Основи здоров’я. 9 клас. Гущина

§ 16. Планування часу і підготовки до іспитів

З інтерв’ю десятикласників Івана та Олени у студії шкільного радіо на початку навчального року.

Ведучий: Як ваші справи, як навчання?

Іван: Справи — добре. Навчання... та нормально... Щось ніби маю знати, зараз повторення матеріалу з попередніх класів ніби, але... сиджу на уроках, як у космосі.

Олена: Все добре, зараз є вільний час, бо на уроках повторення — це легко, ми ж складали іспити в кінці 9 класу, у нас гарні оцінки були.

Ведучий: Як ви готувалися до іспитів?

Іван: Я готувався до іспитів буквально в останні дні, і все, що вивчив, одразу десь поділося. Та я не жалкую. Думаю, що воно мені й не згодиться.

Олена: Ми з подругою ніби й не готувалися до іспитів. Ну так, напередодні повторили, перевірили одна одну. Просто протягом року ми вчили кожну тему, розбирали задачі, ходили на додаткові заняття.

Чим відрізняються підходи Івана й Олени до навчання? Яких результатів досягнуть учень та учениця у старшій школі, зберігаючи обраний ними раніше стиль навчання? Чи правий хлопець, вважаючи, що навчання йому в подальшому не знадобиться? Чи може він напевне знати, що в майбутньому йому може знадобитись, а що — ні?

Завдяки систематичним заняттям та плануванню навчання можна здобути міцні знання, які потім легко відновити, повторюючи пройдений матеріал. Такі знання зберігаються довго.

У дев’ятому класі ви складаєте іспити з кількох предметів. Як підготуватися до них, щоб не лише отримати гарну оцінку, а й міцні знання, які стануть у пригоді в майбутньому?

Планування часу

Що означає планувати час? Чому важливо планувати час? Які плани ви зараз складаєте і яких уже дотримуєтеся?

Планування — це один із важливих компонентів навчання та розвитку. Під час підготовки до іспитів воно може стати вашим надійним помічником. Для планування використовуйте різні засоби, про які ви дізналися на уроках з основ здоров’я та з інших предметів: замітки на стікерах, складання інтелект-карт, квадрат Стівена Кові, онлайнові календарі, навіть ваш телефон. Відкрийте у ньому планер чи замітки, запишіть важливі справи, поставте нагадування.

Саме час оцінити, як ви готуєтесь до майбутніх іспитів. Чи маєте ви план, адже підготовка протягом навчального року набагато ефективніша, ніж за три дні до іспиту. Розгляньте малюнок 32 і скористайтесь даними порадами.

Мал. 32. Навчаємося протягом року!

Який режим дня корисний для юнаків і дівчат, що навчаються у дев’ятому класі?

Планування підготовки до іспитів

Якщо ви вчилися протягом року, то в дні підготовки до іспиту вам потрібно буде лише узагальнити свої знання.

Коли Інтернет твій ДРУГ, а коли — ВОРОГ?

З Інтернету можна дізнатися багато цікавого та корисного для навчання. Ви можете обуритися: «Як же він може бути ворогом!» Але занурення у соціальні мережі, блукання в Інтернеті відбирає час, відведений для навчання та підготовки до іспитів.

Підготовка перед складанням іспиту

Зазвичай перед кожним іспитом виділяють два-три дні для повторення й підготовки. Використайте їх таким чином: два дні виділіть на підготовку всіх запитань у білетах, розподіливши їх, за можливості, порівну. Один день залиште на те, щоб ще раз усе повторити.

Вивчаючи кожне запитання:

1. Складіть план відповіді на запитання.

Запишіть тезисно свою майбутню відповідь або візуалізуйте її. Доберіть асоціації до подій чи означень понять. Окремо запишіть певний висновок чи головну думку.

2. Ставте обмеження за часом та не «буксуйте».

Визначте час для одного запитання, наприклад 30 хвилин, і після закінчення терміну переходьте до наступного. Краще у кінці заняття повернутися до «проблемного пункту».

3. Враховуйте особливості предмета та формат іспиту.

Наприклад, математика, фізика та інші природничі науки вимагають конкретних практичних умінь, тому тренуйтеся розв’язувати задачі, виконувати вправи, завдання, у тому числі й тестові.

Для гуманітарних наук важливо засвоїти великі обсяги інформації, запам’ятати дати, імена, визначення. Щоб легше запам’ятовувати дати та назви подій, складіть хронологічну шкалу.

Якщо ви готуєтеся до усного іспиту, проговорюйте відповіді вголос, переказуйте матеріал кому-небудь із домашніх або собі перед дзеркалом. Ще краще, якщо хтось буде ставити вам запитання.

Перед іспитом у тестовій формі виконуйте типові завдання, повторюйте проблемні теми і знову перевіряйте себе.

Якщо іспит письмовий, заздалегідь продумайте план відповіді.

Як уникнути стресу перед іспитом?

Мал. 33. Іспит без стресу

Проаналізуйте інфографіку (мал. 33). Чи згодні ви, що слідування цим порадам може допомогти вам уникнути стресу перед іспитом? Додайте свої поради.

Ключові ідеї параграфа

  • 1. Що важливо в підготовці до іспитів?
  • 2. Чому необхідно готуватися до іспитів завчасно?
  • 3. Для чого потрібно під час підготовки до іспиту планувати час?
  • 4. Чи можна за короткий строк якісно підготуватися до іспиту? Чому?
  • 5. Чи допоможуть заповнити прогалини у знаннях онлайнові курси? Як обрати якісні?
  • 6. Попрацюйте в групах. Проаналізуйте ситуацію та порадьте дев’ятикласникам, як їм краще підготуватися до іспиту.

Двоє друзів готуються до іспиту з української мови. Один із них аудіал, другий знає, що в нього переважає візуальний канал сприйняття. Як будуть відрізнятися системи підготовки хлопців? Чим друзі можуть допомагати один одному?

Моделювання

Відпрацювання навичок раціонального планування часу і підготовки до іспитів

Прогляньте список предметів, із яких ви будете складати іспити. Виберіть один предмет. Використовуючи матеріали параграфа 16, складіть план підготовки до іспиту з цього предмета.

Якщо маєте перелік запитань, оцініть рівень своєї підготовки з предмета за правилом 4-х кольорів. Позначте кожне запитання чи тему відповідним кольором (маркером, олівцем):

  • зеленим — якщо ви вважаєте, що на це запитання відповісте навіть без підготовки;
  • синім — якщо точно знаєте, як відповідати, але маєте повторити певні правила, формули тощо;
  • жовтим — запитання, відповіді на які ви знаєте приблизно і які потребують ретельного доопрацювання;
  • червоним — запитання, відповіді на які ви не знаєте.

Запитання, виділені червоним, вивчайте і повторюйте у першу чергу. Потім перейдіть до «жовтих» питань.

Коли ви бачитимете, як список «зеленіє», ваша самооцінка і впевненість будуть підвищуватися. Ви відчуєте, як успіх стає осяжним і досяжним.