Основи здоров’я. 9 клас. Гущина

§ 14. Саморегуляція. Методи самоконтролю

Кому і навіщо може бути потрібна саморегуляція? Виявляється, що саморегуляція, чи самоконтроль, дає можливість набути стану спокою та душевної рівноваги.

Саморегуляція (від лат. regulare — призводити до порядку, налагоджувати) — здатність людини керувати собою на основі усвідомлення психічних процесів та своєї поведінки, а також регулювати свою активність та діяльність.

Прочитайте допис із блогу молодої жінки.

У кожного з нас бувають труднощі в житті. Питання в тому, як ми на них реагуємо. Бувають ситуації, у яких від нас майже нічого не залежить, вирішити їх непросто.

Коли я переживала такі моменти, то вивела для себе формулу, яка допомагає мені не опускати руки. Хочу з вами поділитися.

Я зрозуміла, що чим більше мої думки обертаються навколо проблеми, тим більше енергії з мене викачується, і це затягує в негатив. Я не можу спокійно займатися жодною справою, тому що проблема постійно сидить у голові, я весь час про неї пам’ятаю.

Дуже швидко мене накриває депресія, не хочеться нічого робити, і мені вистачає енергії лише на те, щоб виконувати прості побутові справи.

Як я з цим борюся?

По-перше: я замінюю проблему на можливість, адже часто проблеми — це джерело багатьох можливостей, які надає нам життя. Нерідко ми хвилюємося через поділ, які на перший погляд здаються негативними для нас, але з часом приходить розуміння, що саме завдяки їм ми росли, розвивалися і чогось досягли. Тільки долаючи труднощі, ми стаємо сильнішими і мудрішими.

По-друге: я складаю позитивні вирази, говорю їх собі або навіть записую і читаю. Наприклад: «Я люблю себе. Я ЗВІЛЬНЯЮСЯ від негативних емоцій! Я ПРИПИНЯЮ ТРУЇТИ СЕБЕ різними образами! Я наповнююсь ЛЮБОВ’Ю І СВІТЛОМ! Я ЛЮБЛЮ ЖИТТЯ!!!»

Ви можете додати те, що важливе особисто для вас. Кажучи собі такі слова, ви відчуєте, як стає легше!

Щойно ви помічаєте, як до вас підкрадаються негативні думки, — повторюйте позитивні вирази знову і знову!

Любіть себе! Будьте вдячні життю за уроки і за все, що у вас є!

Які методи самоконтролю використовує авторка блогу?

Меланхолія — настрій, що поєднує сум, печаль, похмурість, прагнення до самоти.

Кожному доводилося перебувати у пригніченому, поганому настрої чи в меланхолії. Зазвичай такі негативні стани тривають недовго і проходять без негативних наслідків. Але якщо із поганим настроєм чи меланхолією не боротися, не задіяти механізми саморегуляції та не застосовувати методи самоконтролю, то можна перейти у легку депресію.

Роздуми про сумне, «копання в собі», тривожність — підживлюють депресію, руйнують інтелект. Тривожні підлітки гірше навчаються, менш успішні, схильні думати, що їм не щастить — із варіантом контрольної роботи, номером білета на іспиті тощо. Вони не використовують навіть ті знання, що мають, і, як результат, отримують гірші оцінки. Іноді пригнічений стан у підлітків виникає через розбіжність ідеального «Я» з реальним або через неадекватну самооцінку. Вони думають, що їх не поважають, не хочуть з ними дружити. Іноді проблеми дійсно є, та дуже часто вони — надумані.

Депресія (від лат. deprimo — пригнічувати) — психічний розлад, захворювання, пригнічений стан, що виражається у зниженні самооцінки, небажанні спілкуватися, жити.

Серед причин настання меланхолії чи стану легкої депресії, що потребують саморегуляції, можна назвати почуття втрати близької людини, проблеми в сім’ї, почуття незадоволення собою, відсутність друзів, кохання без взаємності, негативні новини, підліткові фізіологічні проблеми тощо.

Які, на вашу думку, причини настання депресії є об’єктивними, а які — суб’єктивними? З якими легше впоратися без допомоги фахівців? Чому?

Будь-хто може переживати сильні емоції гніву, страху тощо. Ці емоції негативно впливають на здоров’я, у першу чергу психологічне. їх необхідно позбуватися. Не варто також залишатись у стані меланхолії, адже вона може перерости в депресію.

Самотужки можна впоратися не тільки з негативними емоціями, а й навіть зі станом легкої депресії. Для цього потрібно працювати над собою. Одним з методів саморегуляції, або самоконтролю, є самонавіювання, яке фактично є вмінням керувати своїми емоціями, поведінкою, фізичним станом.

Якщо не працювати над собою, можна дійти до такого стану, з якого буде дуже важко вийти без допомоги фахівців чи навіть медикаментозного лікування.

  • 1. Спираючись на схему 12 і текст параграфа, назвіть причини виникнення меланхолії, легкої депресії та переходу в більш глибокі негативні стани.

Схема 12

  • 2. Пригадайте, у яких випадках люди приймають антидепресанти та стимулятори. Чому небезпечно їх вживати?

Отже, саморегуляція, або самоконтроль, — це шлях до виходу з негативного чи ризикованого стану.

Розгляньте інфографіку (мал. 29). Доберіть методи, що можуть допомогти побороти негативний стан людині із завищеною, заниженою та адекватною самооцінкою. Чи однакові ці методи? Чому?

Мал. 29. Як боротися з негативом

Самоконтроль формує та розвиває волю людини, але і сам він може підкорятися вольовій регуляції, особливо у стресових ситуаціях. У повсякденному житті він також важливий. Історія людства багата прикладами саморегуляції, що допомагала людині реалізувати своє життєве кредо.

Український мислитель Григорій Сковорода (1722-1794) вважав: щоб прийти до розуміння себе як людини, необхідно пройти важкий шлях, сповнений «страждань і борінь», тобто роботи над собою.

Англійська письменниця Джоан Роулінг (1965 р. н.) у певний період свого життя перебувала в глибокій депресії через розлучення й безробіття, була змушена самотужки виховувати доньку на кошти від соціального страхування. Тоді вона почала роботу над рукописом першої книжки про Гаррі Поттера. На її долю випали відмови 12 видавців. Згодом серія книг про хлопчика-чарівника здобула надзвичайну популярність, і Роулінг стала всесвітньо відомою авторкою. Це перший випадок, коли письменниця стала мільярдеркою.

Усе життя наполегливо працював над собою індійський політичний і громадський діяч Махатма Ганді (1869-1948). Він казав: «Людина є людиною тому, що здатна до самообмеження, і залишається людиною настільки, наскільки на практиці здійснює це обмеження».

Ключові ідеї параграфа

  • 1. Що означає саморегуляція особисто для вас?
  • 2. Пройдіть тест «Здатність до саморегуляції», поданий у додатку (с. 180).
  • 3. Перелічіть методи самоконтролю.
  • 4. Прочитайте розповіді підлітків. Що можна порадити тим, про кого розповідається, щоб ніхто з них не потрапив у стан депресії?

1. У наш клас прийшла новенька. Вона була замкнута, майже ні з ким не спілкувалась. Якось біля школи почали вибухати петарди. Реакція дівчини на це здалася всім дивною. Коли вона почула вибухи, то злякалася так, що не могла рухатись, не зрозуміла, що діється навколо і де вона зараз знаходиться. Дівчину відвели до лікаря, а вчителька розповіла, що сім’я нової учениці нещодавно переїхала до міста з території, прилеглої до зони АТО.

2. Якось друг поділився своїми думками про близьку смерть, бо у нього болять руки, ноги, серце... Він сильно схуд, важко дихає під час фізичних навантажень. Лікар сказав, що нічого страшного немає, що це все — ознаки швидкого росту. Але друг все одно думає про найгірше, панікує, перебуває у стресі.

3. «Пробачити чи ні? Вона мене зрадила? Так. Бо обрала не мене. Я не вартий її? Ні, це вона не варта мене! А може, я щось зробив не так? Ні, це вона — непорядна дівчина, вона мене образила, принизила... Що про мене будуть думати друзі?..» — так постійно розмірковує мій приятель, подруга якого всього лише потанцювала на вечірці з однокласником.