Основи здоров’я. 9 клас. Гущина

§ 12. Ким бути?

Мал. 25. Типи професій

Чому деякі професії виділено іншим кольором?

Критерії і мотиви для вибору професії

Рекламні ролики відомих брендів CocaCola, American Airlines, Ford Motors та ін. були озвучені американською співачкою українського походження Квіткою Цісик (1953-1998).

У родинному домі Цісиків завжди панували музика і пісня. Саме в сім’ї розвинувся талант майбутньої співачки. Ще студенткою Українського музичного інституту в Нью-Йорку вона розпочала кар’єру в шоу-бізнесі, швидко здобула популярність. Її успіхові сприяли майстерність вокалу, здібність до співу у різних жанрах і стилях. Саундтрек до фільму «You Light Up Му Life» («Ти осяюєш моє життя») у її виконанні здобув «Оскар» у номінації «краща пісня для кіно». Альбоми Квітки Цісик «Songs of Ukraine» («Пісні з України», 1980) та «Two Colors» («Два кольори», 1989) вражають виразністю виконання та чистотою звучання.

Чи є людина, професійні досягнення якої викликають у вас захват, повагу? Чи відомо вам, що вплинуло на її вибір професії?

У світі, за різними даними, існує 50-60 тисяч професій. Як обрати серед них ту, що стане справою всього життя, допоможе самореалізуватися, мати достойне фінансове становище, авторитет у суспільстві? Що може бути критерієм вибору професії? Насамперед, це ваші риси характеру, вдача, схильності (до наук, спорту, творчості або ін.), стан здоров’я та успішність у навчанні взагалі чи з певних предметів.

Мотивації до вибору професії можуть бути різними. Хтось може зробити вибір професії, наслідуючи успішну людину, свого кумира. Хтось мріє продовжити родинну династію, наприклад, лікарів чи акторів, або ж, навпаки, прагне обрати інший шлях.

При виборі професії необхідно враховувати її актуальність на ринку праці. Зважайте на те, що з розвитком технологій деякі професії стають застарілими і згодом зникають, разом із тим з’являються нові.

Спеціалісти з прогнозування майбутнього запропонували перелік професій, які, вірогідно, виникнуть у найближчі десятиліття. Пропонуємо ознайомитися з деякими з них у додатку (с. 174-175).

Крім того, не останнім критерієм вибору є рівень заробітної плати у певній професії та можливість кар’єрного росту. Зазвичай чим вищі досягнення в професії — тим більша оплата.

Обрана професія має подобатись, давати можливість для самореалізації. Професія має бути близькою до хобі. Недарма кажуть: «Обери собі роботу до душі, і ти не працюватимеш жодного дня».

Дізнайтеся про якомога більше різних професій, складіть список найбільш цікавих для вас. Знайдіть інформацію про ці професії, оцініть, наскільки ви могли б бути успішним саме у них. Щоб оволодіти певною професією, необхідно здобути професійну освіту в коледжі, університеті, на курсах тощо. Буває, що випускники обирають вуз, піддаючись впливу своїх друзів чи модних тенденцій, а потім розуміють, що навчатись у ньому їм складно або нецікаво.

Профорієнтація

Здійснити правильний вибір професії допоможуть шкільний психолог, фахівці центрів профорієнтації, державних центрів зайнятості, які функціонують у великих містах та районних центрах. Кожен випускник основної (9 клас) чи старшої (11 клас) школи може пройти профорієнтаційний тест та отримати консультацію фахівця, який підкаже йому сферу професійної діяльності, що найбільш відповідає його темпераменту, ментальності, рівню підготовки, особистим схильностям.

Ознайомтесь із книгою «Як обрати професію майбутнього?» Т. Сухенко. У книзі пропонується покроковий алгоритм усвідомленого професійного вибору.

Можете й самостійно визначитися з вибором майбутньої професії. Для цього скористайтесь опитувальником за методикою Л. Йовайші «Сфера професійних уподобань учнів» (див. додаток, с. 175) чи за методикою Є. Клімова (цей опитувальник ви знайдете в Інтернеті).

Клонові ідеї параграфа

Перед тим, як обрати професію, необхідно тверезо оцінити свої сили і можливості за такими критеріями:

Якщо за кожним критерієм ви можете сказати «так», то ваш вибір правильний.

1. Перелічіть професії ваших рідних. До яких типів належать ці професії?

2. На що ви будете зважати, обираючи професію?

3. Попрацюйте у групах, на які вас розподілить учитель. Проаналізуйте малюнок 25 на с. 66-67. Випишіть назви професій усіх п'яти типів, що починаються на букви: 1-ша група — А—Д; 2-га група — Є—І; 3-тя група — К—Н; 4-та група — О—С; 5-та група —Т—Я. Ранжуйте їх за певними ознаками, наприклад, за масовістю, престижністю тощо.

4. Оберіть одну з привабливих для вас професій та презентуйте відеоролик, інтерв'ю чи інфографіку про її переваги.

5. Виконайте проект «Дослідження ринку праці за матеріалами засобів масової інформації».

  • Об’єднайтесь у групи, розгляньте інфографіку про реалізацію проекту (мал. 26).

Мал. 26. Як реалізувати проект

  • Ознайомтеся із критеріями оцінювання проекту (додаток, с. 179) та обговоріть їх.
  • Для досягнення успіху:

сміливо висловлюйте ідеї та пропозиції;

відверто обговорюйте питання з групою;

якщо виникають проблеми, разом їх вирішуйте;

допомагайте одне одному, домовляйтеся;

мисліть критично.

  • Презентуйте результати дослідження в класі.

Моделювання

Виявлення професійних схильностей