Основи здоров’я. 9 клас. Гущина

Розділ 3. Психічна й духовна складові здоров’я

Ви дізнаєтеся про:

  • критерії професійного самовизначення;
  • умови ефективного навчання;
  • етапи морального розвитку особистості;
  • різні професії;
  • переваги активного стилю навчання;
  • значення моральних цінностей у формуванні характеру:

навчитеся:

  • застосовувати прийоми самоконтролю
  • визначати свій стиль навчання;
  • аналізувати свої життєві цінності;
  • удосконалювати характер;

сформуєте навички:

  • ефективного навчання;
  • раціонального планування часу

§ 10. Самооцінка та самовизначення

Одного разу до Майстра прийшов юнак і сказав:

— Я прийшов до тебе, бо відчуваю себе таким жалюгідним і нікчемним, що мені не хочеться жити.

Майстер відповів:

— Давай-но допоможемо один одному.

Він попросив юнака продати каблучку з гарним каменем та виручити за неї не менше золотої монети.

Юнак узяв каблучку і вирушив на ринок продавати її. Та ніхто так і не погодився купити каблучку за золоту монету. Хлопець повернувся назад, пригнічений невдачею.

— Майстер, я не зміг виконати твого доручення, — із сумом сказав він. — Ніхто не купив твою каблучку за таку ціну.

— Ти щойно сказав дуже важливі слова, синку! — вигукнув Майстер. — Перш ніж намагатися продати каблучку, слід дізнатись її справжню ціну! Ну а хто може оцінити її краще, ніж ювелір? Запитай у ювеліра, скільки він запропонує нам.

Юнак вирушив до ювеліра. Той довго розглядав каблучку через лупу, потім зважив на маленьких вагах і, нарешті, звернувся до юнака:

— Передай Майстру, що зараз я не можу дати йому більше п'ятдесяти восьми золотих монет. Але пізніше я куплю каблучку за сімдесят.

Юнак зрадів, подякував ювеліру і щодуху помчав назад.

— Сідай сюди, — сказав Майстер, — і знай, синку, що ти і є та сама каблучка, дорогоцінна і неповторна! Об'єктивно оцінити тебе може тільки справжній експерт. А хто знає тебе краще, ніж ти сам? То ж чи варто зважати на думку першого стрічного?

Самооцінка

Наше життя і наші вчинки залежать від того, як ми ставимося до себе, — тобто від нашої самооцінки. Вона визначає життєві позиції людини, рівень її прагнень та очікувань, впливає на формування стилю поведінки (див. схему 7, с. 58).

  • 1. Які типи самооцінки визначають психологи?
  • 2. Яку самооцінку мав юнак у притчі? Чому ви так думаєте?
  • 3. Чи варто зважати на всі критичні зауваження? Чому?

Схема 7

Саме у вашому віці починається свідома робота над самооцінкою. Юнаки і дівчата оцінюють себе, свої вчинки, статус у класі, в молодіжній групі, стосунки зі своїм оточенням.

Від нашої самооцінки залежить те, що на нас очікує (мал. 20).

Мал. 20. Вплив самооцінки на життя

Щоб здійснити самооцінювання, спробуйте відповісти на подані запитання.

  • Що я вмію робити? Як я вмію це робити? Чи досягаю я того, чого хочу досягти?
  • Чим я кращий (краща) за інших? У чому я слабший (слабша) за інших? Чому?

Самооцінка людини є засобом її самовираження у соціумі та створення певного враження про себе.

Чинники, що впливають на адекватну самооцінку

Дуже важливим для самооцінки є критичне ставлення до самого (самої) себе, своїх нахилів, здібностей, таланту.

Формування адекватної самооцінки пов'язане з вихованням у родині, рівнем освіченості та культури (мал. 21).

Мал. 21. Формування самооцінки

Успіхи чи невдачі в будь-якій справі можуть змінювати самооцінку. Так, невдачі можуть знизити її, а успіхи іноді можуть призвести до її завищення. Оцінюючи себе, ми враховуємо не лише власні досягнення, а й соціальну ситуацію в цілому. Наприклад, коли ви отримуєте оцінку за контрольну, вас завжди цікавить, які оцінки отримали ваші однокласники і однокласниці.

Самооцінка пов'язана з упевненістю в собі. Слід звертати увагу на свою поставу, ходу, манеру говорити — все це впливає на самооцінку (мал. 22, с. 60).

Мал. 22. Вплив на самооцінку

Людина з адекватною самооцінкою не впадає у відчай навіть у разі невдачі. Тож сприймайте свої проблеми як тимчасові й такі, які можна подолати, або як випробування, що гартують ваш характер, тренують волю та є певними трамплінами на шляху до успіху й самореалізації.

Психолог Вільям Джеме вивів формулу, що показує залежність самооцінки людини від її потреб:

За наведеною формулою можна стверджувати, що підвищення самооцінки можливе або за умови максимального успіху, або за умови зниження потреб, тож і рівня життя. Мотивація на успіх допомагає активно діяти, вибирати найкращі способи для досягнення своїх життєвих цілей.

Як ви можете підвищити свою самооцінку?

Життєве самовизначення

Юнацький вік — період активного пошуку й усвідомлення свого місця в суспільстві, з'ясування життєвих цілей, ідеалів та життєвого кредо. Самооцінювання у кожний період життя допомагає у цьому пошуку як перший крок до самовизначення.

Здійснити самооцінювання допоможуть подані запитання.

  • Які шкільні предмети я знаю найкраще?
  • Який статус я хочу мати у класі, команді, молодіжній групі?
  • Чого мені не вистачає для відчуття повного щастя?
  • Чого я найбільше прагну в житті?
  • Які в мене інтереси, хобі, звички, захоплення?
  • Чи відчуваю я приналежність до свого народу? Чому?
  • Яка моя громадянська позиція? У чому це проявляється?

Наше самовизначення формується з багатьох складових (схема 8).

Серед основних проблем життєвого самовизначення для юнаків і дівчат виділяють нерівність життєвих стартових позицій; переоцінку цінностей, потреб і інтересів; питання вибору подальшої освіти; нерозуміння шляхів і способів самореалізації.

Схема 8

Ключові ідеї параграфа

  • 1. Наведіть приклади чинників, що впливають на формування самооцінки людини.
  • 2. Що може змінити самооцінку?
  • 3. Як впливає на самооцінку ситуація успіху?
  • 4. Чому невдачі негативно позначаються на самооцінці? Як цього уникнути?
  • 5. Дайте відповіді на запитання (с. 61).
  • 6. Перелічіть складові життєвого самовизначення.
  • 7. Спробуйте самовизначитись, рухаючись по карті розвитку особистості (мал. 23).

Мал. 23. Карта розвитку особистості