Основи здоров’я. 9 клас. Гущина

Розділ 4. Соціальна складова здоров’я

Тема 1. Соціальне благополуччя. Соціальна компетентність

Ви дізнаєтеся про:

  • ознаки міцної родини;
  • чинники ризику для репродуктивного здоров'я молоді в Україні;
  • шляхи інфікування ВІЛ, гепатитами В і С, стадії ВІЛ-інфекцїї;
  • методи профілактики ВІЛ-інфекції на особистому та державному рівнях;
  • основні положення законодавства України у сфері протидії епідемії ВІЛ/СНІДу;
  • значення моральних цінностей у протидії епідемії ВІЛ/СНІДу;

навчитеся:

  • наводити приклади негативних наслідків ранніх статевих стосунків;
  • пояснювати вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров'я
  • ефективно спілкуватися, розбудовувати міжособистісні стосунки;
  • оцінювати ризики інфікування ВІЛ, гепатитами В і С у життєвих ситуаціях;
  • протидіяти стигмації та дискримінації;

сформуєте навички

  • поширення достовірної інформації про ВІЛ/СНІД у своєму середовищі;

відпрацюєте

  • прийоми ефективного спілкування з дорослими й однолітками.

§ 19. Спілкування і стосунки

Один чоловік запитав у Сократа:

— Знаєш, що мені сказав про тебе твій друг?

— Почекай, — зупинив його Сократ. — Перш ніж що-небудь говорити, потрібно це тричі просіяти. Спочатку через сито правди. Ти впевнений, що це правда?

— Ні, я просто чув це.

— Значить, ти не знаєш, це правда чи ні. Тоді профільтруй через друге сито — сито доброти. Ти хочеш сказати про мого друга щось хороше?

— Ні, навпаки.

— Значить, — продовжував Сократ, — ти збираєшся сказати про нього щось погане, але навіть не впевнений у тому, що це правда. Спробуємо третє сито — сито користі. Чи вкрай необхідно мені почути те, що ти хочеш розповісти?

— Ні, в цьому немає необхідності.

— Отже, — підсумував Сократ, — у тому, що ти хочеш сказати, немає ні правди, ні доброти, ні користі. Навіщо тоді говорити?

  • 1. Чи є ця історія про Сократа актуальною для сучасного світу? Чому?
  • 2. До чого може призвести переказування неправдивої або неприємної інформації? Як це може вплинути на спілкування та стосунки людей?

Спілкування — це своєрідний міст між людьми, між групами людей, між окремими державами. Тому дослідження спілкування, практичне засвоєння правил спілкування — вкрай важливе для будь-якої людини.

Рівні спілкування

Визначають три основні рівні спілкування, які використовують люди у різних ситуаціях. Залежно від характеру людина в певній ситуації підсвідомо обирає певний рівень спілкування (схема 15, с. 110).

Схема 15

Який стиль спілкування переважає у вас: упевнений, пасивний, агресивний?

Якщо вами намагаються маніпулювати або нав'язують суперництво, скористайтеся порадою експертки й тренерки з ненасильницького спілкування Єви Рамбали: «У будь-якій ситуації не підкоряйтеся і не повставайте — бо ці обидві реакції дозволяють чомусь/комусь іззовні керувати вами. Обирайте третій шлях — робіть те, що вирішуєте ви самі».

Стівен Кові обрав як критерії характеристики рівнів спілкування довіру й співробітництво та склав графік, зазначаючи на осях високий та низький рівні відповідних критеріїв (схема 16).

На перетині низького рівня довіри і співробітництва спілкування призводить до ситуації програшу однієї сторони і виграшу іншої. Рухаючись далі до середніх рівнів довіри і співробітництва, отримуємо ситуацію шанобливого компромісу, коли кожен з учасників чимось поступається заради уникнення напруження чи агресії.

Високі рівні довіри і співробітництва передбачають ситуації виграшу — синергії (від грец. synergos: syn — разом; ergos — діючий).

Кові писав, що синергія — це процес взаємодії, у якому ціле більше суми його частин.

Тож синергія — це сумарний ефект від взаємодії двох або більше факторів, що суттєво переважає ефект кожного окремого компонента у вигляді простої їх суми.

Схема 16

Як досягти найвищого рівня спілкування — синергії?

Навички ефективного спілкування

Спілкування, або комунікація, — це засіб впливу людей одне на одного вербально або невербально. При ефективному спілкуванні завжди є зворотній зв’язок — розуміння співрозмовниками одне одного.

Для ефективного спілкування необхідно застосовувати закони комунікації.

1-й закон: важливо не те, що повідомляється, а те, що сприймається.

Кажуть, що людина чує те, що хоче почути. У такому разі завдання співрозмовника — донести саме те, що він хоче донести.

Якщо інформація, яка повідомляється, проходить через систему оцінювання людини і сприяє підвищенню її самооцінки, — така інформація приймається людиною. В іншому випадку — інформація «відмітається».

2-й закон: якщо вас не розуміють, то винні ви.

Намагайтеся донести інформацію так, щоб вас зрозуміли правильно. Пам’ятайте, що інформація засвоюється залежно від того:

  • що говорять — на 7 %;
  • як говорять (емоційно/неемоційно, переконливо/непереконливо, щиро/нещиро, упевнено/невпевнено тощо) — на 38 %;
  • як поводяться (зовнішній вигляд, поза, рухи) — на 55 %.

Ви набували навичок спілкування і на уроках, і поза школою, вам уже багато відомо про спілкування. Та комунікативні вміння, зокрема вміння вести діалог, виступати, варто вдосконалювати все життя.

Розглянемо метод ненасильницького спілкування, який запропонував американський психолог Маршалл Розенберг, вивчаючи конфліктні ситуації.

Основні ідеї цього методу:

  • донести одне одному інформацію, необхідну для мирного вирішення конфліктів, — навчитися по-новому виражати себе;
  • навчитися сприймати по-новому — чути інших і вирішувати конфліктні ситуації;
  • будувати позитивні стосунки замість негативних.

Ознайомтеся із прийомами методу ненасильницького спілкування.

1. Факт — конкретна дія, яку ми спостерігаємо і яка на нас впливає

У бесіді перш ніж озвучувати поспішні висновки або звинувачення, слід навести та разом проаналізувати факти

2. Почуття — те, що ми відчуваємо стосовно того, що бачимо

Чесно та відверто пояснити, що ви відчуваєте, а не висловлювати образу

3. Потреби — цінності, які впливають на наші почуття в конкретній ситуації

Озвучте свої потреби та очікування, бо ваш співрозмовник не екстрасенс і не може прочитати ваші думки

4. Прохання — конкретні дії, які зроблять наше життя кращим

Не соромтеся просити про допомогу чи подарунок. Тоді ви матимете більше шансів отримати саме те, що очікуєте, а не якийсь не дуже приємний сюрприз.

Використовуйте фрази: «я б хотів (хотіла) тебе попросити...», «міг (могла) б ти...», «мені буде дуже приємно, якщо ти...» В жодному разі не потрібно ставити співрозмовнику ультиматум або змушувати його щось робити

5. Достатня і достовірна інформація — це те, що вберігає від хибних суджень

Не накручуйте себе, не робіть хибних висновків через нестачу інформації.

Вислухайте позицію співрозмовника. І звичайно ж, дайте йому можливість пояснити свій погляд на ситуацію

Ці конкретні поради допоможуть ефективно спілкуватися, вирішувати конфліктні ситуації, налагоджувати стосунки.

  • 1. Перелічіть правила ефективного спілкування.
  • 2. Яке значення у спілкуванні має зоровий контакт?
  • 3. Як активно слухати співрозмовника?
  • 4. Як невербально брати участь у бесіді?
  • 5. Яких питань слід уникати у розмові з близькими та друзями?
  • 6. Як гумор допомагає у спілкуванні?
  • 7. Чому важливо стежити за жестикуляцією під час спілкування?
  • 8. Говорять, що для кожної людини власне ім’я — найкраща музика у світі. Чи згодні ви з цією думкою? Чому?
  • 9. Чи всяке спілкування веде до подальших стосунків?

Формування міжособистісних стосунків

Навички міжособистісного спілкування ми застосовуємо щодня від самого народження: для того, щоб вирішувати конфліктні ситуації, відстоювати свою точку зору й не піддаватися чужому впливу, і взагалі, співіснувати з іншими людьми в соціумі.

Кожна людина має особистий простір. І хоча нас ніхто не вчить того, наскільки можна наближатися до іншої людини, ми підсвідомо знаємо, на якій відстані зручніше говорити з близьким другом (близькою подругою), а на якій — із незнайомою особою (мал. 34).

Мал. 34. Кола спілкування

  • 1. Що значить тримати правильну дистанцію зі співрозмовником?
  • 2. У яке коло спілкування потрапляють незнайомі люди?
  • 3. Що робити, якщо у ваше особисте коло намагається вторгнутися неприємна вам людина?

У наші дні, особливо в місті, під час проїзду в громадському транспорті фізичні відстані скорочуються. Проте це не означає, що люди переходять в особисте коло спілкування одне одного. Багато людей відчувають дискомфорт від надмірного наближення інших саме через порушення меж певних кіл спілкування.

  • 1. Визначте власне коло довіри. Для цього на аркуші паперу накресліть коло, у центрі позначте себе, навколо запишіть імена своїх близьких та друзів на відповідних відстанях за ступенем вашої довіри.
  • 2. Подумайте, чому саме у такому порядку ви записали імена і чи потрібно щось змінити.

Ключові ідеї параграфа

Намалюйте в зошиті інтелект-карту особистих кіл спілкування, зазначте на ній стилі і рівні спілкування з конкретними людьми.

  • 1. Наскільки важливе для вас спілкування. Чому?
  • 2. Із ким вам цікаво спілкуватись і чому?
  • 3. Зазначте, який стиль спілкування переважатиме в різних співрозмовників у ситуаціях з різними рівнями спілкування. Наприклад, при маніпулюванні один співрозмовник поводитиметься упевнено, а інший — той, ким маніпулюють, — пасивно.
  • 4. Попрацюйте в парах. Уявіть, що між вами та співрозмовником (співрозмовницею) скляна стіна. За допомогою лише жестів та міміки домовтеся про зустріч наступного тижня в конкретний час у конкретному місці.
  • 5. Намалюйте символ ефективного спілкування.
  • 6. Перелічіть навички ефективного спілкування.
  • 7. Від чого і як залежить рівень сприйняття інформації?
  • 8. Як слід доносити інформацію, щоб вас зрозуміли якнайкраще?
  • 9. Стосунки із ким для вас у даний час найважливіші?
  • 10. Подумайте, яких правил спілкування вам перш за все варто дотримуватися у розбудові важливих для вас міжособистісних стосунків?
  • 11. Про які прийоми ефективного спілкування йдеться у вислові відомого педагога Антона Макаренка: «Я став справжнім майстром лише тоді, коли навчився говорити “іди сюди” з 15-20 відтінками, коли навчився давати 20 нюансів на обличчі, в постаті і в голосі. Відтоді я не боявся, що хтось до мене не підійде або не почує від мене того, що треба»?

Моделювання

Відпрацювання прийомів ефективного спілкування з дорослими й однолітками

Попрацюйте у групах, у які вас об'єднає вчитель.

1. Станьте в коло та по черзі продовжіть вислів:

Особливо мені подобається, коли люди, що оточують мене... (наприклад: ...мені посміхаються).

Кожного разу так само по колу, але у зворотньому напрямку:

  • Особливо мене дратує, що я...
  • Мені буває соромно, коли я...
  • Вірю, що я...
  • Чого мені іноді по-справжньому хочеться, так це...
  • Іноді люди не розуміють мене, тому що я...

2. Використовуючи прийоми методу ненасильницького спілкування, програйте ситуації з позитивним фіналом.

A. Батьки на тиждень заборонили вам користуватися комп’ютером. А у вас важливе завдання — за кілька днів підготувати проект, який передбачає пошук інформації, аналіз та обробку даних.

Б. Ви з друзями вирішуєте, що робити у вихідні. Одні пропонують відпочити на природі, інші — сходити в кіно чи в кафе, ще інші — взяти участь в екологічній акції.

B. Ви радитеся з однокласником (однокласницею), чи запрошувати на вечірку новенького. Ви ще не встигли познайомитися з ним і не знаєте, чого від нього чекати.

Г. У вас виник конфлікт із вчителькою через забутий зошит. Вчителька не дозволила працювати на окремих аркушах і поставила вам двійку за роботу на уроці.

У вирішенні ситуацій скористайтеся навичками ефективного спілкування:

  • «читайте» та самі використовуйте невербальні сигнали (див. додаток, с. 183);
  • дотримуйтеся меж особистого простору;
  • активно слухайте.