя?
  • 4. Опишіть свої життєві перспективи на дев'ятий клас, на період навчання у старшій школі, коледжі, університеті.
  • 5. Розгляньте інфографіку (мал. 3). Складіть список своїх десяти обов'язкових справ на добу. За прикладом малюнка З створіть свою інфографіку, використовуючи ресурси Інтернету, та презентуйте її у класі.

Мал. 3

Моделювання

Визначення цілей та розробка планів у різних сферах життя

Для розвитку кожної сфери життя краще сформулювати конкретні цілі, скласти план реалізації кожної з них.

• Пригадайте технології постановки цілей та планування часу.

Залежно від часових меж цілі можуть бути короткостроковими та довгостроковими. Довгострокові цілі ставляться на роки, вони мають бути високими та надихаючими, відповідати життєвому кредо. Цілі, які ми ставимо собі на день, тиждень, місяць, — короткострокові. Такі цілі є більш детальними, вони можуть бути етапами, що допоможуть реалізувати й довгострокові цілі.

• Що для вас означає планування? Як ви зазвичай плануєте своє життя?

Планувати своє життя потрібно, якщо ви хочете, щоб воно було насиченим, цікавим і успішним, щоб досягнуті результати вас задовольняли і надихали. Необхідно розвивати ділову і життєву успішність, удосконалювати вміння будувати стосунки, зміцнювати своє здоров’я і підвищувати добробут свій і своїх близьких.

1. Осмислення здобутого досвіду

Перш ніж розпочати планування, оцініть те, що сталося у вашому житті за минулий рік.

  • Що ви планували на минулий рік?
  • Які плани здійснилися, а які — ні? Чому?
  • Яка подія була особисто для вас найважливішою?
  • Що ви вважаєте своїм найбільшим досягненням?
  • Чого нового навчилися?
  • Подумайте, що ви зробили б інакше в наступному році, щоб усі плани здійснилися.

2. Формулювання довгострокових цілей

Сформуйте бачення свого життя на наступні три роки, час, коли ви будете закінчувати школу. Враховуйте всі сфери. Намалюйте на окремому аркуші колесо балансу своїх життєвих сфер (с. 19), визначте, що для вас є найкращим результатом у кожній життєвій сфері. Для постановки цілей можна скористатися технікою SMART, з якою ви ознайомились у восьмому класі (мал. 4).

Мал. 4

3. Планування реалізації довгострокових цілей

Заплануйте конкретні кроки, що приведуть вас до поставленої цілі, та візуалізуйте їх. Це зручно зробити у вигляді інтелект-карт. За приклад можете взяти карту курсу основ здоров'я для 9 класу на першому форзаці підручника. Також можна використати програму XMind чи інші онлайнові ресурси.

4. Реалізація

Розпочинайте діяти у найближчі 48 годин після підготовки плану. Переглядайте, уточнюйте, коригуйте план щодня.

Відмічайте виконане або переносьте терміни за потреби. Досягайте успіху!